Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-04-07, 21:12
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Birgitta Wennerling som påstods ha sett Eugene de Kock vid Grand tyckte sig se samma gubbe vid Slussens T-bana andra. Men den senare delen ingick inte i teorin.

På temat intressanta anhöriga finner vi den närvarande maken Tomas pappa Axel Wennerling som till slut blev redaktionschef på DN. Han deltog i omsvängningen på 60-talet av DN som bitr redaktionschef från västvänlig tidning till anti-amerikansk.

Intressant nog var han också fackpamp tidigare i Svenska Journalistförbundet samt senare under totalt tio år ledamot i både VU och styrelsen för Beredskapsnämnden för psykologiskt försvar (från 1985 SPF) fram till 1983.
Citera
2021-04-07, 21:33
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Tack för svaret,

Varför jag frågade efter finskornas gångtid från Dekorimahörnet till att skotten hördes kan va intressant.

Hade det gått ca 1 minut för finskorna att gå till skotten föll så måste vittnet Inge Morelius sett när finskorna prata med Dekorimamannen( frågade efter tiden).

IM sa i en youtube intervjun att när han vänt bilen och väntade på sina vänner som tog ut pengar i automaten så satt han i hörnet i ca. 5 minuter och iakttog Dekorimamannen och då bör han sett finskorna som stannat och frågar efter tiden

Eller finskorna kanske var någon halvminut före innan IM började titta på Dekorimamannen och då kan IM missat flickorna...

Precis, men samtidigt när man plockar fram uppgifterna från de som passerade Dekorimahörnet och jämför med IMs uppgifter så ser man att han missat flera av dessa.

Så även om finskorna skulle ha talat med en man straxt innan mordet, så skulle det inte vara märkligt om även det mötet hade gått under IM's radar.

Jag har faktiskt inte studerat tiderna så i detalj men de finska flickorna borde ju tidsmässigt ha kommit till Dekorimahörnet mellan några av de övriga vittnen jag radade upp.
De flesta av dessa vittnen får också frågan om de såg någon i hörnet, vilket ingen gjort.
Citera
2021-04-07, 22:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Precis, men samtidigt när man plockar fram uppgifterna från de som passerade Dekorimahörnet och jämför med IMs uppgifter så ser man att han missat flera av dessa.

Så även om finskorna skulle ha talat med en man straxt innan mordet, så skulle det inte vara märkligt om även det mötet hade gått under IM's radar.

Jag har faktiskt inte studerat tiderna så i detalj men de finska flickorna borde ju tidsmässigt ha kommit till Dekorimahörnet mellan några av de övriga vittnen jag radade upp.
De flesta av dessa vittnen får också frågan om de såg någon i hörnet, vilket ingen gjort.
Finska flickorna är skitsnack. Vi borde alla vara överens om det vid det här laget.

Morelius tidsuppfattning och vittnesmål är också skakig.
Citera
2021-04-08, 00:40
Medlem
p.norths avatar
Lite märkliga händelser eller slump som hände vid mordkvällen. Allt från mordhot på Holmér och palme till harward akterna och parkera bilar mm.. Apropå parkera om bilarna en fredagskväll förutom då djurfeldt så gjorde även Alf enerström strax efter 21.00 efter dom hade då tillbringat för kvällen på en resturang vid närheten på Sveavägen. Och att det tog tydligen jättelång tid att parkera om bilen för Herrn, undra hur länge då? 🤔
Citera
2021-04-08, 06:27
Medlem
FurirRevaers avatar
Han skulle dessutom bara lägga på mer pengar i automaten, trots att det var fri parkering så sent på fredagen och resten av helgen...

Jag tror inte AE är mördaren. Däremot tror jag han bara var tvungen att vara på plats om det skulle bli ett attentat den kvällen.

Precis som Lingärde skrev i sin redogörelse så hade rykten om tillslag mot OP spridit sig och flera av dessa kunde inte hålla sig borta från Sveavägen när det blev klart att OP var på Grand.

