Citat:
Ursprungligen postat av
Milosebic
Jag har ett stort antal bekanta i England, både i städer och på landsbygd och de vittnar om besväret ni haft. Jag är gärna den förste att beklaga ert elände med 150.000 döda.
Men. Hur skulle du kortfattat beskriva ert misslyckande? Kan man sammanfatta några enkla orsaker? Är det felaktiga politiska beslut som är grundorsaken eller andra tydliga orsaker till att det gått så åt helvete där borta? Och jag måste ju fråga, eftersom du sitter på en så pass hög position, hur stor del har du själv i misslyckandet (om någon)? Vad hade du kunnat göra annorlunda själv, både privat men kanske framförallt i din yrkesroll?
Citat:
Ursprungligen postat av
Takadongtakadang
Jag tycker inte att det är något misslyckande, jag tycker det varit en stor framgång. Det har varit dyrt, ja, men om vi inte infört de restriktioner som varit på plats hade det avlidit betydligt fler. Det finns analyser som föreslår uppemot tre ggr så många.
Jag har lite svårt att förstå hur folk argumenterar. "Förstört ekonomin" säger många, samtidigt som de menar "ni har för många döda". Man kan fråga sig vad folk menar att vi skulle ha gjort? Tror någon att vi haft FÄRRE antal döda om vi försökt rädda ekonomin genom att inte stänga ned? Hade UK betett sig som Sverige hade vi som alla (nåja) förstår haft MÅNGA fler döda.
Personligen tycker jag att ett par beslut kommit för sent, exempelvis fattades beslut om krav på munskydd "om två veckor". Regeln skulle införts samma dag som beslutet fattades. Man borde också infört obligatorisk karantän för inresande. Vi skulle varit kvar i lockdown över julen - DET beslutet var jag oerhört kritisk mot. Det kostade sannolikt tiotusentals liv.
Tack för svar!
Jag har faktiskt svårt att dela eller ens förstå din positiva inställning till 150.000 döda i ert land, speciellt då jag har så många bekanta där som uttrycker kraftigt negativa åsikter kring den strategi du varit med och utarbetat.
Men det är klurigt.
En anledning till att den svenska strategin varit mer framgångsrik skulle kanske vara att man här valde att informera, informera, informera för att få folk att ta frivilligt ansvar. Och det verkar ju ha lyckats i jämförelsen med UK.
Men jag vet inte, jag är bara lekman och inte lika professionellt ansvarig som du är, så min bedömning baseras mindre på fakta och mer känsla. Eller ja, dödstal är ju fakta men du förstår vad jag menar.
Oavsett vad så önskar jag er lycka till. Hoppas du hinner med arbetet parallellt med din intensiva informationskampanj här på ett svenskt forum.