2021-04-02, 22:03
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Nej, den drabbar inte yngre i högre utsträckning. Den drabbar alla i högre utsträckning.

Andelen yngre på IVA är till och med lägre nu än under 2020 med den ursprungliga varianten. Så den där myten stämmer helt enkelt inte.

UK-mutationen kommer i princip att uppnå 100% i hela Europa innan en ny mutation kommer.

Den har ju också trängt undan den Aydafrikanska och Brasilianska som är på tillbakagång och förmodligen kommer att självdö. I det hårda "livet" som virus finns det bara plats för en...

Man kan inte räkna på "andelen" yngre, eftersom den beror på hur många äldre som överhuvudtaget får en chans till IVA-vård. 2020 fick ju många äldre inte det - de fick en överdos morfin i stället, som om de hade varit uttjänta gamla hästar... Idag vågar nog inte vårdpersonalen göra så i samma utsträckning, på grund av all - rättmätig - kritik som blev. Man måste jämföra absoluta tal, och någon som ids får gärna göra en sådan sammanställning i tråden.
Citera
2021-04-02, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Ja, alla siffror pekar nedåt, smittspridningen minskar dock inte lika fort längre och är högst i åldersgruppen 10-19 år men nere på siffror som är hälften av antalet smittade i Sverige. 3,402 nya smittade idag.

Kolla minskningen av antal patienter i respirator Mars-April:

31,301,267 personer har fått första vaccindosen
4,948,635 har fått två doser

PL är slut 23 Maj och förhoppningen är att man skall tillåta upp till 10,000 personer på de största arenorna fr.o.m. 17 Maj. Så rent teoretiskt skulle det kunna sitta folk (dock lite utspritt) på läktarna igen den sista omgången 23 Maj.

31 miljoner. Är det 70% av deras vuxna befolkning?
Citera
2021-04-02, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är väl klart att det härjar en massa konstiga sjukdomar i tredje världen, men det löser vi lätt genom att inte låta dom människorna komma in i EU. I alla fall inte utan väldigt speciella skäl - som att de är fotbollsspelare och ska spela i VM - men då ska det vara karantänkrav, på en riktig, övervakad karantänanläggning. På samma gång slipper vi att de drar in en massa annan skit här. Jag har aldrig förstått varför det ska vara så långa karantäntider för djur, medan negrer kan gå rakt ut på gatan och ragga upp/våldta en svensk kvinna, och smitta henne med AIDS. Eller hosta på folk i T-banan så att de får TBC. Om covidpandemin skulle få EU och Sverige att se över sin karantänlagstiftning så skulle den ha fört något gott med sig...

Angående de vilda djuren. Samma sak där: det förekommer naturligtvis, i mycket sällsynta fall, att sjukdomar som går på både djur och människa, sprids från vilda djur till människor. Då kan det kanske bli ett litet klusterutbrott, men då isolerar man förstås dessa personer enligt karantänlagstiftningen. Dock tror jag att det skulle vara MYCKET sällsynt att just covid skulle smitta från ett vilt djur till en människa, eftersom det smittar genom utandningsluften. Hur många människor går omkring i skogen och plockar upp vilda djur och gosar med dem, näsa mot nos..? Knappast någon, skulle jag säga. Och om en jägare skjuter ett djur, så andas det inte längre när han börjar hantera det. Skulle vara om ett vilt djur skulle föra smittan till ett utegående tamdjur i så fall, som mellanhand, t.ex i samband med parning (varg - hund, vildkatt - tamkatt...). Fortfarande mycket osannolikt.
Poängen med djuren är att det inte går att utrota covid helt, eftersom djuren är fickor av sjukdom man inte kommer åt. Människan är den dominerande livsformen, och har nu spridit det här viruset till djurarter i världens alla hörn.

