2021-03-13, 01:41
Medlem
Conams avatar
Ska ge magic formula en chans, har börjat köpa i liten skala ett 15 tal aktier enligt börsdatas ranking, allt från Lundin energy till ferronordic.
Är lite lur om det kommer nån rejäl dipp, så blygsamt är ledstjärnan för tillfället.
Citera
2021-03-13, 02:05
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProPapa
Samma här, lastar av bit för bit. Det kommer nog att tuffa uppåt lite till men tror inte att omx30 har besökt 2000-nivån för sista gången.

EMA21 (lila) och SMA50 (gul) för OMXS30 sett på 4h:
https://i.imgur.com/pbeaLSY.png
Längst till vänster Corona-dippen

Lutar medelvärdena ned eller upp?
Om upp: Det råder positiv trend
Om ned: Det råder inte negativ trend

Du väljer av någon anledning att fronta 'den stora kraschen' ... ? Något folk sysslat med i över 1 år nu. Hela 2000-talet ... 2016, 2017 och 2018 frontade folk också kraschen. Vissa i den här tråden frontade t om kraschen i juni 2020 och var väldigt nöjda när det kom en korrektion för att sedan sluta skriva när det fortsatte uppåt.

Det där med att försöka fronta sättningar låter oerhört komplicerat när det finns något så enkelt som glidande medelvärden som ganska enkelt visar var trenderna går och huruvida dessa är positiva eller negativa.

Det som finns just nu är att RSI för OMXS30 är något blodig, något som kan föreslå att en korrektion är på gång. Korrektion och längre sättning eller rentav en krasch är dock skilda saker. Dippar på runt -7-9% (OMXS30, S&P500 etc -- topp till botten) har hänt flertalet gånger sedan mars 2020.

-

Man kan för skojs skull ta en titt på en oscillator som RSI och titta på hur månatliga datan ser ut:
https://i.imgur.com/yaJzNCh.png
OMXS30 + RSI + Lite annat

Något blodigt där nu som sagt, men det kan det vara ibland. Finns annat att leta efter som kan vara indikativt förutom trenderna för de som kanske sätter ribban några snäpp över att skriva ett par skitinlägg på Flashback. :)
Senast redigerad av sinewave 2021-03-13 kl. 02:58.
Citera
2021-03-13, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
EMA21 (lila) och SMA50 (gul) för OMXS30 sett på 4h:
https://i.imgur.com/pbeaLSY.png
Längst till vänster Corona-dippen

Lutar medelvärdena ned eller upp?
Om upp: Det råder positiv trend
Om ned: Det råder inte negativ trend

Du väljer av någon anledning att fronta 'den stora kraschen' ... ? Något folk sysslat med i över 1 år nu. Hela 2000-talet ... 2016, 2017 och 2018 frontade folk också kraschen. Vissa i den här tråden frontade t om kraschen i juni 2020 och var väldigt nöjda när det kom en korrektion för att sedan sluta skriva när det fortsatte uppåt.

Det där med att försöka fronta sättningar låter oerhört komplicerat när det finns något så enkelt som glidande medelvärden som ganska enkelt visar var trenderna går och huruvida dessa är positiva eller negativa.

Det som finns just nu är att RSI för OMXS30 är något blodig, något som kan föreslå att en korrektion är på gång. Korrektion och längre sättning eller rentav en krasch är dock skilda saker. Dippar på runt -7-9% (OMXS30, S&P500 etc -- topp till botten) har hänt flertalet gånger sedan mars 2020.

-

Man kan för skojs skull ta en titt på en oscillator som RSI och titta på hur månatliga datan ser ut:
https://i.imgur.com/yaJzNCh.png
OMXS30 + RSI + Lite annat

Något blodigt där nu som sagt, men det kan det vara ibland. Finns annat att leta efter som kan vara indikativt förutom trenderna för de som kanske sätter ribban några snäpp över att skriva ett par skitinlägg på Flashback.

Tack för informativt inlägg. Siktar på att det så småningom kommer en korrektion på OMX30.

Krasch vore trisst.
Senast redigerad av ProPapa 2021-03-13 kl. 09:13.
Citera
2021-03-13, 09:43
Medlem
Undra om inte hela ev hypen är en stor bubbla. Inte bara tesla då. Jag fattar inte. I slutändan är det bara bilar. Kommer vi ha 10 gånger fler bilar per person i framtiden eller vadå? De gamla märkena kommer också tillverka ev bilar. Varför är inte hypen lika stor runt dem då?

