2021-04-06, 08:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av googlan
Ähh släpp det, han kommer fällas i HR kan satsa en miljon ! Sen vet jag inte om han får 18 eller Livstid. Skulle tippa på Livstid eftersom han varit så stort besvär genom utredningen och att han fått polisen och rättsväsendet att se dumma ut!

Men att han kommer dömas är jag inte det minsta osäker på! Bara att detta ärendet blev väldigt utdraget. Varför TR bedömda att släppa han kan vara för att de vill bryta ner honom psykiskt... Att bli friad för att sedan dömas till Life det gör straffet outhärdligt..

Så om du läser detta SD, sök dig till SALBERGA relationsvålds Avdelningar! Du lär inte få det lätt på Riksmottagningen inför placeringen! Hamnar du på annan anstalt än Salberga! Då får du trycka på överfallslarmet som sitter lite här och var ! En blå dosa med en röd knapp!

Ha det så fett med muren som utsikt de närmsta 15 åren iaf !

Du ser det är inte värt att ta en kvinnas liv för vriden heder/svartsjuka/tvångstankar!

Ska bli kul o se din högmod bytas ut mot en känsla av totalt övergivenhet och ensamhet och hopplöshet som inte går att förstå innebörden av förrän du sitter där med domen i handen

Hoppas du inser och njuter av dina sista veckor i frihet! Eller är du så högmodig att du till och med stannar kvar i landet och fortfarande är kvar?...
Kunde inte skrivit det bättre själv.
Undrar om det blir mysig grillafton hos svärfar ikväll?
Citera
2021-04-06, 09:02
Medlem
En stor eloge till Avel som lagt ner halva sin själ i att ge utredningen tips och hjälp! Skulle SD släppas den här gången också så har i alla fall polis och åklagare fått IT-tips för framtiden.
I vilket fall som helst blir det bestialiska mordet inte preskriberat, så se upp herr & exfru D!
Citera
2021-04-06, 09:32
Medlem
doktor-millers avatar
Frågar igen om det finns någon här som har koll på hur det fungerar när det gäller rättegången i hovrätten. Kommer SD och HD att bli förhörda på nytt ? I så fall vet någon vilka dagar som gäller för dem. ( jag menar inte de gamla inspelade förhören från Tingsrätten) såg ett schema om rättegångsdagarna för ett tag sedan i NA men nu hittar jag det inte. Så bra jobbat Avel och ni andra som bidragit till hjälp och tips till polis och åklagare. Måtte det gå vägen nu.
Citera
2021-04-06, 09:48
Medlem
Imorgon så... undrar om SD dyker upp. Sen sitter han där några dagar och sen ska rätten lyssna igenom rättegången. Och i slutet får han vara med igen. Om jag minns rätt. Frågan är om rätten i slutet vet vilken dom de beslutat sig för, och suger in honom långt innan dom meddelas officiellt. Risken finns ju annars att han sticker.
Senast redigerad av Picasso2 2021-04-06 kl. 09:52.
Citera
2021-04-06, 09:50
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
En stor eloge till Avel som lagt ner halva sin själ i att ge utredningen tips och hjälp! Skulle SD släppas den här gången också så har i alla fall polis och åklagare fått IT-tips för framtiden.
I vilket fall som helst blir det bestialiska mordet inte preskriberat, så se upp herr & exfru D!

Sannerligen!
Fantastiskt att det finns människor som är beredda att helt gratis och anonymt (hur länge det nu kan komma att vara det) hjälpa andra människor så att de kan få klarhet i vad som hände och att mordet kan lösas.

För anhöriga måste denna hjälp kännas värmande.
Att det finns goda människor och människor som vill väl!
Det blir en motvikt mot det onda som hände Lena, även om det aldrig kan få Lena tillbaka.
Det onda ska inte få övervinna det goda!

Jag kan nästan känna att det är som att det var det Lena kämpade för!
Hon kände att det onda höll på att trycka ner henne och hon kämpade för att överleva. Hon var på väg upp, bort från det. Tyvärr hann hon aldrig gå hela vägen fram till mål.

Nu hoppas vi och håller tummarna!

Åklagaren verkar inte vilja avslöja något innan rättegången:

"Åklagaren Åsa Hiding vill inte berätta om de fått någon hjälp av privatspanarens utredning.

