2021-03-31, 21:50
Medlem
LenaPauls avatar
Dem knackade på hos mig en gång måste vara mest envisa människorna som finns , jag försökte förklara att deras tro på ett falskt evangelium inte är tillåtet men tror inte att dem fattade. (Ville inte förstå)

Båda två kvinnor var trevliga från början men vägrade erkänna problemen med deras Harmagedon , ändå presenterade jag bevis o förklarade för dem.

Pga den händelse kommer jag nog aldrig släppa in dem hos mig igen. Jag såg att den ena yngre kvinnan var rädd för att hon fattade att jag berättade sanningen men vågade inte säga något.
Citera
2021-03-31, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Jodå det är klart att jag visste. Men det var ingenting jag hade reflekterat över speciellt mycket.

Ändå är det att reflektera som man ska göra innan man blir döpt. Det är därför t.ex. dopfrågorna existerar, och att det tar en tid, oftast minst ett halvår innan man kan bli döpt.

Citat:
Det gör man inte när man är infödd som ett Jehovas Vittne. Man tänker inte så mycket på vad det skulle innebära om man i framtiden inte längre vill vara ett vittne.

Du kan inte tala för alla som är infödda som Jehovas Vittne.

Citat:
Som sagt döper sig dom flesta som tonåringar

Kan du visa mig statistiken på detta påstående?

Citat:
och dom äldste pushar på för att man ska döpa sig.

Det är som sagt olika, du kan inte basera hela Jv:s organisation enbart på dina egna erfarenheter.

Citat:
Och när man blir äldre så kan man få andra perspektiv och saker kan förändras drastiskt.

Japp, och även när man blivit gammal så kan man få andra perspektiv och saker kan förändras drastiskt. Betyder det att man aldrig kan bli döpt?

Citat:
Att jag döpte mig berodde mest på att jag inte ville göra mina föräldrar besvikna. Nu i efterhand är det lätt att säga att jag inte borde gjort det men det är svårt att stå emot den pressen när man är tonåring.

Nu pratar du för alla tonåringar i Jv igen, tycker du att du är representativ för alla tonåringar i Jv?
Citera
2021-03-31, 21:59
Medlem
Citat:
Det behöver du inte tro på
Men så är det. Jag vet inte hur länge du har varit ett Jehovas Vittne men det är inte så ovanligt att folk blir uteslutna för småsaker. Mycket beror på vem/vilka äldste som hanterar ditt fall

Jag blev döpt 1994.
Citera
2021-03-31, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Alla människor har ett eget ansvar inför Gud, vad Hexen666 hade bestämt sig för när det gäller Heaven's Gate är fortfarande hans egna beslut, som jag inte kan bestämma över.

Jag tycker inte att Heaven's Gate representerar Guds vilja, tvärtom.
Precis, du hade inte tyckt att det hade varit bra för honom att stanna kvar i organisationen trots att hans föräldrar som var kvar i organisationen sannolikt skulle ta avstånd från honom. Snarare skulle du tycka det var bra om både han och hans föräldrar lämnade. Eller hur?

Men de som var medlemmar i organisationen trodde stenhårt på läran, så pass att de gick i döden för den.

Så vad är skillnaden på dig och dem? De trodde lika mycket som dig på att det var det rätta och Guds vilja.
Citera
2021-03-31, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Precis, du hade inte tyckt att det hade varit bra för honom att stanna kvar i organisationen trots att hans föräldrar som var kvar i organisationen sannolikt skulle ta avstånd från honom. Snarare skulle du tycka det var bra om både han och hans föräldrar lämnade. Eller hur?

Men de som var medlemmar i organisationen trodde stenhårt på läran, så pass att de gick i döden för den.

Så vad är skillnaden på dig och dem? De trodde lika mycket som dig på att det var det rätta och Guds vilja.

Det finns många skillnader, t.ex. tycker jag inte det är rätt att organisera ett massjälvmord, det står det inget om i bibeln att Gud tycker det är rätt.
Citera
2021-03-31, 22:13
Medlem
Citat:

Citat:
Det finns många skillnader, t.ex. tycker jag inte det är rätt att organisera ett massjälvmord, det står det inget om i bibeln att Gud tycker det är rätt.
Poängen är inte om läran objektivt sett är sanningen eller inte för det vet du inte. De trodde på det, lika väl som du tror på det du tror på.

