2021-04-05, 15:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Herregud, jag förmodar att om jag var forensiker så skulle jag jobba ihjäl mig! Allt skulle med, och åklagaren skulle sucka och ha sömlösa nätter.

Jag förstår din poäng och jag kan väl inte annat än hålla med. Nu var det ju den enda blodfläcken i huset och klent med annat. Då hade man önskat lite av det som Trie och du efterlyser.

Bara innan jag glömmer det.

Minna att forensikern vid något tillfälle nämnde att han var orolig för att Luminolet (eller var det leukamitgrönt?) skulle förstöra den lilla mängd blod som fanns. Kan ha varit på S100 som var på luckan då.
Till vilken nytta är det som dessa två tar upp versus blod 4+?

I förhållande till att rätten ser bilder, kan zooma och ställa frågor.
I förhållande till att de haft behov av Luminol och hur tidsbestämning går till.

Att spekulera är en viss nivå och dyker det upp nåt av värde är det av godo.
Det är dock inte vi som ska lösa mordet och kräva varken kroppsskisser eller mätstickor som om det vore nåt CSI.
Det är ingen rookie som utför undersökningen, börjar fundera över värdet av diskussionen versus all arrogans.
Men jag kanske missar nåt väsentligt.
Senast redigerad av develi 2021-04-05 kl. 15:49.
Citera
2021-04-05, 15:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Fattar du fortfarande inte vad de ironiserar över?
Att möte skett är ett faktum.

Flöjten HD säger dock att hon sitter i två timmar och lyssnar på detaljer om blodig sex och akrobatik.

Samtidigt gapar hon kroniskt att hon inte vill höra detaljer, att LW trakasserar med detaljer.
Jagvillinteveta, jagvillintehöra.

Å andra sidan säger hon att hon var nöjd med att SD låg med LW.

Finns ju ingenting som håller ihop, och ljuger gör hon lättvindigt.

Hon skyddar honom, men det är också viktigt att tolka det som sägs 2019 vid hennes häktning och andra förhör utifrån det som gällde då.

2019 är hon själv misstänkt, och vill förstås då även tona ner sitt eget motiv för mordet.
Visst kan det ha varit så att när hon var djupt deprimerad så fattade hon vad som skedde bakom hennes rygg, men inte orkade känslomässigt att bry sig. Inte ville hon ha sex då, som man kan misstänka, så visst kan hon varit lite avtrubbad i sina känslor då, både av depression men också kanske av mediciner.

Men man kan inte lita särskilt mycket på det hon säger.
Vare sig det är 2018 eller senare, känns det som.

Vissa saker är bekräftat av vänner eller på annat sätt, men mycket känns som att hon döljer sanningen.
Citera
2021-04-05, 15:52
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Javisst är det svårt.

Som du säger är märkena på trädet bredare än 1 cm, ca 2- 2,5 cm. Det är svårt att veta exakt hur just det här trädet och barken reagerar på olika slag från olika tillhyggen.
Kan nämna att jag gjorde ett test på hemmaplan tidigare. Använde ett träningsredskap med cylinderform och slog hårt i ett par vedträn, på barksidan. Ville främst kolla upp mått och jämföra med bilder ur FUP. Mitt verktyg hade en dm på 2.5 cm. Resultatet blev sisådär, större kraft hade behövts men måtten-märkena stämde någorlunda överens. Inget att gå efter men det verktyg som träffade trädet tycker jag bör ha haft ett ungefärligt cylindermått på 2-3 cm.
Citat:
Ett ungt träd eller ett väldigt välmående träd kan ha bark som är tåligare och slag från något verktyg kanske skulle ge skarpare kanter eller direkta fläkningar av barken, medan ett äldre träd som inte fått tillräckligt med bra förutsättningar kan ha både torrare bark eller andra parametrar som avgör hur en skada blir av ett slag.
Så sant. Och trädet bakom planket såg relativt ungt ut, ganska smalt.
Citat:
I FUP A145/246 syns tydligt att det finns en större mängd blod nära stammen där de tre slagmärkena finns (översta på ca 50 cm höjd från marken) på marken och på kvistar. Även hårstrån (svarta) har hittats där. Det får mig att tro att en större del av våldet har utövats där:

