2020-04-23, 22:04
Medlem
Nord88s avatar
Frigjort lite likvider genom att sälja av en del som rusat färdigt. Tog några små chansposter i BORG (11,39) och CLA B (23,69) som jag inte tycker har hängt med upp och kanske bottenfiskar lite framöver. Inga superstarka case men ser ett enormt mentalt värde i att slippa hålla på och vela längre. Spännande aktier att följa rent allmänt så blir kul med en liten TV-peng. Bottenfisket i DUST på 47.3 gick inte vägen, men fortsätter att bevaka.
Senast redigerad av Nord88 2020-04-23 kl. 22:06.
Citera
2020-04-23, 22:29
Medlem
Sleeptalkers avatar
Börskrasch.

Och det på blott 9:12 minuter.

Nazareth versionen av Bod Dylans "Ballad of Hollis Brown".

'eavy.

https://www.youtube.com/watch?v=pnYfIos4CqY
Citera
2020-04-23, 22:39
Medlem
Nord88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skockersmet
Hej,
Jag är väldigt ny på det här med aktier, har fonder och sparande i Fundler med högrisk sedan tidigare.
Skaffade Avanza för ett år sedan men inte använt så mycket, med tanke på att börsen gått ner en del kanske det är bra att investera nu? De aktier jag har är:

Axfood
Boeing (fick tips, tjuvlyssnade.. när den låg på 90kr) Vet inte om den är bra att ha nu?
ICA
Investor
Lundin Energy
Microsoft
Moderna Inc
Volvo

Är de bra? Borde man ha kvar eller sälja? Allt har gått +, men kanske kommer ett till ras med tanke på Corona och arbetlöshet? Borde man ha andra aktier då? Såg att flera här tipsat om Investor, är det bättre att lägga mer pengar där, alla pengar där? Är det något annat ni tycker man borde köpa just nu?

Har möjlighet att lägga ca 1-2 tusen i månaden, har redan 15 tusen fördelat på de ovan (mitt andra sparande lägger jag i fonderna). Skulle jag förlora alla pengar blir jag ledsen, men inget som kommer påverka min ekonomi.

Superglad om någon vill ge tips, lärt mig mycket genom Flashback!

Dumpa Boeing och ta din fina vinst.

Investor eller valfri fond med svenska storbolag är ju mer eller mindre samma sak.

ICA är ju bra defensivt, antagligen svårt att gå bort sig helt på lång sikt. Försäljningen under det första kvartalet ökade dock med mindre än vad jag hade trott och jag tycker att den är dyr. Jag hade sålt men jag tycker nästan allt är dyrt nu efter återhämtningen.

Av större bolag ser jag nästan bara uppsida i banker nu. Tele2 är ett undantag, marknaden har överreagerat på utebliven extrautdelning. Sitter redan hårt där och att gå in under 130 kr på sikt kan aldrig vara fel. Många ger låga värderingar nu så kursen kanske kan pressas lite ytterligare, lägg en köporder på 122.80 giltig i några veckor och se vad som händer. Kommer du in där så är det kanon.

Jag hade legat mer likvid om jag var du, uppsidan är extremt begränsad och jag blir inte förvånad om vi skall ner 5-10% fram till sommaren. Om börsen inte går ned minst 7-10% sett över hela året är det något allvarligt fel. Sälj Investor om du ligger plus och köp billigare i sommar.

Även om världen snabbt normaliseras är en stor skada redan skedd och jag tycker att dagens kurser är extremt optimistiska. Jag sitter inte och säger att det helt säkert måste gå ned ytterligare, men jag bedömer att uppsidan är brutalt begränsad på ett halvårs sikt. Jag ligger hellre likvid och kommer in några procent dyrare i ett läge där coronasituationen klarnat och saker börjar tuffa på igen än att ligga kvar i storbolagen i nuvarande läge. Nedsida på 10%, uppsida max 5% på ett halvårs sikt.

Att ta tips från random användare är nog heller inget recept för framgång då du kommer att få en miljon olika svar, vilket jag också tror att du kan räkna ut själv. Att däremot läsa och bilda sig en egen uppfattning och samtidigt konstant ifrågasätta sina val är rätt väg att gå.
Senast redigerad av Nord88 2020-04-23 kl. 22:47.
Citera
2020-04-23, 22:40
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleeptalker
Börskrasch.

Och det på blott 9:12 minuter.

Nazareth versionen av Bod Dylans "Ballad of Hollis Brown".

