2021-03-31, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Det tänker jag inte göra för jag vill inte riskera att avslöja för någon vem jag är.
Jag började läsa vad "avfällingar" skrev en tid efter att jag blivit utesluten.

Ok, då bli det svårt att bena ut vad som är vad.

Jag tror t.ex. inte på att du blev utesluten för "milda saker".
Citera
2021-03-31, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Vem gjorde vad först?

Var det inte Hexen666 som först tog avstånd från att vara ett Jehovas vittne?

Han behöver inte hålla masken och låtsas, han kunde ha fortsatt leva sitt liv precist som han ville (utan synder). Han kunde ha levt som han velat, utan möten, utan att gå i tjänsten, välja att sticka och åka vattenskidor, högutbilda sig om han ville det, allt möjligt i livet. Varför var han tvungen att ta avstånd från Jehovas vittnen?

Faktum är att det är han som först tar avstånd, ser du inte det?
Han kanske inte ens visste att hans familj skulle ta avstånd från honom bara för att han tog avstånd från deras religiösa organisation. Han hoppades kanske på att hans nära trots allt skulle acceptera hans val?

Föreställ dig att det handlade om en avhoppare från exempelvis Heaven's Gate vars familj uteslöt honom för att han hoppade av och öppet sa att han inte tror på det längre. Skulle du avfärda hans val då med?
Citera
2021-03-31, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Han kanske inte ens visste att hans familj skulle ta avstånd från honom bara för att han tog avstånd från deras religiösa organisation. Han hoppades kanske på att hans nära trots allt skulle acceptera hans val?

Låt oss fråga Hexen666 om han kände till om uteslutning när han bestämde sig för att bli ett döpt Jehovas vittne, jag tror inte han kommer att ljuga om det.
Senast redigerad av ttsp 2021-03-31 kl. 21:20.
Citera
2021-03-31, 21:19
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Du hade inte behövt ljuga, du hade inte behövt säga någonting. Men för att kunna förstå vad som är problemet så får du förklara från början till slut. Varför valde du att bli döpt, vad, när, hur började du tvivla, vilka "milda saker" blev du utesluten för?

Som jag skrev, dom äldste hade börjat kontakta mig och ställa frågor. Så även min familj såklart. Skulle jag bara hålla tyst? Nädu det är ett väldigt fegt sätt att leva sitt liv. Själv tycker jag man ska vara så ärlig som möjligt.

Jag "valde" att bli döpt för att det var allt jag kände till, det var vad som förväntades av mig, jag vågade inte säga att jag inte ville. Jag var tonåring och flera äldste tyckte att jag borde döpa mig.

Nej jag tänker inte berätta vad jag blev utesluten för. Men jag kan säga att ingen utanför Jehovas Vittnen hade höjt på ögonbrynen.

Citat:
Utan att du hade begått någon synd? Tror du verkligen på det själv?
Jag tror inte jag VET. Det kan räcka med att du inte tror på att den styrande kretsen är vägledda av gud. Vissa äldste är mer liberala, andra är stenhårda. Du måste inte ha begått en klassisk synd för att bli utesluten.

Citat:
Om du "är med på pappret" så får du träffa nära och kära, men om du envisas med att inte vilja vara med på pappret, så är det ett val du gör.
Och varför envisas du med att man ska vara med på pappret? Varför tycker du att en sån liten formalitet ska avgöra om du ska få ha kontakt med din familj eller inte?
Citera
2021-03-31, 21:21
Medlem
Citat:
Låt oss fråga Hexen666 om han kände till om uteslutning när han bestämde sig för att bli ett döpt Jehovas vittne, jag tror inte han kommer att ljuga om det.
Men även om han känner till det så kanske han inte trodde att hans familj skulle utesluta honom bara för det. Det är väl inget likhetstecken mellan hans familj och JV?
Citera
2021-03-31, 21:23
Medlem
Citat:
Men även om han känner till det så kanske han inte trodde att hans familj skulle utesluta honom bara för det. Det är väl inget likhetstecken mellan hans familj och JV?