"Bild 13. Visar en träds tam, område C inom brottsplatsen, som hade färska skador i
barken, se röda pilar. Se även bild I 4. Under skadorna på trädstammen fanns blods tänk
och vidare rikligt med blodspår på marken. På marken iakttogs ett flertal längre svarta
hårstrån, liknande målsägarens hår.
"
Antar det med.
Var hon på väg att placera något i trädet? För BP är ju också lika med planerade cachen för HSH.
Grälet eskalerar och hon faller ner till marken av en spark. Det är becksvart och han missar de första svingarna som träffar trädet. Som det ser ut. Det är väl här någonstans hon börjar skrika under tiden hon gör ett flyktförsök mot hönsnätet och motorvägen.
Instinktivt kryper hon ihop med ansiktet vänt mot bullerplanket och den högra sidan mot hönsnätet.
Händerna läggs över huvudet som skydd.
Faller så småningom på sidan med låren tätt ihop. Blod på låren börjar koagulera inom några minuter.
Citat:
Frågan är hur det kommer sig att kroppen sedan hittas med huvudet åt andra hållet, och fötterna riktade mot stammen?
Påhittet om rånarna som var ute efter att sno mobiler får bli skyldiga till överfallsrån. Efter 7-8 min, runt kl 23:36 dras hon under armarna och bort från trädet. Vänds halvt om halvt på mage på höger sida. Stående med ryggen mot buskarna och ansiktet vänt mot planket, drar GM ner den vänstra fickans dragkedja; se fingrarnas placering, och plockar ut hörlurar och mobil.
Citat:
Man har ju pratat om att det skulle kunna ha varit två olika tillhyggen som har använts. För mig verkar det lite "opraktiskt" att släpa med sig eller gömma undan två olika, men snarlika tillhyggen (typ handtaget till domkraften och armeringsjärnet? Om de inte var medhavda av något särskilt skäl, som att sätta upp något (cache).
Finns ingen anledning att släpa med sig två verktyg, om ett annat inte bara råkar finnas till hands. Men, skadorna är av varierat slag och då kan olika delar av föremålet så klart ha använts. Ingenting rättsläkaren utesluter heller.
Citat:
Om man tittar på bilden A145/243, bild 9, uppfattar jag det som även de flesta blodstänk är nära stammen och området runt den?
De flesta slagen borde ha tilldelats här.
Citat:
Blod har också hittats längre bort, utom brottsplatsen (den avgränsade 3x3 m området). Det finns inte beskrivet att det skulle vara blodstänk (nu fritt från minnet) utan som jag minns det står bara blod angivet. Det skulle det kunna ha kommit dit på annat sätt, typ att gm har kommit emot något eller ett djur som fått blod på sig och kommit åt.
En träff på hennes blod hade de väl fått, 7 m från centrum av BP mot planket? Rätta ifall jag minns fel.
En påse/bag med ombyte kan ha stått där, en bit ifrån. Ett verktyg plastas in och stoppas ner bland övrigt?
Citat:
Vad gäller armeringsjärnet, skulle det möjligen kunna passa för den skada och fraktur som Lena hade på vänsterhandens fingrar.
Ja, antingen ett liknande verktyg som handtaget eller ännu hellre ett smalare, med tanke på frakturerna. Så har jag med uppfattat hennes utlåtande.
Citat:
GH TP 58/42
"2) Mjukdelsblödningarna på det vänstra pek (nr. 90) och ringfingret (nr.
92) med underliggande kompletta tvärgående frakturer på mellersta
falangen, respektive grundfalangen (Rtg-fynd). Att föremålet varit
smalare än det aktuella skaftet är minst lika troligt
"
Ringen på pekfingret trillar av?
Citat:
Jag tänker mig att först blev Lena omkullkastad/nedsparkad/nerslagen av något kraftigt slag (t ex det tvärgående slaget i bakhuvudet) "4) Del(ar) av eller hela den stora tvärförlöpande sårskadan baktill i
hårbotten (nr. 53)
" eller från en kraftig spark (märken på kläder som liknar skoavtryck, dock inte identifierbara.

