2021-04-08, 10:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Det fotot är väl från 2014?

På de foton som finns från våren 2018 är hon mer mörkhårig. Jag gissar på att hon blir solblond på sommaren men det hade hon inte hunnit bli i mitten på maj.

https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/e86f4ec2-274d-497a-ae00-27a297be08d6_l.jpg
15 april 2018

Och självklart hittar man blonda strån i den frisyren.
Finns nog både ljusblont och mörk blont & ljus brunt.

https://www.bildtagg.se/bild/3pgp17g7827c7brozdfqbitp

Du får säga vad du vill:.....

Det finns absolut en stor möjlighet att hårstråt tillhör Hanna.
Det kan absolut inte uteslutas och jag tycker det är synd att det inte kollades upp.
Citera
2021-04-08, 10:15
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Hur vet du det?
Finns ju hur många gamla prover som helst, som har sparats i både 30 och 40 år.
Så varför skulle just detta hårstrå ha kastats?
Helt absurt!
Usch, jag blir förbannad!
Hårstrået har nog inte kastats, däremot proverna från HD.
Men det går att ta nya om det blir aktuellt.
Citera
2021-04-08, 10:16
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Och självklart hittar man blonda strån i den frisyren.
Finns nog både ljusblont och mörk blont & ljus brunt.

https://www.bildtagg.se/bild/3pgp17g7827c7brozdfqbitp

Du får säga vad du vill:.....

Det finns absolut en stor möjlighet att hårstråt tillhör Hanna.
Det kan absolut inte uteslutas och jag tycker det är synd att det inte kollades upp.

Och vad skulle det bevisa? Att HD stoppade in hårstrået efter att hon mördat LW? Varför?
Citera
2021-04-08, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det är snarare åklagaren som bara vill spela upp en del av förhöret. Försvaret motsatte sig detta. De vill att hela förhöret spelas upp. Det är väl bättre? Domaren beslutade att hela förhöret ska spelas upp om jag förstod rätt och därför förlades det till en av rättegången senare dagar då det finns mera tid.

Förklaringen till varför försvaret motsatte sig uppspelningen fick vi först i morse via NA:s reporter på plats.

När jag ställde frågan (07.30) till nötis inlägg från igår fanns inte den förklaringen.

Men... kommer uppspelningen senare så tror jag att det är bättre för att få dit MGM.
Citera
2021-04-08, 10:20
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Vadå har du missat den diskussionen Smoke?
Nötis har aldrig uteslutit att det hamnat i slidan genom penetrerande sex.
Tvärt om har de en saken diskuterats fram och tillbaka. Om HD kan ha tappat ett hår på SDs säng osv.

Men jag förstår att du tror att det var känsligt, för det är tydligt genom dina inlägg att i din värld är sex något skamligt och du glömmer gång på gång att du är den enda här som tycker det. Du viftar med trosor i triumf. Men vid det här laget borde poletten ha trillat ner att folk bara tycker du är jobbig när du gör så.

Dina privata moralkakor är helt OT för tråden.
Om det är HD:s hår så är det troliga att SD har haft det med sig.
Det skulle stärka misstankarna mot honom.
Citera
2021-04-08, 10:23
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Stefan Hazianastasiou
I dag 09.25

Alla tidigare förhör från tingsrätten finns inspelade. Även de nya förhören som kommer att hållas under hovrättsförhandlingen kommer att spelas in.

Åklagarnas sakframställan och försvarets sakframställan spelas dock inte in.

Från NA.
Så var det i Tingsrätten också om jag minns rätt.
Är det standard att det är så eller något speciellt de har beslutat om i det här fallet?
Citera
2021-04-08, 10:25
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Om det är HD:s hår så är det troliga att SD har haft det med sig.
Det skulle stärka misstankarna mot honom.

Det finns blondare flickor/kvinnor runt SD än HD. Döttrarna och BFFen från gymnasiet t.ex.
Citera
2021-04-08, 10:28
Medlem
notknapparens avatar
Från Direktrapporteringen NA:

Tekniska detaljer från tidslinjerna gås igenom av Åklagare Therese Johansson.
Åklagaren går igenom bl a Lenas och SD chattkonversationer de sista timmarna.

"09.44

Åklagaren går nu igenom vilket väder som det var under mordkvällen.

– Det är östlig vind. Någon gång mellan 22 och 01 vänder vinden. Vinden var svag. Man kan notera temperaturen. Det var så varmt som 14,9 grader på kvällen, säger Therese Johansson.
"

Larmsamtalet om skriken spelas upp.

