2021-04-07, 20:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Har hon fått skadestånd också? Jösses vad jag verkar ha missat här. Men att HDs inblandning är avskriven har säkerligen ingen betydelse när det gäller att spara dna etc i ett fortfarande pågående mordfall. Men "I rest my case". Jag VET inte. Så jag lämnar det öppet.

Ex-hustrun till den man som åtalades för mordet på Lena Wesström får skadestånd av staten.
Det har justitiekanslern beslutat.
NA.se

..... För tiden hon satt frihetsberövad, drygt en vecka, har hon nu sökt ersättning av staten. Och det har Justitiekanslern (JK) beslutat att hon ska få.
Totalt kommer ex-frun få 29 577 kronor. Dels för förlorad arbetsförtjänst, dels också för lidande.
"Hänsyn har tagits till att sökanden varit misstänkt för synnerligen allvarlig brottslighet", skriver JK.....

https://www.na.se/artikel/misstanktes-for-inblandning-i-hjarstamordet-far-nu-ersattning-av-staten

Stackaren, tänk vad hon måste ha lidit !!!

Inte kunna logga en enda burk på en hel vecka.
Det måste varit fruktansvärt.
Hon kanske hade kraftiga abstinensbesvär när hon låg där med avtändning i cellen.
Stackars den lilla oskyldiga ängeln.
Citera
2021-04-07, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Märkligt.
De senaste minst 20 - 30 ¨åren spar man ju navelsträngen (the cord) från de nyfödda (ibland också moderkakan). Där kan man snacka om DNA och "vad lagen säger"...

Man frågar inte ens längre. (Navelsträngen innehåller för barnet enorma mängder med livsnödvändigheter för bebisen ((immunförsvaret)), så säg till era döttrar när de ska föda att de kräver att navelsträngen inte klipps direkt! Navelsträngsblodet används bl.a till svårt cancersjuka (stamceller), men också till forskning - och ett dna-register).
Finns PKU-registret också. Obligatoriskt att ta prov från hälen på nyfödda. Gäller samtliga nyfödda i Sverige sedan många år. Men det registret har varit stängt, och är väl fortfarande, stängt för att söka DNA på i kriminalsammanhang.
Citera
2021-04-07, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Jag spelar absolut i ditt lag Zilvereko.
Kunde inte ha skrivit ett bättre svar själv och jag skriver under på varje ord i din citering.
Fritidsintresse ?? Detta började nog som ett fritidsintresse, men är nu tydligen på liv o död.
Kolla bara idag - Inte ens idag kunde dom hålla sig borta från dom där förbannade burkarna.
Stefan har för helvete en rättegång i självaste Hovrätten, där han står anklagad för mord och riskerar ett livstidsstraff i fängelse. Detta borde ha det fullaste fokus, men istället springer Hanna och loggar burkar och Stefans geo-konto visar på aktivitet under tiden det är förhandling.
Detta är i mina ögon ett sjukt beteende... ett missbruk.

Exempel.
Försök att stjäla ett gram amfetamin från en riktig pundare så skall du få se vad som händer, han kommer slå ihjäl dig för att få sitt knark för han är en missbrukare.
Försök att stjäla 17 loggar från Hannas Geo, och sen så gör du det en gång till, hon kommer att slå ihjäl dig för att få sina loggar för hon är en missbrukare.

Jag tror faktiskt att detta är såhär sjukt.

Otroheten hade pågått i 6 år och alla visste om den.
Det är inte anledningen i mina ögon.
Hannas raderade loggar - Där är anledningen.
17 slag - 17 loggar

Kan bara hålla med, och jag har faktiskt hört från hästens mun att det var bara Lenas fel, hon var en så hemsk människa. Det var Lena som var otrogen, stackars Stefan alltså.
Så när Lena blev mördad så var det en fruktansvärd situation.... för HD.... stackars HD det var hennes livs svåraste vecka. Inte ett ord om LW eller hennes barn, bara HD. Man kan tro SD och HD är samma person, de har exakt samma synsätt, de ser bara till sig själva och sitt, ingen tanke eller någon empati för någon annan.

Visst, jag kan förstå att HD hatade LW för att hon var med Stefan, men HD kunde ju faktiskt försöka se att något litet fel var också Stefans. Men det gör hon inte. Väldigt konstigt.

Så ja, mordet är nog sjukt nog inte följden av bara en otrohets affär, för massor av människor är otrogna, varje dag.
Inte alla mördas, bara de som som samtidigt geocachar och raderar loggar, fuskar och skriver påhittade saker om en löjlig lek.
Citera
2021-04-07, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Med tanke på HDs tillitsproblem mot SD kanske en av hennes föräldrar var där.

För att stötta sin käre SD?
Citera
2021-04-07, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Ex-hustrun till den man som åtalades för mordet på Lena Wesström får skadestånd av staten.
Det har justitiekanslern beslutat.
NA.se

..... För tiden hon satt frihetsberövad, drygt en vecka, har hon nu sökt ersättning av staten. Och det har Justitiekanslern (JK) beslutat att hon ska få.
Totalt kommer ex-frun få 29 577 kronor. Dels för förlorad arbetsförtjänst, dels också för lidande.
"Hänsyn har tagits till att sökanden varit misstänkt för synnerligen allvarlig brottslighet", skriver JK.....

https://www.na.se/artikel/misstanktes-for-inblandning-i-hjarstamordet-far-nu-ersattning-av-staten

Stackaren, tänk vad hon måste ha lidit !!!

