2021-03-31, 15:51
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Varifrån är citatet i rubriken? (”Jag hatar Åsa”). SD som är arg på ÅH?

SD´s kärleksbrev till ÅH. Inte så smart gjort, kanske...

https://www.bildtagg.se/bild/aupydkvc23o5twbln56df1dt

#TeamÅsaHiding Tick, tack, tick, tack....
Citera
2021-03-31, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Jaha, då försöker SD skriva om historien igen och "hittar" ett handtag till en domkraft hemma. Han spelar in det hela. Frågan är ju varför han inte bara ringer Polisen direkt?

När han lämnar handtaget till Polisen medföljer en lapp där han skriver han(vi kan alla hans handstil numera):

Men, men... ... den finten gick inte, SD!

https://www.na.se/artikel/polisens-nya-utredning-har-ar-vapnet-som-kan-anvants-vid-hjarstamordet-jag-hatar-asa-fyndet-hatbreve t

P7 där SD berättat att han blir sexuellt attraherad av ilska
https://docdro.id/78GdMlp

Var samma med Johanna Möller advokat. Både hon och SD verkar tro att åklagarna har ett personligt agg mot förövaren/den misstänkte, att det faktiskt är deras jobb att utreda och döma.

Att SD menar att åklagaren "inte vill veta hela sanningen" är kanske för att han inte vill falla ensam - HD måste med i raset också,menar han kanske?
Citera
2021-03-31, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Han gör så många extremt märkliga saker under hela utredningens gång att det borde vara omöjligt även för tingsrätten att frikänna honom. Som SD sa till JG på frågan att "om du har bevis för att du är oskyldig så ta fram dom bevisen". SD replikerade bara att "det är inte mitt jobb att bevisa min oskuld".

Han är läskig och obehaglig. Och jag misstänker att han inte har alltför många kompisar kvar i sin närhet. Familjen, svärföräldrarna och JG.

Domstolen får inte gå på en "allmän känsla", utan det fakta som gäller. Vi ska ha en hög rättssäkerhet men ibland undrar man om det gått förlångt. Att som TR hänvisa till att det saknas dna är märkligt. För några år sedan fanns inte dna i beviskedjan - då fick domare och nämndemän inkludera sunt förnuft i sin värdering av vad som är "rimligt". Idag kräver de teknisk bevisning som stöd för indicier. Känns som lite moment 22 över det hela.

Hans liv har slagits i spillror, men han vill inte ta fram de bevis han säger sig ha som skulle fria honom? Även om HR friar honom så kommer han för alltid att vara dömd i allmänhetens ögon. Varför vill han inte bidra till upprättelse om han är oskyldig?
Citera
2021-03-31, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
SD´s kärleksbrev till ÅH. Inte så smart gjort, kanske...

https://www.bildtagg.se/bild/aupydkvc23o5twbln56df1dt

Tillsammans med ett kraftigt metallhandtag så bör väl brevet ses som ett väl inlindat hot, nästan på gränsen till det straffbara området, då antingen förgripelse mot tjänsteman eller övergrepp i rättssak.

Problemet är närmast att rättsväsendet inte reagerar på försök till otillåten påverkan, men kan man stävja sådana här tilltag så vore det värdefullt. Även om brevet inte skrämmer mottagaren så kan det vara ämnat att distrahera brottsutredningen och att föra in ännu ett villospår i förhandlingarna.
Citera
2021-03-31, 16:46
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Åkl verkar bli samma som i TR, gäller det även försvaret? Eller har de lessnat på SD och bett att få bli utbytta?
(Jag vet verkligen inte om det ens är möjligt, har ingen koll på proceduren.)
Citera
2021-03-31, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Åkl verkar bli samma som i TR, gäller det även försvaret? Eller har de lessnat på SD och bett att få bli utbytta?
(Jag vet verkligen inte om det ens är möjligt, har ingen koll på proceduren.)
Det GÅR att byta. Man får begära detta skriftligt och så får domstolen avgöra om det finns skäl till det eller ej. Men att bara byta ut går tydligen inte om jag förstått rätt. Ett skäl skulle vara att han inte skött sitt jobb ordentligt i tingsrätten.

