2021-04-06, 18:03
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
För vissa kan vaccination ge konstiga effekter. Om det är immunförsvaret eller något annat i vaccinet som triggar det vet man inte alltid. Det är så få fall, att vaccinering alltid är en fördel.

Så småningom kommer det fram ett bot mot sömnsjukan också.

Majoriteten, den stora massan, har alltid rätt och när man ser intresset för vaccinering så förstår man att alla dom "är inte rädda"!

Dom rädda är den lilla minoritet som kanske bara är spruträdda, men genom att feghet är skämmigt så transformera de frågan till rädsla för biverkningar.

Men det håller inte tror man att man är 1 /500 000 som får blodpropp och inte vågar chansa är man helt enkelt feg!
Idiotiskt resonemang. Det finns risker med infektion, alltså undviker man att infekteras. Det finns risker med vaccin också. Alltså undviker man det om man inte upplever det som nödvändigt.

Covidvaccinen har stressats fram ovanligt snabbt, så där tycker jag det kan vara på sin plats att vara extra försiktig om man inte har ett stort behov av att vaccineras.
Senast redigerad av outoftheblue 2021-04-06 kl. 18:14.
Citera
2021-04-06, 18:04
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Ryssland är inget osjälviskt föredöme, de har alltid bara tänkt på Ryssland. Dessutom varifrån skulle de jättevolymer komma som skulle rädda Europa. Nu är det snurr på produktionen sputnik behövs inte.

Sannolik ligger ryska intressen bakom den enorma förtalskampanjen mot Astravaccinet. Ett utmärkt vaccin helt utan biverkningar, enligt mig.
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Europa ska sjävklart inte köpa vaccin från diktaturer som Kina och Ryssland, som säljer sitt vaccin i propagandasyfte stället för att vaccinera sitt eget folk i samma takt som väst.

Jag är besviken på att Ryssland inte har lyckats bättre med att vaccinera sin egen befolkning, trots att dom sitter på ett av dom främsta vaccinerna.

Men det behöver inte finnas en motsättning mellan att vaccinera ryssar, och att sälja vaccin till andra länder. En viktig del av ryssarnas affärsidé verkar vara att bygga upp licenstillverkning i olika delar av Världen.

Citat från Sputnik-vaccinets internetsida:
PARTNERSHIPS

In the end of 2020 the global supplies of the vaccine have been started.

RDIF finances the production of the Sputnik V in Russia on the basis of production capacities of its portfolio companies, R-Pharm and Binnopharm, a part of the Alium Group and start mass production in other countries in partnership with local sovereign wealth funds, including India, South Korea and Brazil, as well as, in China, Saudi Arabia and Turkey.

RDIF is conducting Phase 3 clinical trials in 4 countries: Belarus, the UAE, India and Venezuela.

The Sputnik V vaccine has already been registered in more than 55 countries, including North and South America, the Middle East, Europe, Asia and Africa.
Citera
2021-04-06, 18:04
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Om du delade badrum så var det nog snarare någon form av kollektivt boende.

Britter delar knappt badrum med sina egna familjemedlemmar. Man är helt galen i badrum. Tumregeln är att man ska ha minst två badrum för tre sovrum. Då pratar vi inte gästtoaletter, utan fullstora badrum med dusch eller badkar.

I Stockholm kallar vi det för ett blivande sovrum.
Det var åren efter gymnasiet. Man har inte jätte höga krav på boende då. Jag hyrde, hade vänner som hyrde liknande också. Det är inte alla som har råd med så fint boende i storstaden att man har många badrum. I Oslo som jag också bott i är det inte helt ovanligt med toa i gången, i all fall i billiga boenden. Det är väl unga människor och utlänningar som bor så. Jag inte har haft egen toa varken i Oslo, Köpenhamn eller London som jag bott i. Har aldrig bott i Stockholm så jag vet inte hur fattiglapparna bor där dok.
Citera
2021-04-06, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nej det är inte nyttigt att gå igenom en infektion. Visst slipper de allra flesta sjukhusvård. Men infektioner sliter på kroppen. Skulle folk aldrig få infektionssjukdomar så skulle säkert medellivslängden öka med flera år.
Det man möjligen kan säga är att det kan vara bra att få vissa sjukdomar som barn ifall man får livslång immunitet. Det blir alltid värre att få infektioner ju äldre man blir.

