2021-04-07, 17:43
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Eller så var det en bra strategi då Sverige sedan länge har långt lägre dödlighet än övriga europa. Nu nere på 22:a plats i Europa.

Enligt överdödlighjeten i europa har vi klarat pandemin topp 10 i hela Europa.

Men likväl så hade Sverige en ganska rejäl överdödlighet för år 2020.

Citat:
Och för var vecka som går, så går det allt bättre. Denna veckan kommer ett par länder ytterligare att gå förbi oss.

Nej. Det går inte bättre för oss. Men det går ännu sämre för andra.

Citat:
Misslyckandet hittar du i de 21 länder i Europa som gått långt sämre och dessutom totalsaboterat sin ekonomi med i mångt och mycket meningslösa nedstängningar.

Jag behöver upprepa samma självklarhet igen och igen: Att det finns andra länder som har lyckats ännu sämre, innebär inte att Sverige har lyckats bra.

Citat:
Något som vi i Sverige har fått finansiera genom EU absurt nog...

Jag ser hellre att pengarna går till Italien än till Afrika. Afrikanerna har missbrukat det bistånd som dom har fått. Istället för att minska på fattigdomen, så har biståndet gått till att kraftigt öka befolkningsmängden hos biståndsmottagarna. Och västländerna har inte vågat säga åt afrikanerna att dom måste sluta skaffa så enorma mängder barn. Man riskerar ju att bli kallad för "rasist" ifall man säger att afrikanerna behöver tygla sin enorma fruktsamhet.

I spåren av epidemin, så är italienarna mer förtjänt av hjälp än afrikanerna.
Citera
2021-04-07, 17:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Finns det några studier på hur träffsäkra de svenska läkarna är med sin spåkula när de avgör om någon ”förväntas överleva” intensivvård? Är det möjligen som förra våren när äldre äldre inte ens förväntades överleva lite syrgas, kortison och vätska på sjukhus utan istället fick hästdoser av morfin?
Det gavs inga hästfoder utan helt normala doser för att lindra smärta och ångest.

Andelen döda står i proportion till andelen smittade, inte andelen morfinavlivade. Eller har många har USA avlivat?
Citera
2021-04-07, 17:57
Medlem
Citat:
Finns det några studier på hur träffsäkra de svenska läkarna är med sin spåkula när de avgör om någon ”förväntas överleva” intensivvård? Är det möjligen som förra våren när äldre äldre inte ens förväntades överleva lite syrgas, kortison och vätska på sjukhus utan istället fick hästdoser av morfin?
Den som bor på särskilt boende läggs normalt inte i respirator på IVA, även om det finns lediga platser.
Citera
2021-04-07, 17:58
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Ja såklart att de misslyckades med att stoppa viruset.

Det är så med virussjukdomar, och alla andra sjukdomar också för den delen, lyckas ingen stoppa dem så blir folk sjuka.

Ja. Och för att stoppa smittsamma sjukdomar, så behöver man stoppa människors förflyttningar.

Citat:
Det är ju bra att du har tagit som din uppgift att informera världen om att sjukdomar måste stoppas för att folk inte ska insjukna i dem, men du har inte funderat på om du kanske slår in öppna dörrar?

Jovisst slår jag in öppna dörrar. Dom flesta individer känner redan till att smittsamma sjukdomar sprids med hjälp av människor. Jag gav en förklaring som var avsedd specifikt för dig. Du trodde ju att jag menade att man skulle säga till viruset, när jag egentligen menade att man skulle stoppa människor. Se citat nedan:

Citat:
Du har verkligen hittat receptet för hur man förhindrar en pandemi; man säger till viruset att det inte får åka vidare till andra länder.
Citera
2021-04-07, 18:01
Medlem
Citat:
Det gavs inga hästfoder utan helt normala doser för att lindra smärta och ångest.

Andelen döda står i proportion till andelen smittade, inte andelen morfinavlivade. Eller har många har USA avlivat?

Förmodligen ingen, åtminstone inget fall där patient/anhörig inte uttryckligen avsagt sig aktiv behandling. Om man gjort som i Sverige med de äldre äldre skulle sjukvårdspersonal hamna i fängelse på livstid eller värre.
Citera
2021-04-07, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Den som bor på särskilt boende läggs normalt inte i respirator på IVA, även om det finns lediga platser.

Redan detta är ju etiskt tveksamt. Men nu försöker du ändå blanda bort korten.

Förra våren handlade det inte om att de inte fick IVA. De fick inte ens syrgas eller läkarbedömning! Ett telefonsamtal från läkaren och sedan var det Game Over!
Citera
2021-04-07, 18:04
Avslutad
Citat:
Förmodligen ingen, åtminstone inget fall där patient/anhörig inte uttryckligen avsagt sig aktiv behandling. Om man gjort som i Sverige med de äldre äldre skulle sjukvårdspersonal hamna i fängelse på livstid eller värre.
Varför har fler dött i USA än i Sverige då om de inte blev avlivade? Vad dog de av?
Citera
2021-04-07, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Jag har ett stort antal bekanta i England, både i städer och på landsbygd och de vittnar om besväret ni haft. Jag är gärna den förste att beklaga ert elände med 150.000 döda.

