2021-04-05, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Se tillägg, som i sig är en reflektion.

Är inte med i dina tankar här?
Citera
2021-04-05, 14:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Är inte med i dina tankar här?
Nej, jag tänkte så här. Färskt blod rinner vid ändring av position, ben ligger ihop och sen flyttas.
Att hon då fastnat i det läget beror på att hon trasslat in sig i håret.
Jag undrade vart återkom till BP kom ifrån alltså. Det fattade jag inte.
Citera
2021-04-05, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Varför ser fotot ut som det gör då är följdfrågan? Alltså en röd fläck. Så som den ser ut på bilden hade man nog inte missat den om man betraktar maskinen några sekunder.

Det går att få utslag med Luminol på plagg som är tvättade flera gånger i maskin. Så självklart går det att få utslag på maskinen här om väldigt ”tunn” fläck.

1 bloddroppe utspädd med 999 999 droppar vatten är tillräckligt för att detekteras med luminol annars som jämförelse.

Lite tydlighet hade ju inte skadat. Fläcken ser väldigt röd och ”stor” ut och om den inte är det så är ju bilden missvisande. Eller så har det blivit helt bananas i pdf till tingsrätten.

Det enda som jag kan komma på som kan vara rött i sammanhanget är kaliumferricyanid (rött blodlutsalt) som kan funka som katalysator(påverka reagensen) men utblandat så är det åt det färglösa hållet.

Det är dock ihop med fenolftalein det reagerar på begynnande rost i stål det har sitt stora användningsområde och blir då rosa vid kontakt med hydroxid-joner.

Baserat på det så förstår jag inte varför fläcken är åt det röda hållet när Luminol är kemiluminiscent (”självlysande” med speciell lampa) och då väldigt blått.

Nu är inte kemi mitt område men bilden är svårtolkad om det är så att det röda INTE är blod.

Bilden framstår fortfarande som svårförklarad och det är konstigt om inte ens advokaterna eller målsägarbiträdet bad om en komplettering redan vid genomläsningen av FUP.

Det bör tydligt framgå (av bildtexten i FUP eller på annat sätt) om bilden är efterbehandlad för att tydliggöra fläcken och om blodfläcken på något sätt är förbehandlad eller extra belyst. Alla originalbilder som togs vid brottsplatsundersökningen ska också finnas kvar ifall de efterfrågas under rättegången.

Förutom översiktsbilden (över rummet) ska det normalt tas olika former av närbilder av exempelvis hela tvättmaskinsfronten, enbart fläcken, fläcken med och utan linjal (helst även med en utlagd färgskala), med och utan forensisk belysning, före och efter påstrykning med reagensmedel osv.

Bilderna förväntas kunna svara på frågor hur smutsigt området kring fläcken var, om själva fläcken är täckt av annan smuts, hur avsättningen av fläcken kan ha skett osv. Det är möjligt att fler bilder har visats under förhöret med kriminalteknikern. Generellt kan vittnesmålet komplettera den tekniska utredningen, men det är inte riktigt rättssäkert att ersätta en närbild med en muntlig beskrivning av hur kriminalteknikern uppfattade fläcken.

Om undersökningen varit tydligare så kunde kanske frågan om fläcken kan ha varit avsatt före brottet kunnat ges ett bättre svar redan i Tingsrättsdomen.
Senast redigerad av Trie 2021-04-05 kl. 14:13.
Citera
2021-04-05, 14:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ja om man planerar ett mord så tar man i första hand inte ettså ”smalt” järn och heller inte nåt som chefen saknar.

I andra hand så könns domkraftskaftet dålig planering också då om chefen saknar det.
Då känns de där gummistövlarna lika tänkbara...

Sen visst han kan ha tagit fel på skaft men då ska han sen ha en förklaring till att det saknas ett av hans egna skaft.

Sen går det ju att rengöra tillhyggen. Men då ska man ha koll på läget. ”Aktivt syre” är att föredra.
Då kommer jag osökt att tänka på hans blå gympaskor.
Han borde ha klivit i blod? Här är resultat med Luminol efter tvätt av skor.

https://www.bildtagg.se/bild/fhfz7zaraymrx3c619cl85cb

Så även vid tvätt av skor riskerar man något om man tvättar och behåller.

”Mysteriet” här är alltså vad som saknas vad gäller plagg och tillhygge?

