Länderna inom Europa är lättare pga ERASMUS-projektet, om du letar efter de bästa "skolorna" så har UU åtminstone utbyte med flertal bra i Frankrike, England (inte Cambridge/Oxford men däremot Kings College i London) och Tyskland. Då får du även läsa juridiska kurser och behöver inte heller tävla om betyg. Det enda som avgör är hur många HP du läst vid juridiska fakulteten inför din ansökan.
Frankrike kräver emellertid att du läser kurserna på franska så har du inte väldigt avacnerad franska avråder jag dig från det.
Men som sagt, väldigt svårt att svara när jag inte vet vilken skola du läser på i nuläget.
Jag kan enbart svenska och engelska på professionell nivå! Men vad tråkigt med england, känner ju att usa har lite med kultur och action! Var hade du valt om du fick välja då?
Jag kan enbart svenska och engelska på professionell nivå! Men vad tråkigt med england, känner ju att usa har lite med kultur och action! Var hade du valt om du fick välja då?
Jag skulle på utbyte förra året som blev inställt pga corona så utgår från hur jag gjorde mitt val då. Utan att säga vilket universitet jag valde pga risken för outning gjorde jag mitt val främst utifrån andra faktorer än rankingen på utbildningen. Jag ville snarare ha en intressant stad med kultur/aktiviteter som tilltalade mig samt ett rikt studentliv vilket jag tror är viktigare än universitetet i sig, du ska ändå bo där i minst en termin. Förvisso uteslöt jag universitet som inte kan räknas som anrika i bemärkelsen av att ha funnits länge och har en väletablerad utbildning (i jämförelse med svenska mått skulle man kunna se Södertörn högskola som en sådan jag uteslöt) men annars gick jag främst på faktorerna jag nämnde.
Senast redigerad av Cpt.Obvious 2021-03-26 kl. 00:59.
I en debattartikel av en student delgavs följande kritik mot JP-GU i dagensjuridik:
Svårare är det att killar på utbildningarna ger obehagliga blickar, viskar, pekar, använder härskartekniker och avbryter på lektioner, och har en i allmänhet störande ”jargong” utan att låta fullständigt paranoid. Vissa lärare känner med största sannolikhet till problemen, men det är för svårt att göra något åt det, och därför får det ske.
En bild jag själv inte delar (men inser samtidigt kan vara till följd av tolkningsföreträdet i frågan då det är ett problem som oavsett om det sker eller inte, är något jag normalt inte skulle uppmärksamma), vad säger övriga i tråden - stämmer påståendet? Är det en situation unikt förbehållen för GU:s JP?
Edit: Nämnas bör att artikeln i övrigt lyfter ett par viktiga poänger som jag instämmer med (speciellt mot bakgrund av Lambertz senaste uttalanden).
Senast redigerad av Sandtag 2021-03-26 kl. 17:11.
I en debattartikel av en student delgavs följande kritik mot JP-GU i dagensjuridik:
Svårare är det att killar på utbildningarna ger obehagliga blickar, viskar, pekar, använder härskartekniker och avbryter på lektioner, och har en i allmänhet störande ”jargong” utan att låta fullständigt paranoid. Vissa lärare känner med största sannolikhet till problemen, men det är för svårt att göra något åt det, och därför får det ske.
En bild jag själv inte delar (men inser samtidigt kan vara till följd av tolkningsföreträdet i frågan då det är ett problem som oavsett om det sker eller inte, är något jag normalt inte skulle uppmärksamma), vad säger övriga i tråden - stämmer påståendet? Är det en situation unikt förbehållen för GU:s JP?
Edit: Nämnas bör att artikeln i övrigt lyfter ett par viktiga poänger som jag instämmer med (speciellt mot bakgrund av Lambertz senaste uttalanden).
Jag läser SU och känner inte igen någonting som hon pratar om. Jag anser att det under utbildningens gång varit väldigt högt till tak (på fysisk undervisning) och flera lärare (jag tänker framförallt på två kvinnor) drog iväg rejält under lektionerna. Ingen reagerade nämnvärt för vad som sagts och elevernas jargong sinsemellan har varit relativt friktionsfri.
