Citat:
Ursprungligen postat av
Avel
Efterlyser undersökning av den domkraft han äger idag. Den har de inte kollat enligt protokollet. Köpt ny på Biltema och undersökt rör från SD och domkraft utan skaft har de dock.
Sen blir man ju alltid lite misstänksam när någon börjar prata om att de ”ersatt” något och inte har kvar längre osv. Min gamla vs min nya och sånt.
https://www.bildtagg.se/bild/69csxqak9r7scg3jcpvz296
Något som man idag önskar var att det fanns riktigt många och bra bilder från husrannsakningarna.
Det är riktigt märkligt med hans förklaringar runt hur han kom hem efter förhöret och letar fram skaftet. Mekar fram och tillbaka med det under två dagar, med filmning osv.
Nu undrar jag om den andra killen som SR menar är den av de tre som brukar bilen, kommer att förhöras? Hur vet SR att det inte är MC. Menar han att han frågat, eller att nycklarna inte har lånats efter SD och att SR var den som efter de här veckorna hade tillgång till bilen?
Jag menar inte att jag inte tror på SR, utan man behöver få klart tydligt vad det är som avgör att skaftet inte kan ha kommit bort på annat sätt.
Förhör SR:
"
Anledningen till att domkraften låg i bilen var att en kompis behövde låna den av honom
tidigare i samband med byte till sommardäck. Efter lånet ställde SR domkraften i
företagsbilen i bagagen. Den blev sedan kvar i bilen i några veckor. Han vet med säkerhet att
handtaget till domkraften fanns när han fick tillbaka den, det var han själv som ställde
domkraften i bilen.
SR upptäckte att plastbacken och domkraften saknades när han skulle använda sina
gummistövlar som han trodde fanns i bilen. Bilen hade Stefan återlämnat direkt efter att han
var i Revingehed.
Det är uteslutet att någon annan än Stefan lånat sakerna, bilen brukas endast av tre personer,
Ramström, Stefan och MC. Bilen står låst i garaget och nyckeln har Ramström
på sitt kontor. Ramström vet att MC inte tagit sakerna. Ramström sa till Stefan att han var
tvungen att ställa tillbaka sakerna i bilen. Stefan förklarade att han ställt ur sakerna i sitt
garage för att få plats med andra saker då han skulle åka till Revingehed.
Ramström var tvungen att påminna Stefan ytterligare en gång innan han ställde tillbaka
8sakerna. När Stefan ställde tillbaka sakerna var det i samma bil som tidigare. "
Jag blir också förvirrad av att SD lämnar in ett skaft som inte passar till den inlämnade domkraften.
"
Analys och slutsats
Reglaget till frigöringsventilen på domkraften har en utformning som ej stämmer
överens med skaftet/handtaget. Detta visar att skaftet/handtaget inte är
överensstämmande med det skaft/handtag som varit med i domkraftens
originalförpackning.
Den sammantagna bedömingen är att domkraften och skaftet/handtaget ej hör ihop.
Skaftet/handtaget är inte tillverkat på en sådant sätt att det passar på frigöringsventilens
reglage i samband med nedsänkning. Skaftet/handtaget bedöms dock kunna användas i
pumphävstången i samband med upphöjning av domkraft."
Som du säger, hade en ny undersökning av garaget varit bra. Finns det två domkrafter, var är den "gamla" och finns det två skaft? Var är det skaft som passar till den inlämade domkraften???
Det här påminner ju verkligen om en annan situation, den med vattenspridaren.
För i förhör säger ju SD att hans domkraft är typ längst in där han har däcken:
https://www.bildtagg.se/bild/ribm6eomb11xyy444axayoog
GHR58/24
"
BFL: Aah din domkraft.. du hade ju egna domkrafter..
MT: Aah men dom köpte jag aah, aah.
BFL: Mm… Så ställer du dom här intill då? Den här intill eller? Eftersom du säger att du kan
ha blandat..
MT: Ingen aning.
BFL: Du vet inte? Var i garaget?
MT: Ja brukar stå ihop med däcken.
BFL: Och vart brukar du ha däcken?
MT: Sitta på väggen, brukar domkraften stå under.
BFL: När man kommer in där?
MT: Mm.
BFL: Juste. Mm.
Förhör med Davidsson, Karl Stefan; 2020-09-03 13:04 diarienr: 5000-K574218-18 24MT: Mm.
Tystnad
FL: Hur var det med garaget? Är det byggt, tillbyggt nyligen eller är det gammalt?
MT: 10 år sen kanske.
FL: 10 år sen, mm."
Hur ka han ha blandat ihop allt på det här sättet?
Och det är för mig ganska otroligt att SD som är så teknisk och byter däck själv, skulle lasta in en domkraft utan skaftet. Den låg ju inte i sin orginalförpackning? Utan låg förmodligen lös på golvet.
När det gäller så viktiga saker som ett förmodat mordvapen, då hoppas jag att man har både förhör med MC och att man har kollat i SDs garage.
Risken är väl annars att det blir för många lösa ändar här.
Två saknade skaft, bara ett som inte passar till en av de tre domkrafterna.