Flashback bygger pepparkakshus!
2021-04-08, 11:49
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdMortem
Nej det säger de inte och de är däremot en stor orsak till att anmälningar inte leder vidare. Majoriteten av alla sexualbrott anmäls aldrig. Det är dessutom aldrig bara ett offer även om det från början är ett ensamt offer som börjar berätta. Men majoriteten av alla som anmäls eller anklagas däremot, de ljuger och nekar till sanningen.

Då har du inte hört vad polisen själva säger. Väldigt många anmälningar skrotar de direkt för de kommer från unga kvinnor som anmäler sina pojkvänner för våldtäkt efter de upptäckt att han varit otrogen! Det är kvinnor som inte ljuger men förstått litet fel vad en våldtäkt är. Att sedan det finns sådana som ljuger finns ju (se Lambertz-fallet) men att enbart 3-4 kvinnor årligen blir fällda för falsk tillvitelse handlar ju om (även här polisen själva säger) att det är extremt svårt för dom att bevisa det brottet.
Citera
2021-04-08, 11:55
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModPodge
Jo, det är ju ett klart övergrepp.
Sedan funkar det nog inte i längden om ena parten har stark dragning mot nåt kinks/BDSM, och den andra parten vill ha mer ”normalt” vanilj-sex.

Undrar hur det går för Soran nu. Får han strypa och smiska sin sambo eller är längtan nu stark efter att få göra det med någon annan?
Det som beskrivs är ett övergrepp och du blandar ihop det sedan med att säga att personen har dragning mot kinks/BDSM.

BDSM, låter som den nya ursäkten. Förr hette det äktenskaplig plikt och våldtäkt inom äktenskapet var inte våldtäkt. Nu heter det istället att man är för BDSM och man märker i dessa trådar att folk är medvetna om att de begår övergrepp själva när de försvarar med att jämföra med BDSM. Saken är att en relation inte ger rätt till sex. Sex ger inte rätt att ta stryptag och så vidare. Ingen normal människa tror att någon som har samtyckt till sex automatiskt ska underkasta sig och acceptera BDSM. Första gången dessutom och utan dialog innan.

Ta bort begreppet BDSM och säg istället att det är svårt för människor med stark dragning för sexuellt våld och kränkningar att få det att funka med dem som ser dem själva som personer med en egen sexualitet och gränsdragningar till att behandlas som normalt under samlag.

Deras samliv är sannolikt baserat på det han gör med andra. Finns ju de som lever ut sitt mörker på andra offer än partners men vi vet vad antirasisterna säger: Även Aisha utsätts.

Det de gör innan eller vid sidan av relationer är väl främst en övning tills de har någon fången under sambolivet eller äktenskapets bojor som accepterar utan att gå ut offentligt med vad som sker. Gissningsvis är det nog på sådant vis generellt.
Citera
2021-04-08, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoaMaria
Jag såg dokumentären och tycker som många andra här att den inte precis var till hans fördel, snarare tvärtom. Men jag reagerar mot att många här hängt upp sig på att han är så ful, och vem skulle vilja vara med en så ful person.

För det första så ser han väl helt okej ut, han är inte överviktig, han har inte vårtor i ansiktet, han är inte missbildad. Men oavsett, tror ni verkligen att kvinnor bara har sex med snygga killar? Se er omkring. Det är så mycket annat som räknas, och i hans fall så var han känd, han hade ett gott rykte som en juste person (i det offentliga) och han var dessutom rolig, rätt skärpt och charmig. Vill poängtera att jag aldrig har träffat honom. Men sluta tro att utseendet är det som får tjejer att vilja ha sex med er.
Exakt. Klar överdrift att kalla honom ful och han hade helt klart personliga egenskaper utöver kändisskapet som gick hem hos tjejer. Däremot skulle han naturligtvis inte vara i närheten av lika attraktiv utan kändisskapet. Att han blev känd gav honom säkert också ett självförtroende som många tjejer gillade.
Citera
2021-04-08, 12:04
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Då har du inte hört vad polisen själva säger. Väldigt många anmälningar skrotar de direkt för de kommer från unga kvinnor som anmäler sina pojkvänner för våldtäkt efter de upptäckt att han varit otrogen! Det är kvinnor som inte ljuger men förstått litet fel vad en våldtäkt är. Att sedan det finns sådana som ljuger finns ju (se Lambertz-fallet) men att enbart 3-4 kvinnor årligen blir fällda för falsk tillvitelse handlar ju om (även här polisen själva säger) att det är extremt svårt för dom att bevisa det brottet.
Jag har våldtagits och utsatts för flera olika och överväger att stämma samhället för att det systematiskt lagt ner anmälningar eller undanlåtit att anmäla brott jag berättat om trots att preskriptionstiden inte löpt ut så du pratar med fel brud nu. Majoriteten av män löper risk att pekas ut för att majoriteten av män begår brott. Blev nyligen chockad av att någon jag ångrat djupt att jag träffat pga av extremt dåligt omdöme relaterat till kraftig berusning, hade en väldigt lång tråd här på Flashback då det tydligen var en serievåldtäktsman. Nu blev jag inte våldtagen men jag vet att tjejerna talat sanning särskilt då killen ville ha sex vid ett tillfälle när jag var nykter och jag knuffade bort honom. Skillnaden är att jag är såpass gammal att jag kan hantera situationer och inte tar allt så allvarligt. Det gör inte män mindre skyldiga när andra istället traumatiseras eller anmäler.