– Jag vill inte gå in på vilka tips som vi tagit till oss. Vi har naturligtvis läst allt som kommit in och vissa saker har vi tagit fasta på, säger Åsa Hiding.
"

https://www.na.se/artikel/privatspanare-vill-losa-hjarstamordet-aklagaren-jag-har-aldrig-varit-med-om-nagot-liknande

Hoppas att ÅH sitter inne med ett eller flera ess i rockärmen nu!

Jag vet inget hur mycket eller vad en åklagare får vänta med att komplettera utredningen med före rättegången, eller om hon ens har den möjligheten. Försvaret borde ha möjlighet att bemöta bevisen i tid.

Jag hoppas även att den nya strategin, med en ny bevisvärderingsmodell ska funka.
Det finns helt enkelt ingen annan gärningsman!
Citera
2021-04-06, 10:00
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Sannerligen!
Fantastiskt att det finns människor som är beredda att helt gratis och anonymt (hur länge det nu kan komma att vara det) hjälpa andra människor så att de kan få klarhet i vad som hände och att mordet kan lösas.

För anhöriga måste denna hjälp kännas värmande.
Att det finns goda människor och människor som vill väl!
Det blir en motvikt mot det onda som hände Lena, även om det aldrig kan få Lena tillbaka.
Det onda ska inte få övervinna det goda!

Jag kan nästan känna att det är som att det var det Lena kämpade för!
Hon kände att det onda höll på att trycka ner henne och hon kämpade för att överleva. Hon var på väg upp, bort från det. Tyvärr hann hon aldrig gå hela vägen fram till mål.

Nu hoppas vi och håller tummarna!

Åklagaren verkar inte vilja avslöja något innan rättegången:

"Åklagaren Åsa Hiding vill inte berätta om de fått någon hjälp av privatspanarens utredning.

– Jag vill inte gå in på vilka tips som vi tagit till oss. Vi har naturligtvis läst allt som kommit in och vissa saker har vi tagit fasta på, säger Åsa Hiding.
"

https://www.na.se/artikel/privatspanare-vill-losa-hjarstamordet-aklagaren-jag-har-aldrig-varit-med-om-nagot-liknande

Hoppas att ÅH sitter inne med ett eller flera ess i rockärmen nu!

Jag vet inget hur mycket eller vad en åklagare får vänta med att komplettera utredningen med före rättegången, eller om hon ens har den möjligheten. Försvaret borde ha möjlighet att bemöta bevisen i tid.

Jag hoppas även att den nya strategin, med en ny bevisvärderingsmodell ska funka.
Det finns helt enkelt ingen annan gärningsman!

De nya kompletteringarna innehåller även fördelaktig bevisning för SD bl a det okända hårstrået i Lena. Ett frågetecken (rimligt tvivel) som kommer vara oacceptabelt för Hovrätten. Det lär bli en friande dom trots ny strategi och ny bevisvärdering.
Citera
2021-04-06, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ok, såg inte sammanhanget i jämförelsen Jonna och SD.

[B]Det här?
[/b]
Ska de plocka T5: or så krävs det väl att inte vara höjdrädd, han skickar nog upp HD, hon gillar att klättra.
LW bangade inte för höjder heller.

Skulle inte förvåna mig om han hellre stod på backen och skyllde på diskbråck...

Ja precis.
Citera
2021-04-06, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos

Ja! Helt fantastiskt jobbat Avel!
Citera
2021-04-06, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Imorgon så... undrar om SD dyker upp. Sen sitter han där några dagar och sen ska rätten lyssna igenom rättegången. Och i slutet får han vara med igen. Om jag minns rätt. Frågan är om rätten i slutet vet vilken dom de beslutat sig för, och suger in honom långt innan dom meddelas officiellt. Risken finns ju annars att han sticker.

Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
De nya kompletteringarna innehåller även fördelaktig bevisning för SD bl a det okända hårstrået i Lena. Ett frågetecken (rimligt tvivel) som kommer vara oacceptabelt för Hovrätten. Det lär bli en friande dom trots ny strategi och ny bevisvärdering.

Jag tror inte det är nån risk att han avviker. Han är nog rätt säker på en friande dom tyvärr.