"09.53

Åklagaren förklarar för rätten hur Lena Wesströms mobiltelefon har registrerat olika nätverk, och hur positioneringarna inte är exakta.

– Man får en en cirkel och inom den cirkeln kan man se var telefonen och personen befunnit sig. Cirkeln som Lena Wesström befinner sig i sista tiden innan mordet är ungefär 24 och 170 meter stor.
"

Åklagaren spelar också upp en film som visar hur Lenas mobil rört sig. På filmen visas stora cirklar på en karta, cirklarna ändrar storlek för olika tidpunkter.

"10.04
– Telefonen är kvar på platsen och skriket har tystnat, säger Therese Johansson, medan filmen fortsätter att spelas upp.
"

Nu spelas filmen upp med högre hastighet.

Mobilen slutar att lämna platsdata 23:38.
Det finns tre olika teorier som förklarar det.

En är att google inte har synkat platsdatan, en annan att någon stängt av platsdatan och tagit med sig mobilen. Någon kan också ha raderat platshistoriken. Vilken teori som är mest trolig har teknikerna inte kunnat uttala sig om.

https://www.na.se/artikel/just-nu-hjarstamordet-i-hovratten-na-pa-plats-las-rapporten-fran-domstolen
Senast redigerad av notknapparen 2021-04-08 kl. 10:31.
Citera
2021-04-08, 10:28
Medlem
Citat:
Jag förstår inte varför det är så viktigt för försvaret att ifrågasätta att hon dog ca 23.30. SD har ju inte något alibi senare heller. Eller vet SD att det inte var LW som skrek?

Ja man blir inte klokare av att läsa innantill i deras yttrande heller.
Men jag tolkar det som att de vill skapa osäkerhet kring gärningstiden och dra nån vinst av det.

Annars är ju det här bara en ”otrohetsaffär” enligt försvaret. Inget annat.
Citera
2021-04-08, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
SD hävdade i TR att han fått ledande frågor av förhörsledaren (PS) om cykelturerna, om han varit där och där, vilket SD menade fått honom att säga att han cyklade nog där. Hävdade han inte att han trodde att något vittne sett honom för att förhörsledaren hade frågat på det sättet och då trodde han att han cyklat där.

@Studbaker bruka vara den som kan TR förhören bäst. Möjligt att han har detaljerna i huvudet.

Minns att åklagaren inte kunde just för stunden plocka fram exakt vad som sades i förhöret (naturligtvis) men sa att det var inte hennes minnesbild. Minns inte säkert om de återkom till det vid senare förhandling, men har för mig att de kollade igenom förhöret och att de inte kunde finna några ledande frågor.

Det här är väl ett tydligt exempel på gaslighting?

Visst, alla kan minnas fel, eller känna på olika sätt i olika situationer.
Men SD är mycket skicklig på att använda tekniken, återkommande.

Inget kan få mig att tro att det här inte var ett medvetet försök att försöka dribbla bort varför han sagt i förhör att han cyklat nära mordplatsen. Mycket synd att de inte fick spela upp bandet i samband med att åklagaren gick igenom detta med undersökningarna av cykeln och vad SD sagt i förhören.

SD vill väl inte ljuga och göra om historien mer än han måste. Känns bra att man kommer lyssna på det förhöret.
Citera
2021-04-08, 10:32
Medlem
Citat:

Vilket förhör var det försvaret inte ville skulle spelas upp och vad var anledningen till det?

Stefan Hazianastasiou
I dag 09.18

Det handlade om ett av de första förhören som hölls med 46-åringen, när han var anhållen misstänkt för människorov. Det var när Wesström fortfarande var försvunnen.

Försvaret invände i tingsrätten att 46-åringen fått ledande frågor, åklagaren ville nu spela upp förhöret för att visa att det gick rätt till.

Försvaret vill dock att större delar av förhöret ska spelas upp, och inte bara den del som åklagaren nu vill spela upp. Domaren kom fram till att tillåta att förhöret spelas upp, men under någon av de sista förhandlingsdagarna.

Från NA.

Fantastiskt att åklagare får använda de tidigare utredningsförhören. Tydligen vill man få till en lagändring att man ska få använda det i rättegångar. Håller tummarna nu på att detta blir en del av SDs väg till kurran.
Citera
2021-04-08, 10:33
Medlem
Är det någon som vet om HD ränner i skogen i dag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in