2021-04-03, 08:38
Medlem
Mutationerna sprider sig – Värmland värst drabbat

De oroväckande virusvarianterna sprider sig i landet.

Den sydafrikanska och den brasilianska varianten ökar nu – och högst andel rapporteras från Värmland.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/mutationerna-sprider-sig-varmland-varst-drabbat/

Beror detta på närheten till Norge eller varför just Värmland ?
Citera
2021-04-03, 08:40
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är väl illa nog att det händer alls..? Det visar ju, att denna sjukdomen inte bara tar de gamla och sköra "som skulle ha dött ändå" (vilket också är ett cyniskt sätt att se på det).

Det är inte skäl nog att stänga ner en hel värld för alla unga och friska.

Det är lite som att stänga ner motorvägarna för att folk dör i trafiken.
Citera
2021-04-03, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det har alltid legat unga människor på sjukhus i alla tider men först nu ojar du dig om det.

Hur stor är sannolikheten att en ung och frisk människa hamnar på iva?

Det är sannolikt farligare att ta en tur på cykeln än att bli smittad med covid-19 som ung och frisk.

När jag var i den åldern åkte jag motorcykel som en jävla blådåre från Sverige över alperna ner till Rimini i Italien, på 2,5 dygn. Bara för skoj skull. Vi var ute varje helg året runt, krökade och knullade utan kondom. Mina föräldrar var säkert oroliga ibland, men glada för att man levde livet.

Idag har jag själv barn i 20 års-åldern. Sonen ska ta MC-kort. Självklart är man rädd om dem, men inser så klart att risken för dem i denna pandemi är löjligt låg i förhållande till annat i livet. Däremot tycker jag synd om alla som är i ungdomsåren mitt i denna hysteri.
Citera
2021-04-03, 09:40
Medlem
PaoloRobertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Mutationerna sprider sig – Värmland värst drabbat

De oroväckande virusvarianterna sprider sig i landet.

Den sydafrikanska och den brasilianska varianten ökar nu – och högst andel rapporteras från Värmland.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/mutationerna-sprider-sig-varmland-varst-drabbat/

Beror detta på närheten till Norge eller varför just Värmland ?

Tycker mindre folk bär mask än i andra städer och känner När jag rest runt I jobbet. Tror det beror på att man inte har munskydd i samma utsträckning.
Citera
2021-04-03, 09:48
Medlem
Argentinas president har covid efter vaccination med det ryska Sputnik vaccinet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JJ8yn6/argentinas-president-har-covid-19

En fjäder i hatten eller ska jag säga spik i kistan för den blodtörstige Vladula Putinski.
Citera
2021-04-03, 09:51
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
När jag var i den åldern åkte jag motorcykel som en jävla blådåre från Sverige över alperna ner till Rimini i Italien, på 2,5 dygn. Bara för skoj skull. Vi var ute varje helg året runt, krökade och knullade utan kondom. Mina föräldrar var säkert oroliga ibland, men glada för att man levde livet.

Idag har jag själv barn i 20 års-åldern. Sonen ska ta MC-kort. Självklart är man rädd om dem, men inser så klart att risken för dem i denna pandemi är löjligt låg i förhållande till annat i livet. Däremot tycker jag synd om alla som är i ungdomsåren mitt i denna hysteri.

Din definition av att "leva livet" är således att förkorta det så mycket som möjligt?

Verkar ju vettigt OCH moget...
Citera
2021-04-03, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Argentinas president har covid efter vaccination med det ryska Sputnik vaccinet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JJ8yn6/argentinas-president-har-covid-19

En fjäder i hatten eller ska jag säga spik i kistan för den blodtörstige Vladula Putinski.

Är det den brasilianska varianten tro, hur pass står sig sputnik mot den ?
Citera
2021-04-03, 10:14
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix

Det är lite som att förklara för en flygrädd att det rent statistiskt är farligare att vara hemma i lägenheten än att resa i ett flygplan 10 000 meter upp i luften.

Men hur de rädda än argumenterar har de fel.
Citera
2021-04-03, 10:32
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
För att vi är helt jävla galna i att få statistiken korrekt.

Jag säger inte att det är bra, men så är det.
Hur många länder har tex en folkbokföring som vi?
I stort sätt hela västeuropa (inte inräknat bananrepublikerna med medelhavet) och nordamerika.
Citera
2021-04-03, 11:18
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavydutybody
Här har du en artikel som stöd - i din diskussion mot de som tror sig veta bättre än mikrobiologer.

https://theconversation.com/why-resistance-is-common-in-antibiotics-but-rare-in-vaccines-152647

Orkar själv inte argumentera med personer som lider av megalomani.

Tack för länken!

Citat ur artikeln:
Second difference: number of pathogens

Another key difference between antibiotics and vaccines is when they are used and how many pathogens are around. Antibiotics are used to treat an already established infection when millions of pathogens are already in the body. But vaccines are used as prevention. The antibodies they create can act at the very beginning of an infection when pathogen numbers are low. This has important consequences, as resistance is a numbers game. A resistance mutation is unlikely to occur during the replication of a few pathogens, but the chances increase as more pathogens are present.

This does not mean resistance to vaccines never evolves: a good example is flu. Thanks to its high mutation rate, the flu virus can quickly accumulate enough mutations that antibodies may not recognise it anymore – a process called “antigenic drift”. This explains in part why the flu vaccine has to be changed each year.
...
But we should still be careful. As mentioned earlier, numbers matter when it comes to resistance. The more viruses that are around – as in a rapidly growing pandemic – the more likely it is one may hit the jackpot and develop mutations resulting in a significant impact on vaccine efficacy. If that’s the case, a new version of the vaccine may be necessary to create antibodies against these mutated viruses. This is also why trying to keep infection numbers low through prevention and contact-tracing is vital to keeping vaccines working for as long as possible.
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är analogt med att säga "vill vi undvika multiresistenta bakterier, så bör vi använda så mycket antibiotika som möjligt, för att minska mängden bakterier i omlopp".

Ja. Kanske någonting liknande. När man tar en penicillinkur, så är det viktigt att ta hela kuren, så att man dödar alla bakterier, och på så sätt inte ger fördel till bakterier som är mer motståndskraftiga.

Kan man se det på samma sätt med virus? När man har påbörjat vaccinering av en befolkning, så vill man kväsa smittspridningen så mycket som möjligt, och för att inte ge fördel till virus med bättre motståndskraft.
Citera
2021-04-03, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren

Ca 50% vaccinationsgrad ser ut att räcka för att få en kraftig minskning av både sjuka och döda.

Chile,Ungern och Förenade Arabemiraten börjar väl närma sig den nivån och där ökar smittan?
Citera
2021-04-03, 11:24
Medlem
USA - 31% fått första dosen & 17% helt färdigvaccinerade.

Det är nu bara en fråga om veckor innan vi kan se typ under 1000 fall i USA.

Dom vaccinerar 1 till 2% PER DAG vilket innebär att inom en månad har större delen av befolkningen fått första dosen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in