Citat:
Ursprungligen postat av
soulflash
Tycker det fetade är en lite väl stark princip givet hur svårt det är att fälla någon för våltäkt. Om det finns många personer som oberoende av varandra berättar trovärdiga historier (som dock inte räcker till fällande dom) kan det vara motiverat med "folkdomstolar". Ibland tror jag det nästan är 99% säkert att någon är skyldig baserat på det man läst. Lambertz är dock inte skyldig tror jag och det är för jävligt att han dömts av media.
Jag förstår att man känner det, men ska man ha ett rättsamhälle är det ju egentligen det som sägs i rätten som ska gälla. Det är där man ska dömas och om man inte döms där ska man behandlas som oskyldig. Sedan förstår jag att det inte altid är helt lätt och man kan självklart diskutera vad som egentligen hände, men man hamnar ju lätt på ett sluttande plan om man börjar med folkdomstolar.
Vanligtvis brukar la media peka ut folk när de är misstänka på sannolika skäl?
Att två oberoende av varandra berättar trovärdiga historier om olika händelser är inte alls speciellt konstigt när #metoo drog igång. Vad är det som gör att berättelserna framstår som trovärdiga? Har de granskat berättelsena närmare och även talat med kompisar som de hade kontakt med då övergreppen ska ha ägt rum?