2021-03-31, 19:32
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Vaxad
Låt oss istället höra din uppfattning, eftersom du läst artikeln så grundligt och ifrågasätter min bedömning. Jag har ingenting mer att tillägga till den i mina ögon, usla artikeln, som är skriven med ett verklighetsfrånvänt och feminint imperativ. Dvs. totalt fel i sak dels där men framförallt totalt fel i sak gällande Lambertz.
Återigen: Jag har inte uttryckt någon åsikt om artikeln. Jag har inte heller ifrågasatt din bedömning. Däremot har jag upprepade gånger frågat dig vad det är I debattartikeln som gör den så usel. Men som alla kan se blir du hela tiden svaret skyldig. Du kan inte tala om på vilket sätt de som skrivit artikeln har fel i sak.

Citat:
Du verkar dock tycka det är rimligt att Lambertz används som syndabock - när det handlar om en psykiskt sjuk kvinna som systematiskt falskeligen anmäler män för våldtäkt. Det blir spännande att höra din förklaring.
Vad har du fått det ifrån?

Jag är utbildad och sakkunnig och kan därmed uttala mig säkert.

Du får jättegärna berätta mer om din uppfattning i huvudfrågan. Ser mest att du ifrågasätter detaljer osv. utan att vädra din åsikt, vilket är ett udda beteende. Likt amatroll så vill du hela tiden att folk ska ge dig förklaringar (om självklarheter) och försöker gaslighta för att skifta fokus från huvudfrågan. Som nämnt, det kommer inte att fungera.

Så:

1. Tror du GL är skyldig till våldtäkt?
2. Vad tror du om EA's skuld i det hela?
3. Hur tror du en eventuell rättegång kommer sluta mellan GL och EA? Dvs. en stämning mot EA för förtal och falsk tillvitelse.

Det är även lite spännande att din historik på flashback bekräftar att du är både kvinna som har problem i relationer och att du är en tidigare missbrukare av b.la. Subutex. Intressant. Du har ingen agenda sa du?
Alla människor har erfarenhet av problem i sina relationer. Det gäller både dig och mig. Det borde du veta som är utbildad. Trist att du smutskastar mig med rena lögner om att jag skulle vara en fd missbrukare.

Lite spännande att du har kollat min posthistorik men "missat" att jag flera gånger vädrat min egen åsikt om målet:

Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
När det gäller Lambertz skuld så lutar jag åt att det inte begåtts något brott. Jag tror att det handlar om två personer som båda har dåligt omdöme och svårigheter att läsa av andra. Lägg till alkohol och katastrofen är ett faktum. Jag tror att MÄ känner sig våldtagen av Lambertz och att det förklarar hennes handlande, men det är inte synonymt med att han våldtagit henne.
(FB) Göran Lambertz misstänkt för våldtäkt (häktad, 2021-03-11, släppt 23/3)

Lambertz har redan anmält MÄ för falsk tillvitelse. Den anmälan lades ned.

Jag kan inte se hur MÄ ska ha förtalat Lambertz.. Kan du berätta om hennes förtal av Lambertz?

Det blir ingen rättegång.
Citera
2021-03-31, 19:50
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Alla människor har erfarenhet av problem i sina relationer. Det gäller både dig och mig. Det borde du veta som är utbildad. Trist att du smutskastar mig med rena lögner om att jag skulle vara en fd missbrukare.

Lite spännande att du har kollat min posthistorik men "missat" att jag flera gånger vädrat min egen åsikt om målet:

(FB) Göran Lambertz misstänkt för våldtäkt (häktad, 2021-03-11, släppt 23/3)

Lambertz har redan anmält MÄ för falsk tillvitelse. Den anmälan lades ned.

Jag kan inte se hur MÄ ska ha förtalat Lambertz.. Kan du berätta om hennes förtal av Lambertz?

Det blir ingen rättegång.

Haha, ja det är så synd om dig lilla gumman. Buhu.

Ditt blandmissbruk hör ju inte till ämnet, men de som är intresserade kan ju undersöka det väldigt enkelt. Tramsigt att sitta här och ljuga nu. Låt oss återgå till topic.

