Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Javisst är det svårt.
Som du säger är märkena på trädet bredare än 1 cm, ca 2- 2,5 cm. Det är svårt att veta exakt hur just det här trädet och barken reagerar på olika slag från olika tillhyggen.
Kan nämna att jag gjorde ett test på hemmaplan tidigare. Använde ett träningsredskap med cylinderform och slog hårt i ett par vedträn, på barksidan. Ville främst kolla upp mått och jämföra med bilder ur FUP. Mitt verktyg hade en dm på 2.5 cm. Resultatet blev sisådär, större kraft hade behövts men måtten-märkena stämde någorlunda överens. Inget att gå efter men det verktyg som träffade trädet tycker jag
bör ha haft ett ungefärligt cylindermått på 2-3 cm.
Citat:
Ett ungt träd eller ett väldigt välmående träd kan ha bark som är tåligare och slag från något verktyg kanske skulle ge skarpare kanter eller direkta fläkningar av barken, medan ett äldre träd som inte fått tillräckligt med bra förutsättningar kan ha både torrare bark eller andra parametrar som avgör hur en skada blir av ett slag.
Så sant. Och trädet bakom planket såg relativt ungt ut, ganska smalt.
Citat:
I FUP A145/246 syns tydligt att det finns en större mängd blod nära stammen där de tre slagmärkena finns (översta på ca 50 cm höjd från marken) på marken och på kvistar. Även hårstrån (svarta) har hittats där. Det får mig att tro att en större del av våldet har utövats där:
"Bild 13. Visar en träds tam, område C inom brottsplatsen, som hade färska skador i
barken, se röda pilar. Se även bild I 4. Under skadorna på trädstammen fanns blods tänk
och vidare rikligt med blodspår på marken. På marken iakttogs ett flertal längre svarta
hårstrån, liknande målsägarens hår. "
Antar det med.
Var hon på väg att placera något i trädet? För BP är ju också lika med planerade cachen för HSH.
Grälet eskalerar och hon faller ner till marken av en spark. Det är becksvart och han missar de första svingarna som träffar trädet. Som det ser ut. Det är väl här någonstans hon börjar skrika under tiden hon gör ett flyktförsök mot hönsnätet och motorvägen.
Instinktivt kryper hon ihop med ansiktet vänt mot bullerplanket och den högra sidan mot hönsnätet.
Händerna läggs över huvudet som skydd.
Faller så småningom på sidan med låren tätt ihop. Blod på låren börjar koagulera inom några minuter.
Citat:
Frågan är hur det kommer sig att kroppen sedan hittas med huvudet åt andra hållet, och fötterna riktade mot stammen?
Påhittet om rånarna som var ute efter att sno mobiler får bli skyldiga till överfallsrån. Efter 7-8 min, runt kl 23:36 dras hon under armarna och bort från trädet. Vänds halvt om halvt på mage på höger sida. Stående med ryggen mot buskarna och ansiktet vänt mot planket, drar GM ner den vänstra fickans dragkedja; se fingrarnas placering, och plockar ut hörlurar och mobil.
Citat:
Man har ju pratat om att det skulle kunna ha varit två olika tillhyggen som har använts. För mig verkar det lite "opraktiskt" att släpa med sig eller gömma undan två olika, men snarlika tillhyggen (typ handtaget till domkraften och armeringsjärnet? Om de inte var medhavda av något särskilt skäl, som att sätta upp något (cache).
Finns ingen anledning att släpa med sig två verktyg, om ett annat inte bara råkar finnas till hands. Men, skadorna är av varierat slag och då kan olika delar av föremålet så klart ha använts. Ingenting rättsläkaren utesluter heller.
Citat:
Om man tittar på bilden A145/243, bild 9, uppfattar jag det som även de flesta blodstänk är nära stammen och området runt den?
De flesta slagen borde ha tilldelats här.
Citat:
Blod har också hittats längre bort, utom brottsplatsen (den avgränsade 3x3 m området). Det finns inte beskrivet att det skulle vara blodstänk (nu fritt från minnet) utan som jag minns det står bara blod angivet. Det skulle det kunna ha kommit dit på annat sätt, typ att gm har kommit emot något eller ett djur som fått blod på sig och kommit åt.
En träff på hennes blod hade de väl fått, 7 m från centrum av BP mot planket? Rätta ifall jag minns fel.
En påse/bag med ombyte kan ha stått där, en bit ifrån. Ett verktyg plastas in och stoppas ner bland övrigt?
Citat:
Vad gäller armeringsjärnet, skulle det möjligen kunna passa för den skada och fraktur som Lena hade på vänsterhandens fingrar.
Ja, antingen ett liknande verktyg som handtaget eller ännu hellre ett smalare, med tanke på frakturerna. Så har jag med uppfattat hennes utlåtande.
