2021-03-30, 14:58
Medlem
LadySwedens avatar
"Och alla jordens inbyggare skola tillbedja det, ja, envar som icke har sitt namn från världens begynnelse skrivet i livets bok, det slaktade Lammets bok. 9Den som har öra, han höre. "

Behövs det sägas någonting mer?
2021-03-30, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Alla kan bilda sig en uppfattning, och jag uppfattar att Upp 18 handlar om köpmän som blir rika genom henne, dvs Babylon.

Hur är det med Upp 17 då?
På vilket sätt kommer "de tio hornen och odjuret hata handel/kapitalism och bränna upp det i eld?

"Och de tio hornen som du såg och odjuret, de skall hata skökan och göra henne utblottad och naken, de skall äta hennes kött och bränna upp henne i eld. " (Upp 17:16 Bibel2000)

Citat:
Och vad gör köpmän rika? Katolska kyrkan? Nej, handel, kapitalism gör de rika.

Sist jag kollade så ägde Katolska kyrkan, svenska kyrkan och andra mycket "guld och silver, ädelstenar och pärlor, linnetyger och purpur, siden och scharlakan, deras tujaträ, saker av elfenben och dyrbaraste träslag, av koppar, järn och marmor" o.s.v. och dessutom mycket land och mark. Men Uppenbarelseboken har som sagt mycket symbolik.
2021-03-30, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
På vilket sätt kommer "de tio hornen och odjuret hata handel/kapitalism och bränna upp det i eld?

"Och de tio hornen som du såg och odjuret, de skall hata skökan och göra henne utblottad och naken, de skall äta hennes kött och bränna upp henne i eld. " (Upp 17:16 Bibel2000)
https://biluppgifter.se/fordon/UHT2

Sist jag kollade så ägde Katolska kyrkan, svenska kyrkan och andra mycket "guld och silver, ädelstenar och pärlor, linnetyger och purpur, siden och scharlakan, deras tujaträ, saker av elfenben och dyrbaraste träslag, av koppar, järn och marmor" o.s.v. och dessutom mycket land och mark. Men Uppenbarelseboken har som sagt mycket symbolik.
Om du tar med några verser till ser du att syftet är att verkställa Guds straff (vilja) över Babylon. Regering och myndigheter gör vad Gud vill med en lockdown.
2021-03-30, 18:42
Medlem
Citat:
Om du tar med några verser till ser du att syftet är att verkställa Guds straff (vilja) över Babylon. Regering och myndigheter gör vad Gud vill med en lockdown.

"Bränna upp i eld" betyder ju förgöra/förinta/upphöra att existera.

På vilket sätt kommer "de tio hornen och odjuret få handel/kapitalism att upphöra?
2021-03-30, 18:51
Medlem
Citat:
"Bränna upp i eld" betyder ju förgöra/förinta/upphöra att existera.

På vilket sätt kommer "de tio hornen och odjuret få handel/kapitalism att upphöra?
Herren kan ju inte förstöra allting, inte förrän vid harmageddon.

Den vars verk brinner ner skall bli utan. Själv skall han dock räddas, men som ur eld. 1Kor 3:15

Läs några verser till för kontext.
2021-03-30, 18:57
Medlem
Citat:
Herren kan ju inte förstöra allting, inte förrän vid harmageddon.

Den vars verk brinner ner skall bli utan. Själv skall han dock räddas, men som ur eld. 1Kor 3:15

Läs några verser till för kontext.

Så, "de tio hornen och odjuret" kommer att förgöra handel/kapitalism?

Det kommer alltså inte existera någon handel mellan människor menar du? För att handel mellan människor är en ond sköka?
2021-03-30, 19:19
Medlem
Citat:
Så, "de tio hornen och odjuret" kommer att förgöra handel/kapitalism?

Det kommer alltså inte existera någon handel mellan människor menar du? För att handel mellan människor är en ond sköka?
Läser du inte?

Nej, det är Herren som förstör Babylon till sist, vid harmageddon, men han har som sagt ingett kungarna i Upp 17 att göra hans vilja. Vad får dig att tro att Gud bara verkställer straff en gång när varje generation begår synder?
2021-03-30, 20:19
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Oh well, jag var en gång i tiden inbiten hårdrockare. Jag tycker fortfarande att musiken är toppen, även om jag inte lyssnar så mycket på det längre då jag upplever att den försämrar mitt andliga tillstånd.

Jag lyssnar dock fortfarande en hel del på hårdrock som inte innehåller hädande texter, tex Sabaton är riktigt bra (har mycket historia i texterna). Gillar du Maiden lär Sabaton gå hem. Rekommenderas;
https://youtu.be/7PjgdVi6keA
https://youtu.be/kw4bGBDKrPs

Ja Johannes uppenbarelse påverkar många på olika vis.

Det finns faktiskt en Prog Rock Skiva som har Uppenbarlseboken som tema
Affector - Harmagedon https://open.spotify.com/album/5sfeTk9ZKrRI36LMRVoWdq?si=g3VbhhxlTPaGppdIuSLDLA
2021-03-30, 20:22
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varsamt
Som hårdrockare och allmänt dum i huvudet så finns det mycket att hämta från uppenbarelseboken.
Jag vet att många av er bibeltrogna skyr namn som Black sabbath och Iron maiden. men dom försöker bara komma in på marknaden, och göra ett avtryck. Det är inte mer än så.

Black Sabbath har gjort en låt med Krista förtecken
After Forever https://youtu.be/ImPeLr6H3jU
som finns med på skivan Master of Reality
2021-03-31, 10:14
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:

Kyrkan har ägt mer historiskt än hon gör nu, men visst ingår kyrkan i högsta grad i Babylon.

Avfallet är dock från tron på Kristus, inte endast till felaktig teologi.
Att vi ser ett enormt avfall bland tidigare kristna nationer är tydligt.
2021-03-31, 10:27
Medlem
Citat:
Kyrkan har ägt mer historiskt än hon gör nu, men visst ingår kyrkan i högsta grad i Babylon.

Nej. Vi uppmanas att...

Och jag hörde en annan röst från himlen säga: »Dra bort från henne, mitt folk, så att ni inte deltar i hennes synder och drabbas av hennes plågor. Upp 18:4

Om ni tillhörde världen skulle världen älska er som sina egna. Men nu tillhör ni inte världen, utan jag har kallat er ut ur världen, och därför hatar världen er.

Så de som tillhör Kristus är ingen del av Babylon. Eller världen. Du är en antikrist när du anklagar Guds folk.
2021-03-31, 10:34
Medlem
Citat:

Så vad menar du med tro på Kristus? Behöver du tro på att han existerar eller tycka om honom eller tro på syndernas förlåtelse genom honom eller allt detta eller vadå?

Med tanke på hur du ogillar vad jag skriver så skulle du antagligen inte gilla Kristus alls om jag var han. Snarare skulle du fnysa åt honom. Eller hur? Du kanske är ett exempel på hur kristna idag, i relation till verklighetens Kristus, påminner om hur fariseerna behandlade Jesus enligt fiktionen om Kristus?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in