Din bedömning av Hexen666:s avhopp är subjektiv utifrån att du tror på JV:s lära.
Citera
2021-03-31, 22:14
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Ja direktiven från styrande kretsen är sådana just nu.

Eftersom myndigheterna kommit med direktiven om social distansiering så är alla Jehovas vittnens sammankomster och möten inställda tills vidare. Istället så hålls mötena via videokonferens i de privata hemmen, och sammankomsterna streamas.
Telefonvittnande har förekommit en tid, och kompletterats med brevskrivning till de som inte gått att nå på telefon, så det har nog varit lite ovanligare. Men i den här tiden har brevskrivandet blivit vanligare, eftersom de enda alternativen är telefonvittnande och brevvittnande i och med myndigheternas rekommendationer.

Eftersom bladen innehåller en länk till hemsidan så skulle jag tro att det är det som är uppföljandet.
Där finns kontaktuppgifter till alla församlingar, och den väsentliga informationen.

För det är ju din relation till Jehova det handlar om.

Intressant att se att deras hemsida inte ens har SSL kryptering som är en liten säkerhet för användarna. Lätt för hackare att plocka information från deras sida..
Citera
2021-03-31, 22:16
Medlem
Citat:
Poängen är inte om läran objektivt sett är sanningen eller inte för det vet du inte. De trodde på det, lika väl som du tror på det du tror på.

Din bedömning av Hexen666:s avhopp är subjektiv utifrån att du tror på JV:s lära.

Det är objektivt jämfört med bibelns läror.
Citera
2021-03-31, 22:23
Medlem
LenaPauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Ordagrant lyder brevet till mig så här:

"Hej.

Mitt namn är Mikaela och jag är ett Jehovas vittne. Jag tar del i ett frivilligt världsvitt arbete som går ut på att förmedla positiva tankar från Bibeln. Pga rådande pandemi kan vi inte besöka människor i deras hem, utan vi försöker nå dem via brev.

Många är oroliga nu över det som händer. Därför vill jag dela med mig av det hopp som Bibeln ger oss om framtiden. Bibeln lovar att förhållandena kommer att bli bättre för oss alla på jorden. (Uppenbarelseboken 21:3,4) Bifogat vikblad tar upp tankar från Bibeln som inger hopp.

På vår hemsida jw.org kan du hitta fler uppmuntrande tankar från Bibeln. Där kan man läsa eller lyssna på Bibeln online, hitta Bibelns svar på olika livsfrågor och se filmklipp. Gå gärna in där om du vill.

Hoppas du får en fin dag!

Med vänlig hälsning/

Mikaela"
Vad svarade du på brevet? Om det gick att svara på brevet alltså

Brevet var trevligt men tyvärr så om du följer dems instruktioner så kommer du att få felaktiga uppgifter

Till exempel deras bibel om du läser den bredvid en riktig bibel kommer du se att det är olika texter så deras bibel går inte använda
Citera
2021-03-31, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LenaPaul
Till exempel deras bibel om du läser den bredvid en riktig bibel kommer du se att det är olika texter så deras bibel går inte använda

Vilken översättning är en "riktig bibel"?
Citera
2021-03-31, 22:32
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LenaPaul
Vad svarade du på brevet? Om det gick att svara på brevet alltså

Brevet var trevligt men tyvärr så om du följer dems instruktioner så kommer du att få felaktiga uppgifter

Nu var det länge sedan jag slängde brevet, men jag har inget minne av att det gick att svara i den egentliga meningen, alltså till den om skrivit det. Så inget svar, eller annan form av kontakt.

I mina ögon var det ett tämligen harmlöst utskick. Det som stör mig är det förment personliga tilltalet som kombinerat med att det uppenbarligen är en ung "oskyldig" person som plitat ner raderna ska väcka samvetskval och därmed en känsla av skyldighet att svara.
Citera
2021-03-31, 23:02
Medlem
LenaPauls avatar
Citat:
Vilken översättning är en "riktig bibel"?
Det finns problem med alla översättningar men eftersom det är Guds vilja att den heliga skriften för alltid ska bevaras så skulle det vara konstigt om betydelse förändrades.
jag brukar läsa King James bibeln

Läs i Jehovas bibeln så förstår du vad jag menar det märks ju så väl att dem som gjorde texten inte har gjort det med hjärtat, det känns i hela kroppen när man läser den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in