2021-09-12, 16:20
Medlem
Geomeisters avatar
Filmen var Mackenna's Gold
Året var 1969
https://www.imdb.com/title/tt0064615...nm_flmg_act_19

Flera medverkande ifrån klassiska filmen The Guns of Navarone är med bakom och i denna episka western däribland Gregory Peck. Lägg till andra roller som Eli Wallach (The Good, the Bad and the Ugly). Musik av Quincy Jones. En ambitiös och oförutsägbar handling. Yeeha!

... Vad f*n hände här egentligen?

Tidens tand har slagit hårt på denna film. Riktigt hårt. Introduktionen berättar om en myt och det uppkommer bilder av en örn (som återkommer flera gånger i filmen och platsar aldrig in). Även berättarrösten hoppar in varstans och berättar det övertydliga genom filmen.

Man möter en mängd lovande karaktärer. Utöver enstaka bra bitar dialog har jag sällan sett så bortkastad potential. Handlingen står ofta på tomgång och när det händer saker är det daterad grafik, kaos eller kass klippning. I början av filmen hade jag överseende med det daterade då filmen ändå är 52 år gammal, men det blir bara värre och värre.

Filmen är som skrivet oförutsägbar och det kunde blivit bra, men blir aldrig det. Saker som händer känns sporadiska och dumma mer än genomtänkta och smarta.

Skådespelarna passar i sina roller. Dialogen och personkemin mellan många känns bara helt fel. Det blir sällan underhållande, dramatiskt eller någon annan känsla utan det lilla som är bra vänds snart till något sämre.

Två attraktiva kvinnor är med och vid ett tillfälle överraskar filmen med en nakenscen. En nakenscen som skulle kunna bli erotisk, utmanande, rolig, känslosam.. Istället blir det bara konstigt. Dessutom ett praktexempel på hur dåligt klippt filmen kan vara.

En svår film att se igenom. Delvis för hur dåliga den ofta är, men också för hur bra den kunde varit.

Betyg på IMDB? 6,8 / 10
Mina tankar: Tjockpannkaka. Vill skriva "platt som en pannkaka", men det finns lite bra saker i denna röra. Rekommenderas? Hell no!
Citera
2021-09-12, 17:12
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The Stone tape (1972)

Dataföretag flyttar in i ett gammalt stenhus där det spökar.

Blev nyfiken på filmen då jag såg att den söktes i tråden om eftersökta filmer.
Jag måste nog säga att jag blev ganska besviken.

Jag blev inte alls skrämd eller engagerad, snarast uttråkad.
Det var också en film där alla skrek på varandra större delen av tiden, mycket irriterande.

För er som undrade vad Jill har för bil, så det en Austin Maxi. Man ser även en Humber Hawk estate, något jag inte ens visste fanns.

2/5

IMDB 6,6 = 3,49/5
1384 röster
Citera
2021-09-12, 21:26
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Larry (1974)

Bygger på en sann historia om en 26 årig man som fötts på ett mentalsjukhus, och behandlats som sinnessjuk.

Tänkvärd film, tack till Man at arms som hittade den åt mig.
4-/5

IMDB 7,4 = 3,84/5
116 röster
Citera
2021-09-13, 00:02
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Dangerous Davies : The last detective (1981)

Kommissarie Davies får gräva i ett femton år gammalt fall där en tonårsflicka spårlöst försvunnit.

Kändes lite som vilket Midsummerdeckare som helst men med egenheten att Davies åker på stryk flera gånger, och blir alltmer omplåstrad under filmen.
Välgjord engelsk deckare.
3/5

IMDB 7,1 = 3,71/5
263 röster.
Citera
2021-09-13, 13:29
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Tomahawk trail (1957)

Förvirrat befäl försöker leda sina trupper genom apachekontrollerade områden.

Gammal hederlig western som varken brillierar eller låter sig skämmas.
3/5

IMDB 5,5 = 3,00/5
242 röster
Citera
2021-09-13, 14:18
Medlem
Ambelains avatar
"Fear and Loathing in Aspen" - (2012)
https://www.imdb.com/title/tt9075038/

Jay Bulger, Laird Macntosch, m.fl.

