Alla medaljer har två sidor
För ungefär två veckor sedan skrev jag i tråden att jag tyckte att det inte var så enkelt att hålla reda på vem som är offer och vem som är förövare här. Min ambition är att få en helhetsbild.
(FB) Göran Lambertz misstänkt för våldtäkt (häktad, 2021-03-11, släppt 23/3)
GLs sida
Han är arg och besviken på rättsystemet som, från hans perspektiv, för lätt låtit sig luras. Av en lögnerska och bedragerska. Han är arg på henne också. Han vet att han burit sig olämpligt åt, men han är också övertygad om att han inte gjort något brottsligt. Han tror att EA haft ett ont uppsåt när hon anmält honom. Vilket utgående från händelseförloppet kan förefalla uppenbart. Jag är ändå inte alls övertygad om att EA haft som uppsåt att falskanmäla för att uppnå egen vinning.
EAs sida
Signaturen
bottenfruset har delat en del som visar på psykisk ohälsa. Signaturen
bergsturk har postat en del om
EAs bakgrund där han bara skrapar på ytan på något som framstår som ett utomordentligt tragiskt livsöde. Jag håller med
bergsturk om att det inte finns anledning att gå djupare in på det.
Som en amatöranalys skulle jag lite slarvigt säga att det är en del av ett självskadebeteende hos EA att "bli våldtagen".
Visst är GL ett offer här, men EA har farit långt mycket mer illa än GL. Inte hemma hos GL, men i livet. Jag kommer att beakta detta i fortsättningen i tråden och vädjar till alla andra att också göra detta utan att jag mer tänker gå in på detaljer om varför. EA är i stort behov av hjälp och vård.
Rättsväsendet
Att GL fick sitta häktad ett par veckor är en följd av brister i rättssystemet. Jag och många fler i tråden har en bild av vad som är fel. Kanske borde den diskussionen delas upp i två delar:
1. Vad gick fel efter att GL anklagades för våldtäkt (i denna tråd)?
2. Varför är det så enkelt att få någon häktad och kanske t.o.m. dömd för våldtäkt med en felanmälan?
Den andra punkten borde diskuteras i en egen tråd under
Brott och brottsbekämpning.
–