Ja, och vad tror du om att GL synnerligen är medveten om hur man ändrar åklagare och reser ett mål som har avfärdats på felaktiga grunder? Personligen så finner jag det sannolikt att GL kör hela vägen in i kaklet.

Du har rätt i att förtal sannolikt inte är aktuellt gällande just GL och EA. Men det är ju iofs inte allvaret i målet för EA ändå. Falsk tillvitelse är ju det som kommer sätta EA bakom lås och bom, sannolikt på hispan, igen.

Det är lite udda att din linje är att ingen av de har begått något brott, dvs. inte EA heller?
EA har ju trots allt klippt och klistrat ljudfiler och fabriksåterställt sin telefon, igen. Hur kan du avfärda brott trots de ytterst försvårande omständigheterna som påvisas nu i två fall på rak?
Senast redigerad av Vaxad 2021-03-31 kl. 20:00.
Citera
2021-03-31, 19:51
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell

[...]

Rätt genomskinligt dock att kommunicera med "våldtäktsmannen" efteråt och kräva att han lovar att inte ha sex med henne igen. Så agerar garanterat inte en kvinna som blivit våldtagen på riktigt.
Är böjd att hålla med. Den som har blivit våldtagen skyr sin förövare som pesten.
Citera
2021-03-31, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Om jag läst tråden korrekt, så "valde" EA att bli i ett väldigt stort behov av ambulans för transport till sjukhus på Annandagen.
Anmälan sköttes av en väninna (läs: medbrottsling), för mig oklart vilken dag anmälan skedde.

PS: Är det inte lika bra att undvika halmdockeproducenttrollet? Inte mata det med det önskade fokusförskjutningsmaterialet?
Värt att notera..one-linersfrågorna tar fokus från ämnet..
Har Lambertz bloggat någonting idag?
Senast redigerad av 90510 2021-03-31 kl. 20:22.
Citera
2021-03-31, 20:14
Medlem
Var han så jävla puckad som han namngav kvinnan också under sitt lilla möte med Expressen?
Han som advokat borde förstått bättre. Men idiot är han.
Citera
2021-03-31, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashEnter
Hur vet du det? Pga GL sagt det?

Om man verkligen har blivit våldtagen så behöver man ju inte försöka lura polis med nedkortade ljudfiler, lögner om att man däckat fast man pratat i mobilen och sedan fabriksåterställa mobilen för att undanröja bevis.
Så agerar en falskanmälare och bedragerska som vi har att göra med här.

Du har ju noll bevis som styrker en våldtäkt.
Citera
2021-03-31, 20:34
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverpondus
Var han så jävla puckad som han namngav kvinnan också under sitt lilla möte med Expressen?

Vilken advokat syftar du på nu?
Men det är klart livsfarliga kvinnor som EA ska namnges, som att män kan skydda sig. Såvida de inte spärras in på livstid eller får en tatuering i pannan så att alla snabbt kan se vilken kvinna det är de möter.
Citera
2021-03-31, 20:36
Medlem
Zoneinopiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverpondus
Han är inte advokat din dumma åsna
Citera
2021-03-31, 20:41
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Undertecknarna skriver att händelserna med Lamberz tydligt illustrerar ett generellt problem med tystnadskultur kring metoo osv.

Det gör det inte och det är motbjudande och fel att använda Lambertz och MÄ som ammunition och medel och exempel i en rörelse som generellt har ett klart berättigande.
Tack för ett sakligt inspel.

Som jag skrivit tidigare är det vanligt att debattartiklar och krönikor utgår från aktuella händelser för att belysa ett problem eller driva en sak. Det är inget unikt med fallet Lambertz och den här artikeln. Jag kan inte se det motbjudande i den problematisering av den direktsända presskonferensen som utgör en bärande del av artikeln. Presskonferensen har problematiserats i ett flertal ledare mm och av de medier som sände ut den.