Tillochmed apple ska göra ev bilar.
Citera
2021-03-14, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Bra
Äger Swedish match och altria
👍👍

Bra där. Synd att du inte hoppade på boeing som jag tipsade dig för ett tag sedan. Kolla grafen nu.

Det var fynd
Senast redigerad av Temujin56 2021-03-14 kl. 15:39.
Citera
2021-03-14, 16:02
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Undra om inte hela ev hypen är en stor bubbla. Inte bara tesla då. Jag fattar inte. I slutändan är det bara bilar. Kommer vi ha 10 gånger fler bilar per person i framtiden eller vadå? De gamla märkena kommer också tillverka ev bilar. Varför är inte hypen lika stor runt dem då?

Tillochmed apple ska göra ev bilar.
Bra observation.
Vi har först Tesla som är etablerade, hundratals nya startups och de gamla drakarna som visserligen är sega att agera, men har enorma ekonomiska muskler och intäkter på soppabilar ett bra tag framöver.
Apple kan nog ta marknadsandelar med sin sekt.
Skulle tro att de gamla köper upp de få som är lovande av spacfloden och resten slocknar som en smällare i en vattenpöl.
Citera
2021-03-14, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Bra där. Synd att du inte hoppade på boeing som jag tipsade dig för ett tag sedan. Kolla grafen nu.

Det var fynd

Borde lyssnat , bättring lovas
Skeptisk till flyg, min enda förklaring
Men , tittar jag tekniskt så kommer den fortsätta uppåt
Definitivt etablerat en ny trend
Kommer ha span på den
Sugen på att ta in : CCI
Vad tror du om den , känns väldigt stabil
Citera
2021-03-14, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Borde lyssnat , bättring lovas
Skeptisk till flyg, min enda förklaring
Men , tittar jag tekniskt så kommer den fortsätta uppåt
Definitivt etablerat en ny trend
Kommer ha span på den
Sugen på att ta in : CCI
Vad tror du om den , känns väldigt stabil

Vet inte nu. Ska kolla när jag kommer hem om cci. Lagt på min watshlist.

Kollar snabbt på 4h ser bra ut. Ema5 korsar ema 10. Får väl se om dom korsa ema 21.

Studs på sma100 på 1w.

Snabb koll så kan det gå upp.

Ha i åtanke på att jag inte alls vet vad cci är
Senast redigerad av Temujin56 2021-03-14 kl. 18:03.
Citera
2021-03-14, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Vet inte nu. Ska kolla när jag kommer hem om cci. Lagt på min watshlist.

Kollar snabbt på 4h ser bra ut. Ema5 korsar ema 10. Får väl se om dom korsa ema 21.

Studs på sma100 på 1w.

Snabb koll så kan det gå upp.

Ha i åtanke på att jag inte alls vet vad cci är

Kollar från datorn nu och ser att det fortfarande inte är en tydlig positiv trend. Men finns möjlighet efter senaste stängningar att vända.
Citera
2021-04-03, 20:13
Medlem
Swingexpertens avatar
Jag passar på att fynda aktier just nu, med fokus på grön energi och ny teknik. Tror att vi har flera års uppgång framför oss. Man ska köpa när det är blod på gatorna, som nu, med Corona högst upp på löpsedlarna. Dessutom ser jag i Twitter-flödet att 70% av investerarna sitter fast i korta positioner, som kommer leda till en ”short squeeze”. Är också orolig för ”Lund-NoGo-zone:s” mentala hälsa. Tror han sitter fulltankad med BEAR för 70 miljoner nu?
Citera
2021-04-08, 15:26
Medlem
Oldberrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swingexperten
Jag passar på att fynda aktier just nu, med fokus på grön energi och ny teknik. Tror att vi har flera års uppgång framför oss. Man ska köpa när det är blod på gatorna, som nu, med Corona högst upp på löpsedlarna. Dessutom ser jag i Twitter-flödet att 70% av investerarna sitter fast i korta positioner, som kommer leda till en ”short squeeze”. Är också orolig för ”Lund-NoGo-zone:s” mentala hälsa. Tror han sitter fulltankad med BEAR för 70 miljoner nu?

Var får du det ifrån, att 70% skulle sitta fast i korta-positioner ?! Låter helt orimligt
Citera
2021-04-08, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swingexperten

Mötte fyra nya porschar på en bilresa som tog mig ungefär fem minuter. Vanliga familjer där passagerarna sökte av omgivningen efter trånande blickar samtidigt som föraren i en av dessa diskret letade efter knappen till farthållaren.
Detta säger inte att allt är bra. Du kan ha rätt. Jag kanske bara inte ser blodet för allt bandage.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in