2021-04-07, 20:03
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Det kanske ligger nåt i det du säger, att han trodde sig fått ett riktigt bra pris och accepterade.
Ebba kanske sa värderingen var 3.2 ?

Sen kom de och överdrev åt andra hållet - som du skriver. Och då blev det OJ.
Och så ångrade han allt.

Men men.. det är så många om, kanske, osv ....

Han fick otroligt bra huset är inte värt mer än trehundrafemtio tusen
2021-04-07, 20:04
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Pudla är en väl så passande beskrivning av den stackars gamle mannens agerande, svansen mellan benen och dra iväg.

Japp och det blev fler nästan en kennel!
2021-04-07, 20:05
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonEisen
Är det någon som vet något mer om den gula tunnan i trädgården? Vad jag kan se så kommer den från Bechem. Men Bechem verkar bara leverera åt industrin.

Den syns i bakgrunden på expressens bilder:
https://www.expressen.se/dinapengar/konsument/esbjorn-slapper-inte-huset-ska-forklara-sig-for-busch/

En likadan tunna finns på denna bild:
https://www.sjobergbildbyra.se/fotoweb/archives/5000-Alla-bilder/Imagearchive/Imagearchive299/BL13091.jpg.info

Troligen hydraulolja eller industriell skärvätska för metall, inte sååå lämpligt vid vatten.....
Många andra tunnor och behållare som innehåller eller innehållit, lite smått o gott syns på bilder från fastigheten.
2021-04-07, 20:18
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Det kanske ligger nåt i det du säger, att han trodde sig fått ett riktigt bra pris och accepterade.
Ebba kanske sa värderingen var 3.2 ?
Jag tror Ebba gick efter taxeringsvärdet på 3,5. Jag tyckte det var fult gjort. Men skulle din teori stämma stater är hon ju ännu fulare. Då tycker jag hon är brottsligt ful.
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
1. Det finns nog ingen, inte ens Esbjörn och hans nära och kära, som ärligt kan påstå att fastigheten är något annat än vanskött.

Vem har berättat för "byn" att det pågick budgivning på fastigheten under årens lopp? Esbjörn? Majkgård?

3. Jag betvivlar att varken Ebba eller de omkringboende ansåg att Ebba hade någon som helst bättre rätt till fastigheten innan kontraktet var påskrivet. Jag betvivlar att någon ens visste att det var en affär på gång. Att Ebba nu har bättre rätt, eftersom kontraktet är påskrivet, är någonting helt annat.

Att man inte vill ha någon ovårdad skrotsamlartomt som utsikt från sitt fönster är väl inte konstigt? Säg den som vill ha det?

4. Varför skulle Esbjörn ens gå dit om han inte var beredd att sälja om priset/köparen/tillfället var rätt?

6. Vem vet, Ebbas ursprungliga plan var nog att återställa och bevara till stor del. Inte som det ser ut nu, men väl att återställa den potential fastigheten besitter. Jag tror säkert att Esbjörn hade varit välkommen när som helst. Ett sånt löfte är relativt ofarligt att ge, då han statistiskt inte hänger med i tio år till. Att de tankarna inte finns kvar hos Ebba nu, är dock rätt troligt, efter allt besvär han ställt till med, direkt och indirekt.

7. Så vid det laget vet Esbjörn att Ebba vill köpa fastigheten alltså. Att hon tagit sig sånt besvär med värdering, besiktning och röjning, visar bara på hennes intentioner.

Då är frågan om Esbjörn fattar vad en försäljning innebär. Jag hävdar att han mycket väl vet det. Att en underskrift man gör, får man stå för.
Nä att Esbjörns hus var kraftigt eftersatt är nog ingen som motsäger sig.

Jag vet inte om budgivningen var känd för byn. Men efteråt har ju grannar uttalat sig om att de vill att Ebba ska ha huset.

Jag tycker Ebba gjorde ganska klart och tydligt att hon behövde huset. För hennes livspussel och för hennes små barns skull.

Jag tror som sagt att Esbjörn gick dit för att det var spännande att gå hem till byns superstjärnan på kaffe. Han har ju själv sagt att han kände sig charmad av henne.