---

En ny Hunter S. Thompson-film.

Denna gången skildras ur han, som frihetlig Aspen-bo, lackar ur på den då lilla bergsbyns styrelse, som har börjar fjäska allt mer för de stora företagen som vill in och sopa undan allt det som han gillade så mycket med byn, för att göra allt till ett kommersiellt semesterparadis.

Så han bestämmer sig för att ställa upp i sheriffvalet.

Han har en god väljarbas, minst 800 pers stark.
Dock bestående av långhåriga hippies, som mest bara rökar och krökar dagarna i ände.
Men vadå, tänker han, det är ju ändå 800. Och om man verkligen kan få dem alla att gå och rösta så kanske, kanske, kanske kan det börja hända saker och ting.

Självklart uppskattar inte "etablissemanget" i Aspen tilltaget (vissa mindre än andra) och Hunter gör det inte direkt lätt för sig själv genom att medge helt öppet, inför kamerorna under valdebatterna, att han - som nyvald sheriff - minsann har för avsikt att gå till jobbet hög på Meskalin.

Fast vi, som tittare, kan naturligtvis fråga oss om han verkligen, verkligen, verkligen hade för avsikt att ens någonsin faktiskt arbeta som sheriff på riktigt.
För samtidigt som han bedriver valkampanj (eller hans kampanjstab, som tar honom på allvar) så skriver han artiklar om det, och ger frivilligt ifrån sig all taktik och hela överraskningsmomentet.

Men, han blir ändå lite rörd över den uppskattning hans sympatisörer visar honom.

---

Om denna "version" av Hunter S Thomsons liv kan jag åtminstone säga att huvudskådespelaren verkligen lyckades fånga in hans säregna karaktär.
Inte alls så "karikatyrmässig" som de övriga versionerna varit, utan mer som någon nästan dramadokumentärt.
Så Jay Bulger gjorde ett klart godkänt jobb.
Det konkurrerar inte ens med Johnny Depps version, det är för olika för att ens hamna i samma kategori.

Det fanns egentligen inget "tokigt" i denna filmen.
Utan mer, som sagt, som något nästan dramadokumentärt.

Och som jag skrev innan så är det svårt att riktigt få något bra grepp om det hela.
För vad var det han ville - egentligen.

Var händelsen verkligen värd att göras till spelfilm ???
Inte för att jag klagar, absolut inte.
Jag har inget emot att ha spenderat den tiden det tog att se på den.
Bara det att det är svårt att riktigt förstå syftet ...

---

Av de olika skådespelarna var det bara två som är minnesvärda.
Dels huvudpersonen, genom Jay Bulgers skådespeleri, och dels den sittande sheriffen (spelar av Laird MacIntosh).
De övriga var mest bara sidofigurer, från de vansinniga långhåriga hippiesarna till den lika vansinnige vicesheriffen (som hatar alla långhåriga hippies mer än något annat - och han kommer Också att ställa upp i sheriffvalet, när han tröttnar på den sittande sheriffens så bakåtlutade och konstitutionellt korrekta attityd mot både lagbrytare, normbrytare - liksom de som står på egna sidan, men bryter mot lagen).

---

Folk kommer att se filmen bara för att det är Hunter S Thompson.

Jag gjorde det ju också ...

---

Men det är en vanlig mittenfilm.

Betyg:

3 av 5
Citera
2021-09-13, 18:04
Medlem
Geomeisters avatar
Filmen var Batman
Året var 1989
https://www.imdb.com/title/tt0096895/?ref_=nv_sr_srsg_7

Alla pratar om Michael Keaton och Jack Nicholson gällande denna film. Keaton gör en bra Batman och Nicholson är en bra mer oräknelig motpart. Filmen har dock en bra helhet tillskillnad ifrån andra liknande filmer där någon eller något är bra, men mycket inte är det. Den känns välskriven. Inte bara att man vill tjäna snabba pengar på lättlurade barn.