Eller så saknas det inget alls och det ”aktiva syret” som han hade tillhands stekte både DNA och framförallt hemoglobin/blod.

Men det är isf gambling från hans sida då det gäller att förinta DNA. Vilket han inte fullt ut lyckats med.
”Blod” utan DNA går alltid att snacka bort och saknar bevisvärde.

Om det var planerat och han hade med sig skaftet, då kanske han helt enkelt räknade med att det inte skulle bli skadat? Och att det är anledningen till att det saknas?

Jag tänker på ringen på vänster pekfinger som saknas. Det är just det av de brutna fingrarna som har fått ett slag av något som kan ha den dimensionen som skaftet, men lika gärna kan ha varit smalare. Blev det en röd färgflaga från skaftet som fastnade på ringen?

Ringarna sitter just på grundfalangen.

Många av Lenas ringar är stora och har mycket former. Man kan se på bilder att hon ofta har just en stor och formad ring på långfingret också.

"2) Mjukdelsblödningarna på det vänstra pek (nr. 90) och ringfingret (nr.
92) med underliggande kompletta tvärgående frakturer på mellersta
falangen, respektive grundfalangen (Rtg-fynd). Att föremålet varit
smalare än det aktuella skaftet är minst lika troligt.
"

Samtidigt kan jag tycka att det inte finns någon rimlighet att bara ta en ring från Lenas händer. Hur vet han att det är just bara denna ring som kan ha rivit dig på benet (om det ens var så, eller att han ens märkte det då) eller att det är bara denna ring som har avskrap från ett tillhygge.

Det är inte osannolikt att meningen med städningen och källsorteringen 25 maj, kan ha något med det hela att göra, samtidigt borde han kanske tagit tag i sådana delar tidigare, som att gör sig av med tillhyggen mm.

Vilka var det nu som åkte på källsorteringen? De var flera, och risken är ju att någon plötsligt minns något vad.

Vad gäller aktivt syre, så är jag mycket osäker på om SD vid mordtillfället tänkte på det alls?

Så mycket fläckar som jag tagit hand om genom åren, så var inte detta något jag tänkte på vad gäller blod. SD som verkar ha blod lite här och där, måste veta att det är kallt vatten som gäller.

Därav min första tanke på att han spolat av sig och cykeln utomhus med slangen. Och då säkert skorna också. Där kan han ha tagit hjälp av en diskborste för att rengöra både utsidan och sulan. Sådant brukar han kanske göra dåd och då efter att ha varit ute i markerna? Särskilt om man har barn är det något man brukar göra inför säsongsavsluten.

Vi vet nu iaf att han inte har tvättat med Klorin .
Det är ju det han påstår i sitt brev.
Citera
2021-04-05, 14:14
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Bilden framstår fortfarande som svårförklarad och det är konstigt om inte ens advokaterna eller målsägarbiträdet bad om en koplettering redan vid genomläsningen av FUP.

Det bör tydligt framgå (av bildtexten i FUP eller på annat sätt) om bilden är efterbehandlad för att tydliggöra fläcken och om blodfläcken på något sätt är förbehandlad eller extra belyst. Alla originalbilder som togs vid brottsplatsundersökningen ska också finnas kvar ifall de efterfrågas under rättegången.

Förutom översiktsbilden (över rummet) ska det normalt tas olika former av närbilder av exempelvis hela tvättmaskinsfronten, enbart fläcken, fläcken med och utan linjal (helst även med en utlagd färgskala), med och utan forensisk belysning, före och efter påstrykning med reagensmedel osv.

Bilderna förväntas kunna svara på frågor hur smutsigt området kring fläcken var, om själva fläcken är täckt av annan smuts, hur avsättningen av fläcken kan ha skett osv. Det är möjligt att fler bilder har visats under förhöret med kriminalteknikern. Generellt kan vittnesmålet komplettera den tekniska utredningen, men det är inte riktigt rättssäkert att ersätta en närbild med en muntlig beskrivning av hur kriminalteknikern uppfattade fläcken.
Rätten läser inte FUP så om de tycker bilden är lika mystisk IRL, likt avel som meckar hemma med att tvätta blodfläckar och nu mäta, så får de väl ställa frågor.
Citat:
Om undersökningen varit tydligare så kunde kanske frågan om fläcken kan ha varit avsatt före brottet kunnat ges ett bättre svar redan i Tingsrättsdomen.
Hur skulle det tidsbestämmas och kan du säga mig vad allt mätande har för betydelse verus 4+?
Citera
2021-04-05, 14:14
Medlem
Citat:
Blodet på fickan, eller rättare sagt avsaknaden av blod på fickan där den öppnats tror man beror på att fickan öppnats efteråt. Blodet på benen har inte jag sett någon förklaring på.

