2020-12-04, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Ja jag har inte hållit på med aktier mer än sen början av Augusti, men jag har lärt mig att uppgångar ofta redan är inprisat.

T.ex. om Företag A har ett trovärdigt rykte om att de ska släppa en helt fantastisk produkt om en månad så kommer priset på aktien börja gå upp direkt. Sen när produkten faktiskt visas så är priset redan uppe på kanske minst den nivå som är förväntad, så faktum är att priset på aktien kan gå ner när de visar den nya produkten om den inte totalt överträffar de inräknade förväntningarna.

Därför ska man så klart köpa aktien på ett trovärdigt rykte och inte när de faktiskt visar upp det, för då är det försent om man tänker kortsiktigt.

Buy on rumours, sell on news är väl det klassiska uttrycket för det.
Citera
2020-12-04, 21:51
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Intressant att min farsa nämnde samma sak idag om FTSE utan att ens veta att dom låg på plus.
"Går ju inte så bra för FTSE pga brexit" samtidigt som att jag såg att dom gick bättre än många andra index.
När jag nämnde att ftse gick bra idag så var brexit helt plötsligt inprisat i börsen ha ha

Medierna är bra på att lura folk som inte kollar upp saker
Följer man media är man en looser. När något kommer till allmänhetens kännedom är det redan för sent, för då har marknaden redan tagit mark för den effekten. Det är vad marknaden lever på, att köpa när det är billigt och sälja när det är dyrt. När vi som står utanför fattar vad som händer och börja köpa, har det redan vänt och marknaden är på väg nedåt. Vanligt folk bekostar folk med insiderínfo och deras vinster. En konstant överföring från vanliga sparare till proffsen. Har man inte fattat det är man med och finansierar grabbarna på Wall Street och deras anhang. Grattis.
Citera
2020-12-05, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Följer man media är man en looser. När något kommer till allmänhetens kännedom är det redan för sent, för då har marknaden redan tagit mark för den effekten. Det är vad marknaden lever på, att köpa när det är billigt och sälja när det är dyrt. När vi som står utanför fattar vad som händer och börja köpa, har det redan vänt och marknaden är på väg nedåt. Vanligt folk bekostar folk med insiderínfo och deras vinster. En konstant överföring från vanliga sparare till proffsen. Har man inte fattat det är man med och finansierar grabbarna på Wall Street och deras anhang. Grattis.

Det jag tycker är intressant är att informationen man får från media inte stämmer. Media använder i det här fallet något som dom inte tycker om(BREXIT) för att använda det som anledning till att FTSE går svagt, samtidigt går FTSE upp.
Mångra tror ju uppenbarligen på det.

När man sedan förklarar hur det verkligen ser ut så är det helt plötsligt inprisat.
Senast redigerad av Temujin56 2020-12-05 kl. 11:01.
Citera
2020-12-07, 07:43
Medlem
Just nu så pekar många indexterminer ner. Bla dax är något minus just nu.
FTSE är plus just nu trots brexit.

Kommer vi få se en nergång eller är det läge att fynda?
Citera
2020-12-07, 08:25
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Just nu så pekar många indexterminer ner. Bla dax är något minus just nu.
FTSE är plus just nu trots brexit.

Kommer vi få se en nergång eller är det läge att fynda?

DAX + OMX har brutit sina trendlinjer. Antingen går det tillbaka till gammal trend eller ej.
Kan vara sista dagen båda dessa går upp för om S&P börjar sega ned sig vid 14-15:30 så...
Citera
2020-12-07, 10:36
Medlem
sinewaves avatar
Kommer tysken lyckas kravla sig tillbaka till tidigare trading range? Precis gått in över igen:
https://i.imgur.com/ThOFuZe.png
Tyska DAX @ 5 min + 30 min

Dock 25 minuter kvar till stängning av någon mer relevant tidsref. (30 min), hittills har björnarna väldigt fort och resolut sett varje möjlig uppgång som ett fantastiskt köpläge.

Oavsett blir det spännande att se om det håller i sig och det blir stängning över den röda linjen för skärmdumpen (föregående botten för stängning i föregående kluster).
Citera
2020-12-07, 21:06
Avslutad
nu har jag tagit hem vinsten efter coronan!

"Vanguard S&P 500 Fund Sees Mysterious $7 Billion Outflow: Report
There is a theory that a major holder of the fund executed a large over-the-counter trade, Bloomberg has reported."

https://www.moneycontrol.com/news/business/vanguard-sp-500-fund-sees-mysterious-7-billion-outflow-report-6198071.html

nä men allvarligt så undrar man ju över vad detta handlar om?

undrar om det har att göra med utlåning av aktier?

alltså någon som har växlat från etf till aktier och lånar ut dessa (mot betalning) till blankning för att det efterfrågas?

eller är det någon som tror att det är säkrare med aktier istället för etf framöver? lättare att sälja (vissa aktier) om "the shit hit the fan"?

eller är det Tesla som `"spökar"?
Citera
2020-12-08, 12:30
Medlem
sinewaves avatar
Möjlig dubbelbotten för guld @ 5 min:
https://i.imgur.com/aWiibp2.png

Edit: Bekräftad dubbelbotten. Håll utkik efter vidare utveckling och/eller om det invalideras fort.
Citera
2020-12-08, 14:27
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer

Fast så har det alltid varit, när en aktie går upp köper man och när det går ner säljer man. Finns ju en anledning till att psykologi och gruppdynamik ingår i behavioural finance, ytterst få vågar tänka själva utan följer mest strömmen, naturligtvis är det någon annan som styr och då hamnar pengarna i slutändan hos dem.

Till och med "proffsen" gör ju dock likadant, men med andras pengar än deras egna. Skulle säga att 80% av alla aktiva fonder är dolda indexfonder, och man köper allt som oftast när det är på topp.
Citera
2020-12-08, 14:52
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Möjlig dubbelbotten för guld @ 5 min:
https://i.imgur.com/aWiibp2.png

Edit: Bekräftad dubbelbotten. Håll utkik efter vidare utveckling och/eller om det invalideras fort.

Jag hoppas att någon tog det där tipset, det var inte direkt som att guld gick ned efteråt.
Citera
2020-12-08, 15:28
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Jag hoppas att någon tog det där tipset, det var inte direkt som att guld gick ned efteråt.

Japp, tackar!
Citera
2020-12-08, 18:32
Medlem
sinewaves avatar
Ny 'All time high' noterad för S&P500 (SPX).

Skärmdump (t.v.), SPX @ 5 min:
https://i.imgur.com/yBnVjfR.png

På frågan när man ska gå in så vore när S&P står på ATH en något tveksam nivå. Detta trots att ny ATH inte visar på svaghet utan snarare på styrka (att det skapas högre högsta är inte direkt bearish).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in