Citat:
Ursprungligen postat av
skockersmet
Hej,
Jag är väldigt ny på det här med aktier, har fonder och sparande i Fundler med högrisk sedan tidigare.
Skaffade Avanza för ett år sedan men inte använt så mycket, med tanke på att börsen gått ner en del kanske det är bra att investera nu? De aktier jag har är:
Axfood
Boeing (fick tips, tjuvlyssnade.. när den låg på 90kr) Vet inte om den är bra att ha nu?
ICA
Investor
Lundin Energy
Microsoft
Moderna Inc
Volvo
Är de bra? Borde man ha kvar eller sälja? Allt har gått +, men kanske kommer ett till ras med tanke på Corona och arbetlöshet? Borde man ha andra aktier då? Såg att flera här tipsat om Investor, är det bättre att lägga mer pengar där, alla pengar där? Är det något annat ni tycker man borde köpa just nu?
Har möjlighet att lägga ca 1-2 tusen i månaden, har redan 15 tusen fördelat på de ovan (mitt andra sparande lägger jag i fonderna). Skulle jag förlora alla pengar blir jag ledsen, men inget som kommer påverka min ekonomi.
Superglad om någon vill ge tips, lärt mig mycket genom Flashback!

Dumpa Boeing och ta din fina vinst.
Investor eller valfri fond med svenska storbolag är ju mer eller mindre samma sak.
ICA är ju bra defensivt, antagligen svårt att gå bort sig helt på lång sikt. Försäljningen under det första kvartalet ökade dock med mindre än vad jag hade trott och jag tycker att den är dyr. Jag hade sålt men jag tycker nästan allt är dyrt nu efter återhämtningen.
Av större bolag ser jag nästan bara uppsida i banker nu. Tele2 är ett undantag, marknaden har överreagerat på utebliven extrautdelning. Sitter redan hårt där och att gå in under 130 kr på sikt kan aldrig vara fel. Många ger låga värderingar nu så kursen kanske kan pressas lite ytterligare, lägg en köporder på 122.80 giltig i några veckor och se vad som händer. Kommer du in där så är det kanon.
Jag hade legat mer likvid om jag var du, uppsidan är extremt begränsad och jag blir inte förvånad om vi skall ner 5-10% fram till sommaren. Om börsen inte går ned minst 7-10% sett över hela året är det något allvarligt fel. Sälj Investor om du ligger plus och köp billigare i sommar.
Även om världen snabbt normaliseras är en stor skada redan skedd och jag tycker att dagens kurser är extremt optimistiska. Jag sitter inte och säger att det helt säkert måste gå ned ytterligare, men jag bedömer att uppsidan är brutalt begränsad på ett halvårs sikt. Jag ligger hellre likvid och kommer in några procent dyrare i ett läge där coronasituationen klarnat och saker börjar tuffa på igen än att ligga kvar i storbolagen i nuvarande läge. Nedsida på 10%, uppsida max 5% på ett halvårs sikt.
Att ta tips från random användare är nog heller inget recept för framgång då du kommer att få en miljon olika svar, vilket jag också tror att du kan räkna ut själv. Att däremot läsa och bilda sig en egen uppfattning och samtidigt konstant ifrågasätta sina val är rätt väg att gå.