Då befinner sig huvudet nära trädstammen, och gm matar på med slag, med ett och samma tillhygge. Det finns inte tid för annat här, under skrik och försök till att tysta.
Möjligen har Lena själv försökt att fly, så att hennes kropp ändrat position? Kanske plötsligt fick en extra kraft? Möjligt att annat tillhygge då använts, och det är de skador som syns på vänster hand?

Usch, det är närapå outhärdligt att tänka på...
Tänker mig ett liknande scenario. Alltihopa är otäckt och grymt, stackars L*na, vilken ångest och skräck.
Både sparkar och slag, han undviker medvetet kroppskontakt och måste ha rustat sig med handskar och kläder.
Foto iklädd blå gympaskor och shorts, tas under kvällen innan han åker iväg till Viken. Samma shorts och skor används dagen därpå, kl 07:00 när arbetsdagen börjar.

Ingen chans att shorts och skor har följt med bakom planket. Både hon och BP var fullständigt nerblodad. En GM har aldrig klarat sig undan småstänk. Och när hon ska dras bort från trädet är det närkontakt som gäller.
Är väl här man kan misstänka att kontorssexet kommer in med blod på hals och i hela ansiktet - helt weird att uttrycka sig så.
Förstår faktiskt inte hur åklagarna kan hävda att han haft på sig dessa skor vid brottet, men bytt byxor. För byxorna låg ovanpå tvättkorgen och var otvättade.
Citat:
Att ta med det ganska tunna armeringsjärnet som tillhygge, det känns ganska optimistiskt?
Instämmer.
Citat:
Eller så har kroppen flyttats (för att få bättre ljus?) så att huvudet kommit till andra hållet. Då för att komma åt fickorna (mobilen). Då i nära anslutning till mordet. Mobilen flyttas ju 23:38 från brottplatsområdet.
Mobilen befinner sig bortanför planket kl 23:38, på väg därifrån. Kl 23:36 sker eventuell rörelse.
Citat:
Ett scenario till är att kroppen flyttats i ett senare skede, då med tanke på den intorkade blodranden mellan låren. Men jag vet också att en kropp som flyttas flera timmar efter döden, visar tydliga märken på de underliggande delarna. Blod samlas av tyngdkraften neråt, medan de delar som trycker mot underlaget blir ljusare. Om kroppen flyttas, kommer dessa märken inte att försvinna utan synas efteråt. Nu vet jag inte om förutsättningarna för att se detta är försämrade för att kroppen legat ute så länge i värmen (eller ja, det är det ju, men så försämrade att det inte gått att fastställa?).
Exakt. Blod utanför kroppen börjar torka väldigt snabbt, rör sig om enstaka minutrar. Randen kan ha varit tunn.
Citat:
Här kan jag ju tänka mig att det har handlat om att gå tillbaka i ljuset för att de om något har tappats osv. Ta med sig ringen? Solen gick upp vid 04:26. Kanske skedde det vid 05:23, då inloggningen skedde? Lite riskabelt dock, då människor kan börja gå upp inför till exempel tidiga arbeten.
Riskabelt ja, fast en GM kan bli paranoid och vilja tillbaka till platsen för att kolla upp ifall något glömts mitt i stressen.
Citat:
Ja, vad har jag kommit fram till? Mycket bladder.
Läser dina kloka, alltid lika ödmjukt framförda och eftertänksamma frågeställningar och analyser, med största intresse. Och du har ett prestigelöst förhållningssätt, en fin egenskap.
Citat:
Jag vet helt enkelt inte vad jag ska tro om armeringsjärnet, och knappast heller handtaget till domkraften, även om just den faktor att det saknas är rent av mycket märklig. Som @Firexxx skrev tidigare, är det något som man inte missar, att handtaget saknas när man ska lämna tillbaka den. Lika lite som att man lämnar tillbaka en dammsugare utan slangen/stången. Tror jag.
S förklarade det med omstuvande i bilen. - Är handtaget mordvapnet, ljuger han. Är handtaget inte mordvapnet, så ljuger han ändå?
Citera
2021-04-05, 15:56
Avslutad
Citat:
Ja, det var så forensikern förklarade sin teori av ställningen på armen. Att tyget från den gröna fleecen spände ärmen så att armen fick den onaturliga ställningen.