Vissa personer har ställt dumma och onödiga frågor (inklusive jag själv) men jag har inte märkt några reaktioner över huvud taget. Möjligtvis är SU ett så pass osocialt lärosäte att sådant som hon beskriver inte händer, eller så räknas inte mina upplevelser eftersom jag är av fel kön. Det är möjligtvis jag som är personen hon beskriver som ett problem, eller så är hon en del av den moderna offerkultur, vad vet jag.
Hur många av uppsatserna som man ska skriva under programmets gång har opponering?
Ska läsa CC:n i höst. Är det svårt att få godkänt på opponeringen där? Känns tyvärr som uppsatsen kmr bli sisådär med kursens schema men jag kanske går händelserna i förskott iofs.
Skulle inte säga att opponeringen är något att oroa sig över, man hinner med det. Lade ej ner speciellt mycket tid på den och det gick helt ok. Många av dem som rättar uppsatserna är ej lärare på programmet så de är mindre hårda med just opponeringen - i mitt fall iallafall. Tips är att börja med uppsatsen så fort som möjligt och slipa på den länge, poängen är värdefulla.
Citat:
Ursprungligen postat av minerv
Hur många av uppsatserna som man ska skriva under programmets gång har opponering?
Ska läsa CC:n i höst. Är det svårt att få godkänt på opponeringen där? Känns tyvärr som uppsatsen kmr bli sisådär med kursens schema men jag kanske går händelserna i förskott iofs.
Uppsatsen tar självklart mycket tid att få bra, men rättningen är relativt generös. Opponeringen är mycket enkel att få höga poäng på, så länge man är förbredd. Tipset är att börja skriva uppsatsen så fort som möjligt, t.o.m innan kursen börjat.
Efter snart fyra hela år på GU vill jag påstå att hennes uttalande är direkt felaktigt. Det kan ju vara så att hon har varit med om en situation eller två där enskilda individer betett sig på det sättet, det ifrågasätter jag inte. Men att hon hävdar att killar på utbildningen generellt är på det sättet, är ren och skär lögn. Att killar skulle sitta och ge obehagliga blickar, viska, peka och avbryta m.m. känns inte ens trovärdigt - alla har fullt upp med att följa föreläsningar och föra anteckningar. Aldrig har jag sett det hända. Om det nu sker har det sannolikt koppling till drama som hänför sig till situationer utanför "skoltid". Men, det är ingen idé att ens ifrågasätta personer som henne, för i hennes ögon är alla killar exakt likadana. Ingen skiljer sig åt - vi är alla onda, sliskiga och i en orubblig maktposition.
Efter snart fyra hela år på GU vill jag påstå att hennes uttalande är direkt felaktigt. Det kan ju vara så att hon har varit med om en situation eller två där enskilda individer betett sig på det sättet, det ifrågasätter jag inte. Men att hon hävdar att killar på utbildningen generellt är på det sättet, är ren och skär lögn. Att killar skulle sitta och ge obehagliga blickar, viska, peka och avbryta m.m. känns inte ens trovärdigt - alla har fullt upp med att följa föreläsningar och föra anteckningar. Aldrig har jag sett det hända. Om det nu sker har det sannolikt koppling till drama som hänför sig till situationer utanför "skoltid". Men, det är ingen idé att ens ifrågasätta personer som henne, för i hennes ögon är alla killar exakt likadana. Ingen skiljer sig åt - vi är alla onda, sliskiga och i en orubblig maktposition.
Med tanke på vilken dominans det är av tjejer på juristutbildningen så förefaller det märkligt att alla skulle stirra på henne? Nu vet jag inte alls hur personen ser ut (kanske är sjukt snygg)men det verkar konstigt redan det. Som jag vill minnas så satt man ju och titta mest på.
Härskartekniker använder ju män såväl som kvinnor (Ibland helt omedvetet).
Däremot finns det säkert enskilda rötägg bland studenterna av bägge könen. Men att killarna generellt skulle betee sig så illa, ställer jag mig tvivlande till.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!