Citat:
Den senaste tidens händelser med den tidigare Justitiekanslern och justitierådet i Högsta domstolen Göran Lambertz och juriststudenten, vår framtida kollega, illustrerar tydligt att förändringsarbetet är långt ifrån avslutat. På den spontana presskonferens (sammankallad av Lambertz själv) som direktsändes av både SVT och Expressen häromkvällen fick alla en inblick i en del av den problematiska kvinnosyn som vi ville förmedla hösten 2017.

Vi vill här uppmana till eftertanke kring följande frågor:

Hur kan vi påstå att ”likhet inför lagen” föreligger med den ojämna maktbalans som nu demonstrerats så tydligt? Vilken annan tidigare våldtäktsmisstänkt skulle få samma mediala utrymme? Hur rättvis är maktbalansen när den tidigare anklagade tillåts använda sin ställning för att presentera sin agenda på bästa sändningstid och på de största löpsedlarna, i stort sett oemotsagd?

https://www.svd.se/vem-vagar-anmala-ett-sexualbrott

Debattartikeln lyfter fram ett av flera perspektiv på Lambertz-måiet. Jag tycker att det är både är ett legitimt och angeläget perspektiv som behöver lyftas fram. Därmed inte sagt att det inte finns fler angelägna perspektiv på rättsväsendets och medias agerande i samband med sexualbrott. Förhoppningsvis kommer andra perspektiv också lyftas fram och problematiseras i media.

Förundersökningen mot Lambertz kommer sannolikt inte att tas upp igen utan den är nedlagd. Enligt pressmeddelandet från Åklarmyndigheten lades förundersökningen ned eftersom den samlade bedömningen blev att
bevisningen inte räcker för en fällande dom. Förundersökningsledaren sa också att Lambertz häktades för att han inte skulle kunna påverka utredningen.
https://www.aklagare.se/nyheter-press/pressmeddelanden/2021/mars/forundersokning-om-misstankt-valdtakt-i-uppsala-nedlagd/

Jag tror att alla kan förstå Lambertz önskan om upprättelse. Den är djupt mänsklig.

Citat:
Så nog kände jag mig helt rentvådd. Men åklagaren, Annika Bokefors, valde att säga att ”bevisen inte räckte för fällande dom” fast hon rimligen borde ha sagt att "det framkommit att det inte var fråga om någon våldtäkt" e.d. Det måste väl ha berott på prestige eller ovilja att erkänna egna fel. Att meddela att jag var oskyldig kändes väl inget vidare för åklagaren när jag hade varit inlåst i 15 dagar mest på grund av henne och EP. Men åklagaren, Annika Bokefors, valde att säga att ”bevisen inte räckte för fällande dom” fast hon rimligen borde ha sagt att "det framkommit att det inte var fråga om någon våldtäkt" e.d. Det måste väl ha berott på prestige eller ovilja att erkänna egna fel. Att meddela att jag var oskyldig kändes väl inget vidare för åklagaren när jag hade varit inlåst i 15 dagar mest på grund av henne och EP.
Lite längre ned i betraktelsen skriver Lambertz att han avskyr MÄ efter det hon gjort mot honom men att han också hoppas att hon kan komma igen. Jag tycker att det här stycket är fint och nyanserat skrivet. Det hedrar Lambertz.

Men det är som att Lambertz inte förstår eller förmår ta till sig att han genom presskonferensen och det han skriver i sin blogg och på Facebook gör det väldigt mycket svårare för henne att komma igen. Man skulle till och med kunna uppfatta honom som hämndlysten. Det är anmärkningsvärt att en person som under decennier verkat inom rättsväsendet absoluta toppskikt väljer att agera som Lambertz nu gör. Jag tror att om Lambertz hade haft kloka och sansade rådgivare hade han agerat annorlunda och inte I affekt.

Citat:
För vi vill ju att den kvinna som har utsatts för våldtäkt ska kunna få sin förövare dömd om det finns rimliga möjligheter att utreda vad som har hänt. Det är oerhört viktigt för rättssystemets trovärdighet. Men lika viktigt är förstås att ingen oskyldig man döms. Och helst att ingen oskyldig man häktas heller.