A145/234

Här nedan blir jag konfunderad över vilken arm som stod rakt ut från kroppen: Vänster eller höger (se nedan)?
Om det stämmer att hon låg på sin högra sida borde det vara vänster arm. Det är ju även vänster framficka på tröjan som har öppnats för att ta mobilen (förmodligen). Det får mig att dra slutsatsen att hon faktiskt ligger på höger sida. Även när man tittar på den grovt pixlade bilden på kroppen i Överklagandet, ser det ut som att kroppen ligger någon böjd på höger sida.

Det kan förklara blodet mellan låren? Att den blodiga

"Undersökningen ger stöd för att kroppen efter att döden inträtt, troligen kort tid därefter,
flyttats/vänts ur sitt ursprungliga läge. Detta påstående grundar sig i högra underarmens position att stå rakt upp luften. Att armen hamnat så och stannat i detta läger beror på att textilen/fleecetröjan spänts i sin helhet (i axelpartiet) och inte kan falla ner i riktning
framåt, vilket vore det naturliga. Vidare finns en hårtest runt högra tummen som inte är avsliten, utan har sitt fäste i målsägarens hjässa. Detta tyder på att huvudet initialt haft en annan position närmare högra handen. Vidare finns en större blodbesudling på båda lårens insida som tyder på att benen/låren flyttats isär efter dödens inträde. Blodbesudlingens utseende går svårligen att förklara på annat sätt än att den uppstått när benen/låren legat mot varandra i ett första skede.
"

A145/231
"Kroppens högra sida vilar mot marken, vänster ben är rakt/utsträckt och det högra benet
något vinklat/uppdraget. Vänster överarm är vinklad rakt ut från överkroppen och
underarmen är vinklad i ca 45 grader ner mot marken och vänsterhanden vilar mot
marken.
Höger överarm är vinklad i ca 45 grader ovanför axeln som vilar mot marken.
Höger undera1m är vinklad i ca 90 grader rakt upp och högerhanden vilar fritt i luften.
"

Om man tittar på bilden av hur tröjan ser ut (A157A/10), ser man att hela överdelen av tröja är helt genomblodad. Även den högra armen är genomblodig, förmodligen för att hon skyddat huvudet med händerna, men även att det kanske har runnit blod neråt?

Vänster arm som var vinklad rakt ut från kroppen, men handen i marken är inte fullt lika genomblodad, men väldigt mycket, särskilt nere vid ärmslutet. Kan detta läge på armen något vis förklara blodet mellan låren? Kanske vid förflyttningen av kroppen?

A157A/8 ser man kjolen som mer har olika blodavtryck än att det ska ha runnit blod neråt. Ingenstans på kläderna ser man väl rännor så att säga?

Men längst ner på kjolens framsida ser man en liten rund blodfläck som i mitt öga avviker lite från övriga fläckar. Höger sida ser ju ut som att hon har legat på, den är neddränkt av kroppsvätskor, säkerligen från att kroppen har legat länge i värmen. Men denna lilla fläck längst ner medialt. Vad är det?
Kan gm tagit i tyget med en blodig hand?
Antagligen, det har valts ut delar av klädwrna som undersökts närmre, som Hiding påpekat att hela kläderna måste undwrsökas. Vem väljer egentligen ut vad som ska granskas? Polarna på krim? kanske sperman kommit dit senare, efter hennes död?
*som en nekrofil*
Citera
2021-04-05, 15:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Hon skyddar honom, men det är också viktigt att tolka det som sägs 2019 vid hennes häktning och andra förhör utifrån det som gällde då.

