2020-12-09, 16:24
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Nej, du bad om exempel på sagor i Bibeln. Det är vad du fick.
Jag bad att Robot skulle belägga vad Robot skrev om Bibeln, nämligen detta:
"Från början till slut. En Homerisk hjältehistoria av sin tid, blandat med judiska stamsagor."
Robot har inte belagt det. Robot avstängd och trasig.
Citera
2020-12-09, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontemplikt
Naturligtvis är sådant som klassas som övernaturligt föremål för tro, inget som kan tas för vetenskaplig sanning rakt av bara för att det står skrivet.
Ifall det görs fynd och observationer som kan bekräfta det skrivna stärks naturligtvis sannolikheten för att det skrivna är sant. Men övernaturligheter av den sort du beskriver kan vanligtvis inte bekräftas naturligtvis. De är alltid föremål för tro, och jag har inte hävdat något annat.

Däremot blir det lite intressant när man förutsätter att uttalande profetior sätter en gräns för när en skrift skrevs, dvs att skriften då måste ja skrivits först efter den beskrivna händelsen.
Ex Jesu profetia om templets förstörelse år 70 e.Kr. gör att man säger att evangelierna var skrivna efter detta datum och hävdat det som bevisat sant just därför. Profetior anses väl vara övernaturliga om de slår in.

Varför inte i det fallet erkänna att man inte vet? Annars förutsätter man slutsatsen.
En profetia behöver inte ha en övernaturlig förklaring. Det går ju att gissa rätt. Speciellt om profetian är vag. Eller om människor kan jobba för att få en profetia att slå in.
Däremot om någon gång efter gång spår tydliga saker som kommer hända, då kan man ju testa det. Men man kanske inte fortfarande vet källan.
Citera
2020-12-09, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det där brukar kallas för sannolikhetsinlärning i körkortsutbildningen. "Jag har aldrig mött någon bil i den här skymda kurvan förut, så det kommer inte att hända nu heller."

Vetenskapen är vad den är, ett försök att undersöka observerbara fenomen genom att utgå ifrån att fenomenet är oberoende av subjektiv vilja. Metoden är förstås användbar och leder till teoretiska och praktiska landvinningar, men säger ingenting om sanningen eller om Gud. Att använda den metoden för att söka efter sanningen är som att uteslutande söka efter något man tappat där det är lättast att söka.
Nej, det var en dålig liknelse. Så här menar du nog: ”jag har aldrig mött en enhörning i den här skymda kurvan förut, så jag gör nog inte det nu heller”.

Japp, vetenskapen kan för närvarande inte undersöka övernaturliga förklaringar.
Citera
2020-12-09, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Man kan se allt det där med ögonen, d.v.s. det är observerbart, så varför skulle en riktig vetenskapsman räkna bort det?
Du säger ack så tolerant och storsint att vissa goa forskare kan med "räkna bort" mena blott "jag vet inte", men tidigare har du sagt "när de avgör sanningshalten". Att säga "jag vet inte" är inte att "avgöra sanningshalten" utan att avhålla sig från att avgöra sanningshalten.
När du dessutom håller kvar alternativet "det är falskt" som godtagbart alternativ, ja, visar preferens för det alternativet, då sitter du på samma stol som förut.
Man blir inte osynlig för att man tar på sig en rånarluva.

Good try, though.
Att se något med ögonen är inget bra bevis. Speciellt om det bara är en engångsföreteelse. Vetenskapen vill ju göra upprepade test om det går. Om det vore bra bevis att tro på det folk säger att de sett, då skulle det finnas många som tror på flera gudar och religioner samtidigt. Om de är ärliga, vill säga.
Men oftast litar de bara på vittnen inom sin egna tro, vilket visar att vittnen är en dålig metod.
Citera
2020-12-09, 20:08
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Nej, det var en dålig liknelse. Så här menar du nog: ”jag har aldrig mött en enhörning i den här skymda kurvan förut, så jag gör nog inte det nu heller”.

Japp, vetenskapen kan för närvarande inte undersöka övernaturliga förklaringar.
Med övernaturlig menas icke-konsensus. Miljontals människor har sett UFOs, som inte kan förklaras av vetenskapen, men som t.o.m. finns på film i militära arkiv.

