2021-03-29, 14:35
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Man måste vara extremt fattig eller extremt dumsnål om man inte har råd att lämna in bilen för däckbyte. Brukar kosta mellan 200-300 kr.

Man måste vara fullständigt inkompetent om man inte ens klarar av att byta själv.
Citera
2021-03-29, 15:03
Medlem
Citat:
Har man råd att ha tre bilar, vilket i sig är helt onödigt och klimatförstörande, har man även råd att betala däckbyte och däckhotell.
välkommen till sverige utanför stadskärnan

ont
skönaste med att byta själv är att slippa boka tid
stressa från jobbet och sen förlora 1h i ett sunkigt vänterum

men ni som betalar det, varför har ni inte råd att åka taxi överallt?
Senast redigerad av usr1 2021-03-29 kl. 15:10.
Citera
2021-03-29, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moongoat
Är det någon mer än jag som börjat dra hjulbultarna med moment?
Jag drar det med min inbyggda moment jag har i armen. Det fungerar utmärkt. Jag har aldrig tappat en hjulbult/hjulmutter jag själv spänt och jag får alltid loss den igen.

Detta då jag gör något som verkstäder sällan gör, fettar in gängan så att den inte ärgar fast. Spänner med skaftet inne och lossar med skaftet ute.

Sen finns alltid, speciellt, vinterhjulen tillgängliga direkt när de behövs vid den alltid oväntade snöfallet eller isgatan. Jag slipper stå i kö en dag för att få dem skiftade utan gör det snabbt själv!
Citera
2021-03-29, 18:05
Medlem
Citat:
Har man råd att ha tre bilar, vilket i sig är helt onödigt och klimatförstörande, har man även råd att betala däckbyte och däckhotell.

Läsförståelsen var inte topp...det primära är inte besparingen utan att det är nära på lika mycket jobb att packa ned hjulen som var det primära.
Men bieffekten i form av mindre utgifter och tidsbesparingen på någon timme samt förmånen att slippa omaket att köa hos bulgarerna utanför Dollarstore, vilket du troligen får göra med din tredjehandsmerca för att få det för en tvåhundring (vem är snål här ..) fnyser i alla fall inte jag åt.

/Dick
Citera
2021-03-30, 09:05
Medlem
moongoats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Jag drar det med min inbyggda moment jag har i armen. Det fungerar utmärkt. Jag har aldrig tappat en hjulbult/hjulmutter jag själv spänt och jag får alltid loss den igen.

Detta då jag gör något som verkstäder sällan gör, fettar in gängan så att den inte ärgar fast. Spänner med skaftet inne och lossar med skaftet ute.

Sen finns alltid, speciellt, vinterhjulen tillgängliga direkt när de behövs vid den alltid oväntade snöfallet eller isgatan. Jag slipper stå i kö en dag för att få dem skiftade utan gör det snabbt själv!
Innan så har jag alltid dragit för hand med high temp fett, men momentnyckel känns så mycket mer bögigt och exakt.
Citera
2021-03-30, 12:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Tja igen.

Tänkte höra om Viking är ett okej märke, gamla i branschen och står på deras site att dem är underbolag till "continental AG" Halva priset jämfört med continental m.m. märkesdäck. Reko i test. Fattar inte vad varningsklockan kan vara, så tar väl och frågar här
I min bok så är det inte logiskt att ha lösa gummin liggandes, extra kostnad och risk att göra fel/skada när man kränger om däcken varje säsong. Då man bara har vinterdäck på drygt tre månader av året så skulle jag skaffat mig några fräscha plåtfälgar till dem. Kostar ju 2000 för en splitt-ny uppsättning. Lacka dem i guld så ser det ut som att du har dyra fälgar
Viking är ett norskt märke som numera ägs av Continental, precis som du skriver. Viking var leverantör till Volvo på 70/80-talet.

Köpte Viking Snow Tech II för några år sedan. Är hyfsat nöjd. Inga problem i vinterkörningen. Nu är det i och för sig mest barmark här på västkusten. Upplever att det är bra kvalité för pengarna. Däcken är tillverkade i Tyskland.

Det är snart dags för nya sommardäck och jag har Viking som en kandidat. Har dock börjat snegla på koreanska Nexen N blue S som har mycket bättre prestanda för samma peng.
Senast redigerad av ChuckyCheese 2021-03-30 kl. 12:02. Anledning: Korrigering
Citera
2021-03-30, 13:29
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckyCheese
Viking är ett norskt märke som numera ägs av Continental, precis som du skriver. Viking var leverantör till Volvo på 70/80-talet.

Köpte Viking Snow Tech II för några år sedan. Är hyfsat nöjd. Inga problem i vinterkörningen. Nu är det i och för sig mest barmark här på västkusten. Upplever att det är bra kvalité för pengarna. Däcken är tillverkade i Tyskland.

Det är snart dags för nya sommardäck och jag har Viking som en kandidat. Har dock börjat snegla på koreanska Nexen N blue S som har mycket bättre prestanda för samma peng.
Tack för svar,i alla fall.
Ähhh, norskt gummi () producerat i tyskland vs, knaskit vafan!
Citera
2021-03-31, 19:41
Medlem
CHeitzmans avatar
Skada däck

Nyligen bytt bil och upptäckte idag en skada på ett av mina sommardäck. Är det lilla vitaktiga man ser en bit corda och är det isf något problem? Behöver man rent av byta däcket?

http://www.bilddump.se/bilder/20210331194005-83.233.133.102.jpg
Citera
2021-03-31, 19:42
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CHeitzman
Nyligen bytt bil och upptäckte idag en skada på ett av mina sommardäck. Är det lilla vitaktiga man ser en bit corda och är det isf något problem? Behöver man rent av byta däcket?

Det där ska du inte köra på.
Citera
2021-03-31, 19:44
Medlem
HVIT.s avatar
Citat:

Det där däcket kommer att smälla framöver. Så jag rekommenderar att du kasserar det.
Citera
2021-03-31, 19:45
Medlem
yz44s avatar
Ser ut att kunna vara corden man ser, man bör byta ut skadade däck.
Citera
2021-03-31, 19:46
Medlem
hippilis avatar
Citat:

Byt däck det fattas ju gummi och fälgen ser ut som varit i en trottoar är den krokig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in