2021-04-08, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
[b]
Fotografen
I FUP om förtalsåtalet kallas PA av flera för "fotografen". Det väcker några tankar hos mig. Kanske delvis baserade på fördomar? Någon annan som har tankar om detta?

– Hur vanligt är det att modeller eller wannabes överskrider gränser för att komma med på bilder som en fotograf ska publicera?

– Hur vanligt är det att fotografer utnyttjar detta för att "få till det" med en modell eller wannabe?

Hur vanligt det är att modeller och wannabes använder sex för att bli fotograferade har jag ingen aning om men det förekommer säkert. Min killgissning är att det är sällsynt, liksom det säkert är sällsynt att kvinnor betalar andra hantverkare med sex.

Yrkesfotografer är nästan alltid väldigt försiktiga med att få alltför nära kontakt med sina modeller eftersom sådant har potential att helt kvadda deras företag och liv. De har ett tryck på sig att agera professionellt. Bevisligen förekommer det dock och mina kontakter inom modellbranschen säger att sådant diskuteras, modeller emellan, i olika grupper för sådana på nätet. Det förekommer att man varnar, vanligen diskret i PM, för vissa personer och rykten sprids snabbt. Kunder och modellagenturer vill inte heller bli indragna i några skandaler. Sedan är det en annan sak att tycke och attraktion då och då uppstår mellan kvinnor och män som jobbar tätt ihop.
Citera
2021-04-08, 15:10
Medlem
Citat:
Jag har också sett något om foto- eller filmbevis, men minns inte var.

Min minnesbild är denna, men jag är inte säker.

PA brukade ordna efterfester i en lokal som tillhörde belladonna-trackers (på Torsgatan 46, vid Sankt Eriksplan). Alkohol, droger och fotografering hörde till, enligt uppgifter. PA fotade till utställningar som han planerade. Det var inte ovanligt att "modellerna" ångrade sig dagen efter nattsessionen.

Mitt intryck är att det fanns en växande skara modeller och wannabes som kände sig lurade och utnyttjade av PA.

Däremot har jag för mig att det som påstods ha varit åtta timmar tortyr och våldtäkt (mellan 02.30 och 11.00) utspelade sig på en annan plats, kanske hemma hos PA? Jag hittar inte det nu. Kanske någon som minns om platsen angetts och i så fall var?

En "pikant" detalj var att anmälarna också hävdat att PA kanske smittat dom med en "allmänfarlig sjukdom" som ledde till att han tvingades göra en test. Jag vet inte vilken sjukdom och vad testen visade. Jag har för mig att ingen av anmälarna konstaterades smittade.

Mycket av detta, som dokumenterats i förundersökningen, kommer väl fram om det blir ett åtal för falsk tillvitelse? PA har sagt att han hittills inte orkat anmäla, men att det kanske kommer? Kanske i ett "paket" där PA, DU och GL går samman? Kanske blir det flera, upp till tre, anmälningar?

Om inte mitt minne sviker mig näms Södermalm i FUP,en.

Edit hittade detta: På sid, 92 finns: Brottsplatsadress/områdeskod 9500 vilket väl indikerar Södermalm? Tar inte gift på det.. Bodde inte EAs offer på Södermalm?

https://www.docdroid.net/ffPyrqM/sthlm-tr-b-4666-19-fup-maskad-pdf#page=93

Edit: Brasklapp om områdeskoden 9500.
Senast redigerad av 90510 2021-04-08 kl. 15:29.
Citera
2021-04-08, 15:19
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Ganska tjatigt att tråden ska handla om den där CW hela tiden.

Kanske, men hon kan ju ha varit och vara en katalysator som påverkat kvinnor att göra anmälningar om våldtäkter för att "straffa" män som dom inte tycker om. Det finns formuleringar som hon gjort om FV som kan tolkas som att hon anser att han bör dömas att han "varit på" unga damer och för att hon tyckte att han var motbjudande.

Jag vet inte om hon gjorde det, men CW skulle väl besöka dagens förhandling i Stockholms tingsrätt som "stöd" för EA i förtalsmålet där EA är åtalad för att förtala FV? Det tyder väl på, eller minst kan tolkas som, att det finns någon koppling mellan dom två?

Citera
2021-04-08, 15:20
Medlem
grottmuttans avatar
Någon måste ju ha laddat ner porrfilmen? Jag behöver se den, i strikt vetenskapligt syfte givetvis.
Citera
2021-04-08, 15:39
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 90510
Om inte mitt minne sviker mig näms Södermalm i FUP,en.

Edit hittade detta: På sid, 92 finns: Brottsplatsadress/områdeskod 9500 vilket väl indikerar Södermalm? Tar inte gift på det.. Bodde inte EAs offer på Södermalm?

https://www.docdroid.net/ffPyrqM/sthlm-tr-b-4666-19-fup-maskad-pdf#page=93

Edit: Brasklapp om områdeskoden 9500.

Jag letade vad 9500 betyder och hittade detta som tyder på att även t.ex. Norrlandsgatan (i trakten av Stureplan/Norrmalmstorg) tillhör 9500.

http://www.hqgatestory.com/wp-content/uploads/2016/09/Huvudprotokoll-A.pdf

Jag har inte gjort FUP sökbar ännu (har intryck att den nu är "bara" bilder), men jag ska försöka göra det.

