2021-03-25, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaffarbin
Tror de som har Harvard p sitt CV lst en LLM dr, vilket inte r ett utbyte. LLM sker man sjlv och kostar nrmare miljonen.
Aha shit det r en annan femma
Citera
2021-03-25, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Obvious
Lnderna inom Europa r lttare pga ERASMUS-projektet, om du letar efter de bsta "skolorna" s har UU tminstone utbyte med flertal bra i Frankrike, England (inte Cambridge/Oxford men dremot Kings College i London) och Tyskland. D fr du ven lsa juridiska kurser och behver inte heller tvla om betyg. Det enda som avgr r hur mnga HP du lst vid juridiska fakulteten infr din anskan.

Frankrike krver emellertid att du lser kurserna p franska s har du inte vldigt avacnerad franska avrder jag dig frn det.

Men som sagt, vldigt svrt att svara nr jag inte vet vilken skola du lser p i nulget.
Jag kan enbart svenska och engelska p professionell niv! Men vad trkigt med england, knner ju att usa har lite med kultur och action! Var hade du valt om du fick vlja d?
Citera
2021-03-26, 00:56
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HataModeraterna
Jag kan enbart svenska och engelska p professionell niv! Men vad trkigt med england, knner ju att usa har lite med kultur och action! Var hade du valt om du fick vlja d?

Jag skulle p utbyte frra ret som blev instllt pga corona s utgr frn hur jag gjorde mitt val d. Utan att sga vilket universitet jag valde pga risken fr outning gjorde jag mitt val frmst utifrn andra faktorer n rankingen p utbildningen. Jag ville snarare ha en intressant stad med kultur/aktiviteter som tilltalade mig samt ett rikt studentliv vilket jag tror r viktigare n universitetet i sig, du ska nd bo dr i minst en termin. Frvisso uteslt jag universitet som inte kan rknas som anrika i bemrkelsen av att ha funnits lnge och har en vletablerad utbildning (i jmfrelse med svenska mtt skulle man kunna se Sdertrn hgskola som en sdan jag uteslt) men annars gick jag frmst p faktorerna jag nmnde.
Senast redigerad av Cpt.Obvious 2021-03-26 kl. 00:59.
Citera
2021-03-26, 17:08
Medlem
Sandtags avatar
I en debattartikel av en student delgavs fljande kritik mot JP-GU i dagensjuridik:

En bild jag sjlv inte delar (men inser samtidigt kan vara till fljd av tolkningsfretrdet i frgan d det r ett problem som oavsett om det sker eller inte, r ngot jag normalt inte skulle uppmrksamma), vad sger vriga i trden - stmmer pstendet? r det en situation unikt frbehllen fr GU:s JP?

Edit: Nmnas br att artikeln i vrigt lyfter ett par viktiga ponger som jag instmmer med (speciellt mot bakgrund av Lambertz senaste uttalanden).
Senast redigerad av Sandtag 2021-03-26 kl. 17:11.
Citera
2021-03-26, 19:01
Medlem
QuadraticFormulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandtag
I en debattartikel av en student delgavs fljande kritik mot JP-GU i dagensjuridik:

En bild jag sjlv inte delar (men inser samtidigt kan vara till fljd av tolkningsfretrdet i frgan d det r ett problem som oavsett om det sker eller inte, r ngot jag normalt inte skulle uppmrksamma), vad sger vriga i trden - stmmer pstendet? r det en situation unikt frbehllen fr GU:s JP?

Edit: Nmnas br att artikeln i vrigt lyfter ett par viktiga ponger som jag instmmer med (speciellt mot bakgrund av Lambertz senaste uttalanden).
Jag lser SU och knner inte igen ngonting som hon pratar om. Jag anser att det under utbildningens gng varit vldigt hgt till tak (p fysisk undervisning) och flera lrare (jag tnker framfrallt p tv kvinnor) drog ivg rejlt under lektionerna. Ingen reagerade nmnvrt fr vad som sagts och elevernas jargong sinsemellan har varit relativt friktionsfri.

Vissa personer har stllt dumma och ondiga frgor (inklusive jag sjlv) men jag har inte mrkt ngra reaktioner ver huvud taget. Mjligtvis r SU ett s pass osocialt lroste att sdant som hon beskriver inte hnder, eller s rknas inte mina upplevelser eftersom jag r av fel kn. Det r mjligtvis jag som r personen hon beskriver som ett problem, eller s r hon en del av den moderna offerkultur, vad vet jag.
Citera
2021-03-28, 01:17
Medlem
Hur mnga av uppsatserna som man ska skriva under programmets gng har opponering?