Du tror godare än jag om Ebba. Jag tror inte hon hade planer att låta honom komma speciellt ofta. Sen vet jag ju förstås inget om Ebbas inredningsmak. Men jag tänker att hon har lite amerikansk vräk smak. Men det kan ju vara fel.

Värderingar vet vi ju inte om de gjordes och hur. Jag tycker det är synd att Esbjörn litade helt på Ebba i denna affär. Det är inte sunt att säljaren litar till hundra procent på köparen.

Citat:
Ursprungligen postat av martinator
hur menar du att hon ansåg "sig ha bättre rätt" till det... På vilket sätt hade hon bättre rätt till det än Esbjörn? Var det hennes släktgård eller hade hon blivit lovad den som arv?
Begriper ingeting.
jag håller med dig. Men Ebba tyckte det passade hennes livspussel.
2021-04-07, 20:25
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Att han får 5-6 miljoner för huset vid en budgivning är inte alls orimligt.

Skrev jag ett ord om demens?
Ja,jo det är förvisso sant.
Det roliga är att de två partier som säger sig värna mest om pensionärer, samtidigt tycker det verkar helt okey att blåsa dom om andan faller på.

Han kan inte få 5-6 miljoner, det det är helt omöjligt!
2021-04-07, 20:32
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonEisen
Är det någon som vet något mer om den gula tunnan i trädgården? Vad jag kan se så kommer den från Bechem. Men Bechem verkar bara leverera åt industrin.

Den syns i bakgrunden på expressens bilder:
https://www.expressen.se/dinapengar/konsument/esbjorn-slapper-inte-huset-ska-forklara-sig-for-busch/

En likadan tunna finns på denna bild:
https://www.sjobergbildbyra.se/fotoweb/archives/5000-Alla-bilder/Imagearchive/Imagearchive299/BL13091.jpg.info

Det ligger även en badkarssida på den bilden faan va bråte det finns på tomten
2021-04-07, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Han kan inte få 5-6 miljoner, det det är helt omöjligt!

5 är fullt möjligt.

Varför skulle det inte vara det?
3.9 EN budgivare. Räcker några flera kapitalstarka budgivare som inser det enda som betyder nåt är läget. Läget och läget. Några budrundor så är det 5 miljoner.

+1 mille är ingenting för dessa.
Senast redigerad av Garre74 2021-04-07 kl. 20:37.
2021-04-07, 20:40
Medlem
braatthas avatar
Citat:
5 är fullt möjligt.

Varför skulle det inte vara det?
3.9 EN budgivare. Räcker några flera kapitalstarka budgivare som inser det enda som betyder nåt är läget. Läget och läget. Några budrundor så är det 5 miljoner.

+1 mille är ingenting för dessa.

Han äger inte huset, så han kan inte få det!
2021-04-07, 20:42
Medlem
Citat:
Han äger inte huset, så han kan inte få det!

haha, ok - han hade kunnat få...
2021-04-07, 20:50
Medlem
braatthas avatar
Citat:
haha, ok - han hade kunnat få...

Kanske, men dumt att skriva så, huset hade kunnat inbringa ett försäljningspris som var högre vid en budgivning.
Men om det nu skulle vara så att han skulle få tillbaka det på något sätt skulle nog inte många våga bjuda på det
2021-04-07, 20:51
Medlem
braatthas avatar
Har synat Densias värdering lite och det står att det är kopplade fönster men det stämmer ej det är enkelglas och möjligen finns det innanfönster till men ej monterade.
Detta gör att den värderingen faller ytterligare.
Hur ingående var den värderingen egentligen?
2021-04-07, 21:08
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Han jobbade på Assea och dom levererar vattenblanbart skärvätska i sånna.
Detta andvänds i industrin till berabetningsmaskiner.

Så här har nån skrivit i tråden

Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
I Barrys utredning, inlaga 32, står det att Esbjörn tidigare var anställd som ingenjör på Metallverken. Inte ASEA utan Metallverken. Båda stora i Västerås.

Metallverken levererade till ASEA men ägdes inte av ASEA (har själv jobbat på ASEA)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in