2021-04-07, 09:18
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Proffesorn i tv 4 morronsoffan säger att dom som nu vaccineras troligen måste vaccineras sig till hösten igen med nya vaccin mot nya varianter..han är osäker på om det då kan bli nya okända biverkningar.
Detta låter skrämmande som att vi ligger efter mutationerna i hastighet.
Allt påminner om en enda stor röra just nu.
Samtidigt sitter programledaren och hostar i studion.
Jag är övertygad om att vi inte kommer hinna vaccinera hela befolkningen innan vi behöver börja om igen.
Citera
2021-04-07, 09:22
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jepp! Kände på mig igår att det var något lurt med den italienska EMA-toppen Marco Cavaleris uttalande utanför protokollet. Man gör inte så på en seriös myndighet utan man väntar till den officiella rapporten släppts. I synnerhet om man kommer med negativa besked. EMA har inte gjort någon koppling mellan AZ-vaccinet och blodproppar. Iaf har man inte belagt detta:

EMA-chef kopplar Astravaccin till blodproppar – tillbakavisas av myndigheten
Europeiska läkemedelsmyndighetens (EMA) vaccinchef Marco Cavaleri uppger att det finns en koppling mellan Astra Zenecas vaccin mot covid-19 och de blodproppar som på flera håll rapporterats som biverkning.

Myndigheten tillbakavisar uppgifterna och hävdar att man ännu inte har slagit fast något samband.
https://www.dn.se/sverige/ema-chef-kopplar-astravaccin-till-blodproppar/

Nu undrar iaf jag vilka krafter som är i rörelse. It stinks to high heaven!

Vilken enorm mediauppmärksamhet det blev och skapade samtidigt några tiotusental Astravaccinvägrare.

Vilken jeppe som helst kan trigga en mediadrev. Nyheter är klick pengar till media. Balanserad eftertänksam journalistik är eftersatt i dag.

Man behöver bara lyssna på frågorna i samband med myndigheternas gemensamma presskonferenser för att förtvivlat tänka, hur de ställa så jävla dumma frågor? Ofta misstänkliggörande och panikskapande.

Sedan kan man undra, eller MSB kan fundera på, om Italienaren var köpt av AB Putin.
Citera
2021-04-07, 09:24
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Vilken enorm media uppmärksamhet det blev och skapade samtidigt några tiotusental Astravaccinvägrare.

Vilken jeppe som helst kan trigga en mediadrev. Nyheter är klick pengar till media. Balanserad eftertänksam journalistik är eftersatt i dag.

Man behöver bara lyssna på frågorna i samband med myndigheternas gemensamma presskonferenser för att förtvivlat tänka, hur de ställa så jävla dumma frågor? Ofta misstänkliggörande och panikskapande.

Sedan kan man undra, eller MSB kan fundera på, om Italienaren var köpt av AB Putin.

Snarare då Pfizer Inc. och Moderna, Inc.
Citera
2021-04-07, 09:31
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Proffesorn i tv 4 morronsoffan säger att dom som nu vaccineras troligen måste vaccineras sig till hösten igen med nya vaccin mot nya varianter..han är osäker på om det då kan bli nya okända biverkningar.
Detta låter skrämmande som att vi ligger efter mutationerna i hastighet.
Allt påminner om en enda stor röra just nu.
Samtidigt sitter programledaren och hostar i studion.

Vilken jävla professor ägnar sig åt spekulation av det slaget? När insjuknandet och dödstalen går ner kommer det inte att väckas några tankar på nya vaccineringar.

Någon gång i framtiden kommer kanske vaccinet för den årliga influensan, säsongsvaccinet att innehåll även komponent mot covid. 2023 tidigast.
Citera
2021-04-07, 09:37
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Snarare då Pfizer Inc. och Moderna, Inc.

MSB säger ju att vilseledande uppgifter är statsstyrda och kommer från kända trollfabriker. Men marknadsdominans, = pengar är givetvis ett starkt incitament.
Citera
2021-04-07, 09:57
Bannlyst
Vad är det för skillnad på vanligt munskydd pch n95?

Om en person har vanligt munskydd så är risken att bli smittad 64% i gemensamt rum i 5 timmar.

Medans med n95 är risken endast 3%

Enligt en studie. Varför vad är skillnaden?
Citera
2021-04-07, 09:57
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
MSB säger ju att vilseledande uppgifter är statsstyrda och kommer från kända trollfabriker. Men marknadsdominans, = pengar är givetvis ett starkt incitament.
Ett mycket starkt sådant. Ett annat vore ju att desinformera att Putin sprider lögner om AZ-vaccinet till förmån för sitt egna Sputnik V. En annan billigare konkurrent på vaccinscenen.
Citera
2021-04-07, 10:01
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Jag har ett stort antal bekanta i England, både i städer och på landsbygd och de vittnar om besväret ni haft. Jag är gärna den förste att beklaga ert elände.

