2021-04-07, 16:55
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Du har verkligen hittat receptet för hur man förhindrar en pandemi; man säger till viruset att det inte får åka vidare till andra länder.

Det är inte viruset man ska säga till. Virus är dåliga på att lyssna; mycket dåliga.

Man ska säga till människor att inte åka mellan länder. Viruset är helt beroende av människors rörlighet för att kunna spridas.

Citat:
Här har hela världen försökt slå sina kloka huvuden ihop för att försöka hindra sjukdom och död och så var det så himla enkelt. Att ingen har tänkt på det tidigare?

Javisst är det enkelt. Det har varit känt sedan åtminstone 1300-talet.

Svårigheten ligger i att agera tillräckligt snabbt när en epidemi bryter ut. Samma sak gäller när en ny besvärlig mutation uppstår, såsom den brittiska mutationen. Då duger det inte att göra som Anders Tegnell. Anders Tegnell ville ha en vecka på sig att sitta ner och fundera på hur den nya varianten skulle bemötas. Att begära en veckas betänketid, är samma sak som att säga till viruset "Välkommen hit".

Citat:
Viruset hade naturligtvis stannat i Kina om inte statsepidemiologer världen över hade välkomnat viruset till sina länder. De kunde åtminstone ha sagt till viruset att vänta lite vid gränsen innan det kom in.

Jag vet inte huruvida statsepidemiologer över hela Världen har välkomnat viruset. Men dom misslyckades med att stoppa viruset i tid. Jag har bara sagt att Sveriges statsepidemiolog välkomnade viruset till Sverige.
Citera
2021-04-07, 16:55
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Citat från 21:a december:

Ojdå! Det vände uppåt igen. Det fanns ingen flockimmunitet.

Hade det inte varit för den brittiska mutationen så hade det varit över nu.

Jag tillhör också de som trodde på en klen tredje våg (mer skvalp än våg). Även om smittspridningen inte exploderat i Sverige, så blev den större än jag trodde.

Vi får se om påsken blir som julledigheten.
Citera
2021-04-07, 16:56
Medlem
Citat:
Och hur många fler dör på IVA istället för i hemmets lugna vrå omgivna av nära och kära i andra länder då?

En snabb googling ger vid handen att omkring 20% dör hemma såväl i Sverige som i USA. Så trots u-landsnivå så kanske vården i Sverige fungerar hyfsat ändå i det stora hela. Men som 75-åring kan du nog inte räkna med intensivvård i Sverige om du skulle behöva det. Om du inte är kändis eller har en fru som kan slåss för din sak.
Citera
2021-04-07, 16:57
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Dragning på MHRA nu:
Av 20 miljoner administrerade doser av Oxfordvaccinet finns det 79 rapporter om blödningar.
Alla 79 fall inträffade efter första dosen. Av dessa 79 fall har 19 personer avlidit.

Fallen inträffade i 51 kvinnor och 28 män. Den yngsta var 18 den äldsta 79 år gammal.

3 av de 19 som avled var under 30 år gamla. Av de 19 dödsfallen var det 14 som var Cerebral Venous Sinus Thrombosis. De övriga 5 var andra typer av blödningar i vener ( Thrombosis (Trombocyt?)).

Om vi applicerar åldersgränsen vi har i Sverige, vad blir då resultatet? Dvs hur många av de som drabbades var under 65?
Citera
2021-04-07, 16:58
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Om vi applicerar åldersgränsen vi har i Sverige, vad blir då resultatet? Dvs hur många av de som drabbades var under 65?
Framgår inte av tillgänglig data.
Citera
2021-04-07, 17:00
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
En snabb googling ger vid handen att omkring 20% dör hemma såväl i Sverige som i USA. Så trots u-landsnivå så kanske vården i Sverige fungerar hyfsat ändå i det stora hela. Men som 75-åring kan du nog inte räkna med intensivvård i Sverige om du skulle behöva det. Om du inte är kändis eller har en fru som kan slåss för din sak.
U-landsnivå säger du?

Okej, det kanske vi har, men i Sverige nekas man inte avancerad vård för att man råkar sakna rätt form av försäkring. Och vi slipper insamlingar till förmån för enstående mammor med livshotande tumörsjukdomar.

Så u-land känns helt okej.
Citera
2021-04-07, 17:03
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Jag önskar att du hade rätt om fulvaccinet från Astra. MEN... studien du nämner hade bara 20-39-åringar i princip och visade knappt något skydd alls med Astras vaccin. Att ingen blev kritiskt sjuk är inte så konstigt när studiepersonerna var så unga!

Så det är rent av väldigt troligt att du kan dö av sydafrikanen även om du blivit vaccinerad med Astra. Det ska bli spännande att följa Uppsala framöver. Och elaka tungor viskar om att det börjar bli jobbigt redan nu på
”Ackis”!
Alldeles för litet urval och oklara kriterier. Man ska också komma ihåg flera saker här. Det handlar om en studie i verkligheten för det första. De andra vaccinerna är testade i labb vad jag förstår. Det är också alltid svårt att dra några slutsatser från en enskild studie. AstraZeneca har ju visat sig ha bra effektivitet mot andra mutationer. Det gör att jag vill se flera studier på detta innan jag drar några slutsatser. Det var också ett politiskt beslut av sydafrikanska myndigheter att avstå från AZ-vaccinet.

