2021-04-03, 00:35
Medlem
Hade mördaren jobb?
Citera
2021-04-03, 00:39
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Förlåt om jag är jobbig nu, men borde de inte officiellt gå ut med namnet på MGM till allmänheten snart?
I samband med att en häktningsframställan begärdes så blev namnet på MGM känt via det då upprättade dokumentet som kan beställas via berörd tingsrätt.

P.g.a. pressetiska regler så offentliggör media (MSM) inga namn på misstänkta gärningspersoner (GP) förrän en fällande dom är fastställd.

Namnet på MGM (P.G.) finns angivet tidigt på flera ställen i tråden.
Citera
2021-04-03, 00:40
Medlem
TheCryptKeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Förlåt om jag är jobbig nu, men borde de inte officiellt gå ut med namnet på MGM till allmänheten snart?
Nej, det kommer inte hända förens han är dömd.
Citera
2021-04-03, 00:56
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nassa
Hade mördaren jobb?
Har ens namnet på GM kommit ut?

Edit: såg nu vad ovanstående skrev.
Citera
2021-04-03, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Om det stämmer som någon här påstått att BO har en autismdiagnos, så kan det vara så att hon varit alltför ärlig och rak i sina svar vid spelandet och även annars.
Autister ljuger normalt inte, de kan ofta vara brutalt uppriktiga utan att förstå konsekvenserna. De har också oftast mycket svårt att förställa sig, att spela det sociala spelet och begripa när det är dags att dra sig ur.
Detta tillsammans med mördarens egendomligheter med plötsliga vredesutbrott - och inte minst spritens inverkan kan ha lett till katastrofen. Mycket tragiskt alltihop.

Nu kan jag inte svara huruvida BO har en autism diagnos eller inte men det finns vissa särpräglade utseenden som de flesta autister brukar ha och BO har ett typiskt sådant. Lägg där till att dom kan ha specialintressen vilket BO tycks ha haft i form utav bilar och bilträffar.
Citera
2021-04-03, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av countolaf
GM är väl någon slags incel med aggressionsproblematik. Han är långtidsarbetslös och spenderar mycket tid i en husbil på sina föräldrars tomt. Av bilder att döma verkar han smått utvecklingsstörd. I skolan ska han tydligen ha hotat en lärare med att hugga vederbörande med en yxa. Folk som har träffat honom säger att han kan ge konstiga blickar, få raseriutbrott samt diskutera sexfantasier på ett för andra obehagligt vis. Han ska även ha varit obehaglig runt tjejer i skolan.

Jag förstår att för gemene flashbackare som också är incel kanske han uppfattas som "en i mängden" och en hyvens kille, men jag tycker han verkar störd.

Jag bygger på med lite mer som framkommit i tråden beträffande vem gärningsmannen är: han kommer från en familj som verkar rätt sluten. Man ger ett "skyggt" intryck och ser ned i marken då man hälsar på andra. Familjen har flera vuxna barn med stor spännvidd åldersmässigt. Gärningsmannen och kanske något fler barn bor kvar hos föräldrarna. Man har det stökigt på tomten och kanske även i huset.

Någon nämner att gärningsmannens äldre bror som ung haft sex med en äldre man i utbyte mot alkohol. Gärningsmannen ska eventuellt också haft för vana att köpa ut alkohol till yngre flickor med sexuella handlingar som motkrav.

Detta tillsammans med det som countolaf nämner, ett impulsivt aggressivt beteende, sexuellt gränsöverskridande uppträdande och ett allvarligt hot mot en lärare, samt för den delen även gärningsmannens dåliga språk som kan tyda på antingen svag begåvning eller dåliga förutsättningar av något annat slag att tillgodogöra sig utbildning, ger- tillsammans med stämplingsteorin, som någon användare tidigare nämnde- en bild av en kanske inte helt otippad mördare.

Utifrån ovanstående verkar det inte osannolikt att gärningsmannen kommer från en familj med en problematisk och gränsöverskridande hållning till våld och sex. Familjen är sluten, vilket är vanligt i familjer där exempelvis våld och övergrepp förekommer. Det slutna systemet verkar ofta för att hindra familjemedlemmar att bryta sig loss genom att förhindra eller försvåra bildning (hålla barnen utanför skolan och tala nedsättande om världen utanför hemmet tex.) och att skapa en illusion av att det inte går att klara sig utanför familjen.
Ibland handlar en del av kontrollen om att hindra familjemedlemmar att klä sig "snyggt" eller hålla god hygien, kanske för att hålla andra på avstånd eller bara som ett uttryck för att man har andra saker att tänka på i familjen som får sådant att stå åt sidan.
Familjemedlemmarna bryts ned successivt genom våld, hot och övergrepp.
Att minst ett, kanske fler, vuxna barn bor kvar "hemma" kan vara en effekt av ett sådant slutet system.

Minst två av bröderna i familjen har uppvisat ett gränsöverskridande förhållningssätt till sex som sällan brukar komma sig av en slump.

