2021-01-09, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Kul! Finns inte så många här från JV. Ni brukar vara grymt pålästa och duktiga att debattera. Om du inte ser större skillnader så vet jag inte hur representativt det är, anledningen till att jag inte ser Biblarna som samma sak är just för att Kristna säger det. Så någon konsensus verkar knappast råda.

Men ni använder väl inte Hebreiska Bibeln? Och apokryferna, hur är det med dom?

Hebreiska och grekiska grundtexterna används, t.ex. interlinear, ord för ord. Men apokryferna tillhör inte bibelns kanon, det har dom aldrig gjort.

Jag har alltid debatterat bibeln med hjälp av dom översättningar som folk har varit bekväma med.

Dom hebreiska texterna är viktiga för att kunna förstå dom grekiska texterna.
Senast redigerad av ttsp 2021-01-09 kl. 19:16.
Citera
2021-01-09, 19:20
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Hebreiska och grekiska grundtexterna används, t.ex. ord för ord. Men apokryferna tillhör inte bibelns kanon, det har dom aldrig gjort.

Jag har alltid debatterat bibeln med hjälp av dom översättningar som folk har varit bekväma med.

Jag tänker på att med "Hebreiska Bibeln" så brukar det åsyfta Gamla testamenetet, dvs Tanach. Och det är något mycket annorlunda än ex Bibel 2000 då jag förstått att vilka böcker som ingår i detta skiljer sig åt? Och apokryferna sitter väl med i och ges en helt annan innebörd i Katolska Biblar?

Det tror jag är bra, och mycket inbjudande.

Citera
2021-01-09, 19:35
Medlem
Citat:
Jag tänker på att med "Hebreiska Bibeln" så brukar det åsyfta Gamla testamenetet, dvs Tanach.

Jag förstod det efteråt och redigerade, hebreiska texterna kan man inte vara utan. Jesu offer t.ex. blir oförklarlig utan att förstå vad som hände i början av mänskligheten.

Citat:
Och det är något mycket annorlunda än ex Bibel 2000 då jag förstått att vilka böcker som ingår i detta skiljer sig åt?

Hur menar du? Som jag kan se så följer Bibel2000 mycket väl dom hebreiska skrifterna.

Citat:
Och apokryferna sitter väl med i och ges en helt annan innebörd i Katolska Biblar?

Det tror jag är bra, och mycket inbjudande.

Men det finns en orsak till att man kallar dom för "apokryferna", det visar att dom inte är en del av kanon. Det kan vara intressant att läsa dom, men dom tillhör inte den heliga bibeln.
Citera
2021-01-09, 19:53
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Jag förstod det efteråt och redigerade, hebreiska texterna kan man inte vara utan. Jesu offer t.ex. blir oförklarlig utan att förstå vad som hände i början av mänskligheten.

Hur menar du? Som jag kan se så följer Bibel2000 mycket väl dom hebreiska skrifterna.

Men det finns en orsak till att man kallar dom för "apokryferna", det visar att dom inte är en del av kanon. Det kan vara intressant att läsa dom, men dom tillhör inte den heliga bibeln.

Om vi talar Hebreiska Bibeln aka Tanach dvs Gamla testamentet så innehåller den 24 böcker, motsvarande protestantisk är 39 böcker, katoliker 46 och ortodoxa Kyrkans 49.

Jag förstår om inte alla accepterar dem men de är ändå en del av vissa Biblar, så jag menar att eftersom Biblarnas innehåll kan skilja sig så mycket så är det inte samma sak.

Det jag tror spelar roll i sammanhanget är hur vi ser på Bibeln, är den Guds ord, eller inspirerad av Gud? Vad tror du? För det avgör ju givetvis hur viktigt det är med dess innehåll.
Citera
2021-01-09, 21:36
Medlem
Citat:
Om vi talar Hebreiska Bibeln aka Tanach dvs Gamla testamentet så innehåller den 24 böcker, motsvarande protestantisk är 39 böcker, katoliker 46 och ortodoxa Kyrkans 49.

Jag förstår om inte alla accepterar dem men de är ändå en del av vissa Biblar, så jag menar att eftersom Biblarnas innehåll kan skilja sig så mycket så är det inte samma sak.

Det jag tror spelar roll i sammanhanget är hur vi ser på Bibeln, är den Guds ord, eller inspirerad av Gud? Vad tror du? För det avgör ju givetvis hur viktigt det är med dess innehåll.

24 och 39 är samma böcker, bara annorlunda indelning (hur Katolska och ortodoxa kyrkan har det bryr jag mig inte om). Vad är problemet med det? Texten skiljer sig ju inte åt.

Bibeln är Guds inspirerade ord, skriven av människor.
Citera
2021-01-09, 21:43
Bannlyst
Citat:
visst är det. men förstår vi vad som sker i evigheten? knappast, Luke 12:56, John 3:12, Isaiah 55:9, Matthew 18:3, Job 38:4
Citat:
allt som är skrivet kommer ifrån Mig; Mina älskade, Jag ger Min Ande utan förbehåll; Jag ger Min Ande för att påminna världen om och om igen om Min tillgivenhet och Min stora kärlek till er; Jag ger Min Ande utan förbehåll för att påminna er alla om Mina Fem Sår och om Mitt Lidande;

http://www.tlig.org/sv/messages/565/

13 Se, jag har gett er mitt aevangelium, och detta är det evangelium som jag har gett er – att jag kom till världen för att göra bmin Faders vilja, därför att min Fader sände mig.

