Citat:
Ursprungligen postat av
Pecka-
Psykiatrisk diagnos ihop med låg begåvning är ingen vacker syn.
Frågan är vad som är värst i den kombinationen, Aspergers eller ADHD?
Jag kan faktiskt inte alls svara på det. ADHD och iq har, vad jag vet, ingen bevisad relation (ännu) dock tror jag att adhd potentiellt kan sänka individens iq pga alla avbrott pga spontana infall som individen har under inlärningsprocessen.
Aspergers och iq har studerade korrelationer och man har kommit fram till att det generellt inte påverkar individens iq negativt. Snarare något åt det positiva hållet vill jag minnas (längesedan jag studerade det här). Den genomsnittliga iq:n för personer med Aspergers var 105 eller däromkring (obekräftat men jag har ett starkt minne av detta).
Personer med Aspergers har ju ofta lätt för att tänka logiskt vilket är en av de sakerna som mäts i moderna iq-test.
Om mgm har Aspergers eller ej kan ingen i tråden svara på. Det är inte en definitiv diagnos heller som man ställer utan precis som de flesta neuropsykiatriska funktionsnedsättningarna så finns det ett spektrum eller en skala där egentligen alla individer kan placeras. Det finns många fungerande människor i samhället som har ADHD, Aspergers, Autism och alla andra variationer.