2021-04-06, 22:19
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Jeg begynder at tro, udrulningen af AZ er dødsdømt i Danmark. 93% vil gerne vaccineres, men 45% vil sige "nej tak" hvis det er AZ der står på menuen.
Den andel er næppe blevet mindre efter ordene fra Marco Cavaleri i dag. Det eneste der kan gøre AZ attraktiv er hvis epidemien stikker af, eller hvis de andre vacciner er umulige at skaffe.
Det måste ju nästan betyda att ett par stora läkemedelsbolag får sälja vaccin för hundratals miljarder dollar - intäkter som de annars inte kunnat räkna in om ett vaccin som erbjuds nästan gratis haft bra rykte.

Vilken förbluffande tillfällighet, tycker du inte?
Citera
2021-04-06, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Du får tänka på att vaccineringen inte har nått så långt som man kan önska. Igår länkade en skribent här i tråden till en artikel om en 85-åring som fortfarande väntar på att få sin första spruta. Vaccineringen har pågått i över 3 månader, men ännu går många svenskar i riskgrupperna ovaccinerade.

När 85-åringen till sist äntligen får vaccin, så dröjer det ytterligare flera veckor innan han får skydd, precis såsom du nämner.

Ja det stämmer.

Även om det verkar som att vaccineringen minskat dödligheten rejält så står 70+ fortfarande för runt 85% av dödsfallen (ner från runt 95% i början av året).

Sen ska man inte överdriva hur långt tid det tar. Med t ex Pfizers vaccin har man ett gott skydd redan efter 10 dagar.

https://www.nytimes.com/2020/12/08/health/covid-vaccine-pfizer.html
Citera
2021-04-06, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det måste ju nästan betyda att ett par stora läkemedelsbolag får sälja vaccin för hundratals miljarder dollar - intäkter som de annars inte kunnat räkna in om ett vaccin som erbjuds nästan gratis haft bra rykte.

Vilken förbluffande tillfällighet, tycker du inte?

Der er ca 30DKK i forskel på at blive vaccineret med AZ, eller J&J.
Citera
2021-04-06, 22:48
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Der er ca 30DKK i forskel på at blive vaccineret med AZ, eller J&J.
Exakt.
De uppskattade priserna för respektive stora tillverkare (per dos):

Pfizer $20
Moderna $35
AstraZeneca $2.70
Novavax $16
J&J $10

Om du slår ut detta på en tio-års prognos så inser du att det är en hel del pengar på spel globalt. Det skulle inte förvåna mig det minsta om liknande kampanj dras igång för att sätta J&J eller Novavax ur spel på samma sätt som man kampanjat för att ge AZ dåligt rykte.

Den här pandemin är i sanning "the game of the millennium".
Senast redigerad av Takadongtakadang 2021-04-06 kl. 22:51.
Citera
2021-04-06, 23:09
Medlem
Citat:
Exakt.
De uppskattade priserna för respektive stora tillverkare (per dos):

Pfizer $20
Moderna $35
AstraZeneca $2.70
Novavax $16
J&J $10

Om du slår ut detta på en tio-års prognos så inser du att det är en hel del pengar på spel globalt. Det skulle inte förvåna mig det minsta om liknande kampanj dras igång för att sätta J&J eller Novavax ur spel på samma sätt som man kampanjat för att ge AZ dåligt rykte.

Den här pandemin är i sanning "the game of the millennium".

Danmark var det første land der satte AZ helt på pause og indtil videre stoler jeg på at Lægemiddelstyrelsen ikke er købt.
Hvis Covid-19 stadig er et stort problem om 10 år vil der være masser af producenter. Selv lille Danmark håber på at have en vaccine næste år.
Citera
2021-04-06, 23:09
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
”Förkylningen” verkar vara hård i år.
Även mot de yngre..
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Förkylningen är extra hård dessa två år just pga att det är ett bekräftat BIOVAPEN. Det är alltså inte ett naturligt virus som har släppts ut, utan ett syntetiserat sådant.