https://www.lawline.se/answers/12568
Citera
2021-03-31, 16:56
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det GÅR att byta. Man får begära detta skriftligt och så får domstolen avgöra om det finns skäl till det eller ej. Men att bara byta ut går tydligen inte om jag förstått rätt. Ett skäl skulle vara att han inte skött sitt jobb ordentligt i tingsrätten.

https://www.lawline.se/answers/12568

Ja, det är säkert knepigt även för försvaret att ”byta ut” sin klient... de får väl dras med honom även i HR.
Citera
2021-03-31, 17:01
Medlem
Citat:
Ja, det är säkert knepigt även för försvaret att ”byta ut” sin klient... de får väl dras med honom även i HR.
Den stackars eventuellt nye advokaten skall läsa in sig på 14K sidor dessutom. Så det är nog kört för SDs del. Å andra sidan så blev han ju frikänd förra gången, och advokaten kan ju ärendet nu.
Citera
2021-03-31, 17:11
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Var samma med Johanna Möller advokat. Både hon och SD verkar tro att åklagarna har ett personligt agg mot förövaren/den misstänkte, att det faktiskt är deras jobb att utreda och döma.

Att SD menar att åklagaren "inte vill veta hela sanningen" är kanske för att han inte vill falla ensam - HD måste med i raset också,menar han kanske?

Han har ju även mer eller mindre pekat ut HD i ett förhör. Jag har ju alltid trott att hon är inblandad. Kanske till och med medskyldig till det hela.

Spekulation:

Tycker att folk ska leka med tanken, att det KAN vara motsatta förhållanden mot vad vi tror i denna situation.

Nu ska jag berätta en saga.

Två speciella personer som är oerhört lika varandra möts. De får barn. SD tar hand om HD för att han måste. Han är underkuvad, psykad och gör precis det HD vill. Och samtidigt får han chansen att glänsa som duktig. Något som han är helt beroende av är beröm och godkännande.

Han googlar även på spädbarnsdöd och annat. För att det är den som får förlossningsdepressionen som stöter bort barnet. Och SD gör som HD vill.

Han träffar LW, men har ingen aning om hur man sköter en relation, utan han behandlar LW som skit. För så har de flesta förhållandena i hans liv sett ut. Hans föräldrar mot honom. Han mot brorsan och andra.

Men han vill ha sex. Mycket sex. Det får han inget av hemma. HD drömmer om att LW försvinner ur deras liv. Men säger sen: "Nej, hon får leva", efter att hon sen länge har planterat ett frö hos SD.

När hon börjar piggna till från depressionen och allt med LW uppdagats, så straffar hon honom genom att ta ut skilsmässa och träffa Sillen. Hennes mål är att få tillbaka SD och därför erkänner hon inte att hon har sex med Sillen. Nu vet SD att han snart måste göra av med LW. De 17 raderade loggningarna är den sista spiken i kistan. Topplocket har gått på HD.

Planeringen, som har varit igång i flera år, börjar nu på allvar. HD åker bort med Sillen så att hon har ett alibi, men trimmar ändå SD så gott hon kan med lockelser och "jag älskar dig" och hon har ställt som ultimatum att LW ska vara "borta" innan USA. Hon behöver loggarna och hon tycker att Sillen börjar bli för engagerad.

SD ser till att ha sex med LW på fredagen genom att be henne komma till den helt tomma firman, för att han behöver blanda DNA/blod (säger kanske en sjuksköterska till honom?) och kravet är han ska sedan göra av med henne under helgen. De snackar ihop sig om LW`s Niagrafall av blod.

Lämnar telefonen hemma, stoppar chefens domkraftsskaft i byxlinningen och tar med sig en taktisk ficklampa som han har skickat efter på AliBaba, men tappar modet. Ringer sen polisen och berättar om sina shape-shifter-mållgans. För att ha en ursäkt inför HD?

På söndagens loppis är han mycket sammanbiten, för att HD åter sagt att hennes tålamod är slut och hon tänker åka ensam om han inte gör det han har lovat.

Hon promenerar en snabbis med hoodie på måndagen och ser att LW är hemma. Sen smyger SD fram och visar sig i fönstret i LW´s med ett stort leende. LW följer med till MP. Resten vet vi. Men vet vi att det bara var han?

