Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-04-08, 11:53
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Ja blir så trött på dessa stollar som skriver om teatermord.
Vissa av oss skrattar och suckar "oh en idiot till"
Tyvärr så är konsekvenserna förödande vissa läser det som en sanning .Det är så fake news föds!
Ni som är på tråden som varit med sen -86 .Jag vill minnas att Krantz var en seriös journalist från start men senare måste något ha hänt honom, demens?
Eller är jag ute och cyklar som anhängarna av Hedberg är?
Tyvärr får Dammergård och Hedberg uppmärksamhet men troligtvis är anhängarna lika "mindre vetande" som föreläsarna.

Instämmer och har i denna tråd försökt peka på ett gäng faktafel, samt nu senast även NFC-dokumentation som avser Palmes DNA.
(FB) En oväntad vändning, Claes Hedberg och Bo Hall

Angående Palmes DNA:
https://imgur.com/a/OAJcpVr

Men som vi vet är dessa personer inte mottagliga för fakta och enkla svar utan törstar hela tiden efter smaskiga sagolika förklaringar utan stöd i verkligheten.

Gällande Krantz så kan hans urspårning nog inte enbart förklaras med demens utan har nog kopplingar även till hans "person".
Han ansåg sig ha rätt och tyckte inte att han blev tagen på allvar när polisen(Sundström på Säk) ifrågasatte hans uppgifter och gjorde ett gäng kontroller. Istället för förståelse för detta började han lägga ihop 1+1... likt Anér som heller aldrig kunde ta att han blev ifrågasatt.
Finns exempel på flera som är övertygade om att just deras uppgifter är en del av pusslet, men där detta uttrycker sig i andra former. Ovan nämnda två personer är ju mer åt hållet rättshaverister.
Fritz G . Pettersson är ett exempel till, men där han var betydligt lugnare.
Har inte sett hur han uppvaktat PU, men däremot så tror jag att han var den som, utöver Anér, mest av alla uppvaktade Granskningskommissionen.
Citera
2021-04-08, 12:43
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Spåret med förhinder.

Polisspåret, personer i närheten av mordplatsen med Walkie-Talkies.

https://shows.acast.com/34e-graden/episodes/polissparet?fbclid=IwAR1NsR4OcwNlNwl-4sCnay9WNgRNmfPChbf0EBso32lGxGuawjrNpAkGRrs

Började lyssna, men var tvungen att stänga av. 2 personer som inte hade någon koll på uppgifterna.
Citera
2021-04-08, 12:51
Medlem
p.norths avatar
En ljuger och den andra är ovetande?
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Började lyssna, men var tvungen att stänga av. 2 personer som inte hade någon koll på uppgifterna.
Citera
2021-04-08, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Lite märkliga händelser eller slump som hände vid mordkvällen. Allt från mordhot på Holmér och palme till harward akterna och parkera bilar mm.. Apropå parkera om bilarna en fredagskväll förutom då djurfeldt så gjorde även Alf enerström strax efter 21.00 efter dom hade då tillbringat för kvällen på en resturang vid närheten på Sveavägen. Och att det tog tydligen jättelång tid att parkera om bilen för Herrn, undra hur länge då? 🤔

Om AE parkerade om vw-bussen på kvällen som hans fru berättade om,då kan man undra om det var samma vw-buss som syntes mordkvällen åkandes på Tunnelgatan/Luntmakargatan med sidodörr öppen och en yngre person hoppade ur bussen och sprang...
Citera
2021-04-08, 12:59
Medlem
Citat:
Precis, men samtidigt när man plockar fram uppgifterna från de som passerade Dekorimahörnet och jämför med IMs uppgifter så ser man att han missat flera av dessa.

Så även om finskorna skulle ha talat med en man straxt innan mordet, så skulle det inte vara märkligt om även det mötet hade gått under IM's radar.

Jag har faktiskt inte studerat tiderna så i detalj men de finska flickorna borde ju tidsmässigt ha kommit till Dekorimahörnet mellan några av de övriga vittnen jag radade upp.
De flesta av dessa vittnen får också frågan om de såg någon i hörnet, vilket ingen gjort.

Precis vad IM sa så hade han koll på Dekorimamannen för han verkade ”skum” så att han inte uppmärksammade förbipasserande kan man förstå , men om två personer stannar till och pratar med Dekorimamannen då skulle han uppmärksammat det tycker jag.

Kanske finskorna passerade precis innan IM började ha koll på Dekorimamannen
Citera
2021-04-08, 13:30
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Instämmer och har inte påstått annat. Se mitt tidigare inlägg innan det du kommenterade.
Fyllesnack på Ålandsbåten om man vill raljera lite..

Att IM sett en Dekorimaman i flera minuter är naturligtvis helt uppåt väggarna. IM hade inte ens stått där två minuter när det small.

IM säger genomgående i de första förhören att han såg mannen bara några sekunder innan det small. Sen känns det som han säger ett par minuter i ett sent förhör. Men när man läser om så inser man att han faktiskt avser hur länge han själv stått parkerad.

