2021-03-30, 20:34
Medlem
ghost.of.burn.hards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Man behöver förstås inte tjafsa, man förhandlar. Det är inte tjafs, just nu så har man rätt bra förhandlingsläge på helt nya bilar, begagnade är sämre.
Det rätta ordet är förstås inte tjafs det har du ju rätt i. Det är nog någon slags konflikträdsla. Jag förstår inte vad det skulle finnas för grund för mig att föreslå ett annat pris än det som står på skylten. Om jag inte vill ha bilen till det priset så kan jag ju bara gå därifrån. Varför skulle jag informera försäljaren att jag köper bilen för 5000 mindre samt en gratis takbox? Det är kanske en upptagen man som inte har tid att lyssna på mina önskemål.
Citera
2021-03-30, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ghost.of.burn.hard
Det rätta ordet är förstås inte tjafs det har du ju rätt i. Det är nog någon slags konflikträdsla. Jag förstår inte vad det skulle finnas för grund för mig att föreslå ett annat pris än det som står på skylten. Om jag inte vill ha bilen till det priset så kan jag ju bara gå därifrån. Varför skulle jag informera försäljaren att jag köper bilen för 5000 mindre samt en gratis takbox? Det är kanske en upptagen man som inte har tid att lyssna på mina önskemål.

Utifrån det du skriver så utgår jag från att du menar hos bilhandlare? Svaret är att man självklart prutar! Det är sen gammalt. Hela branschen bygger på att det finns prutmån om du inte gör det så skrattar de hela vägen till banken. Man ställer i första skedet inget ultimatum så klart, det är inte så trevligt. Men det är en självklarhet att man prutar och säljarna utgår från och räknar med det.
Citera
2021-03-30, 21:53
Bannlyst
Citat:
Jag förstår inte vad det skulle finnas för grund för mig att föreslå ett annat pris än det som står på skylten.

Precis så e det. Ni prutar väl inte heller om priset när ni köper nya skor eller ny skjorta!

Man skall veta hyfs!
Citera
2021-03-30, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagvillvetanu
Utifrån det du skriver så utgår jag från att du menar hos bilhandlare? Svaret är att man självklart prutar! Det är sen gammalt. Hela branschen bygger på att det finns prutmån om du inte gör det så skrattar de hela vägen till banken. Man ställer i första skedet inget ultimatum så klart, det är inte så trevligt. Men det är en självklarhet att man prutar och säljarna utgår från och räknar med det.
Precis ja, min fråga är om det prutas på nya bilar som bilhandlare säljer.

Det vore intressant om det finns fler som kan intyga att bilhandlarna går med på prutning. Jag är snål och vill helst inte bli blåst.
Citera
2021-03-31, 06:40
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av kletigsmaskigbajs
Precis så e det. Ni prutar väl inte heller om priset när ni köper nya skor eller ny skjorta!

Man skall veta hyfs!
En skjorta går på att par timlöner, en bil går på en årslön, någon liten skillnad kan jag tycka det är.

Citat:

Det vore intressant om det finns fler som kan intyga att bilhandlarna går med på prutning. Jag är snål och vill helst inte bli blåst.
Du är snål och vill inte bli blåst men: "Om jag inte vill ha bilen till det priset så kan jag ju bara gå därifrån. Varför skulle jag informera försäljaren att jag köper bilen för 5000 mindre samt en gratis takbox? Det är kanske en upptagen man som inte har tid att lyssna på mina önskemål."
Går väl inte ihop så bra? Om du hittar en bil du är intresserad av så begär du ett affärsförslag på den och ställer frågan till säljaren om han kan göra nåt på det för du tycker nog minsann att din inbytesbil är värd lite mer än så, han kommer fråga vad du tänkte dig osv.

