2021-04-02, 17:49
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
En viktig aspekt är i vilken utsträckning vaccinerna motverkar vidare smittspridning. Ifall viruset kan spridas fritt, även utan att ge allvarlig sjukdom, så uppstår ju gynnsamma förutsättningar för nya mutationer.

Den naturliga immuniteten har nackdelen att det krävs infektion för att bygga upp immuniteten. En infekterad person kan även smitta andra. För att bygga upp omfattande naturlig immunitet, så krävs omfattande smittspridning. Under denna omfattande smittspridning, så ges viruset ypperliga förutsättningar att mutera, och på så sätt ta sig förbi den erhållna immuniteten. Projektet att bygga upp immunitet genom infektion, kan alltså skapa en karusell av ständigt nya varianter, som tar sig förbi immuniteten från äldre varianter.

Med tanke på virusets benägenhet att mutera, så var det en helt galen strategi att släppa viruset löst, och hoppas på att bygga upp immunitet genom infektion.

Taiwans strategi har fungerat. Genom att stänga viruset ute från början, så har Taiwan sluppit få in även dom besvärliga mutationerna.
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Nja, när ett virus får spridas fritt så sker ingen sån selektion.

En mer aggressiv mutation har ingen självklar överlevnadsfördel i en miljö där viruset får spridas fritt. Det kan tvärtom vara en nackdel, om det gör att man blir sjukare, och stannar hemma i större utsträckning.

Vi har ju massor av förkylningsvirus som fått cirkulera fritt i hundratals år, utan att mutera till något farligare. Det är en välbeprövad metod.

Om man däremot sätter press på viruset, testar mycket, inför restriktioner m.m. så kommer en mutation kunna utveckla överlevnadsfördelar, genom att inte synas på test, ge högre smittsamhet, längre inlubationstid m.m. Det är själva motståndet mot viruset som driver evolutionen i en riktning där viruset blir allt svårare att stoppa.

Jag har inte hävdat att det sker en selektion som gynnar kraftigare sjukdom. Med "besvärliga varianter" så menar jag varianter som sprids lättare, eller som tar sig förbi immuniteten.

Vad man än gör, så kommer viruset att utvecklas i en riktning som ger fördelar i rådande miljö. För att bromsa den utvecklingen, så behöver vi så snabbt som möjligt minimera antalet viruspartiklar i omlopp. Det är alltså motsatsen till Folkhälsomyndighetens havererade strategi. Folkhälsomyndighetens strategi ger viruset ett större försprång framför vaccinerna.

Vi behöver också stoppa resor mellan olika delar av Världen. Människors resor runt Världen skapar optimalt gynnsamma förutsättningar för nya besvärliga mutationer. Det är en stor evolutionär fördel för besvärliga mutationer att dom snabbt kan få spridning över hela Världen. Den sydafrikanska varianten gavs en jättestor fördel när den fick utöka sina domäner till att även inkludera Europa. Vi får inte tillåta att det fortsätter. I så fall kommer nästa vinter att bli en repris av den förra.
Citera
2021-04-02, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av youngsoulrebels
Ja, men inte intensivvård. Det glädjer knappast någon med respiratorbehov att man kan "bedriva sjukvård utanför IVA". Hur tänker du?
Det funkar inte så.

Om du har sjukdom på en skala 0-10, där man dör utan respirator vid nivå 10 av sjukdom, så lägger man kanske normalt in en person på IVA om den har nivå 8. För att ha lite marginal.

Det första som händer när IVA tvingas prioritera hårdare är att risken ökar för patienterna, som i större utsträckning får behandlas på vanlig avdelning, vänta längre med att skrivas in på IVA, skrivas ut snabbare från IVA osv.

Att IVA har 10% överbelastning betyder därför inte att 10% dör. Det är inte ens säkert att dödligheten ökar alls, eftersom man även kan behandla med syrgas, blodförtunnande, smärtstillande m.m. på vanlig avdelning.

Det är skillnad om man får slut på vårdplatser helt, slut på syrgas osv.
Citera
2021-04-02, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Jag har rätt så sluta hitta på o ljuga.

Mexico har färre positiva pcr per capita än Sverige vilket är enkel att visa.

Deras smittkurva går neråt o vår uppåt.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=260..latest&pic kerSort=asc&pickerMetric=location&Metric=Confirmed +cases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=MEX~SWE

Lägg av nu med skitsnacket. Du vet uppenbarligen inte vad du pratar om överhuvudtaget.

Mexico testar inte sin befolkning så hur ska du kunna veta detta?
Man har gjort ynka 6 milj tester sedan start. Och 2,2 milj av dessa har varit positivt...

I princip alla man testar är alltså sjuka...

Det enda du visar med den kurvan är att Mexico inte testar sin befolkning. Sverige testar alltså 15ggr så mycket och har då självklart en högre smittspridning.

Inte särskilt svårt att förstå eller hur?

Höj nivån tack. Herregud.
Citera
2021-04-02, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Ni är fan i mej stendumma. Jag har sagt att den sista tiden har vi sett allt yngre människor på IVA. Då ska man väl titta då på ett urval ur den perioden. Jag ska ärligt erkänna att jag inte suttit och räkna utan tittat på grafiken som jag tycker är talande. Vi har fler kvinnor också på IVA under den senaste tiden.