Spekulationer, javisst. Men AE torde vetat mycket mer än han sa offentligt.
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Lite märkliga händelser eller slump som hände vid mordkvällen. Allt från mordhot på Holmér och palme till harward akterna och parkera bilar mm.. Apropå parkera om bilarna en fredagskväll förutom då djurfeldt så gjorde även Alf enerström strax efter 21.00 efter dom hade då tillbringat för kvällen på en resturang vid närheten på Sveavägen. Och att det tog tydligen jättelång tid att parkera om bilen för Herrn, undra hur länge då? 🤔
Senast redigerad av FurirRevaer 2021-04-08 kl. 06:33.
Citera
2021-04-08, 07:39
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jajagvinner
Fortsätter min eskapad i att väcka inte att diskutera det ger mig inget. Grandmannen står övertydligt och tittar in i bion. Detta beteende kan va en frusen narkoman eller liknande men det kan också ingå i planeringen av teatermordet. En av Holmers gubbar ska stå och titta in så folk ska koppla det dagen efter och säga "Det stod en man utanför grand o glodde in" Tycker dammegård teatrialiserar det på ett bra sätt. Det är väl orimligt att en mördare skulle bete sig så. Det måste va en övertydlig Holmerarbetande teatermordskådespelare kanske någon oerfaren kontorist från Sapo https://youtu.be/eDQ1b9xT-_g?t=1720

Precis det måste ju vara helt orimligt jämfört med den mest plausibla förklaringen att det var en teatermordskådespelare som ingick i teatermordet iscensatt av Holmer. Ockhams rakkniv.
Citera
2021-04-08, 09:11
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Han skulle dessutom bara lägga på mer pengar i automaten, trots att det var fri parkering så sent på fredagen och resten av helgen...

Jag tror inte AE är mördaren. Däremot tror jag han bara var tvungen att vara på plats om det skulle bli ett attentat den kvällen.

Precis som Lingärde skrev i sin redogörelse så hade rykten om tillslag mot OP spridit sig och flera av dessa kunde inte hålla sig borta från Sveavägen när det blev klart att OP var på Grand.

Spekulationer, javisst. Men AE torde vetat mycket mer än han sa offentligt.

Med tanke på lapplisan Dahlströms flitiga arbete med att utdela parkeringsböter ställer jag mig tveksam till om det var fri parkering mordkvällen. Men här kanske du har uppgifter om motsatsen .
Citera
2021-04-08, 09:15
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
På temat intressanta anhöriga finner vi den närvarande maken Tomas pappa Axel Wennerling som till slut blev redaktionschef på DN. Han deltog i omsvängningen på 60-talet av DN som bitr redaktionschef från västvänlig tidning till anti-amerikansk.

Intressant nog var han också fackpamp tidigare i Svenska Journalistförbundet samt senare under totalt tio år ledamot i både VU och styrelsen för Beredskapsnämnden för psykologiskt försvar (från 1985 SPF) fram till 1983.

Kan spelat in i det stora intresse hennes vittnesmål rönt hos både PU och spanare av privat karaktär. Birgitta Wennerling gjorde sin iakttagelse under några sekunder och har enligt mitt förmenande getts en alldeles för stor plats i utredningen av grand . I synnerhet när betydligt bättre vittnen av en Grandman totalt dribblades bort i samband med rättegångarna . Tänker framförallt på Margareta Storbjörk och Anneli Korhonen.
Citera
2021-04-08, 09:27
Medlem
andersaanderssonas avatar
Att ligga i framkant innebär att man tar åt sig via frisläppt material. Samtidigt som det materialet gör att man kan stryka tidigare villfarelser, lögner och desinformation.

Det innebär inte att upprepa okunniga stollerier före 200610. Som en del skribenter ägnar sig åt idag i tråden. Där vi vet att IM max kan ha sett Dekorimahörnan i drygt 2 minuter. Beroende på hur lång tid det tog att åka och vända på Tunnelgatan västerut. För att därefter stå på trafikavkännaren och vänta sina passagerare.

Fram till runt 23,20,00 var det rent i Dekorimahörnan. Återigen rör det sig om runt en och en halv minut för gärningsmannen att ta sig till hörnan. Där det idag saknas vittnesuppgifter som närmar sig 23,21,30.

Alltså handlar det idag om att få fram vittnen och vittnesmål om dessa kritiska minuter. En reell gärningsman. En reell person som måste förflyttat sig i tiden bland narkotikaspanare och WT-bärare. Han finns där. Även fast han idag framstår som imaginär eftersom vi inte har svaren.