Att armen fastnade i upprätt läge, tror man beror på att tröjan spändes och fixerade armen i det läget när kroppen vreds tillbaka för att mördaren skulle komma åt mobilen i fickan.

Tänker:
Om Lena satt hopsjunken, lutad mot trädstammen, med benen rakt ut - då kan blod ha runnit från hennes huvud ner på benen. Sen när hon har försökt röra sig så har det kladdats ut?
Citera
2021-04-05, 14:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Tänker:
Om Lena satt hopsjunken, lutad mot trädstammen, med benen rakt ut - då kan blod ha runnit från hennes huvud ner på benen. Sen när hon har försökt röra sig så har det kladdats ut?
Det är beskrivet men jag kommer inte åt FUP och sökmotorn för tråden funkar fortfarande inte för min del.
Har du brottsplatsprotokoll tillgängligt så vore det enklare att läsa slutsatser.
Citera
2021-04-05, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Bilden framstår fortfarande som svårförklarad och det är konstigt om inte ens advokaterna eller målsägarbiträdet bad om en komplettering redan vid genomläsningen av FUP.

Tack för de tankarna.
Du har fattat temat och lite hur jag menar kring fläcken.
Nån liten minut till hade de kanske kunnat lagt på den.

Det är ändå en blodfläck från brottsoffret på den misstänkte gärningsmannens tvättmaskin och han säger själv att han tvättat den natten och det finns ”kompletterande” blod på hans skor om än i ytterst liten ”mängd” DNA.
Utan dessa två fläckar hade kanske förundersökningen aldrig gått till åtal? Kanske inte ens häktning hösten 2019?

Så helt oviktig är inte fläcken och då typ hur den kommit dit osv.

Sen ska man lita på proffsen och de har väl konstaterat att de inte kan tolka ”blodbilden”. Men de hade kunnat dokumentera denna inte helt oviktiga fläck lite noggrannare ja. Fler bilder finns alla gånger men de valde av någon anledning att inte ta med fler i fupen.

I domen är bilder med på plösen men ingen bild med på tvättmaskinens fläck. Säger en del om vilken ”genomslagskraft” fläcken fått under förhandlingen kanske då.
Citera
2021-04-05, 14:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Det når liksom inte ända fram ibland.

Att det är planterat är givet, däremot hade man kunnat tänka sig ex gaslighting från S:s sida där han planterar ett minne av besöket hos L. Så att hon till sist är övertygad om att L nog nämnde något om blod i samband med sex.

I samtalet med väninnan framgår det med all tydlighet att hon, förutom att ljuga för sin vän, även agerar med sådan list att hon ser till att nämna blodet strax innan vännens polisförhör, för att denna i sin tur ska förmedla blodlögnen till polisen.
Är hon anstiftare eller skyddar brottsling så håller hon nog på så här också.

Det ultimata vore om SD öppnade käften ang förstnämnda (om så vore fallet), men i nuläget lär han invänta HovR, hoppas på friande dom. Han hoppas nog också att HD ska återkomma till båset.
Sen ska detta arkiveras i den svartvita, fyrkantiga boxen som om inget hänt. De kan övertala sig själva om att det inte är värst märkvärdigt att mörda, det har de lyckats med förut. Hon ville ju dö och tänkte ta bilnycklarna, och SD ville ju i sin tur bara minska hennes lidande. Han är bara rar vem det än är som ska dödas.
Sen kan de återförenas och HD ville ändå ha nytt datum för bröllopsdagen.
Citera
2021-04-05, 14:39
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Närbild hade inte varit helt fel, men det kanske finns mer i det material som är sekretessbelagt (varför just den bilden i så fall skulle vara sekretessbelagd har jag dock inget svar på).

I rätten använder man väl en projektor eller liknande för att visa bilder så att alla kan se?
För även om rättens medlemmar kanske är inkopplade så de kan se direkt i sin egen dator, är det ju många åhörare i en sal som ska kunna följa med.

