2021-03-31, 00:37
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
De Sjuttons Gäng var min hemmasnickrade benämning på de sjutton jurister som signerade artikeln i SvD till stöd för EA. Jag nämnde dem, dock inte med namn. Då.
Men nu!
My Mattsson
Elnaz Madani
Silvia Ingólfsdóttir Åkermark
Louise Wibert
Andréa Rylander
Lotta Wendel
Terese Wallinder
Helena Backlund
Lena Forsmark
Ann Rask Samuelsson
Tove Adlerberth
Pia Björstrand
Ida Lidslot
Karin Åström
Anna Månsson Nylen
Ida Kjos
Emma Fagervall

verksamma jurister, domare, advokater och forskare

Obehagligt att dessa människor, som alltså arbetar med att granska fakta och trovärdighet inom det juridiska, kan uttala sig så plumpt, naivt och direkt felaktigt.

Det är ju inte direkt så att det är hemlig information eller någon konspirationsteori, utan tvärtom, väldigt enkelt att hitta sanningen i detta. Särskilt för de som är i branschen på olika vis.

Hoppas Lambertz stämmer kjolen av dem och att de ber om ursäkt offentligt.
Citera
2021-03-31, 00:47
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaxad
Obehagligt att dessa människor, som alltså arbetar med att granska fakta och trovärdighet inom det juridiska, kan uttala sig så plumpt, naivt och direkt felaktigt.

Det är ju inte direkt så att det är hemlig information eller någon konspirationsteori, utan tvärtom, väldigt enkelt att hitta sanningen i detta. Särskilt för de som är i branschen på olika vis.

Kan inte du berätta för oss vad det är i texten som är "plump, naivt och direkt felaktigt "? För du gissar väl inte bara om innehållet.
Återkommer med nåt i stil med "läs själv " kryddat med okvädelser så vet vi att du inte läst texten.
Citera
2021-03-31, 00:49
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaxad

Återigen kommer frågan: Hur fan kunde åklagaren anse att sannolika skäl fanns och kräva häktning? Två månader har de haft på sig, med alla resurser, och Flashback har haft 19 dagar.
Citera
2021-03-31, 00:54
Medlem
lasternassummas avatar
Alla medaljer har två sidor
För ungefär två veckor sedan skrev jag i tråden att jag tyckte att det inte var så enkelt att hålla reda på vem som är offer och vem som är förövare här. Min ambition är att få en helhetsbild.

(FB) Göran Lambertz misstänkt för våldtäkt (häktad, 2021-03-11, släppt 23/3)

GLs sida
Han är arg och besviken på rättsystemet som, från hans perspektiv, för lätt låtit sig luras. Av en lögnerska och bedragerska. Han är arg på henne också. Han vet att han burit sig olämpligt åt, men han är också övertygad om att han inte gjort något brottsligt. Han tror att EA haft ett ont uppsåt när hon anmält honom. Vilket utgående från händelseförloppet kan förefalla uppenbart. Jag är ändå inte alls övertygad om att EA haft som uppsåt att falskanmäla för att uppnå egen vinning.

EAs sida
Signaturen bottenfruset har delat en del som visar på psykisk ohälsa. Signaturen bergsturk har postat en del om EAs bakgrund där han bara skrapar på ytan på något som framstår som ett utomordentligt tragiskt livsöde. Jag håller med bergsturk om att det inte finns anledning att gå djupare in på det.

Som en amatöranalys skulle jag lite slarvigt säga att det är en del av ett självskadebeteende hos EA att "bli våldtagen".

Visst är GL ett offer här, men EA har farit långt mycket mer illa än GL. Inte hemma hos GL, men i livet. Jag kommer att beakta detta i fortsättningen i tråden och vädjar till alla andra att också göra detta utan att jag mer tänker gå in på detaljer om varför. EA är i stort behov av hjälp och vård.

Rättsväsendet
Att GL fick sitta häktad ett par veckor är en följd av brister i rättssystemet. Jag och många fler i tråden har en bild av vad som är fel. Kanske borde den diskussionen delas upp i två delar:
1. Vad gick fel efter att GL anklagades för våldtäkt (i denna tråd)?
2. Varför är det så enkelt att få någon häktad och kanske t.o.m. dömd för våldtäkt med en felanmälan?

Den andra punkten borde diskuteras i en egen tråd under Brott och brottsbekämpning.