Danny Elfmans soundtrack är fantastiskt även Prince ökända soundtrack fungerar bra i kontexten av filmen. Det grafiska är som alltid/oftast med Tim Burton unikt och kul att titta på, men några saker har inte åldrats bra. Jag skulle säga att efterföljaren "Batman Returns" är snyggare på ytan. Den här är ett stort kliv bättre som helhet.

Helhet? Skådespelarna fungerar i sina roller oavsett hur stora eller små. Gräver man lite i övriga rollers historia är det "riktiga skådespelare" som platsar in även i denna kontext.. Vilket inte alltid är fallet. Det är en superhjältefilm, men det finns även lite humor, en råhet, allvar och oväntade moment utan att bli för flamsigt. Risken är att det blir bara för "nördar", men tror många som inte gillar denna typ av filmer faktiskt skulle uppskatta saker i denna. Åtminstone mer än i dagens Marvel och DC Comics filmer.

Det var inte första eller andra gången jag sett denna film, men det var länge sedan. Många scener är fortfarande roliga att se. Vilket det inte behöver vara när man ser om en film. Handlingen är varierad nog för att underhålla mer än en gång.

Utöver vissa daterade grafiska scener har jag inte mycket till kritik.

Betyg på IMDB? 7,5 / 10
Mina tankar: 7,5 / 10 är bra saftigt i min värld (speciellt med tanke på hur få filmer som med tiden rankas så högt på sidan), men jag gillade filmen som liten och gillar den än idag. Ska man bara se en handfull filmer likt denna tycker jag denna borde vara en i högen. Rekommenderas.
Citera
2021-09-13, 19:05
Medlem
Doktor-SvampBobs avatar
My Sassy Girl

På många sätt en ganska typisk romantisk komedi som inte är nyskapande på något sätt. Den är åtminstone rolig och Elisha Cuthbert är som vanligt bra och jag tycker faktiskt att det är hon som gör hela filmen.
Citera
2021-09-13, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain

Och som jag skrev innan så är det svårt att riktigt få något bra grepp om det hela.
För vad var det han ville - egentligen

Hmm, om jag stöter på den igen ska jag tipsa, har sett en dokumentär om just den cirkusen där jag har för mig att han utförligt förklarar hela den biten, och själva resan.

Eller var det bara kritik på manuset?
Citera
2021-09-14, 09:12
Bannlyst
Erin Brockovich (2000)

Julia Robert är med i filmen och jag har inte kollat på mycket film där hon är med i så jag vet inte mycket om henne som skådespelare, men hon verkar övertygande och godkänd här, hon är den som lyfter filmen lite. Det är en godkänd film, men jag tyckte inte om filmen så mycket som jag kanske borde ha gjort. Den kändes lite seg och för tråkig i många scener och ett längre tag, men bakgrundshistorian är jag medveten om att den kanske ska vara jätteintressant, därför är inte filmen så dålig. Det höjer filmens betyg avsevärt mycket. Se filmen även om den är seg ibland.

6/10
Citera
2021-09-14, 14:36
Medlem
Herr.Dittlings avatar
He who get slapped (1924) Han som får örfilarna

En film jag har noterat att flera har sett här i tråden den senaste tiden.
Vet inte varför jag inte har sett den, men nu har jag det.

En riktigt fin film, fina specialeffekter för sin tid.

4/5

IMDB 7,8 = 4,02/5
Citera
2021-09-14, 16:22
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
He who get slapped (1924) Han som får örfilarna

En film jag har noterat att flera har sett här i tråden den senaste tiden.
Vet inte varför jag inte har sett den, men nu har jag det.

En riktigt fin film, fina specialeffekter för sin tid.

4/5

IMDB 7,8 = 4,02/5

Vad kul att den uppskattades. Kanske inte den första filmen man förknippar med Lon Chaney, men i min mening är det hans bästa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in