Då är det väl möjligt att zooma in på en befintlig bild?
Skärpan är kanske också betydligt bättre på originalet än den avscreenade bild vi har i FUP.
Citera
2021-04-05, 14:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Tack för de tankarna.
Du har fattat temat och lite hur jag menar kring fläcken.
Nån liten minut till hade de kanske kunnat lagt på den.

Det är ändå en blodfläck från brottsoffret på den misstänkte gärningsmannens tvättmaskin och han säger själv att han tvättat den natten och det finns ”kompletterande” blod på hans skor om än i ytterst liten ”mängd” DNA.
Utan dessa två fläckar hade kanske förundersökningen aldrig gått till åtal? Kanske inte ens häktning hösten 2019?

Så helt oviktig är inte fläcken och då typ hur den kommit dit osv.

Sen ska man lita på proffsen och de har väl konstaterat att de inte kan tolka ”blodbilden”. Men de hade kunnat dokumentera denna inte helt oviktiga fläck lite noggrannare ja. Fler bilder finns alla gånger men de valde av någon anledning att inte ta med fler i fupen.

I domen är bilder med på plösen men ingen bild med på tvättmaskinens fläck. Säger en del om vilken ”genomslagskraft” fläcken fått under förhandlingen kanske då.
Hade LW hittats tidigare hade det kanske varit mer fart från början med husrannsakan, mer befogenheter vill säga.
Citera
2021-04-05, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Om det var planerat och han hade med sig skaftet, då kanske han helt enkelt räknade med att det inte skulle bli skadat? Och att det är anledningen till att det saknas?

Jag tänker på ringen på vänster pekfinger som saknas. Det är just det av de brutna fingrarna som har fått ett slag av något som kan ha den dimensionen som skaftet, men lika gärna kan ha varit smalare. Blev det en röd färgflaga från skaftet som fastnade på ringen?

Ringarna sitter just på grundfalangen.

Många av Lenas ringar är stora och har mycket former. Man kan se på bilder att hon ofta har just en stor och formad ring på långfingret också.

"2) Mjukdelsblödningarna på det vänstra pek (nr. 90) och ringfingret (nr.
92) med underliggande kompletta tvärgående frakturer på mellersta
falangen, respektive grundfalangen (Rtg-fynd). Att föremålet varit
smalare än det aktuella skaftet är minst lika troligt.
"

Samtidigt kan jag tycka att det inte finns någon rimlighet att bara ta en ring från Lenas händer. Hur vet han att det är just bara denna ring som kan ha rivit dig på benet (om det ens var så, eller att han ens märkte det då) eller att det är bara denna ring som har avskrap från ett tillhygge.

Det är inte osannolikt att meningen med städningen och källsorteringen 25 maj, kan ha något med det hela att göra, samtidigt borde han kanske tagit tag i sådana delar tidigare, som att gör sig av med tillhyggen mm.

Vilka var det nu som åkte på källsorteringen? De var flera, och risken är ju att någon plötsligt minns något vad.

Vad gäller aktivt syre, så är jag mycket osäker på om SD vid mordtillfället tänkte på det alls?

Så mycket fläckar som jag tagit hand om genom åren, så var inte detta något jag tänkte på vad gäller blod. SD som verkar ha blod lite här och där, måste veta att det är kallt vatten som gäller.

Därav min första tanke på att han spolat av sig och cykeln utomhus med slangen. Och då säkert skorna också. Där kan han ha tagit hjälp av en diskborste för att rengöra både utsidan och sulan. Sådant brukar han kanske göra dåd och då efter att ha varit ute i markerna? Särskilt om man har barn är det något man brukar göra inför säsongsavsluten.

Vi vet nu iaf att han inte har tvättat med Klorin .
Det är ju det han påstår i sitt brev.

Hänger med i tankarna där och dessa detaljer ger fortfarande upphov till fler frågor än svar.

Bara för att vara kristallklar vad jag menar med ”aktivt syre”. De rosa burkarna/förpackningarna med Vanish innehåller samma som de där spabadspuckarna.

Tvätt med Vanish var han nog bekant med även om han hade dålig koll på den kemiska processen ”aktivt syre”.

Å andra sidan bör han ju ha funderat på varför det blir så jäkla rent i spabadet av ”aktivt syre”.

Så min poäng kanske är då att han omedveten om det ”geniala” i att använda den här kemiska processen då använt Vanish som många skulle göra om det ska bli riktigt rent och bita på de ”svåra” fläckarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in