Senast redigerad av lasternassumma 2021-04-08 kl. 15:51. Anledning: korr.
Citera
2021-04-08, 15:58
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Fast nu resonerar du lika snurrigt som GL gjorde i förhållande till TQ. Att en åklagare kommer fram till att åtal inte ska väckas, innebär ett friande, i minst lika hög grad som ett friande efter rättegång. I alla fall fram till ett ny FU lyfts igen eller det går till hovrätten.

Annars skulle det ju räcka med en anmälan för att betraktas som skyldig, hur osannolik anmälan än är. Ett djupt rättsvidrigt tankegods.
Det verkar som att du missförstått oskuldspresumtionen.

Du skriver att en nedlagd förundersökning innebär ett friande i minst lika hög grad som ett friande efter en rättegång.
Enligt ditt synsätt behövs inte domstolar, eftersom du säger att i praktiken är en nerlagd förundersökning eller ett åtal samma sak som en dom.

Då frågar dig om du menar att det motsatta också gäller:

Anta att åklagaren i Lambertz-målet hade väckt åtal.

Innebär åtalet att Lambertz är skyldig till våldtäkt i minst lika hög grad som en fällande dom efter rättegång?

Innebär åtalet mot Lambertz att han är skyldig till våldtäkt även om domstolen ogillar åtalet, dvs friar honom?

Jag är uppriktigt nyfiken på hur du ser på saken.

För sakens skull vill jag betona att jag inte tror att Lambertz gjort sig skyldig till brott under julhelgen.
Senast redigerad av Sandkaka 2021-04-08 kl. 16:17.
Citera
2021-04-08, 16:13
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Jag slås av att det var ett bra tag sedan någon skrev "gubbslem". Har det möjligen utgått kontraorder i någon mailinglista?
Citera
2021-04-08, 16:22
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Jag letade vad 9500 betyder och hittade detta som tyder på att även t.ex. Norrlandsgatan (i trakten av Stureplan/Norrmalmstorg) tillhör 9500.

Jag har inte gjort FUP sökbar ännu (har intryck att den nu är "bara" bilder), men jag ska försöka göra det.

Det är en bostad på en gata nära Hornstull, gatans namn börjar med ett kvinnligt namn och numret anses av visa föra otur med sig.

/Provokatör
Citera
2021-04-08, 16:22
Medlem
Citat:

Stort, tack för att du ger oss insyn i det makabra fallet. Man kan väl tycka det inte är mer än rätt att EA får smaka på egen medicin. Det är en grym, livsförstörande hobby EA och hennes vänner ägnar sig åt.

Vad som är talande är att 3 st vuxna kvinnor (vänner sen tidigare) påstår sig blivit våldtagna i 8 timmar (02:30 -11:00)av en ensam man. Kommer osökt att tänka på Raafat El sayed,s bevingade ord på presskonferens "här ligger en gravad hund"

När "förövaren" våldtog den första så frågar man sig vad den andra och tredje gjorde när dom väntade på sin tur
Citera
2021-04-08, 16:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Det verkar som att du missförstått oskuldspresumtionen.

Du skriver att en nedlagd förundersökning innebär ett friande i minst lika hög grad som ett friande efter en rättegång.
Enligt ditt synsätt behövs inte domstolar, eftersom du säger att i praktiken är en nerlagd förundersökning eller ett åtal samma sak som en dom.

Då frågar dig om du menar att det motsatta också gäller:

Anta att åklagaren i Lambertz-målet hade väckt åtal.

Innebär åtalet att Lambertz är skyldig till våldtäkt i minst lika hög grad som en fällande dom efter rättegång?

Innebär åtalet mot Lambertz att han är skyldig till våldtäkt även om domstolen ogillar åtalet, dvs friar honom?

Jag är uppriktigt nyfiken på hur du ser på saken.

För sakens skull vill jag betona att jag inte tror att Lambertz gjort sig skyldig till brott under julhelgen.
Att vara skyldig innebär att bevisningen för att man har gjort något övertrumfar bevisen för att man inte har gjort något.

Om det motsatta gäller, ska man betraktas som oskyldig (oskuldspresumtionen). Detta gäller om åklagare lägger ner fallet då hen inte tror att en fällande är möjlig eller om en domstol friar.
Citera
2021-04-08, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Det är en bostad på en gata nära Hornstull, gatans namn börjar med ett kvinnligt namn och numret anses av visa föra otur med sig.

/Provokatör
Heleneborgsgatan 13. Synd att man inte kan vinna en trisslott.
Citera
2021-04-08, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 90510
Stort, tack för att du ger oss insyn i det makabra fallet. Man kan väl tycka det inte är mer än rätt att EA får smaka på egen medicin. Det är en grym, livsförstörande hobby EA och hennes vänner ägnar sig åt.

Vad som är talande är att 3 st vuxna kvinnor (vänner sen tidigare) påstår sig blivit våldtagna i 8 timmar (02:30 -11:00)av en ensam man. Kommer osökt att tänka på Raafat El sayed,s bevingade ord på presskonferens "här ligger en gravad hund"

När "förövaren" våldtog den första så frågar man sig vad den andra och tredje gjorde när dom väntade på sin tur
Kanske löste korsord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in