Citat:
GH TP 58/42
"2) Mjukdelsblödningarna på det vänstra pek (nr. 90) och ringfingret (nr.
92) med underliggande kompletta tvärgående frakturer på mellersta
falangen, respektive grundfalangen (Rtg-fynd). Att föremålet varit
smalare än det aktuella skaftet är minst lika troligt"
Ringen på pekfingret trillar av?
Citat:
Jag tänker mig att först blev Lena omkullkastad/nedsparkad/nerslagen av något kraftigt slag (t ex det tvärgående slaget i bakhuvudet) "4) Del(ar) av eller hela den stora tvärförlöpande sårskadan baktill i
hårbotten (nr. 53)" eller från en kraftig spark (märken på kläder som liknar skoavtryck, dock inte identifierbara.
Då befinner sig huvudet nära trädstammen, och gm matar på med slag, med ett och samma tillhygge. Det finns inte tid för annat här, under skrik och försök till att tysta.
Möjligen har Lena själv försökt att fly, så att hennes kropp ändrat position? Kanske plötsligt fick en extra kraft? Möjligt att annat tillhygge då använts, och det är de skador som syns på vänster hand?
Usch, det är närapå outhärdligt att tänka på...
Tänker mig ett liknande scenario. Alltihopa är otäckt och grymt, stackars L*na, vilken ångest och skräck.
Både sparkar och slag, han undviker medvetet kroppskontakt och måste ha rustat sig med handskar och kläder.
Foto iklädd blå gympaskor och shorts, tas under kvällen innan han åker iväg till Viken. Samma shorts och skor används dagen därpå, kl 07:00 när arbetsdagen börjar.
Ingen chans att shorts och skor har följt med bakom planket. Både hon och BP var fullständigt nerblodad. En GM har aldrig klarat sig undan småstänk. Och när hon ska dras bort från trädet är det närkontakt som gäller.
Är väl här man kan misstänka att kontorssexet kommer in med blod på hals och i hela ansiktet - helt weird att uttrycka sig så.
Förstår faktiskt inte hur åklagarna kan hävda att han haft på sig dessa skor vid brottet, men bytt byxor. För byxorna låg ovanpå tvättkorgen och var otvättade.
Citat:
Att ta med det ganska tunna armeringsjärnet som tillhygge, det känns ganska optimistiskt?
Instämmer.
Citat:
Eller så har kroppen flyttats (för att få bättre ljus?) så att huvudet kommit till andra hållet. Då för att komma åt fickorna (mobilen). Då i nära anslutning till mordet. Mobilen flyttas ju 23:38 från brottplatsområdet.
Mobilen befinner sig bortanför planket kl 23:38, på väg därifrån. Kl 23:36 sker eventuell rörelse.
Citat:
Ett scenario till är att kroppen flyttats i ett senare skede, då med tanke på den intorkade blodranden mellan låren. Men jag vet också att en kropp som flyttas flera timmar efter döden, visar tydliga märken på de underliggande delarna. Blod samlas av tyngdkraften neråt, medan de delar som trycker mot underlaget blir ljusare. Om kroppen flyttas, kommer dessa märken inte att försvinna utan synas efteråt. Nu vet jag inte om förutsättningarna för att se detta är försämrade för att kroppen legat ute så länge i värmen (eller ja, det är det ju, men så försämrade att det inte gått att fastställa?).
Exakt. Blod utanför kroppen börjar torka väldigt snabbt, rör sig om enstaka minutrar. Randen kan ha varit tunn.
Citat:
Här kan jag ju tänka mig att det har handlat om att gå tillbaka i ljuset för att de om något har tappats osv. Ta med sig ringen? Solen gick upp vid 04:26. Kanske skedde det vid 05:23, då inloggningen skedde? Lite riskabelt dock, då människor kan börja gå upp inför till exempel tidiga arbeten.
Riskabelt ja, fast en GM kan bli paranoid och vilja tillbaka till platsen för att kolla upp ifall något glömts mitt i stressen.
Citat:
Ja, vad har jag kommit fram till? Mycket bladder.

Läser dina kloka, alltid lika ödmjukt framförda och eftertänksamma frågeställningar och analyser, med största intresse. Och du har ett prestigelöst förhållningssätt, en fin egenskap.
Citat:
Jag vet helt enkelt inte vad jag ska tro om armeringsjärnet, och knappast heller handtaget till domkraften, även om just den faktor att det saknas är rent av mycket märklig. Som @Firexxx skrev tidigare, är det något som man inte missar, att handtaget saknas när man ska lämna tillbaka den. Lika lite som att man lämnar tillbaka en dammsugare utan slangen/stången. Tror jag.
S förklarade det med omstuvande i bilen. - Är handtaget mordvapnet, ljuger han. Är handtaget inte mordvapnet, så ljuger han ändå?