Sen långt efter mordet, minns inte om det är hösten 1987 eller tingsrätten 1989, börjar han påstå att mördaren stått där länge, innan dess var det bara några sekunder.
Citera
2021-04-08, 13:58
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Att IM sett en Dekorimaman i flera minuter är naturligtvis helt uppåt väggarna. IM hade inte ens stått där två minuter när det small.

IM säger genomgående i de första förhören att han såg mannen bara några sekunder innan det small. Sen känns det som han säger ett par minuter i ett sent förhör. Men när man läser om så inser man att han faktiskt avser hur länge han själv stått parkerad.

Sen långt efter mordet, minns inte om det är hösten 1987 eller tingsrätten 1989, börjar han påstå att mördaren stått där länge, innan dess var det bara några sekunder.

Ja och det är likadant för de flesta av vittnena. Tidsuppfattningen förändras med "tiden".
Har ett svagt minne av att IM sagt 7 minuter vid något av de senare tillfällena..

Men jag har också landat på i princip 2 minuter för IM baserat på Susanne L. och Helena L.'s uttag. Glenn M.s uttag samt att IM gör en U-sväng efter att ha lämnat av sitt sällskap.
Citera
2021-04-08, 14:58
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Precis vad IM sa så hade han koll på Dekorimamannen för han verkade ”skum” så att han inte uppmärksammade förbipasserande kan man förstå , men om två personer stannar till och pratar med Dekorimamannen då skulle han uppmärksammat det tycker jag.

Kanske finskorna passerade precis innan IM började ha koll på Dekorimamannen

Jag tror det är lätt att sitta här och "tycka vad man borde gjort eller sett" och ser i princip samma kommentarer kring Skandiamannen.. Man borde ha sett Skandiamannen (samtidigt som vi vet att ingen uppmärksammade Bengt Palm heller) .. o.s.v.
Alla är vi olika och tar fasta på olika detaljer och saker.

Rent teoretiskt så skulle väl finskorna ha kunnat vara passerat innan IM kom på plats, men även då han var på plats då jag uppfattar att IM ömsom tittade i backspegeln, orolig för sin placering av bilen, och ömsom på andra sidan Sveavägen.

Men till de finska flickorna så har vi inte mycket uppgifter som stödjer nåt i deras berättelse egentligen. Ingen har sett dom och inget annat vittne har sett en man där vid den tiden innan mordet.
IM säger sig se en person där innan mordet, men det känns oklart om det är GM han ser eller om det faktiskt skulle kunna var Björkman och en sammanblandning av minnesbilder.

Men som jag skrev inledningsvis. Båda flickorna beskriver samma film. En film som utan tvekan är Manhunter och som alltså hade premiär i maj 1987.
Rätt osannolikt att båda flickorna skulle minnas samma "felaktiga" film ... om de nu ska ha iakttagit Dekorimamannen 28/2 -86...
Citera
2021-04-08, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Polacker som grupp undersöktes i MOP av Rikskrim. Denna organisation undersökte också Juggar, Balter och Rumäner. Medan exempelvis Bulgarerna utreddes av Spaningsroteln. Anledning till det senare var troligen Viktor Gunnarssons kopplingar till ett antal suspekta bulgarer. En polack som fick ett eget uppslag var Caféägaren Gabriel Wrablocki vars undersökning dock lades ad acta 861113.

Finns mer info om detta?

Jag söker febrilt namn på GFs polska bekanta.
Citera
2021-04-08, 16:19
Medlem
Citat:
Ja och det är likadant för de flesta av vittnena. Tidsuppfattningen förändras med "tiden".
Har ett svagt minne av att IM sagt 7 minuter vid något av de senare tillfällena..

Men jag har också landat på i princip 2 minuter för IM baserat på Susanne L. och Helena L.'s uttag. Glenn M.s uttag samt att IM gör en U-sväng efter att ha lämnat av sitt sällskap.

Har räknat lite på det, och om IM parkerat bilen då Glenn Malmström hade 10 sekunder kvar på sitt uttag, så var klockan ungefär 23.19.30.
Det är beräknat på att Helena L hörde skotten då hon själv hade tio sekunder kvar på sitt uttag och omvandlat till Fröken Ur tid.
Då skulle IM ha stått där i två minuter.
Felkällorna är just mina uppskattningar om hur långt in i sina respektive uttag Glenn och Helena hade kommit.
Har räknat på att han precis höll på att avsluta, och att Helena L slog in kontrollkoden i slutet av uttaget.
Går det att komma närmare?
Citera
2021-04-08, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elyson
Nu skrev jag artigt till Island och frågade ang möjligt tätt alibi för LZJ.

Vore det läge att skapa en särskild LZJ-tråd, eller - om det t ex skulle leda ner mer på Sveavägen - bara dumt?

Jag uppmuntrar en sådan tråd. Har inget att tillföra den själv men följer gärna. LZJ... Swedenborgskyrkan... esoteriska högerextremister... bokhandeln Lyktan... Anders Larsson... hårdföra exbalter o s v. Det är inte en helt ointressant slingerbult.
Citera
2021-04-08, 16:48
Medlem
Citat:

Jag märkte det också, det var nog dumt att lägga ut den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in