2021-03-31, 01:18
Avslutad
Egentligen borde det här fallet mellan Göran Lambertz och kvinnan vara slutdiskuterad egentligen. Lambertz är friad från våldtäktmisstanken så alla borde egentligen sätta ett slutstreck för denna historia. Vi kommer egentligen inte längre. Fallet är nerlagt av Åklagare. Men då ska inte Göran Lambertz som i helgen tex , i DN och Aftonbladet och i dag bli påhoppad av Mirjamsdotter i Nerikes Allehanda och inte bli kallad gubbslem av Karin Olsson i Expressen, för vad är syftet med sådana artiklar
Citera
2021-03-31, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaxad
Obehagligt att dessa människor, som alltså arbetar med att granska fakta och trovärdighet inom det juridiska, kan uttala sig så plumpt, naivt och direkt felaktigt.

Det är ju inte direkt så att det är hemlig information eller någon konspirationsteori, utan tvärtom, väldigt enkelt att hitta sanningen i detta. Särskilt för de som är i branschen på olika vis.

Hoppas Lambertz stämmer kjolen av dem och att de ber om ursäkt offentligt.

Haha.. ur artikeln: "Vi är många som med raka ryggar och stort rättspatos". Det finns inget rättspasos alls hos dessa pengatörtande advokater. Flertalet av dem vet om att Högsta domstolens bevisregler för att bedöma trovärdigheten av målsägandens utsaga –där företrädesvis män döms för sexualbrott och våld i nära relationer – är helt ovetenskaplig och egentligen inte ska kunna ligga till grund för en fällande dom i en rättsstat.

När nuvarande rättegångsbalken infördes på 1940-talet avskaffades legala bevisregler såsom "Två vittnen äro fullt bevis, däri de sammanstämma", "Ett vittne om själfva målet gälle ej mer än för halft bevis; och då bör den, som käres till, med ed sig värja" eftersom lagstiftaren kommit till insikt i att de var rättsosäkra. Lagstiftaren hade kommit till insikt i att det bara var att gå ned på byn och hitta två personer som kunde berätta samma historia så var saken bevisad med fullt bevis. Idag använder domstolarna i princip samma regler, men istället för legal bevisregel kallas det stödbevisning. I klarttext: Ring en vän och påstå på ett detaljerat sätt att du har blivit utsatt för ett brott så kan mannen dömas oavsett om han är skyldig eller ej. I vanlig mening är det fråga om hörsägen som idag ligger till grund för en fällande dom.

Dessa advokater utbildar även landets kvinnojourer i vad de kallar "Första hjälpen". Den första hjälpen är en instruktion i vad en kvinna ska göra för att den brottsanklagade mannen ska dömas oavsett om han är skyldig eller ej. "Första hjälpen" utgår helt från de godtyckliga bevisregler som Högsta domstolen har infört för bedömning av målsägandens trovärdighet, i syfte att fler män ska dömas oavsett om det är ställt bortom rimligt tvivel att de har begått den gärning som åklagaren påstår.

Jag vet flera professorer i straffrätt har samma uppfattning, d.v.s. att Högsta domstolens bevisregler är ovetenskapliga vilket innebär att de är godtyckliga.
Citera
2021-03-31, 01:41
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Du verkar tycka att det är brottsligt att åtrå någon, att vilja ha sex med denne eller att bjuda hem någon med förhoppningar att detta skall ske ( i detta fall tycks det visserligen som om EA bjöd in sig själv - och hade det tidigare funnits attraktion så skulle åtminstone jag känna mig upprymd av detta).
FYI: sexualiteten är anledningen till att även du existerar, och uppfattas normalt som så eftersträvansvärd att vi begränsar den eftersom vi känner dess kraft. Att tillämpa maktordingsperspektiv för att framställa någon som offer ger en skev och unken bild av de flesta sexuella möten då tex denna spänning i icke ej formaliserade relationer ofta utgör själva den tändande gnistan.
Berätta vad det är jag skrivit som visar på det du tillskriver mig. Dina fantasier om min person räknas inte som källa.

lasternassumma, som jag citerade, kallar Lambertz för offer. Har hen också en unken sexualsyn?

Har alla som inte följer med i drevet mot MÄ eller delar just dina åsikter en unken sexualsyn?

Jag är uppriktigt nyfiken på ditt svar.
Citera
2021-03-31, 01:49
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Enligt hennes Egna uppgifter i FUPen gällande förtalet så är hennes födelseort London.