Det är ni män som inte förstår. Oönskade "initiativ" som är gränsöverskridande, är våldtäkt oavsett om den ena inte kränks eller känner sig utsatt. Gör nästa det är du skyldig. Men det är väl för svårt att förstå andras upplevelser för många män och just därför är det män som ska avstå alkohol eller att röra sig omkring kvinnor. De kan bli så våldtäktiga i humöret.
Citera
2021-04-08, 12:10
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Jag har våldtagits och utsatts för flera olika och överväger att stämma samhället för att det systematiskt lagt ner anmälningar eller undanlåtit att anmäla brott jag berättat om trots att preskriptionstiden inte löpt ut så du pratar med fel brud nu. Majoriteten av män löper risk att pekas ut för att majoriteten av män begår brott. Blev nyligen chockad av att någon jag ångrat djupt att jag träffat pga av extremt dåligt omdöme relaterat till kraftig berusning, hade en väldigt lång tråd här på Flashback då det tydligen var en serievåldtäktsman. Nu blev jag inte våldtagen men jag vet att tjejerna talat sanning särskilt då killen ville ha sex vid ett tillfälle när jag var nykter och jag knuffade bort honom. Skillnaden är att jag är såpass gammal att jag kan hantera situationer och inte tar allt så allvarligt. Det gör inte män mindre skyldiga när andra istället traumatiseras eller anmäler.

Det är ni män som inte förstår. Oönskade "initiativ" som är gränsöverskridande, är våldtäkt oavsett om den ena inte kränks eller känner sig utsatt. Gör nästa det är du skyldig. Men det är väl för svårt att förstå andras upplevelser för många män och just därför är det män som ska avstå alkohol eller att röra sig omkring kvinnor. De kan bli så våldtäktiga i humöret.

Absolut. En person som begår våld mot någon annan gör sig skyldig till ett övergrepp. Var på bio för ett tag sedan och det var en mamma som hade bråkiga ungar. Hon skakade dem och tröck dem ned i stolarna. Jag gick fram och grep tag i hennes axel och sa att hon skulle lämna biografen. Hon ringde sen polisen och jag fick förklara mig. Polisen sa att jag skulle kontakta en advokat för jag har absolut ingen rätt att ta tag i kvinnan. Jag klarade mig dock ur det hela efter kvinnan och jag pratat. Men killar måste fatta det inte finns några ursäkter för ett dåligt beteende.
Citera
2021-04-08, 12:11
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:

Fan menar du nu? Alla män är potentiella våldtäktsmän eller? Beklagligt med dina erfarenheter men ta fan inte att peka ut alla män. Det borde väl mer faktiskt om samhället sviker och många anmälningar läggs ner beror det ju också på att en massa kvinnor felaktigt anmäler. Det blir svårare för rättsväsendet att skilja ut när det faktiskt hänt något allvarligt mot att det enbart är en sk okynnesanmälan.

För just Soran som sagt är det svårt att föreställa att han just ska få NIO okynnesanmälningar emot sig utan att det nog är grund för det.
Citera
2021-04-08, 12:11
Medlem
AreYouBacks avatar
Hur kan man se (har inget VPN) från utlandet?
Citera
2021-04-08, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liten.igelkott
Märklig dokumentär måste jag säga. Soran framställs nästan som offret i den här historien. Att han inte längre kan jobba med stand up, att han inte vågade gå ut med mera. Lite som att SVT vill att det är honom man ska tycka synd om.
Mycket märklig, ja.