Men. Hur skulle du kortfattat beskriva ert misslyckande? Kan man sammanfatta några enkla orsaker? Är det felaktiga politiska beslut som är grundorsaken eller andra tydliga orsaker till att det gått så åt helvete där borta? Och jag måste ju fråga, eftersom du sitter på en så pass hög position, hur stor del har du själv i misslyckandet (om någon)? Vad hade du kunnat göra annorlunda själv, både privat men kanske framförallt i din yrkesroll?
Jag tycker inte att det är något misslyckande, jag tycker det varit en stor framgång. Det har varit dyrt, ja, men om vi inte infört de restriktioner som varit på plats hade det avlidit betydligt fler. Det finns analyser som föreslår uppemot tre ggr så många.

Jag har lite svårt att förstå hur folk argumenterar. "Förstört ekonomin" säger många, samtidigt som de menar "ni har för många döda". Man kan fråga sig vad folk menar att vi skulle ha gjort? Tror någon att vi haft FÄRRE antal döda om vi försökt rädda ekonomin genom att inte stänga ned? Hade UK betett sig som Sverige hade vi som alla (nåja) förstår haft MÅNGA fler döda.

Personligen tycker jag att ett par beslut kommit för sent, exempelvis fattades beslut om krav på munskydd "om två veckor". Regeln skulle införts samma dag som beslutet fattades. Man borde också infört obligatorisk karantän för inresande. Vi skulle varit kvar i lockdown över julen - DET beslutet var jag oerhört kritisk mot. Det kostade sannolikt tiotusentals liv.
Citera
2021-04-07, 10:25
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koko2
Vad är det för skillnad på vanligt munskydd pch n95?

Om en person har vanligt munskydd så är risken att bli smittad 64% i gemensamt rum i 5 timmar.

Medans med n95 är risken endast 3%

Enligt en studie. Varför vad är skillnaden?

En n95 mask har fler lager filtermaterial som fångar fler virusdropplets samt har bättre passform.
Citera
2021-04-07, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jag tycker inte att det är något misslyckande, jag tycker det varit en stor framgång. Det har varit dyrt, ja, men om vi inte infört de restriktioner som varit på plats hade det avlidit betydligt fler. Det finns analyser som föreslår uppemot tre ggr så många.

Jag har lite svårt att förstå hur folk argumenterar. "Förstört ekonomin" säger många, samtidigt som de menar "ni har för många döda". Man kan fråga sig vad folk menar att vi skulle ha gjort? Tror någon att vi haft FÄRRE antal döda om vi försökt rädda ekonomin genom att inte stänga ned? Hade UK betett sig som Sverige hade vi som alla (nåja) förstår haft MÅNGA fler döda.

Personligen tycker jag att ett par beslut kommit för sent, exempelvis fattades beslut om krav på munskydd "om två veckor". Regeln skulle införts samma dag som beslutet fattades. Man borde också infört obligatorisk karantän för inresande. Vi skulle varit kvar i lockdown över julen - DET beslutet var jag oerhört kritisk mot. Det kostade sannolikt tiotusentals liv.

En sak som kanske gynnat Sverige är att smittspridningen varit mycket större innan den brittiska (och kanske den brasilianska och sydafrikanska) mutationen kom och etablerade sig.

Hade vi i Sverige tryckt ner smittan tidigare i pandemin så skulle kanske vår andravåg varit mycket värre och totalen hade varit sämre jämfört med idag.
Citera
2021-04-07, 10:30
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
En sak som kanske gynnat Sverige är att smittspridningen varit mycket större innan den brittiska (och kanske den brasilianska och sydafrikanska) mutationen kom och etablerade sig.

Hade vi i Sverige tryckt ner smittan tidigare i pandemin så skulle kanske vår andravåg varit mycket värre och totalen hade varit sämre jämfört med idag.
Som i Norge, Danmark och Finland då, eller?

Ja, varför följde de inte vårt exempel? Rätt åt dem!
Citera
2021-04-07, 10:32
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Givetvis inte, men vem visste något egentligen? Dessutom, de flesta som infört hård lockdown har misslyckats. I Europa är Norge och Finland i princip de enda undantagen. Tjeckien,Belgien m.fl. har haft katastrof trots mycket hårdare åtgärder än Sverige.

Skillnaden är att Tegnell eftersträvade stor allmän spridning i syfte att nå flockimmunitet men misslyckades mot att andra länder försökte minska spridningen men misslyckades.

Sverige har alltså klarat sig förvånansvärt bra trots Tegnell o inte tack vara honom.

Att smittspridningen i Sverige blev begränsad trots försöken från fohm är intressant. Kan ju bero på att folk gjorde betydligt mer begränsningar i sina sociala kontakter än vad myndigheterna krävde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in