14 Och min Fader sände mig för att jag skulle kunna alyftas upp på korset, och så att jag, sedan jag lyfts upp på korset skulle kunna bdra alla människor till mig, för att människorna, liksom jag hade lyfts upp av människor, på samma sätt skulle lyftas upp av Fadern för att stå inför mig för att cdömas efter sina gärningar, vare sig de är goda eller de är onda.
[...]
26 Och se, allt är askrivet genom Fadern. Därför ska världen dömas utifrån de böcker som ska skrivas.

-3 Nephi 27 , Mormons Bok

Citera
2021-01-09, 22:09
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
24 och 39 är samma böcker, bara annorlunda indelning (hur Katolska och ortodoxa kyrkan har det bryr jag mig inte om). Vad är problemet med det? Texten skiljer sig ju inte åt.

Men där har du problemet, om du inte bryr dig om Katolska Kyrkan som är världens största, hur kan då då veta att Biblarna är desamma? För att inte tala om Ortodoxa Kyrkan, det förefaller så att "Bibel" kan vara, och är olika saker vilket var min poäng från första början.

Och även om du vill hålla dig inom Protestantismen så finns det de som inte accepterar Den Nya Världens översättning, tom säger ganska dåliga saker om den. Så om det för dig inte spelar så stor roll så finns det massvis med kristna där vilken Bibel som används är helt centralt.

Citera
2021-01-09, 22:37
Medlem
Om Gud kan inspirera folk att skriva sanning, varför kan han inte inspirera översättarna?
Citera
2021-01-09, 23:55
Medlem
Citat:
Men där har du problemet, om du inte bryr dig om Katolska Kyrkan som är världens största, hur kan då då veta att Biblarna är desamma? För att inte tala om Ortodoxa Kyrkan, det förefaller så att "Bibel" kan vara, och är olika saker vilket var min poäng från första början.

Och även om du vill hålla dig inom Protestantismen så finns det de som inte accepterar Den Nya Världens översättning, tom säger ganska dåliga saker om den. Så om det för dig inte spelar så stor roll så finns det massvis med kristna där vilken Bibel som används är helt centralt.

Jag vet ju redan att dom hebreiska texterna och "protestantiska" texterna av dom hebreiska texterna stämmer överens, så det finns ingen anledning att söka något annat.

Jag förstår inte problemet. Om du ger ett konkret exempel på ett problem, så kanske jag förstår.

Att andra inte accepterar Nya Världens Översättning anser jag handlar om okunskap.
Citera
2021-01-10, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Om Gud kan inspirera folk att skriva sanning, varför kan han inte inspirera översättarna?

Andens gåvor kunde bara ges av apostlarna. När dom dog, så försvann dom övernaturliga gåvorna.

Gud har gett människor inspiration och övernaturliga gåvor när det har behövts. När GT skrevs så etablerades den genom övernaturliga kraftgärningar, men när GT var komplett, så upphörde inspirationen från Gud. När Jesus kom så var det länge sedan något sådant hade hänt. Dom sista böckerna i GT skrevs färdigt långt innan Jesus kom.

Och detsamma hände när NT blev komplett. Inspirationen från Gud, och dom övernaturliga händelserna, som att väcka upp döda upphörde när bibeln blev etablerad på jorden.

Alla människor på jorden har tillgång till det dom behöver för att hitta Gud och sanningen.
Citera
2021-01-10, 00:10
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Jag vet ju redan att dom hebreiska texterna och "protestantiska" texterna av dom hebreiska texterna stämmer överens, så det finns ingen anledning att söka något annat.

Jag förstår inte problemet. Om du ger ett konkret exempel på ett problem, så kanske jag förstår.

Att andra inte accepterar Nya Världens Översättning anser jag handlar om okunskap.

Jag måste erkänna att jag nyligen (läs senaste timmarna) upptäckt att JV och Katoliker inte gillar varandra, varför det är så är en separat diskussion men det förklarar varför du inte vill läsa deras texter.

Absolut ska se om jag hittar något bra exempel (funderar på att jämföra Budorden), talar vi däremot de grekiska manuskripten så var ingen av dessa identiska med de andra, så att resultatet idag skiljer sig är inte så konstigt.

Det kanske är okunskap jag vet inte, de kallar den nya världens översättning för en perversion. Något jag tycker är ganska hårda ord. Jag tror dessvärre att om du är vittne tillhör du en av Kristendomens minoriteter med vilken en majoritet inte håller med er. Vad säger det? Kanske ingenting annat än det jag påstått, att du kanske inte tycker Biblarna spelar någon roll men för majoriteten så verkar det göra det. Hur många Bibel översättningar på engelska finns det, runt 500? Jag kan inte alls förstå varför det är så många om det inte är någon skillnad på dem.

Citera
2021-01-10, 00:11
Medlem
Citat:
Andens gåvor kunde bara ges av apostlarna. När dom dog, så försvann dom övernaturliga gåvorna.

Gud har gett människor inspiration och övernaturliga gåvor när det har behövts. När GT skrevs så etablerades den genom övernaturliga kraftgärningar, men när GT var komplett, så upphörde inspirationen från Gud. När Jesus kom så var det länge sedan något sådant hade hänt. Dom sista böckerna i GT skrevs färdigt långt innan Jesus kom.

Och detsamma hände när NT blev komplett. Inspirationen från Gud, och dom övernaturliga händelserna, som att väcka upp döda upphörde när bibeln blev etablerad på jorden.

Alla människor på jorden har tillgång till det dom behöver för att hitta Gud och sanningen.
Ja, Gud har inte tänkt genom detta så noga.
Men berätta gärna vad alla människor på jorden har tillgång till för att hitta Gud och sanningen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in