Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-12-09, 16:03
  #121
Medlem
Negersmurfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Här skriver de chokladboll:

https://www.expressen.se/kvallsposte...-i-almanackan/

Verkar som de tror att det härrör från studentkretsar och beläggs åtminstone till 40-talet om man ska tro denna något sunkiga artikel.

Ja, Expressen vill framstå som en politiskt korrekt tidning, därför skriver de chokladboll.

Lustigt att negerfrö är OK men inte negerboll. Undrar vem som kom på namnet negerfrö.

Så här kan en påse negerfrö se ut:
https://imgur.com/a/6weL2Bd
Citera
2020-12-09, 16:10
  #122
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negersmurfen
Ja, Expressen vill framstå som en politiskt korrekt tidning, därför skriver de chokladboll.

Lustigt att negerfrö är OK men inte negerboll. Undrar vem som kom på namnet negerfrö.

Så här kan en påse negerfrö se ut:
https://imgur.com/a/6weL2Bd

Det är inte ok, nu heter det nigerfrö. Lite komiskt. Vid en sammankomst 2004 beslutades på inrådan från Arbetsgruppen för Svenska Växtnamn att följande namnändringar sker: Negerhirs ändras till pärlhirs och negerfrö ändras till nigerfrö.
__________________
Senast redigerad av HerrGickhan 2020-12-09 kl. 16:15.
Citera
2020-12-09, 17:30
  #123
Medlem
Negersmurfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är inte ok, nu heter det nigerfrö. Lite komiskt. Vid en sammankomst 2004 beslutades på inrådan från Arbetsgruppen för Svenska Växtnamn att följande namnändringar sker: Negerhirs ändras till pärlhirs och negerfrö ändras till nigerfrö.

På den mittersta påsen med negerfrö står det att förpackningsdagen är 20160307.

Så det verkar som om alla inte bryr sig om denna ändring.

Förstår inte problemet. Jag tror inte att de små fröna kan känna sig kränkta.

Ordet dvärg är också kränkande och nedsättande. Men det finns många ord som innehåller ordet dvärg, som t ex dvärgpudel, dvärgkanin, dvärgplanet, dvärggalax.

Kolla på här företaget:
http://www.negerholz.at
__________________
Senast redigerad av Negersmurfen 2020-12-09 kl. 17:48.
Citera
2020-12-09, 17:40
  #124
Medlem
Jon.Holmss avatar
Förstår inte heller problemet.

Dessa bollar har ju samma färg som människor från Afrika. ”Negrer” kallade man dem förr i tiden iaf, inget ont med det. Kommer ifrån latinska ”negro” som betyder ”svart”.

Negrer = människor från Afrika. Negerboll = mörk boll.
__________________
Senast redigerad av Jon.Holms 2020-12-09 kl. 17:43.
Citera
2020-12-09, 17:47
  #125
Medlem
Negersmurfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Förstår inte heller problemet.

Dessa bollar har ju samma färg som människor från Afrika. ”Negrer” kallade man dem förr i tiden iaf, inget ont med det. Kommer ifrån latinska ”negro” som betyder ”svart”.

Negrer = människor från Afrika. Negerboll = mörk boll.

Sen har vi också Montenegro.
Citera
2020-12-09, 19:52
  #126
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negersmurfen
Förstår inte problemet. Jag tror inte att de små fröna kan känna sig kränkta.

Jag tror inte att du är så korkad att du tycker att det var en intelligent kommentar.

Citat:
Ursprungligen postat av Negersmurfen
Sen har vi också Montenegro.

Fast den heter inte Monteneger.
Citera
2020-12-09, 21:05
  #127
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag tror inte att du är så korkad att du tycker att det var en intelligent kommentar.



Fast den heter inte Monteneger.