Att man skulle stänga gränserna för alltid, eller sätta afrikaner i karantän som om de var husdjur, det kommer inte hända. Så fort västvärldens vuxna befolkning är färdigvaccinerad så kommer man säga "screw this" och återgå till normalt liv, som om inget hade hänt. För att tala klarspråk, människor skiter högaktningsfullt i viruset och tredje världen så länge de själva inte riskerar att bli sjuka.

Det här kommer visa sig ganska snart. Även de värsta alarmisterna kommer inom kort knorra över restriktioner som drabbar de själva, när de varit färdigvaccinerade några månader. De kommer bara gilla restriktioner som drabbar andra. Typ, stäng skolan och släpp inte in utlänningar.
Citera
2021-04-02, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Tack för länken!

I den videon nämns en sak som jag tidigare har diskuterat med skribenten "aw":

Vid 10:43 i videon, så nämner John Campbell vad Robert Redfield anser om virusets ursprung. Robert Redfield är virolog, och var tidigare direktör för amerikanska Centers for Disease Control.

John Campbell citerar Robert Redfield:
I am of the point of view that I still think the most likely etiology of this pathogen in Wuhan was from a laboratory, you know, escaped

Now, other people don't believe that, that's fine.

Science will eventually figure it out.

It's not unusual for respiratory pathogens that are being worked on in the laboratory to infect the laboratory worker

I do not believe this somehow came from a bat to a human.

And at that moment in time, the virus came to the human, became one of the most infectious viruses that we know in humanity for human to human transmission.

Normally, when a pathogen goes from a zoonotic to human, it takes a while for it to figure out how to become more and more efficient
Robert Redfield ställer sig bakom uppfattningen att viruset kunde komma från ett djur, och redan från början ha en såpass bra förmåga att spridas mellan människor.

Men beträffande svenska Folkhälsomyndighetens agerande, så anser jag fortfarande att deras enorma arrogans har varit skadlig för Sverige. Ifall dom hade haft större ödmjukhet för det okända, så hade dom haft bättre förutsättningar att hantera det här viruset. I mina ögon så är Anders Tegnell fortfarande en stor skurk. Kinas regering är ännu större skurkar.
Hmm, Robert Redfield säger ju exakt samma sak som jag?

Alltså att det inte är normalt för ett virus att hoppa till människa och direkt bli ett av de mest smittsamma virusen vi har. Det tar tid för viruset att lista ut den biten.

Och den enklaste förklaringen till den paradoxen är att viruset kom från labbet i närheten, där man skapar coronavirus med de här egenskaperna genom experiment.
Citera
2021-04-02, 22:29
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Varianterna får man in förr eller senare ändå.

Nej. Ifall man verkligen vill hålla varianterna ute, så går det. Man behöver inte stänga dom ute för evigt. Det räcker med att stänga ute varianterna tills man har ett vaccin som biter på varianterna.

Citat:
Såtillvida att man inte hade tänkt låsa in sin befolkning i årtionden framöver.

Jag anser att det är bättre att låsa in befolkningen bakom rikets gränser, än att låsa in befolkningen i sina bostäder.

Man får välja: öppna gränser eller öppet samhälle?

Citat:
Nej. En pandemi bryr sig inte om gränser. Vare sig nu eller någon annan gång i historien.

Struntprat!

Naturligtvis bryr sig viruset om gränser. Gränser som stoppar människors rörlighet, stoppar samtidigt virusets rörlighet. Viruset är beroende av människors rörlighet för sin spridning.

Viruset färdades inte för egen maskin från Kina till Europa. Viruset fick skjuts med flygplan.

Citat:
En av alla dessa myter som sprids.
Och det värsta av allt är ju alla som på allvar tror att det gör nån skillnad att stänga gränser nu? ca 460 dagar in i en pandemi... haha!

Vi kan inte stänga ute dom varianter som redan har tagit sig in i landet. Men vi kan fortfarande stänga ute nya varianter. Nya mutationer kan när som helst kan uppstå någonstans i Världen. Nästa variant som uppstår, kanske fullständigt tar sig förbi den immunitet som vaccinerna ger. Då har vi förstört hela vaccineringen. Och nästa vinter blir en upprepning av den förra.

Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Kan det vara så att deras frekventa öldrickande bidrar till att minska risken för blodpropp?
Alkohol är blodförtunnande och öl kan även ha andra positiva effekter.

Jag hoppas att du har fel. (Jag klarar inte av smaken av öl. Vidrig dryck. Jag vill inte behöva dricka öl för att skydda min hälsa.)
Citera
2021-04-02, 22:33
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Hmm, Robert Redfield säger ju exakt samma sak som jag?

Just precis! Det är därför videosnutten är så intressant.
Citera
2021-04-02, 22:40
Medlem
Citat:
Nej, den drabbar inte yngre i högre utsträckning. Den drabbar alla i högre utsträckning.

Andelen yngre på IVA är till och med lägre nu än under 2020 med den ursprungliga varianten. Så den där myten stämmer helt enkelt inte.

UK-mutationen kommer i princip att uppnå 100% i hela Europa innan en ny mutation kommer.

Den har ju också trängt undan den Aydafrikanska och Brasilianska som är på tillbakagång och förmodligen kommer att självdö. I det hårda "livet" som virus finns det bara plats för en...
Jag pratar inte om IVA utan om att skolungdomar lättare blir smittade och lättare smittar vidare nu än förut. Har dock ingen vetenskaplig rapport som stöd utan har fått dessa uppgifter från bla Osterholm update (han har fått rätt i det mesta) https://youtu.be/oCnQ5v2Sf6A?t=961
Citera
2021-04-02, 22:45
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Man kan inte räkna på "andelen" yngre, eftersom den beror på hur många äldre som överhuvudtaget får en chans till IVA-vård. 2020 fick ju många äldre inte det - de fick en överdos morfin i stället, som om de hade varit uttjänta gamla hästar... Idag vågar nog inte vårdpersonalen göra så i samma utsträckning, på grund av all - rättmätig - kritik som blev. Man måste jämföra absoluta tal, och någon som ids får gärna göra en sådan sammanställning i tråden.
Jaha, eftersom du vet det så vet du ju exakt hur många procent av gamlingarna som fick morfin istället. Hur många var det? Det är ju det som behövs för att kunna göra den uträkning som du hela tiden begär att någon annan ska göra. Vetenskap baserat på känslostyrda antaganden blir sällan bra...
Citera
2021-04-02, 23:33
Medlem
Citat:
Just precis! Det är därför videosnutten är så intressant.
Då är jag med. 👍🏻

Det här med smittsamheten är definitivt en väldigt jobbig omständighet för labbet. Man kan ju (som du) absolut få tycka att västvärlden borde ha tagit viruset på större allvar i början. Det hade varit rätt agerande, med facit i hand.

Samtidigt så saknade man den avgörande pusselbiten, den att viruset antagligen hade ursprung i ett labb, till skillnad från SARS, MERS, fågelinfluensan m.m. Kina kämpade ju med SARS. Väst hanterade SARS med en axelryckning, eftersom det smittar dåligt mellan människor, typ genom saliv och sånt från svårt sjuka familjemedlemmar. Ett virus som SARS är inget att få panik över. Att Kina sen dessutom lyckades stoppa covid i Wuhan, talade också för att det här bara var ytterligare ett Kina-virus som fått för mycket TV-tid.

Som jag nämnt många gånger tidigare, man hade en god beredskap för SARS. Plötsligt var Italiens sjukhus fulla. Det var ett riktigt WTF-moment i Europa. Om Kina hade sagt att det kom från labbet, och var odlat för luftburen smitta mellan människor, så är jag säker på att väst hade agerat radikalt annorlunda.