/Provokatör

EA och hennes mamma flyttade från London till Stockholm när hon var sex.

Citera
2021-03-31, 03:38
Medlem
Finns det bilder på EA?
Citera
2021-03-31, 03:48
Medlem
Intressant tråd. Trodde själv, hoppades kanske till och med, att Lambertz gjort bort sig och åkte fast. På grund av hans dåliga förflutna, historien med Thomas Quick. Men tydligen det ända felet Lambertz gjorde var att vara lite kåt på en tjej som utnyttjade situationen.

Att Lambertz satt häktad i två veckor på så vaga grunder låter väldigt märkligt, inte för att jag är jurist men lite borde väl en häktning kräva.

Det är synd att historier som dessa sänker trovärdigheten för riktiga våldtäkter. Det är svårt att bevisa/motbevisa redan nu upplever jag.
Citera
2021-03-31, 03:59
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
⬛⬛⬛⬛⬛⬛ ⬛⬛⬛⬛⬛ var tydligen i Täby och lämnade in sin telefon i en Apple-butik för fabriksåterställning den 17/2 enligt vad GL skriver i sin blogg, bodde inte hon söder om stan? Vad gjorde hon där, vem bor där?
Stockholmsområdets enda ”riktiga” Apple-butik, alltså som Apple själva driver, ligger i Täby Centrum. Många väljer att åka dit istället för att gå till leverantören ”på hörnet” pga servicenivå eller just för att få direktkontakt med Apple - så det är nog den hon besökt av något skäl.
Citera
2021-03-31, 06:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Stockholmsområdets enda ”riktiga” Apple-butik, alltså som Apple själva driver, ligger i Täby Centrum. Många väljer att åka dit istället för att gå till leverantören ”på hörnet” pga servicenivå eller just för att få direktkontakt med Apple - så det är nog den hon besökt av något skäl.

Konstigt eftersom fabriksåterställning kan man göra själv i menyerna för inställningar och det är enkelt. Man gör det ju när man t.ex. säljer sin gamla iPhone vid nytt köp. EA är väl inte särskilt smart trots allt om hon behöver hjälp i en Apple-butik för detta.
Citera
2021-03-31, 06:31
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hibiscrub
Konstigt eftersom fabriksåterställning kan man göra själv i menyerna för inställningar och det är enkelt. Man gör det ju när man t.ex. säljer sin gamla iPhone vid nytt köp. EA är väl inte särskilt smart trots allt om hon behöver hjälp i en Apple-butik för detta.

Enda förklaringen är att EA har haft för avsikt att försöka skylla det på Apple-butiken. "Telefonen krånglade så jag gick till Apple som gjorde någonting med den".
Citera
2021-03-31, 06:49
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Ett annat fall med sexmissbruk som självskadebeteende.

Om jag inte missminner mig, så "kände" de varandra innan, och att han faktiskt kände till hennes psykiska status. Och att han också var någon form av "extra-pappa"....

https://www.dagensjuridik.se/nyheter/polis-frias-fran-valdtakt-av-kvinna-med-sjalvskadebeteende/?fbclid=IwAR3R-wGjyglKhkVas2zPQlHx7GeMhBG1-xc5uxU4fFDfoQcCuAs46wH1EbY

Men för krogragg, hur ska man veta att det finns ett sexmissbruk som självskadebeteende? Har inte de med denna diagnos ett eget ansvar att söka vård och hjälp?

Och, sexmissbruk som självskadebeteende, är inte det ett brott i sig? De utnyttjar ju någon annan sexuellt.

Att några användare valt att lägga locket på känns som att man blivit snuvad på konfekten här...
Senast redigerad av Marie-Antoinette 2021-03-31 kl. 07:18.
Citera
2021-03-31, 07:15
Medlem
Dentistlakares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av påven1
Finns det bilder på EA?

Här är en bild på EA med sitt ex: https://ibb.co/DDBZJY6
Citera
2021-03-31, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Den ende som med säkerhet kan sägas ha varit berusad är Lambertz, och antagligen var det han som somnade först också eftersom hon skickat SMS "Göran är aspackad" och talat en halvtimme i telefon på natten med en person ( hon raderade loggen på telefonen) som enligt uppgift är hennes "sambo".
Vilket enbart är hennes utsago antar jag MEN som tur är så kan polis återskapa det messet åt henne så då blir det inte bara ord mot ord i det iallafall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in