2019 är hon själv misstänkt, och vill förstås då även tona ner sitt eget motiv för mordet.
Visst kan det ha varit så att när hon var djupt deprimerad så fattade hon vad som skedde bakom hennes rygg, men inte orkade känslomässigt att bry sig. Inte ville hon ha sex då, som man kan misstänka, så visst kan hon varit lite avtrubbad i sina känslor då, både av depression men också kanske av mediciner.

Men man kan inte lita särskilt mycket på det hon säger.
Vare sig det är 2018 eller senare, känns det som.

Vissa saker är bekräftat av vänner eller på annat sätt, men mycket känns som att hon döljer sanningen.
Hon har inte rent mjöl i påsen, att hon försöker skydda både sig själv och honom är givet.

Men du ser väl hur hon ljuger i chatter?
Hur hon trivialiserar familjemord och hur hon talar mot sig själv väldigt ofta.
Utan skrupler sitter hon och repeterar lika lätt inför rätten som att logga LWs cacher när hon dött, utan minsta eftertanke.
Hon säger en sak till en väninna, nåt annat till nästa och en annan version till chefen.
Hur avtrubbad var hon då?
Kan man skylla på antpsykotika då när hon jobbar som sköterska. Då borde hon tas ur bruk.
Senast redigerad av develi 2021-04-05 kl. 16:03.
Citera
2021-04-05, 16:07
Avslutad
Citat:
Herregud, jag förmodar att om jag var forensiker så skulle jag jobba ihjäl mig! Allt skulle med, och åklagaren skulle sucka och ha sömlösa nätter.

Jag förstår din poäng och jag kan väl inte annat än hålla med. Nu var det ju den enda blodfläcken i huset och klent med annat. Då hade man önskat lite av det som Trie och du efterlyser.

Minna att forensikern vid något tillfälle nämnde att han var orolig för att Luminolet (eller var det leukamitgrönt?) skulle förstöra den lilla mängd blod som fanns. Kan ha varit på S100 som var på luckan då.
Hur var det med blodet på dykhansken som observerades 2019 i källaren?
Citera
2021-04-05, 16:13
Medlem
Citat:
Är hon anstiftare eller skyddar brottsling så håller hon nog på så här också.

Det ultimata vore om SD öppnade käften ang förstnämnda (om så vore fallet), men i nuläget lär han invänta HovR, hoppas på friande dom. Han hoppas nog också att HD ska återkomma till båset.
Sen ska detta arkiveras i den svartvita, fyrkantiga boxen som om inget hänt. De kan övertala sig själva om att det inte är värst märkvärdigt att mörda, det har de lyckats med förut. Hon ville ju dö och tänkte ta bilnycklarna, och SD ville ju i sin tur bara minska hennes lidande. Han är bara rar vem det än är som ska dödas.
Sen kan de återförenas och HD ville ändå ha nytt datum för bröllopsdagen.

Vilket märkligt par: De skiljer sig och flyttar isär med en önskan om att bli tillsammans igen och gifta om sig, flytta ihop och bli gamla tillsammans.
Det är liksom lite bakvänt alltihop.
Citera
2021-04-05, 16:14
Avslutad
Citat:
Ja, bra tankar där från Trie!

Kom på plötsligt att när man hade genomgång med GS om blodet på tvättmaskinen, det var i samband med husesynen.

Då fanns fläcken kvar att beskåda!

Från TR förhandlingarna:

"Ja, det är på tvättmaskinen här, och det är den här; nu är det fortfarande kvar här. Här på kanten, så när vi väl då även tittar visuellt med vitt ljus, så var liksom känslan; Jamen det, oj. Här är det blod! Det, det var rödaktigt, precis som att nån har kommit emot lite grann. Det var inget tydligt fingeravtryck, utan det var som att nånting hade slagit emot där som var blodigt."