Det är som att resonemanget utgår från att man inte kan anses vara en förkastlig människa om man inte är friad från någon av den civiliserade människans val att skipa rättvisa i samhället, alltså domstolsväsendet.
Senast redigerad av nudelfan 2021-04-08 kl. 12:27.
Citera
2021-04-08, 12:31
Medlem
Tror hela våldtäktsdiskussionen mynnar ut i följande:

1. Upplevelsen att man blivit våldtagen är förstås hemsk. Ingen ska behöva känna så.

2. Bara för att man upplever eller känner att man blivit våldtagen så är det inte nödvändigtvis det som de facto har hänt - varken ur ett juridiskt eller reellt perspektiv.

Om upplevelsen inte kan verifieras juridiskt ska oskyldighetsprincipen gälla för att vi ska ha ett rättssäkert samhälle. Det fungerar inte att hänga ut folk på sociala medier och i andra sammanhang. Det ska beivras.

Även om fallen enligt statistiken är få så finns det offer som ljugit om den reella händelsen eller får en ny upplevelse av allehanda skäl (partnern var otrogen, ekonomiska incitament, godhetspoäng etc). Det stärker vikten av att det är den juridiska prövningen som ska lägga grunden för vad som uppfattas som sant/falskt. Har man ljugit eller förvanskat bevis ska man straffas - och inte skyddas på grund av ens upplevda våldtäkt.
Citera
2021-04-08, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheButcherSon
Tror hela våldtäktsdiskussionen mynnar ut i följande:

1. Upplevelsen att man blivit våldtagen är förstås hemsk. Ingen ska behöva känna så.

2. Bara för att man upplever eller känner att man blivit våldtagen så är det inte nödvändigtvis det som de facto har hänt - varken ur ett juridiskt eller reellt perspektiv.

Om upplevelsen inte kan verifieras juridiskt ska oskyldighetsprincipen gälla för att vi ska ha ett rättssäkert samhälle. Det fungerar inte att hänga ut folk på sociala medier och i andra sammanhang. Det ska beivras.

Även om fallen enligt statistiken är få så finns det offer som ljugit om den reella händelsen eller får en ny upplevelse av allehanda skäl (partnern var otrogen, ekonomiska incitament, godhetspoäng etc). Det stärker vikten av att det är den juridiska prövningen som ska lägga grunden för vad som uppfattas som sant/falskt. Har man ljugit eller förvanskat bevis ska man straffas - och inte skyddas på grund av ens upplevda våldtäkt.
Tycker det fetade är en lite väl stark princip givet hur svårt det är att fälla någon för våltäkt. Om det finns många personer som oberoende av varandra berättar trovärdiga historier (som dock inte räcker till fällande dom) kan det vara motiverat med "folkdomstolar". Ibland tror jag det nästan är 99% säkert att någon är skyldig baserat på det man läst. Lambertz är dock inte skyldig tror jag och det är för jävligt att han dömts av media.
Citera
2021-04-08, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Säger inte att Soran utsatts för detta, eller att det skulle vara "vanligt" sett till hela befolkningen. Men det är något som sker hela tiden, av personlighetsstörda kvinnor. Det som i lekmäns språk kallas psykopater existerar hos båda könen och om möjlighet finns att förstöra någons liv (någon man har något otalt med) på ett enkelt sätt så tar man chansen.

6% är absolut inte "hela tiden" (om det nu ens är 6%, har fortf ej fått se källa på det), och med tanke på hur det daltas med våldtäktsmän i Sverige måste det vara en riktigt jävla dålig strategi om man vill skada någon att anmäla denne för våldtäkt. Då är man förutom personlighetsstörd även urbota korkad.
Citera
2021-04-08, 12:47
Medlem
Hela poängen med att det är svårt att fälla för våldtäkt är att det saknas bevis.
Saknas bevis ska man inte straffas.

Pogromer/folkdomstolar är fel oavsett vem det drabbar - och förlitar sig på att den stora massan folket besitter intellekt och kan tänka logiskt och inte känslomässigt. Annars blir vår värld som i filmen Idiocracy. Men hey, vi verkar redan vara på god väg ditåt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in