Ska lsa CC:n i hst. r det svrt att f godknt p opponeringen dr? Knns tyvrr som uppsatsen kmr bli sisdr med kursens schema men jag kanske gr hndelserna i frskott iofs.
Citera
2021-03-28, 10:37
Medlem
peggypugs avatar
Skulle inte sga att opponeringen r ngot att oroa sig ver, man hinner med det. Lade ej ner speciellt mycket tid p den och det gick helt ok. Mnga av dem som rttar uppsatserna r ej lrare p programmet s de r mindre hrda med just opponeringen - i mitt fall iallafall. Tips r att brja med uppsatsen s fort som mjligt och slipa p den lnge, pongen r vrdefulla.
Citat:
Ursprungligen postat av minerv
Hur mnga av uppsatserna som man ska skriva under programmets gng har opponering?

Ska lsa CC:n i hst. r det svrt att f godknt p opponeringen dr? Knns tyvrr som uppsatsen kmr bli sisdr med kursens schema men jag kanske gr hndelserna i frskott iofs.
Citera
2021-03-28, 11:19
Medlem
QuadraticFormulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minerv

Uppsatsen tar sjlvklart mycket tid att f bra, men rttningen r relativt geners. Opponeringen r mycket enkel att f hga pong p, s lnge man r frbredd. Tipset r att brja skriva uppsatsen s fort som mjligt, t.o.m innan kursen brjat.
Citera
2021-03-31, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandtag

Efter snart fyra hela r p GU vill jag pst att hennes uttalande r direkt felaktigt. Det kan ju vara s att hon har varit med om en situation eller tv dr enskilda individer betett sig p det sttet, det ifrgastter jag inte. Men att hon hvdar att killar p utbildningen generellt r p det sttet, r ren och skr lgn. Att killar skulle sitta och ge obehagliga blickar, viska, peka och avbryta m.m. knns inte ens trovrdigt - alla har fullt upp med att flja frelsningar och fra anteckningar. Aldrig har jag sett det hnda. Om det nu sker har det sannolikt koppling till drama som hnfr sig till situationer utanfr "skoltid". Men, det r ingen id att ens ifrgastta personer som henne, fr i hennes gon r alla killar exakt likadana. Ingen skiljer sig t - vi r alla onda, sliskiga och i en orubblig maktposition.
Citera
2021-03-31, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atalez
Efter snart fyra hela r p GU vill jag pst att hennes uttalande r direkt felaktigt. Det kan ju vara s att hon har varit med om en situation eller tv dr enskilda individer betett sig p det sttet, det ifrgastter jag inte. Men att hon hvdar att killar p utbildningen generellt r p det sttet, r ren och skr lgn. Att killar skulle sitta och ge obehagliga blickar, viska, peka och avbryta m.m. knns inte ens trovrdigt - alla har fullt upp med att flja frelsningar och fra anteckningar. Aldrig har jag sett det hnda. Om det nu sker har det sannolikt koppling till drama som hnfr sig till situationer utanfr "skoltid". Men, det r ingen id att ens ifrgastta personer som henne, fr i hennes gon r alla killar exakt likadana. Ingen skiljer sig t - vi r alla onda, sliskiga och i en orubblig maktposition.

Med tanke p vilken dominans det r av tjejer p juristutbildningen s frefaller det mrkligt att alla skulle stirra p henne? Nu vet jag inte alls hur personen ser ut (kanske r sjukt snygg)men det verkar konstigt redan det. Som jag vill minnas s satt man ju och titta mest p.

Hrskartekniker anvnder ju mn svl som kvinnor (Ibland helt omedvetet).

Dremot finns det skert enskilda rtgg bland studenterna av bgge knen. Men att killarna generellt skulle betee sig s illa, stller jag mig tvivlande till.
Citera
2021-03-31, 18:19
Medlem
Sommarnotarie p allmn domstol, vilka klder r det som gller?
Citera
2021-03-31, 19:29
Medlem
EtikHaexans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsan7
Sommarnotarie p allmn domstol, vilka klder r det som gller?
Hel och ren samt kostym vid frhandling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in