2020-12-07, 15:36
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Ordet negerboll finns med i Svenska Akademiens ordlista (SAOL) 1986, 1998 och 2006, och i Svensk Ordbok (SO) 2009. Så ordet borde gissningsvis inte varit allt för vanligt innan dess.

Det var otroligt vanligt i mitten på 60-talet. Då gjorde varje unge i åldern 8-12 sådana ofta.
Citera
2020-12-07, 15:41
Avstängd
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag har aldrig gillat PK-ismens klåfingrighet som försöker skriva om det förflutna, men etter värre är personer som till varje pris måste hålla kvar vid vissa benämningar bara för att de alltid sagt så.

Du har fel i din tidsbeskrivning om semla. Det ordet tog över först under 1900-talets andra hälft. Under medeltiden användes först det tyska heisswecken som sedan översattes till hetvägg. Under 1800-talet tillkom namnen fastlagsbulle och fettisdagsbulle.

Pepparkakor har dock alltid hetat så och innehöll från början faktiskt peppar men idag torkad ingefära, kardemumma etc.

Det är ingen som ska diktera vad någon annan får säga. Det är lika fel som att säga att det inte är en rättighet att äga vapen, att knarka eller att köpa sex av någon som säljer frivilligt. Däremot är det förstås kvintessensen av svenskhet.
Senast redigerad av Frawjon 2020-12-07 kl. 15:43.
Citera
2020-12-07, 15:41
Avstängd
Frawjons avatar
Citat:
Det var otroligt vanligt i mitten på 60-talet. Då gjorde varje unge i åldern 8-12 sådana ofta.

Mina förskolefröknar i mitten av 70-talet använde ordet helt ogenerat.
Citera
2020-12-07, 16:04
Medlem
Negersmurfens avatar
Citat:
Det finns nog både och om du letar i recept på nätet. Jag äter aldrig sådant och kan faktiskt inte komma ihåg att namnet »negerboll« förekommit på konditorier även om jag tänker över 50 år bakåt i tiden.

Åtminstone på 1980-talet och i början av 90-talet var det vanligt med namnet negerboll i konditorierna.
Citera
2020-12-07, 16:06
Medlem
Negersmurfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon

Det är ingen som ska diktera vad någon annan får säga. Det är lika fel som att säga att det inte är en rättighet att äga vapen, att knarka eller att köpa sex av någon som säljer frivilligt. Däremot är det förstås kvintessensen av svenskhet.

Håller med. Det påminner om när militanta veganer försöker förbjuda andra att äta kött. Man anser sig ha rätt att diktera vad andra får säga eller göra.
Citera
2020-12-07, 16:06
Avstängd
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negersmurfen
Åtminstone på 1980-talet och i början av 90-talet var det vanligt med namnet negerboll i konditorierna.

Jag fattar inte var dessa människor bor där ordet neger inte fortfarande är vad man säger man och man emellan. Södermalm? Majorna?
Citera
2020-12-07, 16:07
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Mina förskolefröknar i mitten av 70-talet använde ordet helt ogenerat.

Ja det var inga konstigheter med det och ingen som reflekterade överhuvudtaget.
Citera
2020-12-07, 16:12
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Jag kan, som jag skrev, inte alls påminna mig det. För mig var det små nästan kul-liknande saker som gjordes i hemmet, inte köptes på konditorier.

På konditorier var de större och fanns i olika varianter. De ljusare med kokosflingor kallades havreboll och de mörkare med pärlsocker kallades chokladboll. Sedan fanns även arraksboll och myrstack.
Senast redigerad av HerrGickhan 2020-12-07 kl. 16:28.
Citera
2020-12-07, 19:27
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Där var det alltså ett bakverk med choklad och mandel. Visst är det väl havregryn som innehållits i senare, väletablerade, recept?

Nej, det heter havrebollar och är inte ens svarta.

http://www.ingabrittas.se/
:
Konditori Ritornos bakverk:

Citat:
Vitboll (Chokladboll)
Innehåll: (Laktosfri, äggfri) socker, havregryn, veg.fett, vatten, kokosflingor, kakao, salt, mocka, vanilj.

Svartboll (Arraksboll)
Innehåll: socker, havregryn, veg.fett, kakao, kokos, vetemjöl, mandel, aprikoskärnor, skummjölkpulver, ägg, hasselnötter, vatten, salt, arrak.

Övriga bakverk:
http://www.ritorno.se/godbitar/

Bild på vitboll och svartboll på Konditori Ritorno:
http://www.gemzell.se/cafe-ritorno/
Senast redigerad av PeterNoster 2020-12-07 kl. 19:43.
Citera
2020-12-07, 19:32
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Nej, det heter havrebollar och är inte ens svarta.

http://www.ingabrittas.se/

Fast nu frågade jag inte om IngaBrittas uppfattning från 1976. Det finns långt tidigare förekomster enligt det jag säger i vanliga svenska hem med rubricerat namn. Någon mandel förekom inte. De skulle väl i så fall, med IngaBrittas logik, heta mandelbollar.
Citera
2020-12-08, 14:47
Medlem
Negersmurfens avatar
I nordvästra Skåne äter man bulle med bulle. Det är en fralla med en negerboll i. Ibland kan man stoppa in en arraksboll istället, men det är vanligast med negerboll. Det är faktiskt godare än det låter.

Om man googlar på "bulle med bulle" så hittar man många exempel på hur det kan se ut.

Vem som hittade på det här är det ingen som riktigt vet.
Citera
2020-12-08, 15:44
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
I nordvästra Skåne äter man bulle med bulle. Det är en fralla med en negerboll i. Ibland kan man stoppa in en arraksboll istället, men det är vanligast med negerboll. Det är faktiskt godare än det låter.

Om man googlar på "bulle med bulle" så hittar man många exempel på hur det kan se ut.

Vem som hittade på det här är det ingen som riktigt vet.

Här skriver de chokladboll:

https://www.expressen.se/kvallsposten/daniels-mal-bulle-med-bulle-ska-ha-rod-dag-i-almanackan/

Verkar som de tror att det härrör från studentkretsar och beläggs åtminstone till 40-talet om man ska tro denna något sunkiga artikel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in