Du vet inte mycket om hur jordens fungerar jag.
För det första är virus och virussjukdomar en del av planetens liv och en viktig del.av evolutionen, som pågår exakt hela tiden.
Eftersom virus och infektionssjukdomar aldrig kommer att försvinna, är det en del.av människans och djurs övriga levnadsvillkor.
Sjukdomar och virusinfektioner bygger upp immunförsvaret.
Det kallas det adaptativa immunförsvaret och är livsviktigt för oss.
Det är baskunsksp.
Antar att du inte har barn.
Här kan du läsa lite mer.
Det gäller även i vuxen ålder för övrigt.
https://www.semper.se/barnmat/bebistiden/barn-och-immunforsvar/sjukdomar-tranar-upp-immunforsvaret
Citera
2021-04-06, 18:08
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antialles
Har ingen aning om vem Anders Sydborg är. Vem du däremot är vet jag, en idiot...

Dax att öppna upp nu för fan. Livet är för kort för att man ska sätta det på paus såpass länge som redan har gjorts. Fan va skönt att se fulla läktare på baseball i Texas, även om jag föraktar baseboll.
Och givetvis gick CNN bananas och började yra om superspridare hit och superspridare dit. Vilka jävla dårar, om dessa får bestämma så ska vi gömma oss i källaren med dubbla munblöjor resten av livet.
Enda besöket vi får är när läkaren kommer för att ge oss vaccin en gång i veckan...

Precis som de gjorde för en månad sedan när Texas öppnade upp allt och tog bort maskkravet. "Neandertalfasoner" sa Bidén och diverse 'experter' i CNN och annan propagandamedia förutspådde katastrof och massdöd.

Det som hände var dock att Texas såg en dramatisk minskning av både fall och dödsfall under de veckor som följde, och blev ett levande bevis för hur meningslösa och hjärndöda nedstängningarna är.

Ändå sitter alltså samma dumhuvuden på CNN nu och hetsar upp sig över fullsatta läktare. Mm, de får säkert rätt DEN HÄR gången...
Citera
2021-04-06, 18:11
Medlem
Magnus Thyberg, vaccinationssamordnare i Region Stockholm, vet inte exakt hur många som vaccinerades under påskhelgen, men är inte enig med PRO om att lösningen inte var optimal.

https://www.svd.se/bengt-76-saknar-mobilt-bank-id--missade-vaccintid#bnx1K5:~:text=Magnus%20Thyberg%2C%20vacc inationssa mordnare%20i%20Region%20Stockholm%2C,om%20att%20l% C3%B6sningen%20inte%20var%20optimal.

Ersätt honom med en mer kompetent person!
Citera
2021-04-06, 18:15
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
”Förkylningen” verkar vara hård i år.
Även mot de yngre..

Idag kallade Region Kronoberg till en extrainsatt pressträff med anledning av att smittspridningen ökat markant de senaste veckorna.
Smittskyddsläkaren Christian Blomkvist larmade om att det nu framförallt är unga som insjuknar.
– Man ser tydligt att det är de yngre åldrarna som sticker ut, personer som är 10-19 år, och smittspridningen sker både på och utanför skolan, säger Christan Blomkvist enligt SVT Småland.
Antalet covid-patienter på sjukhus nästan fördubblats på en vecka. Många av patienterna är unga, födda på 80 och 90-talet, berättar sjukhuschefen Maria Wiltz.
Antal inlagda på iva har ökat från noll till sex på en vecka. Även bland de intenssivårdade finns patienter födda på 80 och 90-talet.
Citera
2021-04-06, 18:18
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Du är inte vidare bra på att svara på frågor.

Du påstår att vaccin dämpar smittspridningen. Min fråga kvarstår. Hur då? Vad bygger du påståendet på?

Är genuint nyfiken. Är här för att lära.

När en person INTE insjuknar eller blir mildare sjuk kommer denna person sprida INGET eller väldigt lite virus.
Klarar dina hjärnceller ta in den faktan?

Hur tror du det påverkar smittspridningen i stort? Blir det fler eller färre sjuka tror du?
Citera
2021-04-06, 18:21
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Nej, det handlar inte om att bli bättre föräldrar i ett fattigt land.

Jo. Det finns en anledning till att det alltid är samma länder som dras med fattigdom, trots att dom har fått stora resurser i bistånd från västländer.

Dessa länders invånare är helt enkelt usla föräldrar. Vi ser samma sak när problemländernas invånare flyttar till Europa. Dom fortsätter att skaffa fler barn än dom klarar av att ge en bra uppväxt. Utlänningarnas avkommor tenderar att lyckas dåligt i skolan, och hamnar ofta i kriminalitet. Det är resultatet av vårdslöst föräldraskap.

Citat:
Covid-19 har gjort dem ännu fattigare och man har förlorat 20 års läskunnighet på bara 1 år. Där MILJONER barn nu inte lär sig läsa. En förutsättning för att komma nån vart. Oavsett föräldrar.

Att lära sig läsa är jätteviktigt. Men du kan inte bortse från föräldrarnas roll för att ge barnen en bra uppväxt.

Vem bär ansvaret för att barnen i Afrika ska lära sig läsa?
  1. Barnens föräldrar
  2. Respektive lands skolväsen
  3. Gammelmormor på ett svenskt ålderdomshem
Gammelmormor har under sitt liv gjort stora uppoffringar för att ge sina barn en bra uppväxt. När hennes barn själva blev föräldrar, så fortsatte dom på samma sätt. Dom skaffade få barn, men satsade på att ge varje barn gynnsamma förutsättningar att bli framgångsrika. På det sättet har ett trivsamt och välmående samhälle byggts upp.

Under tiden har afrikanerna bara fortsatt att avla många fler barn än dom klarar av. Resultatet är bestående fattigdom.

Sedan kommer afrikanerna och undrar varför svarta barn har sämre förutsättningar än vita barn. Afrikanerna tror sig ha hittat en förklaring: vita människors rasism.

Citat:
Detta gör vi genom att stänga skolor och genom att stänga gränser så till den grad att fattigdom breder ut sig ÄNNU mer samt att all vaccination av barnsjukdomar upphört.

Vad har stängda gränser med saken att göra? Att Europa skyddar sin befolkning att stänga gränser, hur påverkar det möjligheten för skolor i Afrika att ge barnen undervisning? Lärarna kan fortsätta att undervisa även om gränsen till Europa har stängts.

Beträffande vaccinationer, så bör det vara respektive lands ansvar att tillhandahålla vaccin till sin befolkning. Västländerna har redan gjort mycket för att hjälpa fattiga länder, men biståndet har bara gått till att öka befolkningsmängden hos biståndsmottagarna. Vansinnet behöver få ett slut. Och vansinnet kommer att få ett slut.

Nu har Corona-epidemin försämrat västländernas ekonomier. Dom fattiga länderna inte längre räkna med att fortsätta ta emot bistånd. Mycket bistånd har redan getts, och ifall det biståndet hade använts på ett bra sätt, så hade dom fattiga länderna kommit ur sin fattigdom nu.

Länder i Asien har klarat att ta sig ur fattigdomen. Det är dags för Afrika att göra samma sak. Första steget är sänka födelsetalen radikalt.

Citat:
Vi väljer att rädda gammelmormor några månader framför en hel generation barn. Felprioriterat enligt mig.
Även barnen i Sverige har fått ta den här smällen med usel distansutbildning och lägre kunskapsnivå. Något du i många fall bär med dig resten av livet.

Det är inga problem att stänga skolorna i några veckor under en akut kris. Utbildning är en långsiktig investering. Det är inte så lyckat att stänga skolor under en längre tid.

Citat:
Allt för gammelmormors 3 månader extra i livet...

Vansinne såklart.

Det är inte gammelmormor som bär skuld till misslyckandet. Sveriges problem beror på en misslyckad strategi att bygga upp immunitet genom infektion. Afrikas problem beror på värdelösa föräldrar.
Citera
2021-04-06, 18:27
Medlem
Införa munskydd skulle kosta samhället för mycket fick vi höra i somras. Den var orättvis oxå.
Nu går 390 miljarder till Corona fonden som bidrag.
Hur munskydd blir det ?

https://www.nyteknik.se/samhalle/riksdagen-sager-ja-till-eu-s-coronafond-pa-750-miljarder-euro-7012083
Citera
2021-04-06, 18:38
Medlem
SodaFointains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Häng med lite i nyheterna

AZ visste man inte om hur effektivt det var för äldre på grund av testgrupperna med 65+ var för små vid testerna. Därför ville man inte ge det till äldre men har sedan uppdaterats med att de funkar bra på 65+

Sedan kom det med blodproppar mm som problem och där fann man att det endast var yngre typ 30-40 som fick problem men inga äldre.

Men visst, alla vaccin har biverkningar.

Så varför vill du inte dina föräldrar ska få skydd?
Min hustru inom vården har redan fått AZ vaccin och hon är kanonnöjd med att äntligen fått viss skydd. Väntar givetvis på dos nr.2
Jag hoppas också min tur ska komma så livet blir lite lugnare.
för det vaccinet kanske kan ge äldre blodpropp mez spec om man har hjärtproblem och förut var astras stoppat för äldre. Sen stoppades det för yngre då en del i france fått blodpropp. Ingen vet om curevacs är likadant. Det har ej kommit in action ännu så när det kommer ska ma nog vänta 2 mån
Citera
2021-04-06, 18:42
Medlem
EdKempers avatar
Jag är säker på att jag har läst att Sverige skulle börja räkna döda på ett annat sätt från januari i år. Kan någon annan här komma ihåg att ni läst det någonstans? Tycker det är märkligt hur dödstalen bara helt magisk sjönk uti februari i år...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in