John Campbell nämnde detta i en av sina videos. John Campbell citerade Robert Redfield, som tidigare var direktör för amerikanska CDC:
I am of the point of view that I still think the most likely etiology of this pathogen in Wuhan was from a laboratory, you know, escaped

Now, other people don't believe that, that's fine.

Science will eventually figure it out.

It's not unusual for respiratory pathogens that are being worked on in the laboratory to infect the laboratory worker

I do not believe this somehow came from a bat to a human.

And at that moment in time, the virus came to the human, became one of the most infectious viruses that we know in humanity for human to human transmission.

Normally, when a pathogen goes from a zoonotic to human, it takes a while for it to figure out how to become more and more efficient
Skribenten "aw" har tidigare nämnt en annan besvärande omständighet för kineserna. Epidemin uppstod i storstaden Wuhan, långt ifrån fladdermusgrottorna, men desto närmare virusinstitutet som forskar på Coronavirus:
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Därför borde man redan från dag 1 utgått från att labbet var källan, trots att Kina blånekade. Det diskuterades trots allt redan i januari 2020, och alla varningsklockor ringer enbart av att avståndet mellan epicentrum och labbet är besvärande kort.
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Wuhan är en megastad inklämd i centrala/norra Kina, med temperat klimat, och kollapsad fauna. Det finns inga vilda djur att tala om i Wuhan.

Fladdermusgrottorna ligger i tropiska Yunnan, tvåhundra mil bort. Det är som att ett afrikanskt grottvirus skulle dyka upp i Paris, i närheten av ett labb som förvarar och genmodifierar afrikanska grottvirus.

I kategorin fåniga bortförklaringar kan även nämnas kinesernas teori att viruset kom till Kina från utlandet med importerad fryst mat.

Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Fast FHM släppte inte in viruset i de andra länderna i världen. Däremot släppte Kina ut viruset. Om nu någon ska skämmas.

Ja, Kinas regering har betett sig skamligt. Jag hoppas att den här katastrofen får konsekvenser för Kinas regering. Men ... det kan vara svårt att rubba Kinas regering.
Citera
2021-04-06, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag tänker i första hand ur ett europeiskt perspektiv. Europa borde ha stoppat virusets ankomst. När Europa misslyckades, så borde Sverige ha försökt stoppa viruset vid gränsen. Det hade kanske inte gått att stoppa viruset för evigt. Men man hade köpt tid. Den tiden hade kunnat användas till att förbereda samhället och sjukvården på epidemin. Man hade kunnat skaffa mer kunskap om viruset. Man hade kunnat införskaffa skyddsutrustning. Man hade kunnat bygga upp testning. Man hade kunnat införa rutiner i äldrevården. Man hade kunnat bygga upp smittspårning. Man hade också kommit närmare den tidpunkt då vacciner finns tillgängliga. Att köpa tid hade alltså varit värdefullt.

Nu har jag fokuserat på Sverige. Men alla Världens länder hade kunnat göra på samma sätt, och stoppat viruset vid gränsen. I så fall hade viruset inte kunnat lämna Kina. Kineserna hade fått leva med det problem som dom själva gav upphov till. Hur stor är sannolikheten att fladdermöss inleder en epidemi mitt i storstaden Wuhan? Hur stor är sannolikheten att epidemin uppstår just i kvarteren kring viruslaboratoriet som sysslar med Coronavirus?

Jag är införstådd med att restiktionerna är mycket smärtsamma. Det är därför åtgärderna borde ha inriktats på internationella resor, istället för att införa restriktioner inne i samhället. Att införa "lockdowns" är på många sätt olämpligt. Jag ser det som en desperat nödåtgärd, som man tvingas tillgripa ifall man har misslyckats med att stoppa virusets spridning på andra sätt.

