2021-04-08, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Tyckte lite synd om GL i början, men när man fick läsa om att han ville ha en miljon i skadestånd för att ha suttit anhållen några dagar, började man tveka. Fnasket EA ville få knullpengar genom skadestånd och juristen GL ville få ännu mer knullpengar. Jurister vet ju att kunna ta betalt. Och dom pengarna skulle doneras fick man höra. Och svenskarna skulle betala. Frågade han folket först? Tycker att EA och GL har stora likheter. Fräcka och förslagna. Dom kan fortsätta knulla varandra. Verkar passa bra ihop. Tycker nu inte synd om någon av dom.

Jag tycker inte heller synd om Göran Lambertz, men min poäng är att vi knappast haft den här diskussionen om det inte varit just han som blev anmäld den här gången. Det gagnar oss alla att han vägrat vika sig utan tar strid mot dem som ville se honom dömd. Om det hade varit en "vanlig" man som råkat ut för detta hade vi inte ens hört talas om det och ytterligare en man hade med stor sannolikhet blivit oskyldigt dömd för våldtäkt. Beträffande skadeståndsanspråket tycker jag det är ett ypperligt sätt att få denna smutsiga byk offentliggjord och få igång en diskussion om hur vårt rättsväsende fungerar beträffande sexualbrott. Det krävs mod att lämna ut sig själv på det sätt Göran Lambertz gör för att statuera exempel, det ska han ha en eloge för.
Senast redigerad av Sculker 2021-04-08 kl. 11:34.
Citera
2021-04-08, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonathaan5
Eritrea*
Japp Eritrea ! Fel av mig.
Citera
2021-04-08, 11:56
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Ja, vad vet man längre i uppochnedvända världen där vi har hundra kön men två lag. Jag hade säkert också fortfarande varit vänster - om jag hade haft råd.

Fler frågor...
Det är fortfarande en hel del frågor som jag vill ha svar på. Både exakt on topic och i utkanten. Här kommer några. Först en något kuriös fråga...

– Hur många miljoner eller hundratals miljoner ska man vara värd innan man inte längre tillhör "laget som våldtar", som enligt CW utgörs av (nästan?) alla män, om jag inte förstått det helt fel. Jag utgår från att hennes man (värd ett par hundra miljoner) "platsar" utanför laget...

Rättegången mot EA
Detaljer om dagens rättegång om grovt förtal mot EA har viss betydelse för tre trådar på Flashback.
– Den om nöjesprofilen (PA för tre våldtäkter)
– Den om åtalet mot EA för förtal (Förtalsmålet mot EA)
– Den här, där EA var MÄ när GL greps och häktades för våldtäkt.

Det som jag tycker är intressant i den här tråden är att förstå vad som ledde till att GL greps och häktades. Då ingår, IMO, EAs historia om PA, reaktionen på berättelsen på Facebook, PAs berättelse och hans advokats uttalande.

Jag har för avsikt att återkomma med kommentarer om FUP för förtalsåtalet, men har en fråga som jag vill ha svar på innan.
– Är det någon som vet exakt vad som friade PA när han var misstänkt för våldtäkt av tre (varav en var EA). Jag har ett vagt minne av att det var bilder som friade PA. Stämmer det? Är det någon som vet något mer om vilka bilder och vad dom visade?
Om det finns "hårda bevis" för att EA ljugit när hon tillsammans med två andra unga damer anmälde PA för våldtäkt och påstod att han torterat och våldtagit dom tre under åtta timmar, så påverkar det trovärdigheten när EA senare är målsägare i ytterligare två fall av våldtäkt.

Fotografen
I FUP om förtalsåtalet kallas PA av flera för "fotografen". Det väcker några tankar hos mig. Kanske delvis baserade på fördomar? Någon annan som har tankar om detta?

– Hur vanligt är det att modeller eller wannabes överskrider gränser för att komma med på bilder som en fotograf ska publicera?

– Hur vanligt är det att fotografer utnyttjar detta för att "få till det" med en modell eller wannabe?

Citera
2021-04-08, 12:07
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
... – Hur många miljoner eller hundratals miljoner ska man vara värd innan man inte längre tillhör "laget som våldtar", som enligt CW utgörs av (nästan?) alla män, om jag inte förstått det helt fel. Jag utgår från att hennes man (värd ett par hundra miljoner) "platsar" utanför laget...

Nu ska du inte glömma att CW inte är i position att recensera någon. Jag motsätter mig bestämt att icke adekvata kulturwannabies och partyfolks i dynga ska ha något att säga om något annat än sig själva. I min mening borde CW och gelikar skaffa sig riktiga jobb.
Citera
2021-04-08, 12:45
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonathaan5
Var något om att hon inte mådde bra psykiskt, tror ni att hon dök upp?