Det är du som vill handla, du kommer inte få handla om du inte går med på säljarens slutgiltiga krav, du behöver inte skämmas för att du vill pruta, du behöver inte gå i konflikt med säljaren. Säljaren har varit med om värre prutare än du, garanterat.
Citera
2021-03-31, 07:56
Medlem
Försökte pruta idag hos Mercedes (få med vinterhjul vid köp av bil). Blev inget. De uppger att pga deras fasta priser kan man inte längre bjuda på något. Något Volvo även nyligen har infört. Riktigt synd.
Citera
2021-03-31, 08:43
Medlem
zoombos avatar
Tillgång och efterfrågan styr även här och eftersom det finns gott om beg bilar till salu är man mera intresserad av att byta in och sälja många bilar med mindre vinst än att försöka göra en större hacka per enhet men är det en eftertraktad modell med "rätt" utrustning och miltal som just bytts in är dom inte dummare än att dom förstår att dom kan hålla på den ett tag utan att jämka priset, sen brukar det gå att förhandla. Fasta priser my ass säger jag bara....
Jag köpte själv en bil på en större bilfirma i fjol i 100' klassen och det den hade emot sig var lite högt miltal och en del interiöra småskador och att den hade funnits inne i några månader. Jag fick ner den 6' redan på telefon (firman låg 8 timmar bort med bil) och på plats lyckades jag sen förhandla till mig såväl helt nya sommardäck som vinterdäck. Det senare efter en del armbrytning då jag kunde bevisa att dom inte varit ärliga med en del fakta om bilens historik.

Köpte också en fabriksny bil utan inbyte 2015 och på själva priset gick det inte att göra nåt men en del extraprylar som motorvärmare, lackbehandling, mattor och annat gick det att förhandla till sig. Däremot inte vinterdäck och det berodde nog på deras egna dåliga inköpsrabatter, köpte en uppsättning däck och fälgar på en däckfirma för hälften av vad dom begärde. Samma sak gällande dragkrok, dom skulle ha 6500,- för en sån medan jag köpte en sats för 2500,- och monterade dit den själv.
Citera
2021-03-31, 08:48
Medlem
Bluebeast72s avatar
Går alldeles utmärkt!

Fick ner en av familjen nybilsköp 20 000 kr o dessutom gratis vinterdäck till, så med vänlig ton o vilja så finns marginalerna.
Citera
2021-03-31, 08:54
Medlem
Citat:

På en ny bil går det oftast att få någon typ av rabatt eller få med tillbehör med rabatterat pris.
Senast jag köpte ny bil fick jag köpa vinterdäck för halva priset och fick med extra mattor.
Sen var jag rätt nyligen och tittade på en ny lagerbil hos en handlare: Den var redan sänkt 15% men i hallen så gick det att få ner priset ytterliggare 5% och få med nya vinterdäck. Men det var precis när Coronan slog till så där försvann mitt behov att byta bil. Men det går absolut att pruta och förhanla med de flesta handlare, framför allt på lagerbilar eller begagnade bilar som stått ett tag.
Citera
2021-03-31, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
På en ny bil går det oftast att få någon typ av rabatt eller få med tillbehör med rabatterat pris.
Senast jag köpte ny bil fick jag köpa vinterdäck för halva priset och fick med extra mattor.
Sen var jag rätt nyligen och tittade på en ny lagerbil hos en handlare: Den var redan sänkt 15% men i hallen så gick det att få ner priset ytterliggare 5% och få med nya vinterdäck. Men det var precis när Coronan slog till så där försvann mitt behov att byta bil. Men det går absolut att pruta och förhanla med de flesta handlare, framför allt på lagerbilar eller begagnade bilar som stått ett tag.
Tack allesamman för era råd och erfarenheter. Detta med inbytesbil är intressant. Det kan fungera som ett alibi för köpslående. Man påstår att den gamla bilen är värdefull men egentligen är det fråga om prutning på den nya bilen. Om jag var vore bilhandlare skulle jag dock uppskatta mer raka besked från den potentielle bilköparen. Alltså att inte blanda ihop två bilaffärer till en.
Citera
2021-04-02, 01:53
Medlem
Psyko Dads avatar
Jag har hittat en bil 2015 som gått 19000mil
Allt annat verkar bra med den men ska besiktas i maj och inte varit på service sen 2017.'
De vill ha 155 000:-- Jag tänker föreslå 130 000:-
Men då ska det vara bra sommar/vinterdäck med.
Återkommer när jag sett den irl på bilfirman.
Citera
2021-04-04, 11:14
Medlem
ettens avatar
Nåväl just nu är det säljarnas marknad.
Alla som vill köpa beg bil, får inte vara nyare bil 2017 pga dom nya skatterna som inträdes nu första april. (15-20000SEK)och det finns knappt några beg på firmorna..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in