'eavy.

https://www.youtube.com/watch?v=pnYfIos4CqY

Vad menar du?
Citera
2020-04-23, 22:48
Medlem
Sleeptalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Vad menar du?

Menar du på allvar att du inte vet eller ens hört talas om Den Stora Depressionen på 30-talet?!

Då kan jag meddela dig att den här depressionen kommer att bli etter värre.

https://www.so-rummet.se/kategorier/den-stora-depressionen
Citera
2020-04-23, 22:53
Medlem
Nord88s avatar
Citat:
Menar du på allvar att du inte vet eller ens hört talas om Den Stora Depressionen på 30-talet?!

Om du skriver sådär och samtidigt inte ligger kort är det bara tomma ord. Inte nog med att du tror på ytterligare nedgång, du är övertygad om att vi skall ned i källaren. Hade jag varit så säker på ett visst utfall så hade jag sett till att ta rejält betalt.
Citera
2020-04-23, 22:57
Medlem
Satt och lyssnade på nyheterna...

Man skall ju köpa när det ser som mörkast ut sägs det och det är väl vad börshandlarna gör nu, haha.

Men min inre tjur står mest och slokar, det är ingen geist i honom. Han är inte alls sugen på att stångas, det låter dystert på alla fronter. Tittade på Lupes uppgång... kan det vara räntan?? LUPE har ju lån.

Lite sugen på att snabbt ta hem en vinst där och lägga i stridskassan... jag ligger 14% upp, och det är ju inte mycket men okej på ett så kort spek.... vad har jag ägt dom i... säg en månad.

Det skall bli intressant med börsen imorgon. SAAB rapporterar och jag lägger LUPE för bevakning på sälj.

G'natt, imorgon är en ny dag.
Citera
2020-04-23, 23:18
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:

Klart som fan jag har, förstod dock inte att det var de du menade med "Börskrasch på blott 9:12 minuter".
Citera
2020-04-23, 23:51
Medlem
Haddock93s avatar
https://www.youtube.com/watch?v=cSqtoUq4mVw

Kolla från 12:00, sjuka arbetslöshetssiffror jämförelsevis med tidigare kriser.

Vem vinner, marknaden eller FED?
Citera
2020-04-24, 00:20
Medlem
covfefe...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av junktown
Microsoft är den aktie som jag handlat mest under Corona-tiden.
Redan innan Corona gick det väldigt bra. Deras molntjänst Azure växer snabbare än och plockar andelar från Amazons.

I och med Teams har de kopplat ett hård krepp kring hur vi kommunicerar. Kom ihåg att dom äger LinkedIn också.
Vi är inne i ett paradigmskifte för hur man jobbar nu. Corona har gett alla hemmajobbare, karantänsittare och skolelever en påtvingad crash course i hur vi kan sköta grejer på distans.

Den 29:e rapporterar Microsoft. Precis som under kvartalen under 2019 tror jag att siffrorna kommer att vara riktigt bra. Long Microsoft.

Detta är buy and hold nu.
Vad spelar det för roll om de äger LinkedIn? Blev iofs
häromdagen kontaktad av en någorlunda seriös headhunter via LinkedIn, men det har knappast med Corona att göra.
Citera
2020-04-24, 03:36
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:

Såg den där grafen tidigare i veckan. Folk fattar inte vilken smäll det här kommer att bli. Börsen har absolut ingenting att göra med fundamenta längre. What so ever. Den styrs enbart av stimulanspaket och inflation. Ingenting annat. Skall bli intressant att se hur länge de kommer hålla den uppe. Men om/när de väl släpper taget - ja då blir det åka av.
Citera
2020-04-24, 05:13
Medlem
Nord88s avatar
Citat:

Den där grafen återger inte totala arbetslöshetssiffror. Den säger att det är en sjukt snabb ökning av antalet arbetslösa jämfört med tidigare kriser, vilket var väntat. Jag är inte direkt superpositiv inför framtiden men det är helt klart en unik situation där man går från en urstark ekonomi till stillestånd över en natt.

Arbetslöshet är till att börja med inte helt enkelt att beräkna då man kan använda sig av olika kriterier för vilka som skall betraktas som arbetslösa. Klart är att det är illa och att det går snabbt och det är väl möjligt att man närmar sig 20% arbetslöshet om man inte öppnar upp snart. Fortfarande en bit kvar till de 25% som rådde under den stora depressionen.

Oavsett vad man tror så finns i alla fall potentialen för en rekordsnabb återhämtning, vad utfallet faktiskt blir är däremot en annan fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in