2021-04-05, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Varför ser fotot ut som det gör då är följdfrågan? Alltså en röd fläck. Så som den ser ut på bilden hade man nog inte missat den om man betraktar maskinen några sekunder.

Det går att få utslag med Luminol på plagg som är tvättade flera gånger i maskin. Så självklart går det att få utslag på maskinen här om väldigt ”tunn” fläck.

1 bloddroppe utspädd med 999 999 droppar vatten är tillräckligt för att detekteras med luminol annars som jämförelse.

Lite tydlighet hade ju inte skadat. Fläcken ser väldigt röd och ”stor” ut och om den inte är det så är ju bilden missvisande. Eller så har det blivit helt bananas i pdf till tingsrätten.

Det enda som jag kan komma på som kan vara rött i sammanhanget är kaliumferricyanid (rött blodlutsalt) som kan funka som katalysator(påverka reagensen) men utblandat så är det åt det färglösa hållet.

Det är dock ihop med fenolftalein det reagerar på begynnande rost i stål det har sitt stora användningsområde och blir då rosa vid kontakt med hydroxid-joner.

Baserat på det så förstår jag inte varför fläcken är åt det röda hållet när Luminol är kemiluminiscent (”självlysande” med speciell lampa) och då väldigt blått.

Nu är inte kemi mitt område men bilden är svårtolkad om det är så att det röda INTE är blod.

Jag har alltid trott att den röda fläcken är markeringstejp för att visa blod där det inte synligt för ögat. har ingen aning om det är så.
Citera
2021-04-05, 13:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Jag har alltid trott att den röda fläcken är markeringstejp för att visa blod där det inte synligt för ögat. har ingen aning om det är så.
Nåt sånt har jag också funderat på, alt markeringspenna alt förändrat utseende relaterat till metoder.
Det är väl svårt att fota innan, på måfå, om det inte syns nåt och kräver Luminol.
Senast redigerad av develi 2021-04-05 kl. 13:35.
Citera
2021-04-05, 13:33
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
??? Han säger ju själv att han har tvättat.

Men det var väl på natten 14-15/5?
Citera
2021-04-05, 13:36
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Du klagar på mitt minne, men nu är det du som glömmer.
Fläcken är inte planterad. Det är förmodligen ett sk avstryk, då SD ska slänga in blodiga kläder i maskinen. Sent den 15e.
Som du kanske minns så tvättade han i sista stund sin "blåa favotittröja" som han absolut skulle ta med sig till USA...och då hade man redan gjort en husis där. Ingen fläck då. Den kom alltså till senare.

Före midnatt 15e Maj åkte de till Arlanda.

Men du skrev ju att den kom dit dagen efter husrannsakan.

Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Det var ju du som skrev att fläcken hamnade på tvättmaskinen dagen efter första husrannsakan. Den dagen SD och HD var på väg till USA. Tror du att fläcken är planterad?
Citera
2021-04-05, 13:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Men du skrev ju att den kom dit dagen efter husrannsakan.
När tror du att HD kan ha planterat fläcken?

Vi måste leta alternativa gärningspersoner, likaväl som polacker med trosor, tänk om det inte är SD?
Citera
2021-04-05, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tack, men tecken på att återvända?

Blod förklarades med att hon vänts i position för att öppna ficka och ta mobil.
Att hon sen fastnade i den positionen (rigor) berodde väl på att hon fastnat med håret?

Blodet på fickan, eller rättare sagt avsaknaden av blod på fickan där den öppnats tror man beror på att fickan öppnats efteråt. Blodet på benen har inte jag sett någon förklaring på.

Att armen fastnade i upprätt läge, tror man beror på att tröjan spändes och fixerade armen i det läget när kroppen vreds tillbaka för att mördaren skulle komma åt mobilen i fickan.
Citera
2021-04-05, 13:51
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Självklart är det planterat men jag förstår inte att HD kan vara så dum när hon är sjuksköterska.
Hon borde inse att det inte är rimligt med allt blod och att andra skulle se igenom lögnen direkt.
Det når liksom inte ända fram ibland.

Att det är planterat är givet, däremot hade man kunnat tänka sig ex gaslighting från S:s sida där han planterar ett minne av besöket hos L. Så att hon till sist är övertygad om att L nog nämnde något om blod i samband med sex.

I samtalet med väninnan framgår det med all tydlighet att hon, förutom att ljuga för sin vän, även agerar med sådan list att hon ser till att nämna blodet strax innan vännens polisförhör, för att denna i sin tur ska förmedla blodlögnen till polisen.
Citera
2021-04-05, 13:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Blodet på fickan, eller rättare sagt avsaknaden av blod på fickan där den öppnats tror man beror på att fickan öppnats efteråt. Blodet på benen har inte jag sett någon förklaring på.

Att armen fastnade i upprätt läge, tror man beror på att tröjan spändes och fixerade armen i det läget när kroppen vreds tillbaka för att mördaren skulle komma åt mobilen i fickan.
Får bli gissningar ur minnet men blod på (insidan?) benen hade väl med rinning att göra, först benen ihop, sen byte position.

För övrigt lär hon väl stelna i den positionen om han vänder henne direkt och letar i fickan.
Senast redigerad av develi 2021-04-05 kl. 14:01.
Citera
2021-04-05, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Får bli gissningar ur minnet men blod på (insidan?) benen hade väl med rinning att göra, först benen ihop, sen byte position.

Jo, men jag är osäker på om man har förklarat tidspannet för bytet av position har skett efter blodet har koagulerat om jag förstått rätt.
Citera
2021-04-05, 13:58
Medlem
Citat:

Det hade kunnat vara lite tydligare med den vanliga svartvita tejpen osv.

De har hittat blod. Den enda bilden är på en röd fläck. Storleken är minst fem cm uppskattar jag den till om man jämför med luckans lås till höger (skruv till skruv då de är fästa mot insidan i plåten). Bara att mäta hemma och fundera vidare.
Citera
2021-04-05, 14:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Jo, men jag är osäker på om man har förklarat tidspannet för bytet av position har skett efter blodet har koagulerat om jag förstått rätt.
Se tillägg, som i sig är en reflektion.
Citera
2021-04-05, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Det hade kunnat vara lite tydligare med den vanliga svartvita tejpen osv.

De har hittat blod. Den enda bilden är på en röd fläck. Storleken är minst fem cm uppskattar jag den till om man jämför med luckans lås till höger (skruv till skruv då de är fästa mot insidan i plåten). Bara att mäta hemma och fundera vidare.

Närbild hade inte varit helt fel, men det kanske finns mer i det material som är sekretessbelagt (varför just den bilden i så fall skulle vara sekretessbelagd har jag dock inget svar på).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in