Inte kunna logga en enda burk på en hel vecka.
Det måste varit fruktansvärt.
Hon kanske hade kraftiga abstinensbesvär när hon låg där med avtändning i cellen.
Stackars den lilla oskyldiga ängeln.
Helgalet. Hon skurar bort varenda litet kriminaltekniskt spår i golvbrunnarna hos SD, och hon får t o m ersättning för det. Man blir ju förbannad.
Citera
2021-04-07, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake

Svärmor satt med handen på hjärtat under TR.
Citera
2021-04-07, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake

"Den son jag aldrig fick"...
Citera
2021-04-07, 21:04
Medlem
Citat:

Undrar om paret A verkligen tror att SD är oskyldig, eller bara hoppades att han ska frias. Oskyldig eller ej.

Har SDs egna föräldrar eller syskon varit synliga under någon av rättegångarna? Någon som vet?
Citera
2021-04-07, 21:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Märkligt.
De senaste minst 20 - 30 ¨åren spar man ju navelsträngen (the cord) från de nyfödda (ibland också moderkakan). Där kan man snacka om DNA och "vad lagen säger"...

Man frågar inte ens längre. (Navelsträngen innehåller för barnet enorma mängder med livsnödvändigheter för bebisen ((immunförsvaret)), så säg till era döttrar när de ska föda att de kräver att navelsträngen inte klipps direkt! Navelsträngsblodet används bl.a till svårt cancersjuka (stamceller), men också till forskning - och ett dna-register).

Nu blir det ju väldigt OfT, men det är en himla masa lagar som styr vad som ska/får sparas och vad det ska användas till:

"Så säger lagen
Regleringen av de svenska dna-registren styrs av Lag (2018:1693) om polisens behandling av personuppgifter inom brottsdatalagens område (på Riksdagens webbplats).
Provtagning till dna-registren styrs av Rättegångsbalken 28 kap. 12-13§§ (på Riksdagens webbplats).
Elimineringsdatabasen förs med stöd av Lagen (2014:400) om Polismyndighetens elimineringsdatabas (på Riksdagens hemsida).
Kompletterande föreskrifter till lag 2014:400; Förordning (2014:405) om Polismyndighetens elimineringsdatabas (på Riksdagens wepplats).
"

https://nfc.polisen.se/kriminalteknik/dna-och-biologi/dna-register/

Det gäller ju också till exempel PKU- provet, som tas på nyfödda för att screena sjukdomar. Det har ju pratats många gånger om man skulle kunna använda det för att koppla ihop brottslingar till brott. Det är hårt reglerat vad det ska användas till.

Jag kan tycka att det är självklart att man som avförd från brottsmisstankar inte ska behöva ha varken det ena eller det andra i några register.

Några i tråden misstänker att HD är skyldig till brott, men det är ju inget som är bevisat. Ingen vet om hon är skyldig eller inte, även om hon ljugit i förhör.

Jag tycker att det är helt självklart att man inte ska spara hennes DNA i några register eftersom hon är avförd som misstänkt.

Skulle situationen ändras, då är det ju bara att ta om provet.
Citera
2021-04-07, 21:06
Bannlyst
Citat:

Det är ju inte en familj.... Det är ju för fan en sekt !!!!
Citera
2021-04-07, 21:08
Medlem
Citat:

Citat:
"Den son jag aldrig fick"...

SOA och BA är nog en bidragande orsak till att HD stannade så länge i äktenskapet.
De verkar vara av åsikten att hon ska vara evigt tacksam att han "ställt upp" under hennes sjukdomstid.
Normala föräldrar som värnar sitt vuxna barn och sina barnbarn hade reagerat annorlunda när allt uppdagades.
Han har dem kring sitt lillfinger.
Citera
2021-04-07, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu blir det ju väldigt OfT, men det är en himla masa lagar som styr vad som ska/får sparas och vad det ska användas till:

"Så säger lagen
Regleringen av de svenska dna-registren styrs av Lag (2018:1693) om polisens behandling av personuppgifter inom brottsdatalagens område (på Riksdagens webbplats).
Provtagning till dna-registren styrs av Rättegångsbalken 28 kap. 12-13§§ (på Riksdagens webbplats).
Elimineringsdatabasen förs med stöd av Lagen (2014:400) om Polismyndighetens elimineringsdatabas (på Riksdagens hemsida).
Kompletterande föreskrifter till lag 2014:400; Förordning (2014:405) om Polismyndighetens elimineringsdatabas (på Riksdagens wepplats).
"

https://nfc.polisen.se/kriminalteknik/dna-och-biologi/dna-register/

Det gäller ju också till exempel PKU- provet, som tas på nyfödda för att screena sjukdomar. Det har ju pratats många gånger om man skulle kunna använda det för att koppla ihop brottslingar till brott. Det är hårt reglerat vad det ska användas till.

Jag kan tycka att det är självklart att man som avförd från brottsmisstankar inte ska behöva ha varken det ena eller det andra i några register.

Några i tråden misstänker att HD är skyldig till brott, men det är ju inget som är bevisat. Ingen vet om hon är skyldig eller inte, även om hon ljugit i förhör.

Jag tycker att det är helt självklart att man inte ska spara hennes DNA i några register eftersom hon är avförd som misstänkt.

Skulle situationen ändras, då är det ju bara att ta om provet.
Precis, det är nog vad varje oskyldig människa skulle bett om, för att påvisa sin oskuld, lite värre om det är så att man ljugit sig blå och får utbrott så fort Lenas namn nämns..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in