2021-03-30, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Arcelormittal konverterar två stålverk i Tyskland för drift med vätgas.
Toppdiplomater besöker Arcelormittal i Liberia för att försäkra sig om att allt går rätt till.

Min teori är att kinesiskt fulstål ska skattas bort helt enkelt. SSAB är inte ensamma om det här.
Det är en trend som visar sig överallt, även hos CLF.

Är det någon som noterat att stålaktierna försiktigt smyger sig uppåt idag ?

CLF rusar ju
Citera
2021-03-30, 17:52
Medlem
Citat:
Bajsis ryggade faktiskt Burry och köpte på sig Suncoke för 6.66 för ett par veckor sen. Gillar aktien.

Om det är som Hasse anar att vi är på väg in i dotcom 2.0 triggat av det största skeppet i sitt slag har jag idéer på fantastiska memes. Tänk följande:

Cathy Woods ligger och guppar på en planka i Atlanten och ser Elon försvinna ner i djupet för att sova med fiskarna. Michael Burry representeras av Sven som spelade bort sina biljetter och pekar finger och säger nu vad var det jag sa!

Warren Buffet skakar på huvudet och tar fram stora hästhandlarplånkan för att fynda, han minns att det var samma panik när Noaks ark gick på grund.

Allt detta till tonerna av "My heart will go on."

Varför går tankarna Titanic-->Gjord av stål--->SSAB

Idag var en helt sjuk dag.

Råvaror ned
Tech ned
Råvarubolag upp?

Svårt att inte se sambandet att pengar flyttas från tech till råvarubolag när bolagen går upp fast råvaror är ned.
Citera
2021-03-30, 21:40
Medlem
Zneekahs avatar
Fått bra jävla pröjs av CLF och MT på sistone Tacksam att det rödat en del senaste veckorna så man fått tanka upp duktigt. Grämer mig lite att jag inte slog till på SSAB tidigare men kunde inte riktigt få loss kapital utan att sälja på super-minus på lite tech och sådär.

Intresset verkar öka på många plan tänk vad trevligt om det kan vara så att man ligger någorlunda rätt i portföljen för framtiden och inte hoppar in högst upp i en nasdaq-topp som när jag började handla? Framtiden får utvisa !

Vill ha lite mer svenskt, eller europeiskt i alla fall. Ganska utmattad av all nordamerikansk volatilitet för stunden.
Synpunkter på råvaru-delen av min portfölj(nuvarande cirka 35-40% målsättning ca 60%-70% med uran inräknat, skriver ej dessa här utan i andra tråden vid något tillfälle)? Fetad är innehav kursiv är önskelista.

STÄL
ArcelorMittal (MTa EUR)
Cleveland-Cliffs (CLF)
SSAB B

KOPPAR
Turquoise Hill (TRQ)
Deep South om jag vågar efter research, högrisk
Freeport om den blir lite billgare
Lundin Mining SEK (LUMI) inte gjort så mycket research än

SKOG/PAPPER/TRÄ
Rottneros (RROS) lite mer DD först, lutar starkt åt köp (söker pålitliga charts/futures/prognoser på pappersmassa/hardwood pulp - länktips?)
Stora Enso Samma här, lite mer DD / balls / kapitalfrigöring krävs först
West Fraser Timber (WFG) Gediget företag, bra pris - lumber har ju gått starkt - är ni fortsatt bullish?

GULD / SILVER
Inte börjat screena företag än men är väldigt lockad av diverse youtube och läsning

Finns såklart mer som är intressant men känner att det här kan bli en bra stomme.
Citera
2021-03-30, 21:43
Medlem
Internetkrigares avatar
SSAB är såklart mitt minsta innehav
Citera
2021-03-30, 22:21
Medlem
Zneekahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigare
SSAB är såklart mitt minsta innehav

In och gröta i morgondippen bah !

EDIT:

CLF släpper Q1 22 April och passar på att dela med sig lite projections godis

Citat:
First-quarter 2021 adjusted EBITDA* of approximately $500 million
Second-quarter 2021 adjusted EBITDA* of approximately $1.2 billion
Full-year 2021 adjusted EBITDA* of approximately $3.5 billion
The full-year expectation is based on current contractual business and the assumption that the US HRC price averages $975 per net ton for the remainder of the year.

