2021-04-08, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tänkte på domaren.

Såg i NAs direktrapportering idag att allas måste ta med sina datorer ut från rättssalen när det är paus. Alla utom åklagare och advokater måste göra det.

Jag hann inte riktigt följa med varför, men det handlade något om risken med att man har på inspelning eller liknade. Kanske det diskuteras i salen i pauserna om saker som inte är till för förhandlingen? T ex strategier av åklagarna osv?

Ja precis och han vill väl förstås ta del av vad de säger
Tji fick han
Citera
2021-04-08, 11:31
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Vittnesmålet om skriket är det mest trovärdiga i det här fallet och det är helt orimligt att ifrågasätta det.
Inringarna kände inte till någonting om mordet och deras telefonsamtal finns bandat med tidsangivelse.
Hade de rapporterat detta senare så hade det varit en helt annan sak.

Instämmer till fullo.

Hade operatören tagit larmet på allvar hade kanske hela ärendet varit en helt annan sak, tagit en helt annan riktning.
Spår säkrade omedelbart?
Eller: LW överlevt och kunnat berätta?

Nu fick EL och JD höra av sej till polisen (på fredagen, då polisen gick ut i tidningen och ville ha kontakt med dem som ev hade något att berätta), och på söndagen (!) när LW hittats dagen innan, först fick de komma på förhör.
Citera
2021-04-08, 11:32
Medlem
Citat:
Forts NAs direktrapportering efter pausen:

Nu fortsätter åklagaren med hur de olika inloggningar Lena hade för olika konton sett ut.

"10.47
– När polisen letade på morgonen efter försvunna Lena försökte man öppna de stängda datorerna som fanns i hennes hem. Det gick inte eftersom det saknades lösenord, säger Therese Johansson.
"

"10.53

Åklagaren går nu igenom detaljer kring de lösenord som Lena Wesström och 46-åringen har använt sig av till sina konton.
"

Åklagaren läser delar av SDs skrivelse till domstolen.

"Åklagaren läser ur brevet där det handlar om att 46-åringen anser att Lena Wesström kan ha haft appen Telegram öppnad på sin dator."

Ytterligare en film med en karta med tidslinjer visas över morddagen från morgonen 14 maj till morgonen 15 maj. Man kan där se hur hon har rört sig under 14 maj. Filmen inkluderar även bilder och chattar, vilket gör tidslinjen tydligare.

Nu beslutades att förhandlingarna sker bakom lykta dörrar och fortsätter kl 14:00.

Någon som minns att någon polis pratat om att de öppnade hennes dator på morgonen?
Själv minns jag bara att någon rapporterade att de inte hittade mobil och en annan att det låg någon mobil på laddning.

Hoppas de kan använda hans skrivelse mot honom på fler sätt.
Citera
2021-04-08, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Jag förstår det. Jag menar att det inte räcker med att kolla mot HD. Det finns fler blondiner runt SD.

Ja och hårstråt kan ha kommit från den gemensamma tvättstugan på området och fastnat i hennes klädesplagg.
Det kan vara vems som helst...
Citera
2021-04-08, 11:36
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Hur kan det komma sig att testerna från cykeln visar så olika? Undrar när denna test gjordes? Inget som var uppe tidigare vad jag kommer ihåg.

Och som Du skriver... varför motsätter sig försvaret att det spelas upp (det tidiga förhöret)?
(Och från början, varför ställdes inte frågan till SD hur mycket av deras sex har skett de senaste månaderna hemma hos SD så LW:s tidslinje kunde kollas mot SD:s uppgifter).

SD sitter med sin laptop nu... kanske han ska nita dit Åkl om hon säger något som inte ordagrant stämmer med vad hon drar upp nu. Kan tänka mig att SD kan FUP innan och utantill... varenda Aktnr, sidnr mm har han i sitt huvud och kan snabbt som attan leta upp.

Bra att han sitter där med sin dator, visar att han går inte ett steg utan den eller mobilen.

Jag fick känslan av gårdagen (det lilla som kom fram av direktrapporten) att Åkl har förklarat lite bättre denna gång, lite mer i kronologisk ordning (kanske lättare att ta till sig för de som lyssnar).

Det handlade om ett förtest (borde vara minst med Luminol). Därefter förhördes SD.