Citera
2021-03-31, 00:59
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Vad har Flashback bidragit med till förundersökningen som de inte redan visste?
Förhoppningsvis ingenting. Men jag misstänker tyvärr att de inte alls vänt på alla stenar. Tycker du att Lambertz borde häktats på grundval av den information du har kunnat ta till dig här? ( med stor möda, förstås eftersom ämnet blivit sönderspammat )

EDIT: I en normal värld hade förstås pressen varit på för att försöka få någon att läcka förundersökningen. Det är ju det stora scoopet - hur kunde Lambertz häktas?
Senast redigerad av fermion 2021-03-31 kl. 01:04.
Citera
2021-03-31, 01:00
Medlem
Mer.info.007s avatar
Det är något mentalt med EA. Dessutom verkar hon sexfixerad.
Citera
2021-03-31, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Återigen kommer frågan: Hur fan kunde åklagaren anse att sannolika skäl fanns och kräva häktning? Två månader har de haft på sig, med alla resurser, och Flashback har haft 19 dagar.
Och samtidigt kommer nog frågan från De Sjuttons Gäng till åkl Annika Bokefors:

"Hur tusan kunde du släppa honom nu när du hade fått honom häktad?!"
Citera
2021-03-31, 01:04
Medlem
Sedan mer kommit fram om denna kvinna så backar jag ett steg i skuldfrågan.
Jag trodde skithårt på att han var skyldig och att det fanns pricksäckra bevis eftersom de valde att hålla en så pass "mäktig" kollega.

Nu ser det mer ut som om båda varit fulla och dumma. Hon somnade bara före honom. Kan känna att hon ju faktiskt var med att egga upp honom innan hon deckade. Frm tills då var detta något som var på väg att ske.

Hon är en golddigger som tar tillfället i alt att tjäna sig en peng.
Hon var nog inte förberedd på medial hets i detta.
Hon är knappast oskyldig i detta.
Undrar om kompisen som anmälde skulle få ta del av kakan? Någon som vet något om kompisen?

Vilken jävla soppa!
Citera
2021-03-31, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Jag har hittat mycket mer info om EA nu.

Det är faktiskt helt korrekt att hon fått ett beslut om tvångsvård i slutet av maj 2012 som bottenfruset skrev.

Detta har dock inte verkställts vid den tiden som bottenfruset påstår, som jag också kunnat påvisa. Varför vet jag inte men jag antar att hon helt enkelt hållit sig borta. Jag avstår från att kommentera denna fråga mer även om jag nu faktiskt kan gissa ungefär vad som hänt eftersom jag har upprättat en detaljerad tidslinje.

Hon har bland annat lidit av svår livshotande anorexia, som jag misstänkte tidigt i tråden, som hon bestämde sig för att sluta med efter att hon träffat Lektyrfotografen faktiskt (tidsmässigt alltså, men han hade säkert positiv påverkan på hennes mående också). Om man jämför bilder på henne under tiden med LF och bilder under anorexin så är det väldigt stor skillnad. Hon verkar ändå ha varit relativt lycklig under denna tid, bravo LF även om du hade det tufft!

Det framträder en bild av en person som åkt ut och in från psykiatrin, men verkligen inte en dåre. Däremot ångestattacker och liknande. Självskadebeteenden. Diverse medicinering. Trasig uppväxt med trasiga föräldrar (hon är född i London för övrigt, därav att hon sade sig ha bott där i något tidigare citat i tråden). Soc-kontakter i tidig ålder pga föräldrasituationen etc. Tokig men inte galen kanske man kan säga och det finns anledningar till att hon är som hon är. Arv och miljö.

Jag ser ingen egentlig anledning att hänga ut henne mer här och kommer därför inte posta det jag har hittat.

Det är dock helt klart att hon behöver vård och att samhället antagligen inte klarar av att ge henne denna vård. Fängelse kommer förstås inte hjälpa utan det är rätt in på psyket som gäller. Det är också klart att tråden nu handlar om dårfeministernas fortsatta vilja att detaljstyra mäns sexualitet, och därpå följande motattacker mot dessa dårfeminister -- när männen har fått ett handfast bevis för systematiska lögner från en kvinna. Lögnerna i sin tur handlar om ett tvångsmässigt kontrollbehov hos EA som förut gav sig till känna genom självsvält och liknande men nu antagligen tar sig sexuella utlopp. Lambertz har förstås inte våldtagit någon. Jag förstår att han är väldigt arg nu efteråt men för det första borde gubbjäveln ha vetat bättre (men det har han aldrig gjort, eftersom han saknar omdöme) och för det andra borde han nu förstå att tjejen behöver vård, inte fängelse (men det kommer han inte förstå, eftersom han saknar omdöme).

Dock är grundfallet verkligen otroligt sorgligt och jag har ingen lust att delta i detta längre. Det är fan riktigt synd om alla inblandade, ja även EA. Stackars GL, stackars LF, stackars EA. Lämnar därför tråden.

OK, då var det klarlagt. En tjej med tuff bakgrund och svår ångest. Som förmodligen självmedicinerar eller kombinerar sin medicin med alkohol på ett osunt sätt. Ett typiskt offer för alla predatorer; en sådan som kanske slutar som misshandlad till döds. En som även missbrukar sex på fyllan. Undrar om hon utnyttjas av manshatande vänner eller om hennes anmälningar är ett försök att stärka sig själv (och kanske få en slant, fattig som hon verkar vara). Att GL saknar omdöme och har svårt att känna av andra människor är ju inget nytt. Tror inte heller att en man med hans ålder och rättspatos har våldtagit henne men uppenbarligen har han varit praktfull och tappat omdömet helt. Som sagt, i denna soppa finns bara offer. Lämnar också tråden.
Citera
2021-03-31, 01:09
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Alla medaljer har två sidor
För ungefär två veckor sedan skrev jag i tråden att jag tyckte att det inte var så enkelt att hålla reda på vem som är offer och vem som är förövare här. Min ambition är att få en helhetsbild.

