2021-04-08, 12:37
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
NA skriver:

"När vi lämnar salen i pausen vill domaren att vi tar med all teknisk utrustning. Målsägarbiträdet påpekade när alla gått ut, att den misstänkte 46-åringen lämnat kvar sin dator i salen påslagen.
En vakt kallades till salen som meddelade 46-åringens advokater att datorn stod kvar. Nu har en av advokaterna gått in i salen och hämtat datorn."
Första tanken jag fick när han har datorn med sig hela tiden är att han spelar in hela rättegången vilket inte är tillåtet.
När han sedan "glömmer" datorn i rättssalen så är det självklart att han har ställt den på inspelning.
Kollade de verkligen inte vilka program som var aktiva på datorn innan advokaten fick hämta den?
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Eller så sitter fanstyget och spelar in rättegången
Det är klart att han vill göra det.
Speciellt det som diskuteras under pauserna när han inte är där.
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Jag för min del kan tänka mig att Steffe chansar på att han kan komma undan med att "råka" "glömma" datorn påslagen i salen under pauser där rätten diskuterar och då "råka" ha voice recorder påslaget.

Passar bra in i hans övriga risktagarpersonlighet.
Det är precis vad jag också tror.
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66
Nja jag tror inte att SD är så korkad att han riskerar en reprimand från domaren, det stärker inte hans aktier precis.
Precis så korkad är han faktiskt enligt mig.
Citera
2021-04-08, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det vet jag inte ang. att sätta dit SD. Det förhöret hade ett par ledande frågor tyvärr. Nu kommer HR få höra dem. Det var troligtvis därför åklagaren ville spela upp bara delar av förhöret och försvaret hela.

Ett par ledande frågor kan säkert ha förekommit, men det kan också ha varit en medveten taktik från förhörsledarna. Den misstänkte pendlar också mellan att fundera ingående (noterat i FUP som 11 minuters funderande på frågan hur lång tid det tog att cykla från hemmet till arbetet) och att provokativt besvara frågor i förväg, exempelvis

M: Jag vet att jag cykla flera gånger fram och tillbaka på gatan.
F: Betesgatan?
M: Betesvägen ja.
F:Mm ...
M:Mm.
F: Vilken annan gata cykla du på då?
M: Jag cykla förmodligen äh, ner på Betesvägen och Skördevägen (tyst en stund) jag brukar
cykla vid bron alltid när jag testar växlar så det, gjorde jag säkert och över motorvägs bron
enda upp på Färdemansgatan så går det en cykel bro, jag kan inte säga att jag minns det men,
säkert cykla jag där. Nej jag cykla inte förbi Lena.
F: Nej det säger jag inte jag har sagt, jag fråga var ...
M: Nej (skrattar till)
F: Du cykla.
M: Ja (skrattar till) jag bara fyllde på med ett svar.
F: Varför det?
M: Det kändes relevant.
F: Varför det?
M: För att jag har inte har varit hos Lena och det...

Möjligen skulle det kunna anses som en "ledande fråga" att fråga vilken annan gata den misstänkte cyklat på. Chanserna är samtidigt större att man får ett användbart svar om man gör frågan mer konkret "vilken annan gata" och inte bara "var du någon annanstans också", man lägger då nästan ett Nej svar i munnen på den misstänkte.

Samtidigt är det inte ovanligt att misstänkta personer kan vara mycket proaktiva, som att de inte riktigt orkar vänta på att frågorna som de förväntar sig ska komma och de vill hinna förneka en sak innan frågan ens ställts.
Citera
2021-04-08, 12:55
Medlem
notknapparens avatar
En sammanfattande artikel (låst) från gårdagens förhandling i NA i morse. Inget nytt egentligen, åklagarens sakframställan och vad de gått igenom, vilka som är där och att det är flera platser kvar:

"Så rullar dagen på. Åklagarna berättar lugnt och metodiskt. Om förhandlingen i tingsrätten var mer rörig med långa uppläsningar av sms-konversationer så är det här tydligt och sammanfattande."

Det låter skönt.

https://www.na.se/artikel/christina-eriksson-46-aringen-gar-som-en-fri-man-pa-stan-i-maj-kan-han-vara-domd-till-livstid
Citera
2021-04-08, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Första tanken jag fick när han har datorn med sig hela tiden är att han spelar in hela rättegången vilket inte är tillåtet.
När han sedan "glömmer" datorn i rättssalen så är det självklart att han har ställt den på inspelning.
Kollade de verkligen inte vilka program som var aktiva på datorn innan advokaten fick hämta den?
Det är klart att han vill göra det.
Speciellt det som diskuteras under pauserna när han inte är där.
Det är precis vad jag också tror.
Precis så korkad är han faktiskt enligt mig.

Att han är korkad råder det inga som helst tvivel om, det jag menar är att advokat Backman har troligtvis satt strama tyglar på sin klient och på ett pedagogiskt vis förklarat vad man får och inte får göra i en rättssal, Backman har nog Stefans uppträdande i TR i färskt minne.
Citera
2021-04-08, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Eller så sitter fanstyget och spelar in rättegången

Frågan är varför hans personliga dator tillåts. Låter konstigt. Kanske är en dator han lånat från sin advokat? Fast Avel hade ju sett att han loggat in på sitt geocachingkonto efter att han kommit till rätten igår morse...

Vet inte vilken säkerhetsnivå de har på denna rättegång.

Är det en gängkriminell som är målsägande brukar det finnas säkerhetsbågar som alla får passera genom som indikerar om något metallföremål medförs i salen.
Men då kommer den tilltalade oftast direkt från häktet och hans polare är åhörare.