Ja, vi kan fråga honom om det också.
Citera
2021-03-31, 21:25
Medlem
Citat:
Ja, vi kan fråga honom om det också.
Under tiden kanske du kan svara på om du skulle tycka likadant om det var Heaven's Gate han hade lämnat?
Citera
2021-03-31, 21:25
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Jodå det är klart att jag visste. Men det var ingenting jag hade reflekterat över speciellt mycket. Det gör man inte när man är infödd som ett Jehovas Vittne. Man tänker inte så mycket på vad det skulle innebära om man i framtiden inte längre vill vara ett vittne. Som sagt döper sig dom flesta som tonåringar och dom äldste pushar på för att man ska döpa sig. Och när man blir äldre så kan man få andra perspektiv och saker kan förändras drastiskt.

Att jag döpte mig berodde mest på att jag inte ville göra mina föräldrar besvikna. Nu i efterhand är det lätt att säga att jag inte borde gjort det men det är svårt att stå emot den pressen när man är tonåring.
Citera
2021-03-31, 21:27
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ok, då bli det svårt att bena ut vad som är vad.

Jag tror t.ex. inte på att du blev utesluten för "milda saker".
Det behöver du inte tro på
Men så är det. Jag vet inte hur länge du har varit ett Jehovas Vittne men det är inte så ovanligt att folk blir uteslutna för småsaker. Mycket beror på vem/vilka äldste som hanterar ditt fall
Citera
2021-03-31, 21:41
Medlem
Citat:
Som jag skrev, dom äldste hade börjat kontakta mig och ställa frågor. Så även min familj såklart. Skulle jag bara hålla tyst? Nädu det är ett väldigt fegt sätt att leva sitt liv. Själv tycker jag man ska vara så ärlig som möjligt.

Så du är ärlig och säger när en kvinna har en ful klänning? Annars är du inte en ärlig människa och är en lögnare?

Du känner nog till att Jehovas vittnen inte alltid berättade för nazisterna att deras tryckpress var gömd under trappan? Betyder det att dessa Jehovas vittnen ljög och inte var ärliga? Nej.

Citat:
Jag "valde" att bli döpt för att det var allt jag kände till, det var vad som förväntades av mig, jag vågade inte säga att jag inte ville. Jag var tonåring och flera äldste tyckte att jag borde döpa mig.

Ok, då är det fel att bli döpt. Var det någon som tvingade dig att bli döpt, eller var det ditt eget val?

Citat:
Nej jag tänker inte berätta vad jag blev utesluten för. Men jag kan säga att ingen utanför Jehovas Vittnen hade höjt på ögonbrynen.

Ok, jag har nog aldrig fått reda på vad f.d. Jv blivit uteslutna för i alla mina diskussioner på FB, så du är inte ett undantag. Det har alltid handlat om att dom "tappat tron" och inte längre vill vara Jehovas vittnen, aldrig om synder dom gjort och blivit uteslutna för det. Hur många f.d. Jv vill skylta med att dom blivit uteslutna för otukt?

Citat:
Jag tror inte jag VET. Det kan räcka med att du inte tror på att den styrande kretsen är vägledda av gud. Vissa äldste är mer liberala, andra är stenhårda. Du måste inte ha begått en klassisk synd för att bli utesluten.

Du säger det själv: "Vissa äldste är mer liberala, andra är stenhårda". Så det kan alltså finnas rötägg och mindre lämpliga bland Jehovas vittnen? Betyder det att det är fel på hela organisationen, och att det är fel på bibeln, och det framförallt är fel på Gud?

Citat:
Och varför envisas du med att man ska vara med på pappret? Varför tycker du att en sån liten formalitet ska avgöra om du ska få ha kontakt med din familj eller inte?

För att det är så viktigt för dig, och det är så hemskt att inte ha kontakt med din familj? Varför är det viktigare för dig att inte vara med på pappret?
Citera
2021-03-31, 21:46
Medlem
Citat:
Under tiden kanske du kan svara på om du skulle tycka likadant om det var Heaven's Gate han hade lämnat?

Alla människor har ett eget ansvar inför Gud, vad Hexen666 hade bestämt sig för när det gäller Heaven's Gate är fortfarande hans egna beslut, som jag inte kan bestämma över.

Jag tycker inte att Heaven's Gate representerar Guds vilja, tvärtom.
Citera
2021-03-31, 21:48
Medlem
Citat:
Det behöver du inte tro på
Men så är det. Jag vet inte hur länge du har varit ett Jehovas Vittne men det är inte så ovanligt att folk blir uteslutna för småsaker. Mycket beror på vem/vilka äldste som hanterar ditt fall

Vilka slags "småsaker" menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in