Citat:
Ursprungligen postat av
Garre74
Det kanske ligger nåt i det du säger, att han trodde sig fått ett riktigt bra pris och accepterade.
Ebba kanske sa värderingen var 3.2 ?
Jag tror Ebba gick efter taxeringsvärdet på 3,5. Jag tyckte det var fult gjort. Men skulle din teori stämma stater är hon ju ännu fulare. Då tycker jag hon är brottsligt ful.
Citat:
Ursprungligen postat av
fnirp
1. Det finns nog ingen, inte ens Esbjörn och hans nära och kära, som ärligt kan påstå att fastigheten är något annat än vanskött.
Vem har berättat för "byn" att det pågick budgivning på fastigheten under årens lopp? Esbjörn? Majkgård?
3. Jag betvivlar att varken Ebba eller de omkringboende ansåg att Ebba hade någon som helst bättre rätt till fastigheten innan kontraktet var påskrivet. Jag betvivlar att någon ens visste att det var en affär på gång. Att Ebba nu har bättre rätt, eftersom kontraktet är påskrivet, är någonting helt annat.
Att man inte vill ha någon ovårdad skrotsamlartomt som utsikt från sitt fönster är väl inte konstigt? Säg den som vill ha det?
4. Varför skulle Esbjörn ens gå dit om han inte var beredd att sälja om priset/köparen/tillfället var rätt?
6. Vem vet, Ebbas ursprungliga plan var nog att återställa och bevara till stor del. Inte som det ser ut nu, men väl att återställa den potential fastigheten besitter. Jag tror säkert att Esbjörn hade varit välkommen när som helst. Ett sånt löfte är relativt ofarligt att ge, då han statistiskt inte hänger med i tio år till. Att de tankarna inte finns kvar hos Ebba nu, är dock rätt troligt, efter allt besvär han ställt till med, direkt och indirekt.
7. Så vid det laget vet Esbjörn att Ebba vill köpa fastigheten alltså. Att hon tagit sig sånt besvär med värdering, besiktning och röjning, visar bara på hennes intentioner.
Då är frågan om Esbjörn fattar vad en försäljning innebär. Jag hävdar att han mycket väl vet det. Att en underskrift man gör, får man stå för.
Nä att Esbjörns hus var kraftigt eftersatt är nog ingen som motsäger sig.
Jag vet inte om budgivningen var känd för byn. Men efteråt har ju grannar uttalat sig om att de vill att Ebba ska ha huset.
Jag tycker Ebba gjorde ganska klart och tydligt att hon behövde huset. För hennes livspussel och för hennes små barns skull.
Jag tror som sagt att Esbjörn gick dit för att det var spännande att gå hem till byns superstjärnan på kaffe. Han har ju själv sagt att han kände sig charmad av henne.
Du tror godare än jag om Ebba. Jag tror inte hon hade planer att låta honom komma speciellt ofta. Sen vet jag ju förstås inget om Ebbas inredningsmak. Men jag tänker att hon har lite amerikansk vräk smak. Men det kan ju vara fel.
Värderingar vet vi ju inte om de gjordes och hur. Jag tycker det är synd att Esbjörn litade helt på Ebba i denna affär. Det är inte sunt att säljaren litar till hundra procent på köparen.
Citat:
Ursprungligen postat av
martinator
hur menar du att hon ansåg "sig ha bättre rätt" till det... På vilket sätt hade hon bättre rätt till det än Esbjörn? Var det hennes släktgård eller hade hon blivit lovad den som arv?
Begriper ingeting.
jag håller med dig. Men Ebba tyckte det passade hennes livspussel.