Ifall dom återvändande skidturisterna hade satts i karantän, så hade virusets ankomst fördröjts. När viruset eventuellt hade hittat in till Sverige till slut, så hade det inte varit i samma massiva mängd som det nu blev. Ifall viruset hade sipprat in i Sverige i mindre mängder, så hade det varit lättare att bekämpa viruset med metoder såsom smittspårning. Behovet hade varit mindre att införa trubbiga åtgärder som slår mot hela samhället. Jag tror att även frivilliga rekommendationer hade kunnat vara ett värdefullt verktyg. Men det hade behövt göras på ett bättre sätt än Folkhälsomyndigheten gjorde.

Chansen fanns att bekämpa viruset i februari - mars 2020. Folkhälsomyndigheten valde att sumpa den chansen. Ifall man är dum nog att släppa in smittbärare som bär på ett nytt och okänt virus, så får man betala priset i form av restriktioner som slår mot hela samhället. Det är ett mycket högt pris att betala för Folkhälsomyndighetens dårskap.

Hade det gått att skydda riskgrupperna mot ett virus som cirkulerar i samhället i stor mängd?

Jag ser immunitet genom infektion som en dålig och farlig strategi.

Hur som helst, så har du helt rätt i att för lite gjordes för att skydda riskgrupperna när viruset hade fått spridning i samhället. Ifall man hade fördröjt virusets ankomst, så hade det varit lättare att förbereda hur riskgrupperna skulle skyddas.

Du pratar om att Europa skulle ha gjort saker i februari - mars 2020, hade knappast gjort speciellt stor skillnad.

Det som hade gjort skillnad hade varit om Kina och WHO inte mörkat detta dom första viktiga veckorna i december och januari. Stängt landet OCH vägrat utresor för miljoner kineser i världen i samband med det kinesiska nyåret i januari.

Dom stora bovarna är kommunistdiktaturen Kina för sin mörkläggning och djurhållning, samt WHO.

Din stora bov (som du skrivit hundratals liknande inlägg om) är en svensk stadsepidemiolog....
Citera
2021-04-07, 00:17
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Hur länge ska den här teatern hålla på? Hur ser planen ut?

Ingen som kan veta med säkerhet som jag ser det, det jag skulle hålla koll på är huruvida det uppdyker bieffekter i Israel som har tidigt vaccinerat en stor del av sin befolkning.
Även intressant hur det hanterar mutationer av viruset, de som ligger långt fram i utvecklingen får antagligen svaren först, på gott eller ont.
Citera
2021-04-07, 00:21
Medlem
Citat:
PS:
UK har över 150,000 döda.

Jag har ett stort antal bekanta i England, både i städer och på landsbygd och de vittnar om besväret ni haft. Jag är gärna den förste att beklaga ert elände.

Men. Hur skulle du kortfattat beskriva ert misslyckande? Kan man sammanfatta några enkla orsaker? Är det felaktiga politiska beslut som är grundorsaken eller andra tydliga orsaker till att det gått så åt helvete där borta? Och jag måste ju fråga, eftersom du sitter på en så pass hög position, hur stor del har du själv i misslyckandet (om någon)? Vad hade du kunnat göra annorlunda själv, både privat men kanske framförallt i din yrkesroll?
Citera
2021-04-07, 00:42
Medlem
xmzs avatar
För Indien och Bangladesh går siffrorna spikrakt uppåt. Det kommer bli kämpigt för dem. Flera andra länder, bland annat Turkiet, Filippinerna med flera verkar få en inte så nådig tredje våg heller.
Citera
2021-04-07, 00:43
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xmz
För Indien och Bangladesh går siffrorna spikrakt uppåt. Det kommer bli kämpigt för dem. Flera andra länder, bland annat Turkiet, Filippinerna med flera verkar få en inte så nådig tredje våg heller.

Var inte länge sedan som DN eller SvD hade en artikel om ”undret” i Indien.
Citera
2021-04-07, 00:52
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xmz

Jag tänker mig att en stor befolkningsmängd i kombination med fattigdom och även kanske låg skolning kan slå hårt. Lite som att planeten ruskar på sig och försöker göra sig av med "ohyra".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in