Flashback bygger pepparkakshus!
2021-04-06, 00:15
Hon var säkert nervös och hade druckit 7 koppar kaffe
Citera
2021-04-06, 15:20
Medlem
Cissi Wallin och Maria Sveland har startat en insamling som heter "Hjälp oss göra en #metoo -dokumentär till SVT".

Citat:
Nu är det kvinnornas tur att höras.

Sedan #metoo -hösten 2017 har kända och mäktiga män, anmälda och utpekade av flera kvinnor, givits plats att berätta sin version i stora svenska medier, inte minst public service-tv. De har skyddats från att kunna anmälas för förtal, eftersom medierna de tillåtits breda ut sig i har utgivningsbevis.
Männen i fråga, nu senast kände komikern Soran Ismail i en egen serie i SVT, har kunnat styra hela narrativet. Kvinnorna de utsatt har tvingats få sina trauman upptrampade på nytt. Utan att själva ges en genuin chans att få berätta, om hur en anmälan, polisutredning, rättssak, drev på nätet samt att se mannen man anmält eller vittnat om ges utrymme att prata fritt, påverkat deras mående och hela tillvaro. Flera kvinnor har dessutom dömts för förtal i Sverige, i spåren av #metoo. För att de berättat.

Vi, ett gäng kvinnliga journalister och opinionsbildare vill nu balansera upp mediebevakningen och vilka som ges utrymme att berätta sin historia. Vi tänker därför, så snabbt men samtidigt professionellt och pressetiskt som möjligt göra en dokumentärfilm på ämnet - som vi sedan erbjuder SVT att köpa in och sända.

För att detta ska kunna genomföras nu snarast och på den nivå som krävs behövs gemensamma krafter för finansiering - så de kvinnor som jobbar med att göra research, producera, filma, intervjua och redigera filmen kan få ett skäligt arvode för den tid och kunskap som krävs.

Genom att donera ett bidrag hjälper du oss att göra verklighet av denna plan. Tack för ditt stöd och engagemang kring att hjälpa fler kvinnors få sina röster hörda.

Vi kommer vara transparenta under arbetets gång, med kontinuerliga uppdateringar samt i kontakten med SVT.

Den har legat uppe i dryga timmen och hittills dragit in en bit över 15 000 kronor.

https://www.gofundme.com/f/hjlp-oss-gra-en-metoo-dokumentr-till-svt?utm_campaign=p_cp+share-sheet&utm_medium=copy_link_all&utm_source=customer
Citera
2021-04-06, 15:29
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beitos
SVT har tydligen låtit henne sitta och breda ut sig en kvart i Mötet.
https://www.svtplay.se/video/30709158/motet/motet-sasong-2-avsnitt-2?modalId=j4zRYA5

En fråga...
Jag noterar hur hennes ansikte ständigt uppvisar små mikrorörelser i sidled. Typ som att hon nonstop, när hon inte pratar, sitter och skakar på huvudet - fast bara pyttelite. Om ni kollar efter så gör hon det nonstop.

Varför gör hon så? Är det effekt av nån medicinering?
Är det nån slags konstant förnekelse??

Varför ska hon hela tiden få vara med överallt. Tycker att hon borde vara borta från allt sedan det här med att hon åkte dit för förtal.
Citera
2021-04-06, 15:31
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idolurban99
Cissi Wallin och Maria Sveland har startat en insamling som heter "Hjälp oss göra en #metoo -dokumentär till SVT".

Den har legat uppe i dryga timmen och hittills dragit in en bit över 15 000 kronor.

https://www.gofundme.com/f/hjlp-oss-gra-en-metoo-dokumentr-till-svt?utm_campaign=p_cp+share-sheet&utm_medium=copy_link_all&utm_source=customer
Det går säkert lika bra som med pengarna dom lurade till sig i "Gardet".
Citera
2021-04-06, 16:42
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:

Över 45 000:- nu. Pengarna rasar in

Jag har inte så mycket till övers för Cissi Wallin men hon har ändå en liten plats i mitt hjärta för att hon lyckades få bort den självgode och sverigefientlige Virtanen från rampljuset. Det ska hon ha en liten guldstjärna för.

Kan hon göra en dokumentär som tillintetgör våldtäktskurden Soran Ismail så får hon en guldstjärna till. Det är tydligt att många är missnöjda över att skattefinansierade SVT nu återlanserar Soran och välkomnar honom in i värmen igen. Pengarna rasar in som sagt.

Dock hoppas jag inte på för mycket med tanke på Cissis track record av nedlagda projekt så här långt.