Haha, det vore inte direkt förvånande om EA inte vill visa upp sig. Nog lite pinsamt när de flesta sett igenom henne nu.
Citera
2021-04-08, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Det vet jag också. Du behöver inte förklara någonting för mig. Men staten får betala hans knullpengar inte han själv. Tänk att han kunde bjuda fnasket på en sillbit i julas. Det blev nog dyrt för honom. Och det har han säkert ångrat.
Nej det här får han betala själv. Det är inte bara det att det inte blir någon miljon han kommer att få stå för rättegångskostnaderna själv. Att han sedan tycker att det är värt det är en annan sak.
Citera
2021-04-08, 12:59
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djuse
Någon som vet om EA dök upp i rätten i dag ?
Var det inte bara någon slags inledande möte, enbart med ombuden & rättens ordförande?
Citera
2021-04-08, 13:04
Medlem
Jagersros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Var det inte bara någon slags inledande möte, enbart med ombuden & rättens ordförande?
Osäker vad som gjordes i dag.
Citera
2021-04-08, 13:52
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Nu ska du inte glömma att CW inte är i position att recensera någon. Jag motsätter mig bestämt att icke adekvata kulturwannabies och partyfolks i dynga ska ha något att säga om något annat än sig själva. I min mening borde CW och gelikar skaffa sig riktiga jobb.

Jag vet att ironi är svår att utläsa i text, men det jag skrev om CW var inte utan ironi. Lite också försökte jag säga att hon inte framstår som trovärdig. För att göra det måste man IMO vara konsekvent. Om man ändrar uppfattning när det gäller något viktigt eller en grundläggande värdering så bör man motivera detta. Alternativt acceptera att trovärdigheten urholkats.

Jag hoppas att GL, även om han i t.ex. detta (nedan) som du citerade och skrev om tidigare antyder att han har ändrat eller håller på att ändra sin övertygelse om hur det står till med rättssäkerheten och opinionen när det gäller sexualbrott, landar i en klar och realistisk bild av verkligheten. Även att han deklarerar detta.
Citat (av GL):
«Är det verkligen så att det finns så många människor som inte är riktigt kloka?»

Ja, Göran.

Citat (av GL):
«Och är det faktiskt så att en del av kvinnorörelsen stöttar våldtäktsanmälningar av det här slaget? Jag tycker mig inte kunna dra någon annan slutsats. Är det inte i så fall ganska allvarligt?»

Jo, Göran.
Jag hoppas hans frågor var retoriska, men kan vi vara helt säkra på det?

Min fråga
Jag upprepar min fråga (till dig och alla andra).
– Är det någon som vet exakt vad som friade PA när han var misstänkt för och anklagad för våldtäkt av tre (varav en var EA). Jag har ett vagt minne av att det var bilder som friade PA. Stämmer det? Är det någon som vet något mer om vilka bilder och vad dom visade?
Mitt intryck är att dom tre synkroniserade sina historier innan dom anmälde, men att det så småningom kom fram bevis för att deras historia inte stämde. Då släpptes PA och förundersökningen lades ner. Vad var det för bevis?

Citera
2021-04-08, 13:56
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
– Är det någon som vet exakt vad som friade PA när han var misstänkt för och anklagad för våldtäkt av tre (varav en var EA). Jag har ett vagt minne av att det var bilder som friade PA. Stämmer det? Är det någon som vet något mer om vilka bilder och vad dom visade?
Mitt intryck är att dom tre synkroniserade sina historier innan dom anmälde, men att det så småningom kom fram bevis för att deras historia inte stämde. Då släpptes PA och förundersökningen lades ner. Vad var det för bevis?

Som jag har uppfattat det så var det foto- och/eller filmbevis. Hela grejen utspelade sig väl i en fotostudio där PA brukade ordna lite "fester".
Citera
2021-04-08, 14:51
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Som jag har uppfattat det så var det foto- och/eller filmbevis. Hela grejen utspelade sig väl i en fotostudio där PA brukade ordna lite "fester".

Jag har också sett något om foto- eller filmbevis, men minns inte var.

Min minnesbild är denna, men jag är inte säker.

PA brukade ordna efterfester i en lokal som tillhörde belladonna-trackers (på Torsgatan 46, vid Sankt Eriksplan). Alkohol, droger och fotografering hörde till, enligt uppgifter. PA fotade till utställningar som han planerade. Det var inte ovanligt att "modellerna" ångrade sig dagen efter nattsessionen.

Mitt intryck är att det fanns en växande skara modeller och wannabes som kände sig lurade och utnyttjade av PA.

Däremot har jag för mig att det som påstods ha varit åtta timmar tortyr och våldtäkt (mellan 02.30 och 11.00) utspelade sig på en annan plats, kanske hemma hos PA? Jag hittar inte det nu. Kanske någon som minns om platsen angetts och i så fall var?

En "pikant" detalj var att anmälarna också hävdat att PA kanske smittat dom med en "allmänfarlig sjukdom" som ledde till att han tvingades göra en test. Jag vet inte vilken sjukdom och vad testen visade. Jag har för mig att ingen av anmälarna konstaterades smittade.

Mycket av detta, som dokumenterats i förundersökningen, kommer väl fram om det blir ett åtal för falsk tillvitelse? PA har sagt att han hittills inte orkat anmäla, men att det kanske kommer? Kanske i ett "paket" där PA, DU och GL går samman? Kanske blir det flera, upp till tre, anmälningar?

Citera
2021-04-08, 14:55
Medlem
Citat:
Ganska tjatigt att tråden ska handla om den där CW hela tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in