Sen följer:

HD på morgonen: "Hoppas att hon är död"

SD på förmiddagen: "Vi kommer att få se otäcka löpsedlar snart"

De tu lyckliga strålar ikapp, redan dagen efter att LW försvunnit: "Det ska bli så bra nu"

Och familjen: "Där HD pekar, gräver SD"

SD söker inte ens den som han har haft dygnetruntkontakt med i 6 år:

https://forumbilder.com/i/ro6E

Jag är precis som åklagaren helt säker på att det är SD som mördat LW - och sannolikt med en eller annan typ av hjälp av någon.

Men vi vet verkligen inte hur det har gått till innan. I flera år.

Citera
2021-03-31, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Domstolen får inte gå på en "allmän känsla", utan det fakta som gäller. Vi ska ha en hög rättssäkerhet men ibland undrar man om det gått förlångt. Att som TR hänvisa till att det saknas dna är märkligt. För några år sedan fanns inte dna i beviskedjan - då fick domare och nämndemän inkludera sunt förnuft i sin värdering av vad som är "rimligt". Idag kräver de teknisk bevisning som stöd för indicier. Känns som lite moment 22 över det hela.

Hans liv har slagits i spillror, men han vill inte ta fram de bevis han säger sig ha som skulle fria honom? Även om HR friar honom så kommer han för alltid att vara dömd i allmänhetens ögon. Varför vill han inte bidra till upprättelse om han är oskyldig?

Ja tiderna verkar förändras. Det är rätt tunt även utan DNA tyvärr. Alla dessa tusen sms och hundratals förhör om deras dysfunktionella relation bidde också en tumme bevismässigt även om det givetvis bidragit till reda ut faktiska händelser.
Det är dygnet för mordet de borde lagt krutet på och då DNA och det tekniska och digitala. Vi vet allt om alla dessa cacher och kärleksmöten men inte ens polisanmälningar och blodfläckar har bitit på rätten - vad biter då?

Rätten angående deras turbulenta relation, hoten, stalking m.m:

Ur domen 497/47:

”Även om det framkommit att relationen mellan Stefan Davidsson och Lena W*esström delvis präglats av hot och kontrollerande beteende, är kommunikationen inte sådan att den binder Stefan Davidsson till mordet på Lena W*esström den 14 maj 2018. I detta sammanhang har det betydelse att det material som åklagarna redovisat till stora delar är sådant som ägt rum relativt lång tid före den 14 maj 2018.”

Ur domen 497/48:

”Sammantaget anser tingsrätten inte att det finns något i kommunikationen eller agerandet mellan Lena W*esström och Stefan Davidsson som på ett tillräckligt konkret sätt binder honom till det våld som utövades mot Lena W*esström den 14 maj 2018.”

Jag säger det igen. De skulle ha öppnat hennes Telegram med nytt simkort a.s.a.p. Då hade de haft en teoretisk chans att snappa upp status på deras relation närmare tiden för mordet.

Och nu behöver SD själv släpa in nåt skaft till polishuset efter några år?! Inte konstigt han är ”sur”.

Varför tog inte teknikerna bara med det (inkl hammare och annan skit) vid första tekniska undersökningen eller kicka in dörren då i september 2020 med husrannsakan för beslag domkraftskaft efter tips från chefen?

Sen vidare i domen då:
497/44
”Sammantaget finns det alltför många osäkerhetsmoment för att det ska vara möjligt att dra slutsatsen att det var Stefan Davidsson som loggade in på Lena W*esströms One-mailkonto den 15 maj 2018.”

Vad blir åklagarens motdrag i hovrätten angående ”osäkerheten”? Jo den lika osäkre IT-forensikern skriver ett PM om att han är lite byxis hit eller dit om inloggningen skett med datorn eller mobilen.
Och sen nån komplettering från samma avdelning - TM:s Dansanta Dream Team - att hon använt samma lösenord länge.

Ska man vara impad? Rätten skriver ju åklagarna här på näsan att de ska fatta att de måste fixa så 05:23 inte är ett ”osäkerhetsmoment”.