En del förespråkar teatermord i tråden. Det är väl snarare teaterinlägg. Krantz, Dummegård och Hedberg har väl visat att de inte har en aning om vad det handlar om. Så vad är meningen med att upprepa rena stollerier? Det kan enbart stollarna i tråden svara på.
Senast redigerad av andersaanderssona 2021-04-08 kl. 09:52.
Citera
2021-04-08, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Att ligga i framkant innebär att man tar åt sig via frisläppt material. Samtidigt som det materialet gör att man kan stryka tidigare villfarelser, lögner och desinformation.

Det innebär inte att upprepa okunniga stollerier före 200610. Som en del skribenter ägnar sig åt idag i tråden. Där vi vet att IM max kan ha sett Dekorimahörnan i drygt 2 minuter. Beroende på hur lång tid det tog att åka och vända på Tunnelgatan västerut. För att därefter stå på trafikavkännaren och vänta sina passagerare.

Fram till runt 23,20,00 var det rent i Dekorimahörnan. Återigen rör det sig om runt en och en halv minut för gärningsmannen att ta sig till hörnan. Där det idag saknas vittnesuppgifter som närmar sig 23,21,30.

Alltså handlar det idag om att få fram vittnen och vittnesmål om dessa kritiska minuter. En reell gärningsman. En reell person som måste förflyttat sig i tiden bland narkotikaspanare och WT-bärare. Han finns där. Även fast han idag framstår som imaginär eftersom vi inte har svaren.

En del förespråkar teatermord i tråden. Det är väl snarare teaterinlägg. Krantz, Dummegård och Hedberg har väl visat att de inte har en aning om vad det handlar om. Så vad är meningen med att upprepa rena stollerier? Det kan enbart stollarna i tråden svara på.
Ja blir så trött på dessa stollar som skriver om teatermord.
Vissa av oss skrattar och suckar "oh en idiot till"
Tyvärr så är konsekvenserna förödande vissa läser det som en sanning .Det är så fake news föds!
Ni som är på tråden som varit med sen -86 .Jag vill minnas att Krantz var en seriös journalist från start men senare måste något ha hänt honom, demens?
Eller är jag ute och cyklar som anhängarna av Hedberg är?
Tyvärr får Dammergård och Hedberg uppmärksamhet men troligtvis är anhängarna lika "mindre vetande" som föreläsarna.
Citera
2021-04-08, 11:00
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loal
Finska flickorna är skitsnack. Vi borde alla vara överens om det vid det här laget.

Morelius tidsuppfattning och vittnesmål är också skakig.

Instämmer och har inte påstått annat. Se mitt tidigare inlägg innan det du kommenterade.
Fyllesnack på Ålandsbåten om man vill raljera lite..
Citera
2021-04-08, 11:23
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Ja blir så trött på dessa stollar som skriver om teatermord.
Vissa av oss skrattar och suckar "oh en idiot till"
Tyvärr så är konsekvenserna förödande vissa läser det som en sanning .Det är så fake news föds!
Ni som är på tråden som varit med sen -86 .Jag vill minnas att Krantz var en seriös journalist från start men senare måste något ha hänt honom, demens?
Eller är jag ute och cyklar som anhängarna av Hedberg är?
Tyvärr får Dammergård och Hedberg uppmärksamhet men troligtvis är anhängarna lika "mindre vetande" som föreläsarna.
Ja, det är tröttsamt.

Fakta får man från tidigare släppt material, och/tillsammans med nysläppt material. Att upprepa samma sak som tidigare i tråden pre 200610 leder ingenstans. Ändå upprepas det in absurdum. Till synes av stollar med nya nick. Där en del inte ens kan stava eller ens kan föra ett logiskt resonemang. Obegripligt.

Samtidigt kan vi idag se personer i nutid som både kan stava och skriva böcker. Som Teutenberg. Han upprepar samma gallimattias som Holmer, Ebbe och Kling och Klang på Säpo för många år sedan. Med låg kredibilitet.

Detta betyder ingenting för de personer som promenerade söderut, eller norrut, på Sveavägen strax före mordet. Som tur är. De såg vad såg. Eller inte såg.
Senast redigerad av andersaanderssona 2021-04-08 kl. 11:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in