Citat:
Ursprungligen postat av
Cianneli
Jo, den kommer att öppnas. Att Riksåklagaren lät KP hålla sin presskonferens är dock lite underligt när hon måste haft kunskap om saker i utredningen. Underligt med att hon inte gjorde något efter överprövning. Men de glömmer väl efterhand.
Tvivlar på det. Men framtiden lär väl utvisa.
Det jag tycker är märkligt med åsikterna i debattartikeln är att man närmast gör utpekandet av SE till huvudargument för att återuppta utredningen. Men varför då återuppta den? Eftersom gärningsmannen - oavsett vem det är - måste vara 85-90 år i nuläget, givet att vederbörande fortfarande lever, kan man ju inte åstadkomma annat än en alternativhypotes till SE som gärningsman. Men med den skillnaden att man inte kan presentera hypotesen (utan att ha med en försvarare som argumenterar emot den) eftersom den misstänkte händelsevis råkar vara avliden. En sorts moment 22 alltså.
Och samma problem om det är en konspiration. Då är ju själva skytten mindre viktig än de som står bakom komplotten när det gäller ansvaret för dådet. Och om skytten var i 50-årsåldern 1986 kan man nästan gissa att hjärnorna bakom komplotten var ännu äldre. Alltså ännu mer sannolikt inte i livet idag.
Om komplotten inkluderar utländska underrättelsetjänster kommer det heller aldrig att gå att ställa någon inför rätta. Då blir det hela rent politiskt. Kommer Sverige att vilja hamna i politisk konflikt med ett annat land? Världen har förändrats sedan 1986 och de som i så fall bar det politiska ansvaret då är med all sannolikhet inte i livet längre och vill Sverige idag skada sina relationer med annat land pga vad tidigare generationer politiker gjort där? Och än värre om det redan varit känt men hållits hemligt på politisk nivå i Sverige i 30 år redan, då lär man ju inte lyfta på locket nu. Då kanske hemligheten kan vara mogen att släppa om 100 år....
Så har man inget konkret spår att ta tag i så ser jag det som meningslöst att återuppta utredningen. Nu har dokumenten kommit ut till allmänheten. Jag tror det är det bästa i nuläget. Låt allmänheten pussla. Det är antagligen större chans att detta privata grävande kan resultera i något än att ett gäng pappersvändare sitter och läser handlingarna 40 timmar i veckan i x antal år framöver.