Men. Hur skulle du kortfattat beskriva ert misslyckande? Kan man sammanfatta några enkla orsaker? Är det felaktiga politiska beslut som är grundorsaken eller andra tydliga orsaker till att det gått så åt helvete där borta? Och jag måste ju fråga, eftersom du sitter på en så pass hög position, hur stor del har du själv i misslyckandet (om någon)? Vad hade du kunnat göra annorlunda själv, både privat men kanske framförallt i din yrkesroll?

Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jag tycker inte att det är något misslyckande, jag tycker det varit en stor framgång. Det har varit dyrt, ja, men om vi inte infört de restriktioner som varit på plats hade det avlidit betydligt fler. Det finns analyser som föreslår uppemot tre ggr så många.

Jag har lite svårt att förstå hur folk argumenterar. "Förstört ekonomin" säger många, samtidigt som de menar "ni har för många döda". Man kan fråga sig vad folk menar att vi skulle ha gjort? Tror någon att vi haft FÄRRE antal döda om vi försökt rädda ekonomin genom att inte stänga ned? Hade UK betett sig som Sverige hade vi som alla (nåja) förstår haft MÅNGA fler döda.

Personligen tycker jag att ett par beslut kommit för sent, exempelvis fattades beslut om krav på munskydd "om två veckor". Regeln skulle införts samma dag som beslutet fattades. Man borde också infört obligatorisk karantän för inresande. Vi skulle varit kvar i lockdown över julen - DET beslutet var jag oerhört kritisk mot. Det kostade sannolikt tiotusentals liv.
Tack för svar!

Jag har faktiskt svårt att dela eller ens förstå din positiva inställning till 150.000 döda i ert land, speciellt då jag har så många bekanta där som uttrycker kraftigt negativa åsikter kring den strategi du varit med och utarbetat.

Men det är klurigt.

En anledning till att den svenska strategin varit mer framgångsrik skulle kanske vara att man här valde att informera, informera, informera för att få folk att ta frivilligt ansvar. Och det verkar ju ha lyckats i jämförelsen med UK.

Men jag vet inte, jag är bara lekman och inte lika professionellt ansvarig som du är, så min bedömning baseras mindre på fakta och mer känsla. Eller ja, dödstal är ju fakta men du förstår vad jag menar.

Oavsett vad så önskar jag er lycka till. Hoppas du hinner med arbetet parallellt med din intensiva informationskampanj här på ett svenskt forum.
Citera
2021-04-07, 18:08
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:

Lägg av och sprid din jävla dygna om svensk sjukvård, en av dom bästa i välden.
Ta och titta på Moores dokumentär Sicko i stället om barn som dör i hjärtstillestånd för att försäkringsbolaget vägrade betala, om patienter som blir dumpade på gatan, om cancerpatienter som dör för att vården är för dyr man kan hålla på hur länge dom helst.

Hur fan kan man bo i USA och gnälla på svensk sjukvård du måste vara gravt verklighetsfrånvänd mannen.
Citera
2021-04-07, 18:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ja. Och för att stoppa smittsamma sjukdomar, så behöver man stoppa människors förflyttningar.

Jovisst slår jag in öppna dörrar. Dom flesta individer känner redan till att smittsamma sjukdomar sprids med hjälp av människor. Jag gav en förklaring som var avsedd specifikt för dig. Du trodde ju att jag menade att man skulle säga till viruset, när jag egentligen menade att man skulle stoppa människor. Se citat nedan:
Epidemiologerna verkar ju inte känna till det som du gör om att viruset måste stoppas. Då hade de ju stoppat det och så hade det inte blivit någon pandemi av det. Nästan tre miljoner döda i fem världsdelar, allt för att ingen visste det du visste.

Börjar du inte känna dig rejält töntig?
Senast redigerad av Ipsi 2021-04-07 kl. 18:13.
Citera
2021-04-07, 18:10
Medlem
virvelbaggs avatar
En del av er har ju sjukt bra koll.

Jag skulle vilja vet mer om hjärtmuskelinflammation efter covid.

Några schysta länkar kanske.
Citera
2021-04-07, 18:20
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Vad pysslar folk med. Hur kan det fortfarande dö 45 om dagen när alla äldre är vaccinerade. Håller de sig inte hemma. Alla på SÄRBO lär ju slutat dö i Corona. Så vem fan dör? Är det fake?
Det dör inte 45 om dagen. Det rapporteras inte varje dag, så även om det rapporterades 45 idag så verkar snittet ligga på ca 20 per dag nuförtiden. Du kan följa utvecklingen här:

https://covidstatistik.se/

Där markeras dödsfall på rätt dag, inte datum för själva rapporteringen. Tänk på att tre av veckans dagar rapporteras inget alls. Alltså rapporteras det extra de dagar då det rapporteras. Som du ser i första diagrammet ligger det faktiska värdet på ca 20 avlidna per dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in