Asså herregud...skrattar frenetiskt och gungar med armarna över bröstet
Senast redigerad av Zneekah 2021-03-30 kl. 22:32.
Citera
2021-03-30, 22:43
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zneekah

EDIT:

CLF släpper Q1 22 April och passar på att dela med sig lite projections godis

Asså herregud...skrattar frenetiskt och gungar med armarna över bröstet
Jäpp, Q1an från CLF tror jag kommer att bli helt galen.
Då trillar poletten ner för alla analytiker som fortfarande använder gamla algoritmer som tror att CLF bara är en järngruva.

Ja jävlars. Upp 6% i aftermarket nu. Mohahahaha
Halv miljon aktier omsatta, och det är alltid stendött både i pre och aftermarket för CLF.

$MT fick uppmärksamhet på Fox Buissness idag och de frågade en förvaltare för en fond för råvaror om aktierna i branschen var överköpta och hajpade som i tech. Absolut inte svarade han
Ingen har brytt sig utom oss fram till nu.

I morgon presentation av infrastrukturpaket i Pittsburgh.
Kanske kinas exportrabatt på Torsdag.
Senast redigerad av bajssprutan 2021-03-30 kl. 23:00.
Citera
2021-03-31, 09:24
Medlem
Citat:
Jäpp, Q1an från CLF tror jag kommer att bli helt galen.
Då trillar poletten ner för alla analytiker som fortfarande använder gamla algoritmer som tror att CLF bara är en järngruva.

Ja jävlars. Upp 6% i aftermarket nu. Mohahahaha
Halv miljon aktier omsatta, och det är alltid stendött både i pre och aftermarket för CLF.

$MT fick uppmärksamhet på Fox Buissness idag och de frågade en förvaltare för en fond för råvaror om aktierna i branschen var överköpta och hajpade som i tech. Absolut inte svarade han
Ingen har brytt sig utom oss fram till nu.

I morgon presentation av infrastrukturpaket i Pittsburgh.
Kanske kinas exportrabatt på Torsdag.

Fan att man inte tankat flera CLF. Sugen att nyttja kredit om det blir en liten setback närmsta dagarna, men det känns tyvärr ganska avlägset. Greedy not needy även om det känns som öppet mål. Man får vara nöjd att pengarna rullar in som på räls

Arselochmetall sitter jag på en bättre hög och vi kommer förmodligen se en liknande chock som med CLF hos flera analytiker när siffror väl presenteras.

Mäktigt med första siffrorna som presenteras i ljuset av supercykeln! Techies kommer skita ner sig, och jag investerar i blöjor med hävstång.

Hur som haver bär framtiden med sig en jävla massa deg i sitt sköte

Citat:
Ursprungligen postat av Zneekah
Tror faktist det är den rätta strategin. Vi är trots allt bara i början och känns som sagt inte troligt med någon större dip värd sin väntan. Bara en jävla FOMO att bära runt på
Senast redigerad av RickStorkukenRule 2021-03-31 kl. 10:02.
Citera
2021-03-31, 12:15
Medlem
För två år sedan så varnade dom i stålbranschen för ett kommande underskott av stål, ett "Steelmageddon" och nu är vi där.

Från S&P Platts Steel Market webinar

Alltså STEELMAGEDON måste vara det vackraste ord jag hört.

Förövrigt ytterligare en bra dag för SSAB med ny riktkurshöjning till 56, även seg finnen fick en höjning till 6 EUR och börjar äntligen röra på sig. Norska NHY krigar på som vanligt och ger mig min dagliga avkastning.

LUMI lite tråkig idag igen, får nog vänta nån vecka tills det är koppars tur glänsa.
Citera
2021-03-31, 12:22
Medlem
bajssprutans avatar
Jag välkomnar i allra högsta grad steelmageddon.

Största innehav i storleksordning:
CLF, MT, OUT1V, SSAB.

Och ovanpå allt är det fint väder.
I eftermiddag blir det folkisar!
Citera
2021-03-31, 14:55
Medlem
Vad borde man köpa för svenska aktier för att casha in på Bidens infrastrukturprojekt? Är det bara SSAB som gäller då? Känns som jag missat tåget på den, upp över 60% på 3 månader. Hade tänkt köpa igår men glömde och nu upp över 5% Känns riskabelt att kliva in så sent.
Citera
2021-03-31, 15:30
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av with3r
Vad borde man köpa för svenska aktier för att casha in på Bidens infrastrukturprojekt? Är det bara SSAB som gäller då? Känns som jag missat tåget på den, upp över 60% på 3 månader. Hade tänkt köpa igår men glömde och nu upp över 5% Känns riskabelt att kliva in så sent.
Det vettigaste vore att invänta vinsthemtagning/dipp för att få en flygande start. Men sånt är alltid svårt.
Om Powell säger nåt dumt och räntan far iväg eller så kanske.