Men det här hoppas jag faktiskt dom lyckas med, om inte annat för att jävlas med vidriga SVT.
Citera
2021-04-06, 17:09
Medlem
Vad hände med den förra dokumentären? den om polen
Citera
2021-04-06, 17:15
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:

Jag noterar att Cissi Wallin går ut hårt genom att lägga den allra första donationen och den var på hela 20 kronor

Frågan är om SVT verkligen kommer att köpa in den här dokumentären? När Cissi Wallin är inblandad känns det som att många män kommer att bli utpekade, kanske inte med namn, men att det går att lista ut vilka de är. Det kan inte SVT ställa upp på och då måste det klippas och då kommer någon att gå bananas . Jag gissar att Cissi själv kommer att vara en stor del av dokumentären där hon talar ut om "sin förövare" och hur hon tystas ner och hotas sättas i fängelse bara för att hon vill berätta sanningen. Nja, det här kommer nog att bli för mycket för SVT
Citera
2021-04-06, 17:37
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Jag noterar att Cissi Wallin går ut hårt genom att lägga den allra första donationen och den var på hela 20 kronor

Det måste jag säga var generöst av miljonärskan

Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Frågan är om SVT verkligen kommer att köpa in den här dokumentären? När Cissi Wallin är inblandad känns det som att många män kommer att bli utpekade, kanske inte med namn, men att det går att lista ut vilka de är. Det kan inte SVT ställa upp på och då måste det klippas och då kommer någon att gå bananas . Jag gissar att Cissi själv kommer att vara en stor del av dokumentären där hon talar ut om "sin förövare" och hur hon tystas ner och hotas sättas i fängelse bara för att hon vill berätta sanningen. Nja, det här kommer nog att bli för mycket för SVT

Nej, inte en chans att SVT kommer att köpa in den och sända den. Frågan är om den går att publicera någon annanstans där den inte plockas ner. Tror den kan få många tittare utan SVTs hjälp. De borde ju kunna genomföra detta utan att vara beroende av att SVT ska sända den.

Eller så kommer Cissi att använda det svepskälet för att inte göra klart dokumentären. "SVT censurerar oss och vägrar att köpa in den så nu blir det ingenting".

Tänker jag efter tror jag mest på det sistnämnda
Citera
2021-04-06, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Det måste jag säga var generöst av miljonärskan

Nej, inte en chans att SVT kommer att köpa in den och sända den. Frågan är om den går att publicera någon annanstans där den inte plockas ner. Tror den kan få många tittare utan SVTs hjälp. De borde ju kunna genomföra detta utan att vara beroende av att SVT ska sända den.

Eller så kommer Cissi att använda det svepskälet för att inte göra klart dokumentären. "SVT censurerar oss och vägrar att köpa in den så nu blir det ingenting".

Tänker jag efter tror jag mest på det sistnämnda
Tror SVT känner tveksamhet att köpa in den här dokumentären. Det kommer antagligen vara mycket berättelser om ovälkomna blickar, om män som brer ut sej i tunnelbanan eller män som tar plats i det offentliga rummet. Det kan bli svårt att sälja in till SVT som visar dokumentärer om människor som lider på riktigt. Trafficking. Sex-handel med barn. Hedersmord och andra vidrigheter
Citera
2021-04-07, 08:39
Medlem
Sonnenwendes avatar
Cissi Wallin berättar hur det ligger till, själv föregår hon med gott exempel och bor på mångkulturella Södermalm 😂

https://www.expressen.se/kronikorer/cissi-wallin/svennebanan-foraldrarnas--radsla-ar-ren-galenskap/
Citera
2021-04-07, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Cissi Wallin berättar hur det ligger till, själv föregår hon med gott exempel och bor på mångkulturella Södermalm 😂

https://www.expressen.se/kronikorer/cissi-wallin/svennebanan-foraldrarnas--radsla-ar-ren-galenskap/

Tondöv och verklighetsfrånvänd som vanligt. Nu fick SD ett par procenteheters ökat stöd?
Citera
2021-04-07, 08:48
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende

Det obligatoriska avståndstagandet mot den egna uppväxten klämmer hon in. Känns dock lite 2010 över det hela.
Mina år i det homogena radhus- och villaområdet i småstadens utkant gav mig den mest deprimerande och emotionellt fattiga tiden i livet hittills.
Alltid samma historia. En småkufig person som blivit lite mobbad under uppväxten, flyttar till Stockholm & tror sig ha gjort en klassresa.

Just Cissi har iofs. gjort en slags klassresa, fast bara genom att gifta sig med en miljonär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in