På finare latin heter det niger (uttalas som den moderna engelska kognaten), på vulgärlatin nero, som smeknamnet/öknamnet på en viss kejsare, så den exakta formen är inte relevant, såvida du inte vill påpeka att det är det engelska ordet nigger som åtminstone i ett par hundra år har varit avgjort pejorativt.
Citera
2020-12-09, 22:04
  #128
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
På finare latin heter det niger (uttalas som den moderna engelska kognaten), på vulgärlatin nero, som smeknamnet/öknamnet på en viss kejsare, så den exakta formen är inte relevant, såvida du inte vill påpeka att det är det engelska ordet nigger som åtminstone i ett par hundra år har varit avgjort pejorativt.

Jag vill inget speciellt. Jag försöker bara ledsaga sådana som har fastnat i uppfattningen att de måste lyda PK-ismen. Det PK-ismen gör ligger på en ytlig nivå och där bränmärker de vissa ord utan att bemöda sig att undersöka etymologin eller olika ordformer.

På svenska jagar de ordet neger i olika sammansättningar, exempelvis i ordet negerboll och negerfrö. Däremot har de inte satt luppen på det »svarta berget« i konstellationen Montenegro. Varför de inte gjort det är inte min sak att reda ut eller svara för. Jag berättar bara att det är så. Om några år kan det vara annorlunda.

Om du är besvärad över PK-ismen så innebär det inte att du måste göra som de anser och ändrar. Du kan fortsätta att säga negerboll om du trivs med det. Vad din omgivning sedan tycker är upp till dem.
Citera
2020-12-20, 13:39
  #129
Medlem
Negersmurfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Fast den heter inte Monteneger.

För en svart person som talar engelska är negro ett kränkande och nedsättande ord. Det finns ganska många svarta som talar engelska, även här i Sverige.


Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag tror inte att du är så korkad att du tycker att det var en intelligent kommentar.

Min poäng är att det är två olika saker, dels att använda ett kränkande ord om en människa, som t ex neger, dvärg, lapp eller indian, och dels att använda kränkande ord är fysiska föremål eller icke-mänskliga objekt, som t ex bakverk, växter, djur eller länder. Som jag skrivit i tidigare exempel finns det gott om exempel på sammansättningar som innehåller kränkande ord, t ex dvärgpudel, dvärgkanin, dvärgplanet och vit dvärg.

Människor kan känna sig kränkta, men fysiska föremål kan inte känna sig kränkta. Därför är det inget konstigt att använda kränkande ord om fysiska föremål.
Citera
2020-12-20, 14:27
  #130
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negersmurfen
För en svart person som talar engelska är negro ett kränkande och nedsättande ord. Det finns ganska många svarta som talar engelska, även här i Sverige.

I Sverige talas svenska och det är svenska som svenska PK-vurmare riktar in sig på.


Citat:
Min poäng är att det är två olika saker, dels att använda ett kränkande ord om en människa, som t ex neger, dvärg, lapp eller indian, och dels att använda kränkande ord är fysiska föremål eller icke-mänskliga objekt, som t ex bakverk, växter, djur eller länder. Som jag skrivit i tidigare exempel finns det gott om exempel på sammansättningar som innehåller kränkande ord, t ex dvärgpudel, dvärgkanin, dvärgplanet och vit dvärg.

Människor kan känna sig kränkta, men fysiska föremål kan inte känna sig kränkta. Därför är det inget konstigt att använda kränkande ord om fysiska föremål.

Det handlar inte så mycket om att blir kränkt. Det handlar mest om att inte schablonisera och att inte använda begrepp som innehåller uttalade eller outtalade negativa egenskaper. I grunden bör alla individer ses som individer, inte tvångsinordnas i en grupp.
Citera
2021-04-03, 20:49
  #131
Medlem
HerrGickhans avatar
Jag använder numera N-ordet för denna skapelse och ger den dess rätta namn:

Citera
2021-04-03, 21:17
  #132
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag använder numera N-ordet för denna skapelse och ger den dess rätta namn:


Lägger min röst på: Migrantboll

Ett utmärkt och nutidsanpassat alternativ tycker jag. Precis lagom PK.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback