Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Jag har gjort det här på FB sedan 2011.
Kan du hänvisa till ett inlägg som innehåller något av dessa evidens eller framställa det igen? Specifikt för denna tråd då, evidens på att Bibeln är sann?
Citat:
Nej, det är du som misstolkar. Sann biblisk tro handlar om att forska och gå efter bevisen:
"Judarna där var mera vidsynta än de i Thessalonike. De tog emot ordet med stor beredvillighet och forskade dagligen i skrifterna för att se om allt detta stämde." (Apg 17:11 Bibel2000)
Därför kallades Jehovas vittnen tidigare för "Bibelforskarna" eftersom man följde vetenskapliga principer utan att tappa den andliga dimensionen.
Fast du är ju inte konsekvent. Först säger du att tro = evidens, sedan säger du att tro är det man kommer till efter evidens. Det kan inte vara båda.
Citat:
Du kommer aldrig få direkta bevis på Gud, ja då kommer du att bli besviken. Men man kan få bevis på liknande sätt som man får bevis på att svarta hål existerar. Det finns t.o.m. bilder idag, men man kan ändå inte se det svarta hålet, man kan inte observera själva hålet, eftersom det är osynligt för ögat, däremot kan man se verkningarna av det svarta hålet genom att observera hur materia runt hålet beter sig.
Och jag har aldrig sett evidens som går att härleda till att Gud skulle ha rört ens en vidpust som flyttat ett enda sandkorn.
Citat:
Nej, det gjorde jag inte, du kapar av mitt i meningen, du drar det ur sitt sammanhang.
Jag klippte inte bort en bokstav. I en mening säger du att tro är evidens, i nästa mening säger du att man kommer till tro genom evidens. Det jag protesterar mot är det första. Om vi är överens om det andra så spelar det ingen roll, då kör vi bara vidare.
Citat:
Ja, därför är också tron på evolutionsteorin en tro/övertygelse, inte fakta, eftersom man inte kan observera det evolutionsteorin påstår, att en art genomgår evolution till en annan art.
Evolutionsteorin är en teori. Inte fakta. Den är tolkningen av fakta. På det sättet är det likt en tro, ja.
Däremot vill jag mena att tro inte alls är baserat på fakta eftersom jag aldrig sett någon presentera denna fakta där fakta faktiskt varit fakta, eller evidens. Det kommer alltid tillslut till att man måste "tro" först. I religiös mening. Men vem vet, du kanske kan överraska?