Man ska vara försiktig med all sannolikhetsinlärning.
Citera
2020-12-09, 21:14
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Att se något med ögonen är inget bra bevis. Speciellt om det bara är en engångsföreteelse. Vetenskapen vill ju göra upprepade test om det går. Om det vore bra bevis att tro på det folk säger att de sett, då skulle det finnas många som tror på flera gudar och religioner samtidigt. Om de är ärliga, vill säga.
Men oftast litar de bara på vittnen inom sin egna tro, vilket visar att vittnen är en dålig metod.
Att se något med ögonen är en mycket bra metod för att konstatera det.
Men vad du gör är att du misstänkliggör och avfärdar personer som berättar att de såg Jesus göra saker som att uppväcka döda. Någon egentlig grund har du inte för det - du bara väljer att göra det.
Citera
2020-12-09, 23:13
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
En profetia behöver inte ha en övernaturlig förklaring. Det går ju att gissa rätt. Speciellt om profetian är vag. Eller om människor kan jobba för att få en profetia att slå in.
Däremot om någon gång efter gång spår tydliga saker som kommer hända, då kan man ju testa det. Men man kanske inte fortfarande vet källan.
Men om en profetia inte kan förklaras i termer av gissning, vaghet eller självuppfyllning så anses den nog som övernaturligt, om den slår in vill säga.

Som jag förstått det är det en stor anledning till att många Bibelkritiker vill datera evangelierna till efter år 70.

Det är många som menar att eftersom evangelierna anses vara skrivna flera decennier efter händelserna de beskriver, så är det lite si och så med historiciteten och att det blivit mytbildning. Men det är då egentligen lite av ett cirkelresonemang.
Man hävdar mytbildning därför att så lång tid förflutit, och man menar att så lång tid förflutit eftersom detta med uppfylld profetia är uppenbar efterkonstruktion/myt om att Jesus sagt det.
Citera
2020-12-10, 08:45
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Jag har inte ens talat om den typen av vetenskap som matematik är. Trodde Robot kände till skillnaden.
Min metod överlevde robotattack. Robot kan inte belägga sin attack (att vad jag beskriver inte är observationellt baserad metod utan tänkande bestämt av önskningar). Robot sönder.

Så du förstår inte liknelser alls eller så är du bara oärlig i din argumentation.
Oavsett så beskrev du inte någon som helst metod. Att titta på och observera något är inte en metod för att avgöra saker.
Så vad för metod använder du för att avgöra om något händer under transcendent påverkan och hur härleder du det till Gud? För att återknyta till det vi började diskutera.
Citera
2020-12-10, 08:49
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ah, Robot nedlät sig till min metod, att Robot sölade ner sig så!
Ibland måste man göra uppoffringar för att demonstrera hur din logik brister. Dock tror jag det är pärlor för svin då du inte verkar förstått någonting alls.
Citat:
Naturen är belägget på Gud,
Nej. Belägg?
Citat:
Den berättar att Gud skapat allting.
Nej. Hur skulle den det?
Citat:
Guds andra bok Bibeln berättat hur Gud frälser människan.
Och du kan inte styrka att den är annat än sagor.
Citat:
Robot trasig.
Jag illustrerar bara varför du ska återgå till att bara hävda tro snarare än att påstå att din vidskeplighets alster är på riktigt.
Citera
2020-12-10, 08:50
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Jag bad att Robot skulle belägga vad Robot skrev om Bibeln, nämligen detta:
"Från början till slut. En Homerisk hjältehistoria av sin tid, blandat med judiska stamsagor."
Robot har inte belagt det. Robot avstängd och trasig.
Med din metod; "jag har observerat det". Duger det? Eller är din metod plötsligt dålig?
Citera
2020-12-10, 08:54
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Att se något med ögonen är en mycket bra metod för att konstatera det.
Men vad du gör är att du misstänkliggör och avfärdar personer som berättar att de såg Jesus göra saker som att uppväcka döda. Någon egentlig grund har du inte för det - du bara väljer att göra det.
Avfärdar du de som påstod sig se Tor svinga sin hammare och skapa blixtar?
Citera
2020-12-10, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Med övernaturlig menas icke-konsensus. Miljontals människor har sett UFOs, som inte kan förklaras av vetenskapen, men som t.o.m. finns på film i militära arkiv.

Man ska vara försiktig med all sannolikhetsinlärning.
Ok, jag ser inte ufo som något övernaturligt. Något som är oidentifierat är per definition inget vi kan sätta en etikett på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in