Att få "raseriutbrott" som vuxen och till och med utdela dödshot vittnar också om en gränslöshet som kan komma av normalisering, att man aldrig lärt sig att hantera ilska på något annat sätt, och också att man bär på mycket ilska, vilket är en effekt av att växa upp under stark kontroll och att utsättas för saker man inte mår bra av.

Tänk om samhället kunde bli bättre på att fånga upp dessa personer INNAN de hinner ställa till med elände...Om man ska tro vad som framkommit hittills om gärningsmannen och hans familj så har varningstecknen varit många, i åratal!
Citera
2021-04-03, 01:47
Medlem
Gwildors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sssiamesia
Tänk om samhället kunde bli bättre på att fånga upp dessa personer INNAN de hinner ställa till med elände...Om man ska tro vad som framkommit hittills om gärningsmannen och hans familj så har varningstecknen varit många, i åratal!

Fin tanke, men hur i hela friden skulle det gå till egentligen? Svårt att "fånga upp" någon bara för att man fått ett par vredesutbrott och har det stökigt runtomkring sig.
Citera
2021-04-03, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Utan att direkt kunna lagarna och skillnad på mord/dråp. Kan det bli som så här:

Slår flaskan i huvudet på henne, hon dör = dråp
Slår flaskan i huvudet på henne, hon tuppar av och han hugger sen med kniv = mord

Tänker att han hade kunnat besinna sig efter slaget med flaskan och att det därför blir mord?
Nej det blir inget dråp bara för att vederbörande slagit personen med en flaska, kontra med flaska och kniv, det blir mord oavsett sålänge det finns ett uppsåt. Dråp blir enbart aktuellt då det rör sig om barmhärtighetsmord eller om det finns en uppenbarligen provokation vilket inte är aktuellt i det här fallet. Han kommer dömas för mord.
Citera
2021-04-03, 01:55
Medlem
elastikmandens avatar
Nu fattar jag var hon blev funnen, nära spåret. Tåget går ju där, älldes förbi. Många gånger varje dag. "Tjurasjö" är ju där jag bor, varför såg jag inget? Stackars lilla tjejen. 🥺
Citera
2021-04-03, 02:04
Medlem
elastikmandens avatar
När man mördar någon. Och sen bedyrar, att det inte "var meningen", då är man en äkta psykopat, och de är de värsta! Men de brukar ju glida på bananskal, rätt in i svenska finkan, som man också kallar "bed & bfeakfast+ spa, och tillgång till träningsgym, utbildning, bibliotek, kuratorer, och psykologer? Är det det som vänta GM? (pg), men vem får lida?
Citera
2021-04-03, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doxycontin
Nu kan jag inte svara huruvida BO har en autism diagnos eller inte men det finns vissa särpräglade utseenden som de flesta autister brukar ha och BO har ett typiskt sådant. Lägg där till att dom kan ha specialintressen vilket BO tycks ha haft i form utav bilar och bilträffar.

Bilar och bilträffar är knappast ett särintresse för just autistiska, finns massor med folk där ute som har detta som intresse så speciellt konstigt är det inte.
Och nej BO har inget som du kallar det "särpräglad utseende som de flesta autister brukar ha". Du får gärna förklara här vad du syftar på för utseende då jag inom alla mina år inom yrket aldrig sett ett "särpräglat utseende" hos de autistiska jag jobbat med.
Citera
2021-04-03, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solitud
Ja, ni kanske ska lugna er med att skriva namn och länka Facebook när det inte ens är säkert att det är han som är gripen.

Jag vet att Troian och andra människor utan liv älskar sånt här, framförallt när det gäller vita män som kan vara brottslingar, men snälla, håll i er lite i alla fall.

”Vita män”.

Jaha då vet jag var du kommer från. Det jag slås av är av att det strömmar in en mängd

Spekulation om eventuell gärningsman ursprung. Från alla tangentbordet krigare rasister.

Men i det här fallet var det klart från början att hon varit hemma hos en som du utrycker det ”vit man” och därför uteblev det för en gångs skull.

Annars svämmar Flashback alltid över med info om misstänkta men när du yttrar dig har det varit väldigt försiktigt och sparsamt.

Det sägs på facebook att gärningsmannen hade högerextrema åsikter.

Han lär vara nationalist och stödja Sverigedemokraterna.

Och det är klar att det mest patriarkala partiet med en unken föråldrad syn på mansrollen och synen på våld.

Konservativ nationalist mördar kvinnor.

Vem är förvånad om det bevisas i domstol vara han? Med den bakgrunden.

För övrigt varför ”mörkar” media hans kulturella ursprung? Det som jag nyss beskrivit.

Om man ska vara konsekvent i att ifrågasätta varför kulturellt ursprung inte målas ut på gärningsmän i Dagens Nyheter och Expressen.

Ska man väll vara det här också?
Senast redigerad av Kirunapojken 2021-04-03 kl. 02:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in