När proven kom tillbaka hade man inte lyckats få ett positivt svar från NFC. Det kan ju handla om att det var för små mängder, eller att de var inte tillräckligt representativt prov. Ibland reagerar ju också förtesten på andra kemikalier, de är inte hundraprocentiga.

Jag tror inte att SD får ha inspelning på.

Personligen tror jag att han följer rättegången noga, och inte alls sitter och loggar geocahing eller liknade.
Han för kanske upp egna anteckningar och kollar saker som han sedan tidigare skrivit.
Citera
2021-04-08, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Någon som minns att någon polis pratat om att de öppnade hennes dator på morgonen?
Själv minns jag bara att någon rapporterade att de inte hittade mobil och en annan att det låg någon mobil på laddning.

Inte sett någonting om det.
Citera
2021-04-08, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Om det är HD:s hår så är det troliga att SD har haft det med sig.
Det skulle stärka misstankarna mot honom.

Jag som hon for fram och städade och fejade hemma hos SD efter mordet så är det väl inte osannolikt att hon varit hemma hos honom även innan och då tappat ett hårstrå på hans nytvättade kalsonger som hon kanske vek och la i garderoben som han sedan bar vid umgänge med LW. Till exempel.
Citera
2021-04-08, 11:39
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Jag reagerade också på det.
Har inget som helst minne av att jag sett något sådant i FUP.

Jag försöker att citera så lite som möjligt från NA, men tyckte att just detta var viktigt att få med som citat från reportern.
Citera
2021-04-08, 11:42
Medlem
Citat:
Ju mer datoraktivitet han kan uppvisa desto mer präntas det in i rättens undermedvetna inför hans berättelse om att han ”öppnat datorn” vid tiden för mordet?

Om jag var tilltalad i en mordrättegång och det fanns registrerad datoraktivitet runt 23:30 så skulle jag ligga på rätt hårt för att få den saken utredd.

Jag har förresten börjat få in lite respons på just datorhändelser 23:34 och 05:23 från utlandet bara för att få en second opinion som jag var inne på häromdan.

”Push button forensics”

”unheard of mistakes”

Vissa menar att bevisen inte ens skulle vara giltiga så som det är presenterat. För dåligt med underlag.
Sen är de inne på att det fattas händelseloggar från Windows och datorns system och djupare gräv t.ex. i webläsaren Chromes historik och databaser.

Edit: ovan är alltså amerikanska och engelska polisen.

Jag för min del kan tänka mig att Steffe chansar på att han kan komma undan med att "råka" "glömma" datorn påslagen i salen under pauser där rätten diskuterar och då "råka" ha voice recorder påslaget.

Passar bra in i hans övriga risktagarpersonlighet.
Citera
2021-04-08, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Jag för min del kan tänka mig att Steffe chansar på att han kan komma undan med att "råka" "glömma" datorn påslagen i salen under pauser där rätten diskuterar och då "råka" ha voice recorder påslaget.

Passar bra in i hans övriga risktagarpersonlighet.

Nja jag tror inte att SD är så korkad att han riskerar en reprimand från domaren, det stärker inte hans aktier precis.
Citera
2021-04-08, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Instämmer till fullo.

Hade operatören tagit larmet på allvar hade kanske hela ärendet varit en helt annan sak, tagit en helt annan riktning.
Spår säkrade omedelbart?
Eller: LW överlevt och kunnat berätta?

Nu fick EL och JD höra av sej till polisen (på fredagen, då polisen gick ut i tidningen och ville ha kontakt med dem som ev hade något att berätta), och på söndagen (!) när LW hittats dagen innan, först fick de komma på förhör.

Jag tycker det är ren skandal att man inte ens skickade ut en patrull - och operatören som säger någonting som att "hittar ni något får ni ringa tillbaka". Fritt ur minnet.

Precis som du säger så kanske ärendet då tagit en annan riktning mm.
Citera
2021-04-08, 12:03
Medlem
Citat:
Jag reagerade också på det.
Har inget som helst minne av att jag sett något sådant i FUP.

Jag försöker att citera så lite som möjligt från NA, men tyckte att just detta var viktigt att få med som citat från reportern.

Ja jag tycker också det är något man borde lagt på minnet att första patrullen eller vilka det var skulle ha öppnat hennes datorer.
Hade inte ungarna koden till Windowsinloggningen kan man undra? Har de fortfarande inte varit inne i datorn utan bara tömt den kan man också undra?
Och datorn är inte topsad va?

Jaja, de får köra på där. Hoppas på medvind.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in