Läs trådstarten noga och sätt dig in i tesen så ser du att jag upprepade gånger skrivit att playen är på minst ett halvårs sikt och tråden är bara en och en halv månad gammal.
Gör dig själv en tjänst och läs noga, då blir det lättare att sitta med lite röda siffror ett tag.
Jag hade en rejält tråkig nedtur i Februari innan det tog fart men oroade mig inte och köpte mer.
Samma med CLF när den dippade och härjade upp och ner, bara att handla mer eftersom jag var säker på min sak. Payday idag.

Jag behåller alla mina aktier som jag gillar i tråden och anser att vi har långt kvar upp.
Jag står fast vid min riktkurs på 100NOK för NHY innan jul.

Och SSAB ska upp en bra bit till. De har fått lite mediabuzz, men stål är så inihelvete tråkigt att pöbeln inte orkar intressera sig än.
Inte tillräckligt många lysdioder och led-skärmar.
Influencers och Ibra kadabra pratar inte stål, fram tills nyss inte heller placera.
Outokumpus placeraforum är stendött så där har narrativet inte nått om det ens finns något narrativ utanför den här tråden. Säkert bra uppsida kvar där med.

Outokumpu har jag pratat mig varm om tidigare då de har egen nickelgruva och kanske t.o.m säljer lite till dagens crazypriser.
Ligger i Finland som just nu laddar uranet i sin nya stora fina reaktor som förser vårt kloka grannland med miljövänlig, billig elektricitet.
Så även Outo.

Lägg därtill om det blir som jag tror en gruvboom i Finland pga strategiska mineraltillgångar i EU har de både kompetens, lokalkännedom, materiel och kontakter på den fronten. Kanske blir Outo-lappi ett begrepp ? Gärna för mig.
Fullkomligt dränkt i höjda riktkurser av brilleormarna på instituten, men det har jag sagt länge.
Senast redigerad av bajssprutan 2021-03-31 kl. 15:46.
Citera
2021-03-31, 15:49
Medlem
Citat:
Det vettigaste vore att invänta vinsthemtagning/dipp för att få en flygande start. Men sånt är alltid svårt.
Om Powell säger nåt dumt och räntan far iväg eller så kanske.

Läs trådstarten noga och sätt dig in i tesen så ser du att jag upprepade gånger skrivit att playen är på minst ett halvårs sikt och tråden är bara en och en halv månad gammal.
Gör dig själv en tjänst och läs noga, då blir det lättare att sitta med lite röda siffror ett tag.
Jag hade en rejält tråkig nedtur i Februari innan det tog fart men oroade mig inte och köpte mer.
Samma med CLF när den dippade och härjade upp och ner, bara att handla mer eftersom jag var säker på min sak. Payday idag.

Jag behåller alla mina aktier som jag gillar i tråden och anser att vi har långt kvar upp.
Jag står fast vid min riktkurs på 100NOK för NHY innan jul.

Och SSAB ska upp en bra bit till. De har fått lite mediabuzz, men stål är så inihelvete tråkigt att pöbeln inte orkar intressera sig än.
Inte tillräckligt många lysdioder och led-skärmar.
Influencers och Ibra kadabra pratar inte stål, fram tills nyss inte heller placera.
Outokumpus placeraforum är stendött så där har narrativet inte nått om det ens finns något narrativ utanför den här tråden. Säkert bra uppsida kvar där med.

Outokumpu har jag pratat mig varm om tidigare då de har egen nickelgruva och kanske t.o.m säljer lite till dagens crazypriser.
Ligger i Finland som just nu laddar uranet i sin nya stora fina reaktor som förser vårt kloka grannland med miljövänlig, billig elektricitet.
Så även Outo.

Lägg därtill om det blir som jag tror en gruvboom i Finland pga strategiska mineraltillgångar i EU har de både kompetens, lokalkännedom, materiel och kontakter på den fronten. Kanske blir Outo-lappi ett begrepp ? Gärna för mig.

Slängde bort mina RIO och dubblade min CLF på 19. No guts no glory. Nu får Lourenco "STEELMAGEDON"Goncalves slänga fram hästkuken för nu jävla kör vi
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in