Om jag ska säga något som jag själv tycker är ett misstag i den här soppan. Det är ett misstag att lita på kommunistater. Man kan aldrig utgå ifrån att en kommuniststat talar sanning, eftersom det här med att vara ärlig inte är en eftersträvansvärd egenskap för en kommunist. Att ljuga för en utomstående anses snarare vara "listigt". Man kan inte heller utgå ifrån att en kommuniststat berättar något av välvillighet. Att vara välvillig mot utomstående är inte heller en eftersträvansvärd egenskap för en kommunist. Kommunister lever i ett parallellt system för moral och etik, där allt som kommer ur munnen handlar om att maximera kommunistens nytta, och det är kulturellt accepterat att uppföra sig på det sättet. Därför borde man redan från dag 1 utgått från att labbet var källan, trots att Kina blånekade. Det diskuterades trots allt redan i januari 2020, och alla varningsklockor ringer enbart av att avståndet mellan epicentrum och labbet är besvärande kort.
Senast redigerad av aw 2021-04-02 kl. 23:37.
Citera
2021-04-02, 23:33
Medlem
Citat:
Om du vill fortsätta diskutera din foilehattsteori föreslår jag att du bevisar vad det är du nu vill bevisa. Spring inte runt och kräv att andra skall bevisa ditt trams.

Om du har några siffror så fram med dem!

Siffrorna är från PHE. Så fram med MOMO.
Citera
2021-04-02, 23:36
Medlem
Citat:
Begåvningreserven igång igen..

Jag gissar att vad du försöker säga (dock med mindre lyckat resultat) är ett vaccin inte reducerar möjligheten för att virus att mutera. Du har fel. Igen. Du har antagligen läst en massa trams i skvallerpressen eller lyssnat på youtube-haverister som apokalyptiskt förklara att viruset kommer mutera till en superdödlig variant om vi vaccinerar.

Viruset muterar vare sig vi vaccinerar eller ej. Det enda sättet vi kan reducera den slump som gör att viruset muterar är att minska smittspridningen - och det gör vi genom att vaccinera så många som möjligt.

Hope that helps.

Du har inte fattat nåt av evolutionen. Det är precis var jag säger. Mutationer påverkas inte av antibiotika eller vacciner. De sker ändå, slumpmässigt. Selektion sker sedan av trycket som sker, oavsett om de är antibiotikaanvädning, immunitet eller vaccination. Genpoolen är redan tillräckligt stor.

Du är inte biolog. Du missförstår eller har förutfattade meningar. Det märks tydligt.
Citera
2021-04-02, 23:46
Medlem
Citat:
Jag är inte förvånad att tanken på flockimmunitet genom infektion har legat kvar hos Folkhälsomyndigheten.

Jag har nu läst artikeln hos Sveriges Television.

Miljöpartisterna är inte kloka. Den bakomliggande tanken hos Miljöpartiet är att det alltid är ädlare att hjälpa svarta människor än att hjälpa vita människor. För miljöpartisterna spelar det ingen roll att människor dör i Sverige. Det viktiga för miljöpartisterna är att glänsa med sin falska godhet, genom att skicka vaccin till människor som anses vara mer värda än vita västerlänningar.

Varför är det alltid Europa som ska visa omtanke mot Afrika? Varför visar afrikanerna aldrig omtanke mot Europa? För att visa omtanke mot Europa, så kan afrikanerna börja med att minska sina astronomiska födelsetal. Afrikas växande överbefolkning tenderar att skölja upp på Europas stränder.

Jo, men antalet viruspartiklar i omlopp är också en viktig faktor. Ju fler viruspartiklar, desto snabbare går det för nya varianter att utvecklas. Ju snabbare utvecklingen går, desto svårare blir det för vaccin-forskarna att hänga med i utvecklingen.

Ifall man har 0 viruspartiklar i omlopp, så kommer inga mutationer att ske, oavsett hur lång tid som går.

Genpoolen är tillräckligt stor i världen för att de mutationer som är möjliga ska ske. Vaccin kommer inte påverkar detta. Det kommer ta alltför lång till för attt vaccinera alla i hela världen för att begränsa genpoolen av detta virus nämnvärt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in