Anledningen till att vi har fler unga är ju för att de äldre är vaccinerade. Då upplevs det ju som att det är fler yngre. När de äldre helt uteblir.

Andelen unga är ju faktiskt lägre än ifjol...
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-ser-aldersspannet-ut-bland-patienterna-pa-iva
Citera
2021-04-02, 18:09
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Anledningen till att vi har fler unga är ju för att de äldre är vaccinerade. Då upplevs det ju som att det är fler yngre. När de äldre helt uteblir.

Andelen unga är ju faktiskt lägre än ifjol...
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-ser-aldersspannet-ut-bland-patienterna-pa-iva
Kom med något annat än den där SVT-artikeln, tack!

De flesta vaccinerade är de som har blivit bortgallrade från IVA nämligen de äldre-äldre. Har därför svårt att se att det har någon påverkan. Vi har dock relativt sett låga dödstal att tacka för det.
Citera
2021-04-02, 18:13
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Lägg av nu med skitsnacket. Du vet uppenbarligen inte vad du pratar om överhuvudtaget.

Mexico testar inte sin befolkning så hur ska du kunna veta detta?
Man har gjort ynka 6 milj tester sedan start. Och 2,2 milj av dessa har varit positivt...

I princip alla man testar är alltså sjuka...

Det enda du visar med den kurvan är att Mexico inte testar sin befolkning. Sverige testar alltså 15ggr så mycket och har då självklart en högre smittspridning.

Inte särskilt svårt att förstå eller hur?

Höj nivån tack. Herregud.

Ditt beteende sänker ju definitivt nivån så är det nån som borde skärpa sig så är det du.

Du kan sluta tramsa o hitta på o presentera en studie som visar att smittan ökar i Mexico.

Pajas....
Citera
2021-04-02, 18:18
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ni är fan i mej stendumma. Jag har sagt att den sista tiden har vi sett allt yngre människor på IVA. Då ska man väl titta då på ett urval ur den perioden. Jag ska ärligt erkänna att jag inte suttit och räkna utan tittat på grafiken som jag tycker är talande. Vi har fler kvinnor också på IVA under den senaste tiden.

Stendumma?

Jag kan garantera dig att åldern på Iva kommer sjunka vecka för vecka!
Detta eftersom vaccinationen går till på det sättet som den gör.
Ex. Om vi vaccinerar alla utom barn mellan 5 och 10 år, så kommer inlagda pga covid-19 nästan uteslutande bestå av just barn mellan 5 och 10.
Det säger ingenting om hur viruset förändras..
Citera
2021-04-02, 18:19
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Varför tror du att det skulle vara unikt för Sverige?

För att vi är helt jävla galna i att få statistiken korrekt.

Jag säger inte att det är bra, men så är det.
Hur många länder har tex en folkbokföring som vi?
Citera
2021-04-02, 18:26
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Kina vaccinerade 6 miljoner människor igår. På en jävla dag hahahah. Det är fan bra jobbat.

Märkligt att de inte kom igång tidigare. De har väl haft viruset långt tidigare än alla andra i sitt lab så borde ha rejält försprång.
Citera
2021-04-02, 18:34
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kokole
Källa till studien? Tack på förhand!

https://www.nature.com/articles/s41598-021-84092-1

Citat:
The analysis was performed using linear regression with special attention to residual analysis. After preprocessing the data, 87 regions around the world were included, yielding 3741 pairwise comparisons for linear regression analysis. Only 63 (1.6%) comparisons were significant. With our results, we were not able to explain if COVID-19 mortality is reduced by staying at home in ~ 98% of the comparisons after epidemiological weeks 9 to 34.
Citera
2021-04-02, 18:40
Medlem
Citat:
Kom med något annat än den där SVT-artikeln, tack!

De flesta vaccinerade är de som har blivit bortgallrade från IVA nämligen de äldre-äldre. Har därför svårt att se att det har någon påverkan. Vi har dock relativt sett låga dödstal att tacka för det.

Varför ska jag komma med något än fakta menar du?

Att det är fler yngre betyder ju bara att smittspridningen är större. Inte att viruset förändrats.
Andelen yngre är ju som sagt till och med lägre än under 2020...
Citera
2021-04-02, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ditt beteende sänker ju definitivt nivån så är det nån som borde skärpa sig så är det du.

Du kan sluta tramsa o hitta på o presentera en studie som visar att smittan ökar i Mexico.

Pajas....

Det får du nog be Mexico om själva. Eftersom de inte testar sin befolkning så är det såklart ingen som heller vet hur stor smittspridningen är.

Mer än att den är skyhögt över vad som anges. Precis som dödsfallen som man nu alltså skrivit upp med ca 100 000 personer...

Vad gäller antal döda (som ju är ett bättre mått i just Mexico som inte testar sin befolkning) så är ju kurvan relativt konstant sedan start. Med enbart en peak kring årsskiftet men annars i stort sett på samma nivå hela tiden.

Så det du påstår om vilken otrolig effekt nått trams-medicin skulle ha haft stämmer ju helt enkelt inte med den fakta vi har tillgängligt.

Ska man vräka ur sig nått så korkat får man väl också stödja det med fakta eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in