Jag ville vara ett stöd för Ellinor och tänkte att jag skulle kunna hjälpa henne in på en bra livsbana. Hon fick fina betyg på tentor och verkade i grunden vara en riktigt bra tjej. Men hon är skyddslös och skör, och hon behöver hjälp av flera. Jag erkänner att jag avskyr henne nu, efter det hon gjorde mot mig, men jag vill henne inget illa. Det var fruktansvärt dumt av mig att falla för frestelsen på julaftonskvällen, och jag skäms verkligen för det. Men när jag tänker på det som Ellinor gjorde har ilskan tagit över från skammen nästan helt.

Men jag hoppas förstås att hon kan komma igen, och bl.a. förstå att brott inte är någon bra bana. Kanske behöver hon lära sig det genom att få svara för det som hon tycks ha gjort flera gånger. Samtidigt måste hon skyddas. Men andra får göra det nu.

http://goranlambertz.se/sondagsbetraktelse-nr-304/
Citera
2021-03-31, 21:00
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Nu överdriver du igen
Vilka belägg har du för utpressning?

Då tar vi det igen. Jag skrev:
Vilket börjar få en att undra hur många gånger dom kört detta trick & istället lyckats utpressa sina offer till att betala.
Vad i detta inlägg får dig att fråga om jag har belägg? Förstår du inte innebörden i ordet "undra"?
Citera
2021-03-31, 21:03
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashEnter
Jag blir nyfiken. Vilka är "ni"?
Du & de andra psykfallen som sitter gemensamt & spammar ner tråden med skit.
Citera
2021-03-31, 21:04
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaxad
Haha, ja det är så synd om dig lilla gumman. Buhu.

Ditt blandmissbruk hör ju inte till ämnet, men de som är intresserade kan ju undersöka det väldigt enkelt. Tramsigt att sitta här och ljuga nu. Låt oss återgå till topic.
Det är inte det minsta synd om mig. Jag tycker att det är lite gulligt att du är så intresserad av mig att du hittar på saker om mig.

Citat:
Ja, och vad tror du om att GL synnerligen är medveten om hur man ändrar åklagare och reser ett mål som har avfärdats på felaktiga grunder? Personligen så finner jag det sannolikt att GL kör hela vägen in i kaklet.

Du har rätt i att förtal sannolikt inte är aktuellt gällande just GL och EA. Men det är ju iofs inte allvaret i målet för EA ändå. Falsk tillvitelse är ju det som kommer sätta EA bakom lås och bom, sannolikt på hispan, igen.

Det är lite udda att din linje är att ingen av de har begått något brott, dvs. inte EA heller?
EA har ju trots allt klippt och klistrat ljudfiler och fabriksåterställt sin telefon, igen. Hur kan du avfärda brott trots de ytterst försvårande omständigheterna som påvisas nu i två fall på rak?
Du klippte lite smidigt bort det jag skrev om målet så jag tar det igen:
Citat:
När det gäller Lambertz skuld så lutar jag åt att det inte begåtts något brott. Jag tror att det handlar om två personer som båda har dåligt omdöme och svårigheter att läsa av andra. Lägg till alkohol och katastrofen är ett faktum. Jag tror att MÄ känner sig våldtagen av Lambertz och att det förklarar hennes handlande, men det är inte synonymt med att han våldtagit henne.
Jag har inte uttalat mig om huruvida MÄ agerat brottsligt eller inte.

Lambertz anmälan om falsk tillvitelse och våldtäkt las ned. Lambertz kallar sin våldtäktsanmälan en "symbolhandling", vilket innebär att han inte ens själv anser att han blivit våldtagen av MÄ. Därmed kan Lambertz teoretiskt ha gjort sig skyldig till falsk angivelse. Det är anmärkningsvärt att en tidigare justitiekansler och justitieråd gör en ren okynnesanmälan. Han borde hålla sig för god för sådant.

När det gäller MÄ:s eventuella brottsliga handlingar tror jag att det vore bra om saken utreds inom rättsväsendet en gång för alla.

Jag tror också att det vore bra om frågan om förtal i samband med presskonferensen och övriga skriverier blir prövad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in