Polisen har fått flera olika metoder de kunnat kolla detta med nu för några månader sen men vill inte åklagaren ha med det i rätten så lämnar jag det åt sitt öde.

Räddningen är om hovrätten ser ”indiciekedjan”. Och pladasket sen är om Högsta domstolen då eventuellt går på tingsrättens linje...
Senast redigerad av Avel 2021-03-31 kl. 17:17.
Citera
2021-03-31, 17:21
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Denna låda har man ju undrat över.
Var är den?
De röda trådarna kom man väl aldrig fram till varifrån de kom?

NA:

"Det är helt nya uppgifter som aldrig förekom i åtalet och tingsrättsförhandlingen.

Det var efter att ha läst en artikel i NA som chefen på mannens arbete vände sig till polisen. I artikeln fanns uppgifter om att mordvapnet kan röra sig om ett cylinderformat verktyg.
"

Det verkar ju som att chefen SR fick tillbaka lådan, men då saknades det ett handtag:

"Efter att 46-åringen försatts på fri fot efter att ha varit häktad en tid, bad chefen om att få tillbaks lådan med verktyg. När han fick tillbaks sakerna saknades handtaget till domkraften."

https://www.na.se/artikel/polisens-nya-utredning-har-ar-vapnet-som-kan-anvants-vid-hjarstamordet-jag-hatar-asa-fyndet-hatbreve t

Det måste ha varit efter att FUP kom ut (och TR förhandlingarna genomgåtts?)som detta med det cylinderformiga tillhygget kom fram till NA och chefen ringt in om detta.

Det här nedan känner jag inte igen, så jag undrar varifrån NA fått det?
Det borde alltså vara frågan om nya förhör sedan TR förhandlingarna om jag fattar allt rätt?
Det har väl inte stått något om de cylinderformade skadorna innan FUP kom ut?

Från NA;:

""Jag vet att jag tog ur nånting för att få plats med egna saker i bilen. Gjorde jag, så jag tog ur.. aah det var ju hans stövlar då och hans armeringsjärn. Och kanske nått mer", säger misstänkte 46-åringen i förhör."

//

"Jag kan ha två skaft kvar hemma. Kanske har både mitt och hans. Jag kanske har slängt min och slängt båda handtagen. Vet inte... Det du egentligen vill fråga, om jag har haft den och slagit ihjäl Lena med. Så nej det har jag inte gjort", säger 46-åringen i förhör."

Från FUP förhör SR, SDs chef. Här nedan nämner chefen inget om domkraften dock:
Citera
2021-03-31, 17:29
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Tillsammans med ett kraftigt metallhandtag så bör väl brevet ses som ett väl inlindat hot, nästan på gränsen till det straffbara området, då antingen förgripelse mot tjänsteman eller övergrepp i rättssak.

Problemet är närmast att rättsväsendet inte reagerar på försök till otillåten påverkan, men kan man stävja sådana här tilltag så vore det värdefullt. Även om brevet inte skrämmer mottagaren så kan det vara ämnat att distrahera brottsutredningen och att föra in ännu ett villospår i förhandlingarna.

Ja, det är mycket obehagligt. Åter igen så ser man de dragen jag har sett under många rättegångar mot gängkriminella. SD (med fler) uppför sig som kvalificerade gangsters. Nästan värre till och med.

Och vad är det för fel på karln (som om det inte redan fanns tillräckligt med fel redan?), som arrangerar en filmning SJÄLV och fotar och filmar igen, när han "hittar" domkraftsskaftet? Istället för att ringa polisen och be dem komma.

Och sen skriver den vidriga lappen...han har inte ens minsta lilla sociala kompetens. Det han överlevt på är inövade repliker och elaka kommentarer till allt och alla. Men på lappen till ÅH ser vi hans riktiga sida, precis som på den obehagliga lyktan han hängde på LW´s dörr, när hon hade herrbesök.

Detta är ju så tydligt en påverkanskampanj, så bara det borde i alla fall väcka den som inte vaknat.

JG´s smygande med pannlampa i ett släckt hus och radering på sin telefon - under pågående förhör på en polisstation - är ju också helt sanslöst.

Precis som HD´s fläckvisa "minnesluckor" och allmänna kaxighet i förhör och TR.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in