(FB) Göran Lambertz misstänkt för våldtäkt (häktad, 2021-03-11, släppt 23/3)

GLs sida
Han är arg och besviken på rättsystemet som, från hans perspektiv, för lätt låtit sig luras. Av en lögnerska och bedragerska. Han är arg på henne också. Han vet att han burit sig olämpligt åt, men han är också övertygad om att han inte gjort något brottsligt. Han tror att EA haft ett ont uppsåt när hon anmält honom. Vilket utgående från händelseförloppet kan förefalla uppenbart. Jag är ändå inte alls övertygad om att EA haft som uppsåt att falskanmäla för att uppnå egen vinning.

EAs sida
Signaturen bottenfruset har delat en del som visar på psykisk ohälsa. Signaturen bergsturk har postat en del om EAs bakgrund där han bara skrapar på ytan på något som framstår som ett utomordentligt tragiskt livsöde. Jag håller med bergsturk om att det inte finns anledning att gå djupare in på det.

Som en amatöranalys skulle jag lite slarvigt säga att det är en del av ett självskadebeteende hos EA att "bli våldtagen".

Visst är GL ett offer här, men EA har farit långt mycket mer illa än GL. Inte hemma hos GL, men i livet. Jag kommer att beakta detta i fortsättningen i tråden och vädjar till alla andra att också göra detta utan att jag mer tänker gå in på detaljer om varför. EA är i stort behov av hjälp och vård.

Rättsväsendet
Att GL fick sitta häktad ett par veckor är en följd av brister i rättssystemet. Jag och många fler i tråden har en bild av vad som är fel. Kanske borde den diskussionen delas upp i två delar:
1. Vad gick fel efter att GL anklagades för våldtäkt (i denna tråd)?
2. Varför är det så enkelt att få någon häktad och kanske t.o.m. dömd för våldtäkt med en felanmälan?

Den andra punkten borde diskuteras i en egen tråd under Brott och brottsbekämpning.

Du missar den första och avgörande frågan: Vad gick fel i Lambertz bostad under julhelgen och dagarna efteråt? Det handlar om två personer men du gör det väldigt väldigt enkelt för dig genom att utnämna Lambertz till offer. Är han verkligen bara ett offer? Eftersom du psykologiserar borde du väl ha funderat över den saken.
Citera
2021-03-31, 01:10
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Sedan mer kommit fram om denna kvinna så backar jag ett steg i skuldfrågan.
Jag trodde skithårt på att han var skyldig och att det fanns pricksäckra bevis eftersom de valde att hålla en så pass "mäktig" kollega.

Nu ser det mer ut som om båda varit fulla och dumma. Hon somnade bara före honom. Kan känna att hon ju faktiskt var med att egga upp honom innan hon deckade. Frm tills då var detta något som var på väg att ske.

Hon är en golddigger som tar tillfället i alt att tjäna sig en peng.
Hon var nog inte förberedd på medial hets i detta.
Hon är knappast oskyldig i detta.
Undrar om kompisen som anmälde skulle få ta del av kakan? Någon som vet något om kompisen?

Vilken jävla soppa!
Den ende som med säkerhet kan sägas ha varit berusad är Lambertz, och antagligen var det han som somnade först också eftersom hon skickat SMS "Göran är aspackad" och talat en halvtimme i telefon på natten med en person ( hon raderade loggen på telefonen) som enligt uppgift är hennes "sambo".
Citera
2021-03-31, 01:17
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Du missar den första och avgörande frågan: Vad gick fel i Lambertz bostad under julhelgen och dagarna efteråt? Det handlar om två personer men du gör det väldigt väldigt enkelt för dig genom att utnämna Lambertz till offer. Är han verkligen bara ett offer? Eftersom du psykologiserar borde du väl ha funderat över den saken.
Du verkar tycka att det är brottsligt att åtrå någon, att vilja ha sex med denne eller att bjuda hem någon med förhoppningar att detta skall ske ( i detta fall tycks det visserligen som om EA bjöd in sig själv - och hade det tidigare funnits attraktion så skulle åtminstone jag känna mig upprymd av detta).
FYI: sexualiteten är anledningen till att även du existerar, och uppfattas normalt som så eftersträvansvärd att vi begränsar den eftersom vi känner dess kraft. Att tillämpa maktordingsperspektiv för att framställa någon som offer ger en skev och unken bild av de flesta sexuella möten då tex denna spänning i icke ej formaliserade relationer ofta utgör själva den tändande gnistan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in