Det här med urval är viktigt och även under vilka omständigheter studierna görs. Det kinesiska Coronavac fick dåliga resultat i en studie i Brasilien. Man förklarade det med att det var sjukvårdsanställda i huvudsak i gruppen och de befann sig för det första i främsta ledet i COVID19-bekämpningen och för det andra var de kunniga och uppmärksamma på varje litet symptom. Vaccinet visade sig ha endast drygt 50% effektivitet. Samtidigt visade studier i Turkiet på helt andra siffror i nivå med de övriga vaccinerna.

Så jo, jag tror fortfarande på AZ-vaccinet och jag tror dessutom att vi kommer att få rapporter om blodproppar på de andra vacciner ju fler unga som vaccineras. Tyvärr vill jag tillägga. Nu har man i första hand haft som princip att först vaccinera den äldre delen av befolkningen i nästan alla länder. Vi får se hur det blir framöver. Fortfarande är det dock väldigt lite problem vi ser hos alla vacciner med tanke på mängden doser som givits.
Citera
2021-04-07, 17:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det är inte viruset man ska säga till. Virus är dåliga på att lyssna; mycket dåliga.

Man ska säga till människor att inte åka mellan länder. Viruset är helt beroende av människors rörlighet för att kunna spridas.

Javisst är det enkelt. Det har varit känt sedan åtminstone 1300-talet.

Svårigheten ligger i att agera tillräckligt snabbt när en epidemi bryter ut. Samma sak gäller när en ny besvärlig mutation uppstår, såsom den brittiska mutationen. Då duger det inte att göra som Anders Tegnell. Anders Tegnell ville ha en vecka på sig att sitta ner och fundera på hur den nya varianten skulle bemötas. Att begära en veckas betänketid, är samma sak som att säga till viruset "Välkommen hit".

Jag vet inte huruvida statsepidemiologer över hela Världen har välkomnat viruset. Men dom misslyckades med att stoppa viruset i tid. Jag har bara sagt att Sveriges statsepidemiolog välkomnade viruset till Sverige.

Ja såklart att de misslyckades med att stoppa viruset.

Det är så med virussjukdomar, och alla andra sjukdomar också för den delen, lyckas ingen stoppa dem så blir folk sjuka.

Det är ju bra att du har tagit som din uppgift att informera världen om att sjukdomar måste stoppas för att folk inte ska insjukna i dem, men du har inte funderat på om du kanske slår in öppna dörrar?
Citera
2021-04-07, 17:09
Avslutad
Citat:
Det beror helt på om du a) behöver intensivvård och b) förväntas överleva intensivvård.
Citera
2021-04-07, 17:13
Medlem
Citat:
Det beror helt på om du a) behöver intensivvård och b) förväntas överleva intensivvård.

Finns det några studier på hur träffsäkra de svenska läkarna är med sin spåkula när de avgör om någon ”förväntas överleva” intensivvård? Är det möjligen som förra våren när äldre äldre inte ens förväntades överleva lite syrgas, kortison och vätska på sjukhus utan istället fick hästdoser av morfin?
Citera
2021-04-07, 17:22
Medlem
Citat:
Haha. Ja svensk intensivvårdspersonal verkar välsignats med en gudalik förmåga att redan i förväg veta vem som skulle överleva IVA. Helt unikt i världen! I övriga världen försöker man rädda livet på alla som är svårt sjuka om inte patienten eller familjen tackar nej.

Världen borde sända delegationer av läkare till Sverige så att de kan få lära sig att använda samma spåkula som används i Sverige! Konstigt också att när smittan gick ner förra sommaren så hamnade plötsligt även äldre personer på IVA. Men när smittan går upp och vården belastas så sjunker återigen medelåldern på IVA som en sten.

Det kan väl inte handla om platsbrist och att när det börjar bli för jäktigt på IVA så blir man mer restriktiv med vem man beviljar intensivvård?

Du sitter och sprider ditt sverigehat i vanlig ordning, dag ut och dag in. Nu ger du dig på hjältarna i IVA-vården också ser jag, du verkar inte ha någon skam i kroppen överhuvudtaget, tragiska avskräde

Sveriges IVA-vård tillhör en av världens bästa, även i denna pandemin.
Men också innan. Här är ett exempel av många hur Karolinska Sjukhuset (som nyligen blev rankat som ett av världens bästa sjukhus) räddade livet på ett norskt barn när Norges sjukvård inte kunde hjälpa mer

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WL0Ong/doende-i-norge-raddad-i-sverige

Jenny, 6, var så sjuk att läkarna vägrade behandla henne.
Föräldrarna började planera för dotterns begravning.
Men hon räddades mirakulöst till livet av läkarna vid Karolinska sjukhuset.
Citera
2021-04-07, 17:25
Medlem
Värt att nämna: jag känner till ~10 st fullvaccinerade på en liten ort med färre än 1000 invånare som nu har blivit sjuka i covid. Alla är äldre mellan 65 och 80 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in