Undrar om han har kvar LWs försvunna ring i hemmet som souvenir.
Vilken skräckupplevelse det skulle vara för nån av döttrarna att hitta den och förstå att det är den ringen.

Skräckfilmsvibbar över historien, som notis eller zilvereko sa.
Citera
2021-04-06, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Ja, LH-fallet var ett sexualsadistiskt mord :-(
Vet du vilken färg Lenas kjol hade? Har för mig att den var beige, men kan inte svära på det.

Några dagar innan mordet fångades Lena av en övervakningskamera i ett köpcenter. Då bar hon en beige kort kjol och dito tröja. (Bar på en cykelhjälm.)

Om det var samma kjol - då kan spermafläcken knappast ha funnits där. Man går inte in i ett köpcenter befläckad med sperma. Ingen annanstans heller.

Vad jag vill komma med detta är OM det är samma kjol - då hamnade sperman kanske på kjolen vid mordet...Och då får det i mina ögon mycket obehagliga associationer. SDs upprörda ord i ett av förhören nånting såhär: "tror ni jag har stått över Lena och... som en nekrofil???"

Jag upprepar än en gång för säkerhets skull att jag INTE vet. Iaf inte innan jag vet detta:
*om man kan datumbestämma spermafläcken på kjolen
*om det var samma kjol vid båda tillfällena
Att Lena skulle äga 2 korta beiga kjolar är inte otänkbart, däremot har jag svårt att tro det.

Så vilken färg hade kjolen hon bar när hon mördades? Vet du?

Tar mig friheten att svara/ kommentera ditt inlägg!

Kjolen som Lena bar när hon mördades var beige.

Det var inte några dagar innan mordet som hon fångades av en övervakningskamera - det var
endast 10 timmar innan det bestialiska mordet.

Övervakningskameran och fotot är inte i från ett köpcentra, utan fotot är från entrén hos polisen.
Lena och UW samt deras äldsta son skulle besöka polisen på grund av att sonen åkt fast för snatteri
i en affär.

På bilden från Aftonbladet ser man att Lena bär en beige kjol med en blus i samma kvalité:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8mKEoA/filmas-pa-polisstationen--mordas-tio-timmar-senare

Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Det är väl klarlagt att det var samma kjol.

En spermafläck kan överleva både en och två tvättar (baserat på erfarenheter från trafficking mål), däremot minskar fläckens synlighet med varje tvätt.

Frågorna är därför närmast om labbet kunnat avgöra om kjolen/fläcken varit tvättad och om de blivit ombedda att uttrycka en sådan uppskattning.

Skribenten Trie skriver att spermafläckar kan överleva ett par tvättar. Det är således
inte alls säkert att Lena hade uppmärksammat spermafläcken - på grund av att den ej var synlig
för blotta ögat. Har för mig att det diskuterades en hel del i tråden angående detta.
Citera
2021-04-06, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Birmakatt
Mordet på Lena Wesström för tre år sedan har väckt stor uppmärksamhet runt om i landet. Det har även mordutredarna lagt märke till.

– Vi har under utredningens gång löpande fått in tips från allmänheten. Jag har aldrig sett något liknande tidigare. Det är uppenbarligen ett ärende som engagerar allmänheten, säger Åsa Hiding, åklagare och förundersökningsledare i fallet.

En av privatspanarna har skickat in en 50 sidor lång utredning till polisen och åklagaren.

– Jag ramlade över tråden om mordet på nätforumet Flashback, en tid efter att domen fallit. Jag började läsa förundersökningen och tänkte, shit här har polisen inte bara missat en grej utan flera, säger privatspanaren som vill vara anonym.

Hjärta och stjärna på det. Helt ideellt.
Citera
2021-04-06, 10:29
Medlem
”Privatspanaren uppger att fallet engagerat honom, och att han skickat in sin utredning för att hjälpa till.

– Det finns poliser med ett stort hjärta i Örebro, men de verkar ha bristande kunskap när det gäller IT. Det är förståeligt med tanke på att de duktigaste inom IT inte söker sig till ett underbetalt jobb på polisen. Jag hoppas att de tagit till sig min information, för jag vill verkligen att mordet ska lösas.”

Tack för alla snälla ord!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in