Gömma nyckel och cykelhjälmsstefan bedöms kanske inte behöva generera den nivån av säkerhetspådrag?

Jag vet heller inte vad som är standard i hovrättsmål gällande säkerhet.

Finns inga bågar kan man ju ta med enheter som får plats i en liten ficka som kan spela in.
Citera
2021-04-08, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Frågan är varför hans personliga dator tillåts. Låter konstigt. Kanske är en dator han lånat från sin advokat? Fast Avel hade ju sett att han loggat in på sitt geocachingkonto efter att han kommit till rätten igår morse...

Vet inte vilken säkerhetsnivå de har på denna rättegång.

Är det en gängkriminell som är målsägande brukar det finnas säkerhetsbågar som alla får passera genom som indikerar om något metallföremål medförs i salen.
Men då kommer den tilltalade oftast direkt från häktet och hans polare är åhörare.

Gömma nyckel och cykelhjälmsstefan bedöms kanske inte behöva generera den nivån av säkerhetspådrag?

Jag vet heller inte vad som är standard i hovrättsmål gällande säkerhet.

Finns inga bågar kan man ju ta med enheter som får plats i en liten ficka som kan spela in.

Om Stefan suttit häktad idag så har han inte haft tillgång till dator utan fått nöjt sej med block och penna men eftersom han är en fri man så finns inget hinder att han får tillgång till sin dator. Vad han sysslar med på datorn är nog en mer intressant fråga, Han kanske chattar med HD,SOA,JG??
Citera
2021-04-08, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Det tar jag som en självklarhet från Steffe.
Aldrig att han skulle "glömma" datorn.
Det absolut värsta med allt är nog att han vandrar runt som en fri man.
Han ser sig nog inte ens som anklagad eller misstänkt.
Ett riktigt avskum.
Det var tydligen någon (1) anhörig till Steffe på plats, undrar vem det kan ha varit? BA?

Ja kanske BA satt där och gjorde handhjärtan till sin käre lille SD som hon gjorde i TR. 🙄
Men varför var inte SOA där isof? 🤔
Riskgrupp? För han har väl inte börjat tvivla på "den son han aldrig fick"?

Eller så var det SDs storebror igen, som i tingsrätten.

Ja. Det är det absolut värsta att han går lös.

Helt seriöst är det klokt av Avel att hålla sig anonym med tanke på att en friande dom inte är otrolig.
ÅH är nog inte den enda som jättebebisen SD hatar...

Avel driver honom säkert till vansinne redan nu med sina inlägg om vilken koll han har på SDs olika enheter och förehavanden.

Inte minst efter att han kontaktade NA.

SD är ett kontrollfreak och ser sig säkert som mycket tekniskt kunnig och här kommer någon som både har kontroll på honom, har fräckhet att gräva i fup och maila både den hatade ÅH och NA och till råga på allt slår SD på fingrarna med sina teknikkunskper.
Citera
2021-04-08, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66
Om Stefan suttit häktad idag så har han inte haft tillgång till dator utan fått nöjt sej med block och penna men eftersom han är en fri man så finns inget hinder att han får tillgång till sin dator. Vad han sysslar med på datorn är nog en mer intressant fråga, Han kanske chattar med HD,SOA,JG??

HD var ju ute och sprang efter burkar under gårdagens förhandlingar.
Han kanske följer hur det går med hennes loggar. Och kollar svartsjukt om JS loggar samma.
Citera
2021-04-08, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Det är väl bara att spela oskyldig och virrig, anta att det inte gällde honom, han är ju den stora stjärnan i rätten..

Låter precis som nåt SD skulle göra.
Citera
2021-04-08, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Någon som minns att någon polis pratat om att de öppnade hennes dator på morgonen?
Själv minns jag bara att någon rapporterade att de inte hittade mobil och en annan att det låg någon mobil på laddning.

Hoppas de kan använda hans skrivelse mot honom på fler sätt.

Polisen fann två mobiler på köksbänken samt två datorer på köksbordet i Lenas kök på morgonen.
Har inget minne av att man kunde läsa något om att polisen diskuterat att de öppnade någon
av datorerna.
Citera
2021-04-08, 13:33
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Och det finns väl ingen webbhistorik från Chrome att hon hade Telegram öppet i datorn när de chattade på kvällen där.

Det har de väl missat att kontrollera eftersom de verkade nöja sig med att konstatera att hennes handhavande med det digitala tog slut i samband med att hon gick ut.

Har klivit in och snabbläst lite i tråden. Tänker att de borde kontrollera vilka program SD har igång på sin medhavda dator och vilka webbflikar som är öppna.

Vore inte bra om en sida likt denna är öppen https://voice-recorder-online.com/se/

Annars kan det tänkas att han gör noteringar inför slutpläderingen där han kommer begära föra sin egen talan?

Sannolikt löser han några GC-gåtor när tillfälle ges och chattar lite med HD, SOA och JG om de inte är på plats i salen.

---

"Min första instinkt var att ringa den personen som var konstigast i hennes närvaro och det var ju Stefan" Citat, offrets äldsta son

SD om varför han fnissat och skrattat i rättegången
https://vocaroo.com/18Ww0MjnjyC

SD´s sjuka meddelande till ÅH:
www.bildtagg.se/bild/aupydkvc23o5twbln56df1dt

Länk till tidigare inlägg som innehåller lite gott och blandat med fakta och indicier
www.flashback.org/sp75349192
Citera
2021-04-08, 13:46
Medlem
Den ska bli spännande vad utfallet blir i hovrätten för SD.
Hovrättens dom borde komma i maj och jag hoppas att han blir fälld denna gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in