Någonstans har jag i mitt minne att GS också nämnde (eller om jag har läst det?) att när man sprayade med Luminol, kunde man inte se några avstryk från försök att tvätta rent från blod, vilket man annars kan se. Om det var på själva tvättmaskinen eller någon annanstans, det minns jag inte. Kanske någon annan kan komma ihåg?
Inga torkavstrykningar kunde ses
Citera
2021-04-05, 16:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Vilket märkligt par: De skiljer sig och flyttar isär med en önskan om att bli tillsammans igen och gifta om sig, flytta ihop och bli gamla tillsammans.

"Det är liksom lite bakvänt alltihop."

Minst sagt, om det inte vore så groteskt så vore det ett perfekt uppslag för Fawlty Tower.
Paret D på hotellweekend får möta Cleese som ska reda ut deras egna intriger.
Det är flera lager av korkat beteende, dels sinsemellan och dels gentemot LW.
Senast redigerad av develi 2021-04-05 kl. 16:22.
Citera
2021-04-05, 16:20
Medlem
Citat:

Det har han rätt i.

Från random källa på nätet:

” problem with luminol is that the chemical reaction can destroy other evidence in the crime scene. For this reason, investigators only use luminol after exploring a lot of other options. It is definitely a valuable tool for police work, but it's not quite as prevalent in crime investigation as presented on some TV shows. The police don't walk into a crime scene and start spraying luminol on every visible surface.”

När man använder ”Fluorescein” som är ett alternativ till Luminol (man kan också använda det till att färga vattendrag gröna vid St Patrick’s Day osv) så är det väteperoxidet man använder ihop med det som kan vara lite kritiskt för DNA.

Flourescein i sig ska inte påverka DNA. Det förtjockningsmedel man kan tillsätta för att ämnet ska stanna på vertikala ytor kan också ställa till det.
Då jobbar man istället hellre med en finare spray.

Om man inte lyckats få ett resultat med väreperoxidet ihop med Flourescein så låter man fläcken torka och kör på nytt Flourescein men utan väteperoxid då för att inte gå hårt åt DNA.

Nu är man verkligen amatörkemist här i jakt på svar men som jag förstått de så då även med Luminol så används det i mixen/”sprayen” väteperoxid.

Det är det som reagerar med järnet i blod och bildar syre som reagerar med Luminol den nya molekylstrukturen ger då den ”energi” som man under då ca en halv minut kan se som det karakteristiska blå skenet.

Vidare då för att bli av med syret från blodet/kläderna/tillhygge så använder man Vanish ”aktivt syre” eller liknande.
Citera
2021-04-05, 16:23
Medlem
Citat:
Till vilken nytta är det som dessa två tar upp versus blod 4+?

I förhållande till att rätten ser bilder, kan zooma och ställa frågor.
I förhållande till att de haft behov av Luminol och hur tidsbestämning går till.

Att spekulera är en viss nivå och dyker det upp nåt av värde är det av godo.
Det är dock inte vi som ska lösa mordet och kräva varken kroppsskisser eller mätstickor som om det vore nåt CSI.
Det är ingen rookie som utför undersökningen, börjar fundera över värdet av diskussionen versus all arrogans.
Men jag kanske missar nåt väsentligt.

Arrogansen har du stått för.

Ok det är inte vi som ska lösa mordet men det har ju gått så där för polisen hittills så låt oss som vill diskutera detta göra det så kan du ägna dig åt HD och hennes psyke och tillkortakommanden eller nåt. Copy/paste på sånt alla var inne på 2018 angående henne.
Citera
2021-04-05, 16:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Arrogansen har du stått för.

Ok det är inte vi som ska lösa mordet men det har ju gått så där för polisen hittills så låt oss som vill diskutera detta göra det så kan du ägna dig åt HD och hennes psyke och tillkortakommanden eller nåt. Copy/paste på sånt alla var inne på 2018 angående henne.
Förväntat.

Same same.

Jag undrar fortfarande vad vitsen är som var kärnfrågan, förutom att alla tycks vara inkompetenta.
Du vet ju mer vad som borde gjorts och jag ställer det mot värdet av 4+.
Senast redigerad av develi 2021-04-05 kl. 16:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in